• بگرد
  • بازیابی گذرواژه

💢فرصت ها را دریابید و آزادی زندانیان وجدان را غنیمت بشمرید

#عمادالدین_باقی
📜سرمقاله روزنامه سازندگی شماره ۱۶۵۷ یکشنبه ۲۰ اسفند۱۴۰۲ در روزنامه با عنوان یک تقاضا از قوه قضاییه چاپ کرده اند.

✍️جرم در علم حقوق و در عرف جهانی شامل جنایت و جنحه ویک اسیب اجتماعی بوده و عبارت است از ارتکاب فعلی که موجب نقض یکی از روشهای اجتماعی که نظم و امنیت جامعه را از بین می برد وسبب جریحه‌دار شدن احساسات عمومی شود یا ضرر و زیان ملموس و قابل درکی نسبت به اشخاص معین ایجاد کند. به همین دلیل است که در عرف جهانی قتل، سرقت، کلاهبرداری، اختلاس، ایجاد وحشت و… بدون هیچ شبهه‌ای مصداق جرم است.
البته این تعریف نه فقط شهروند که بسیاری از اوقات نهادها و کارگزاران حکومتی را هم در بر می گیرد که رفتارشان، نظم یا امنیت و وجدان عمومی را مجروح می کند اما چون بر اریکه قدرت سوارند کسی یارای رسیدگی ندارد مگر اینکه رقابت های درونی قدرت، موجب بر دایره افکندن برخی از انها شود.
دقیقاً به دلیل تعرف بالا از جرم، آنچه که مصداق آزادی بیان است مانند نقد قدرت و سیاست و شخصیت‌های سیاسی که در قدرت هستند مصداق عمل مجرمانه نیست و حتی بالاتر از آن برخی از سخنانی که در مورد اشخاص عادی جرم محسوب می‌شود در مورد آنان جرم نیست مثلاً نه تنها بیان ضعف‌ها و ایرادات و نقد دیدگاه‌ها و عملکرد دست‌اندرکاران حکومت جرم نیست بلکه افشای اطلاعات حریم خصوصی آنها که در مورد افراد عادی جرم است در مورد آنها ضرورت است. برای مثال در کشورهای دموکراتیک از زمانی که فردی کاندیدای ‌های پست های حکومتی مانند ریاست جمهوری و پارلمان می‌شود او را زیر ذره بین می‌گذارند و هرچه از نقاط ضعف اخلاقی و حریم خصوصی او پیدا کنند روی دایره می‌ریزند تا جامعه بهتر بتواند در مورد کسی که می‌خواهد سکان امور را به دست بگیرد اتخاذ تصمیم کنند زیرا ویژگی‌های شخصی و تصمیمات یک مسئول حکومتی به نوعی بر سرنوشت شهروندان تاثیر می‌گذارد. جالب اینکه در آموزه‌های دینی نیز با وجود آنکه سخن چینی در غیاب کسی، غیبت و گناه محسوب می‌شود اما امام علی در خطبه34 انجا که از حقوق دو طرفه مردم و حکومت سخن می گوید یکی از حقوق مردم را نقد و نصیحت خودش از سوی آنان، چه در حضور و چه در غیابش می داند: وَ النَّصِیحَةُ فِی الْمَشْهَدِ وَ الْمَغِیبِ.
به همین دلیل است که قانون اساسی نیز میان جرم عادی و جرم سیاسی تمایز گذاشته و امتیازاتی را برای دادرسی در جرایم سیاسی و مطبوعاتی در نظر گرفته است. اینکه بخواهند عنوان جرم سیاسی را تغییر بدهند و به آن بگویند «جرم امنیتی» تا به زعم خود از شمول امتیازات ذکر شده خارج شود، واقعیت را عوض نمی‌کند و هم خود صادر کننده و هم خود وجدان عمومی می‌دانند که اتهام، سیاسی است. اگر هم در واقع جرم سیاسی به معنای حقوقی رخ داده باشد تفاوت جرم سیاسی و عادی این است که دومی انگیزه خودخواهانه دارد و اولی انگیزه دیگرخواهانه و یا شرافتمندانه دارد اما نقد قدرت به هیچ وجه جرم نیست.
با این مقدمه متذکر می‌شوم که در ایران هم مانند بسیاری از کشورهای جهان در مورد جرائم عادی انعطاف وجود دارد و به جز بعضی جرائم خطرناک که مشمول مرخصی و آزادی نمی‌شوند در اکثر موارد برای مجرمین، فرصت‌های زیادی مثل «رای باز»، «رای کار»، «مرخصی»،«آزادی مشروط » و«عفو» وجود دارد تا آنان بتوانند در جامعه و در کنار خانواده باشند. مجازات‌های جایگزین مانند دستبند الکترونیک هم به آن اضافه شده است اما حیرت انگیز آن است که در مورد افرادی که در واقع مرتکب جرم به معنای حقوقی نشده‌اند و شاکی آنها، قدرت و حکومت است و اساسا اگر اتهام شان نقد قدرت و مقامات باشد جرم نیست و اگر هم مرتکب جرم سیاسی شده باشند باید امتیازات بیشتری از مجرمان عادی داشته باشند اما بیشتر سختگیری‌ها در مورد همین گروه می‌شود تا هزینه کنشگری سیاسی و مدنی بالا برود و نتیجه همین رفتارها، سقوط مقبولیت و مشروعیت می‌شود و منجر به مشارکت۲۰ درصدی موافقین وضع موجود در انتخابات ۱۱اسفند می شود زیرا بقیه آرا یا باطله بود یا رای به مخالفین وضع موجود بود.
با این مقدمه از مسئولان قضایی تقاضا می‌شود در روزهای پیش رو که با دو مناسبت گوارای عید نوروز و ماه مبارک رمضان روبرو هستیم و همزمانی آنها  رخداد بسیار مبارکی است فرصت را غنیمت بشمارند و مرخصی و آزادی بسیاری از زندانیان وجدان را در دستور کار قرار دهند و توجه داشته باشند که یا جرم به معنای متعارف حقوقی از سوی آنان رخ نداده و یا اگر رخ داده باشد طبق قانون اساسی وقوانین عادی دارای انگیزه شرافتمندانه است.
در مورد جرائم سنگین «حدود»، روایت صریح و معتبری که مورد اتفاق فریقین است وجود دارد که مبنای شکل‌گیری قاعده مهمی به اسم «قاعده در» یا دفع شبهه شده است. این روایت می‌گوید تا جایی که ممکن است اجرای حدود را از افراد دور کنید و به هر بهانه‌ای که می‌توانید آن را متوقف کنید.
«ادفَعوا الحدود ما وجدْتم لها مدفعًا»، «ادرؤوا الحدودَ عن المسلمين ما استطعتم؛ فإن كان له مخرجٌ، فخلُّوا سبيلَه، فإنَّ الإمامَ أن يُخطِئَ في العفوِ، خيرٌ من أن يُخطِئَ في العقوبةِ تا جايى كه مى توانيد حدود و مجازاتها را از مسلمانان دور كنيد. اگر براى گناهكار، محمل و مفرّى يافتيد او را آزاد كنيد زيرا اگر حکومت در بخشیدن خطا كند بهتر است كه در كيفر دادن خطا کند.
این در مورد جرم به معنای دقیق و واقعی کلمه است که متضمن اضرار به غیر است چه رسد به اینکه موضوع، واقعاً فعل مجرمانه ای رخ نداده یا با انگیزه ای شریف رخ داده باشد. دلیل روایت این است که هرثانیه از عمر زندانی یا آسیب دیدن متهم، تاوان دارد. پس فرصت‌ها را دریابید و موقعیت‌هایی که برای ثبت عمل صالحی در کارنامه‌تان پیش می‌آید را غنیمت بشمارید.

📡 کانال گفتارهای باقی https://t.me/emadbaghi
وبسایت www.emadbaghi.com

اینستاگرام https://instagram.com/emadeddinbaghi
فیس بوک https://facebook.com/Emadbaqi

نوشته شده توسط
عمادالدین باقی
دیدن همه یادداشت ها
گذاشتن پاسخ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

In order to use the Instagram feature, please install and activate Meks Instagram Widget plugin .

نوشته شده توسط عمادالدین باقی