• بگرد
  • بازیابی گذرواژه

درباره سیل سیستان و بلوچستان

همه سیستان زو شود پرخروش
همه شهر ایران برآید به جوش
(فردوسی)
عمادالدین باقی
✍️چند روز است اخبار سیل سیستان و فجایع گسترده اش در رسانه ها مطرح است. راه های برخی روستاها بسته شده و مردم به مواد غذایی و بهداشتی نیازمندند و امدادرسانی دشوار شده است. در فراخوان حزب اعتماد ملی برای کمک رسانی آمده بود: فراموش نکنیم که شب‌های کویر بسیار سرد است. این سرما صدچندان می‌شود وقتی در آب باشی و هیچ جای خشکی برای استراحت پیدا نکنی. سرزیر شدن سدها و رودخانه خطر ورود گاندوها را هم افزایش داده و این مساله می تواند به قیمت جان ساکنان مناطق سیل زده تمام شود》.
اکنون رساندن کمک به مردم محروم آسیب دیده منطقه اولویت درجه یک است اما این نکته را هم نباید فراموش کرد که گرچه سیل و طوفان و سوانح طبیعی در همه جای دنیا هست اما فقدان پیشگیری و سازه‌های مناسب است که ابعاد خسارت را گسترده‌تر می‌کند و مسئولیت آن مستقیماً بر عهده حکومت است.
آیت الله منتظری در درس های نهج البلاغه در سال۱۳۵۹ در شرح عبارت
«فَإِنَّ لِلْأَقْصى مِنْهُمْ مِثْلَ الَّذِى لِلْأَدْنى»
( پس همانا براى دورترين آنها مثل همان بايد كه براى نزديك‏ترين است.)
می گویند: «أقصى» يعنى دورتر. اين كه فرمود: «فِى كُلِّ بَلَدٍ» (در هر بلدى) يعنى ولو آن بلدى كه خيلى از مركز و از پايتخت دور است. مثلاً اگر بلوچستان هم يك وقت درآمدى دارد، فقراى بلوچستان بايد از آن تأمين شوند؛ اگر درآمد بلوچستان را به تهران آوردى و بعدا از تهران بخواهد چيزى به بلوچستان برود طول مى‏كشد، بلكه تا همان‏جا هست بايد مايحتاج آنها را تأمين كرد؛ اين يك نحو استقلالى است. مضمون عبارت حضرت اين است كه براى دورترين مردم كه مانند چابهار در كنار كشور واقع شده‏اند مثل همان است كه براى مردم تهران است؛ يعنى همان‏طور كه يك آدمى كه در تهران است برق و آب و آسفالت لازم دارد و گندم مى‏خواهد، آن كسى هم كه در چابهار است اينها را مى‏خواهد. يكى از مشكلات اين است كه چرا دولت روى نان و گوشت و برخى اجناس ديگر در شهرهاى بزرگ سوبسيد مى‏دهد و در شهرهاى كوچك و دهات چنين نيست؟!
اين در حقيقت رشوه‏اى بوده كه در زمان رژيم سابق به مردم پايتخت و شهرهاى
بزرگ مى‏داده‏اند و همان‏طور باقى مانده است. از آن وقتى‏كه ما در شوراى انقلاب
مى‏رفتيم مى‏گفتيم و هنوز هم آن‏طور كه ما مى‏خواستيم عملى نشده است؛ اگر دولت واقعا قدرت دارد و بودجه كشور كافى است، در سطح كشور بايد به‏همه جنس را با قيمت نازل بدهد، و اگر ندارد به هيچ كدام ندهد؛ ولى تبعيض بين شهرنشينان و روستاییان ظلم است و نباید باشد (ج۱۴ص۲۵۷-۲۵۸).
او که دغدغه‌اش فقط مسئله حقوق اهل سنت و تبدیل تضادها به گفتگو نبود، بلکه زندگی مطلوب آنان هم برایش مهم بود، وقتی می‌خواهد مثال بزند به یاد مردم سیستان و بلوچستان می‌افتد، یعنی ۴۵ سال پیش هم فقر و حرمان آن خطه، مسئله ذهنی یک شخصیت بلندپایه مذهبی و سیاسی کشور بوده است، استانی که وسعتش از جمع بعضی از کشورهای منطقه و یا جمع چند کشور اروپایی هم بیشتر است و قابلیت‌های بکری برای تولید ثروت دارد و قومی که فردوسی درباره شان می گوید:
ﺳﭙﺎﻫﺶ زﮔﺮدان ﻛﻮچ و ﺑﻠوچ/ ﺳـــﮕﺎلیده ﺟﻨﮓ و ﺑﺮآورده ﺧﻮچ
کسی در ﺟﻬﺎن ﭘﺸﺖ اﻳﺸﺎن ﻧﺪﻳﺪ/ ﺑﺮﻫﻨـﻪ ﻳﻚ اﻧﮕﺸﺖ اﻳﺸﺎن ﻧﺪﻳﺪ.
با گذشت نزدیک به نیم قرن از انقلاب، که در این‌مدت بعضی از کشورها که در آن زمان مطرح نبوده و کویر و برهوت و عقب مانده بودند به بزرگترین شهر الکترونیک جهان با رفاه و توسعه و سازه های پرشکوه تبدیل شده‌اند، ما هنوز برای مناطق محروم در همان جا هستیم که نیم قرن پیش بودیم. چرا؟ چه کسی جوابگوی این همه خسارت است؟

پنجشنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۲

در اینستاگرام سه ویدئو از فقر و رنج مردم سیستان و بلوچستان را که شادروان خانم دکتر ویدا پیرزاده در سفرهای خدمت رسانی به محرومین تهیه کرده و پیش از درگذشت برایم فرستاده بود بازنشر کردم.

جزئیات خسارت سیل در سیستان و بلوچستان

  • ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ خبرگزاری تسنیم
  •  شهرستان های تحت تحت تاثیر سیلاب: 16 شهرستان استان سیستان و بلوچستان از 9 اسفندماه درگیر سیل و آب‌گرفتگی ناشی از بارش‌ها شده‌اند که شامل شهرستان‌های نیکشهر، قصرقند، دشتیاری، چابهار، کنارک، خاش، سیب و سوران، فنوج، ایرانشهر، میرجاوه، دلگان، سراوان، زاهدان، نیمروز، سرباز و مهرستان هستند.تعداد روستاهای خسارت دیده: 1947 روستا (چابهار با 480 و نیکشهر با 330 روستا بیشترین تعداد روستاهای خسارت دیده را داشتند)، انسداد راه دسترسی به 178 روستا  .

    واحدهای مسکونی خسارت دیده: حدود 800 واحد مسکونی آسیب دیده(تعداد 300 واحد احداثی و 500 واحد نیاز به تعمیر)

    مناطق خسارت دیده عمده: بیشترین حجم خسارت‌ها در بخش شهرستان های قصرقند، پیرسهراب و بخش مرکزی چابهار و دشت‌یاری

    تعداد افراد متاثر از سیلاب: حدود 400 هزار نفر متأثر از شرایط سیل شدند.

    خسارت مالی برآورد شده: 1700 تا 2000 میلیارد تومان.

    راه و ابنیه: 2 هزار کیلومتر راه و بیش از 200 دستگاه پل آسیب دید. 25 محور اصلی و فرعی مسدود شد.

    خسارت حوزه کشاورزی: خسارت به 18 هزار و 993 هکتار از اراضی زراعی آبی و هزار و 933 هکتار اراضی باغی، 221 واحد گلخانه، 300 واحد دامداری روستایی و عشایری، 45 رأس دام سبک و سنگین، 15 کلنی زنبورعسل، 271 حلقه چاه کشاورزی، 50 دستگاه ماشین‌آلات و ادوات کشاورزی، 115 رشته قنات، 104 کیلومتر جاده بین مزارع و جاده عشایری، 63 کیلومتر انتقال آب با لوله و کانال، 84 بند و سازه آبخیزداری و 59 باب استخر ذخیره آب.

    خسارت تأسیسات آب: خسارت به تأسیسات آبی 65 روستا، در حوزه شهرستان دشتیاری، منطقه پلان، تلنگ و پیرسهراب از مجموع 520 روستا، طبق برآورد انجام شده 176 روستا دچار مشکل و قطعی آب شدند. تأسیسات آب 65 روستا دچار آسیب شد.  از ابتدای بارش‌ها ارائه خدمات آبرسانی در 241 روستا به دلیل وقوع سیلاب سهمگین دچار اختلال شد.

    خسارت شبکه برق: تخریب 157 تیر برق، خسارت به 17 دستگاه ترانس و یک دستگاه تقویت کننده ولتاژ و نیز تخریب 10 کیلومتر شبکه فشار متوسط و فشار ضعیف در شهرستان های دشتیاری، چابهار، قصرقند و نیکشهر،  تعداد 41 روستا که دچار قطعی برق شدند.

    مدارس تحت تاثیر سیل: محاصره 40 تا 45 مدرسه توسط سیلاب‌ها، بیشتر مدارس در دو منطقه دشتیاری و پلان درگیر آب‌گرفتگی شدند. بیش از 100 مدرسه نیز تا حدی تخریب شده‌اند.

    امدادرسانی: به 10 هزار و 80 نفر، توزیع  2هزار و 544 تخته پتو،2 هزار و 229 تخته موکت و یک‌هزار و 201 بسته غذایی72 ساعته، میان خانواده‌های آسیب دیده، تا کنون امدادرسانی به 3752 نفر از سیل‌زدگان انجام گرفت.

    سابقه سیل خیزی منطقه: علاوه بر سیلاب اسفند ماه 1402،  تابستان سال گذشته و وقوع سیل ناشی از بارندگی‌های سامانه مونسون در سیستان و بلوچستان،  سیل دی ماه 1398 سیستان و بلوچستان، سیل سال 1398 ، سیل دی ماه سال 1395 ، سیل اسفند ماه سال 1393، سیل آذر ماه سال 1391.

  • https://www.tasnimnews.com/fa/news/1402/12/16/3050663/%D8%AC%D8%B2%D8%A6%DB%8C%D8%A7%D8%AA-%D8%AE%D8%B3%D8%A7%D8%B1%D8%AA-%D8%B3%DB%8C%D9%84-%D8%AF%D8%B1-%D8%B3%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D9%88-%D8%A8%D9%84%D9%88%DA%86%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86

سیل سیستان و بلوچستان

ایرنا

https://www.irna.ir/tag/%D8%B3%DB%8C%D9%84+%D8%B3%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86+%D9%88+%D8%A8%D9%84%D9%88%DA%86%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86

مستند سیل سیستان و بلوچستان – 17 اسفند 1402

.۱۷ اسفند ۱۴۰۲.ساعت ۱۱:۴۴

https://telewebion.com/episode/0xbdcdb32

 

📡 کانال گفتارهای باقی https://t.me/emadbaghi
وبسایت www.emadbaghi.com

اینستاگرام https://instagram.com/emadeddinbaghi
فیس بوک https://facebook.com/Emadbaqi

نوشته شده توسط
عمادالدین باقی
دیدن همه یادداشت ها
گذاشتن پاسخ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

In order to use the Instagram feature, please install and activate Meks Instagram Widget plugin .

نوشته شده توسط عمادالدین باقی