• بگرد
  • بازیابی گذرواژه

‍ 🌔 مسئله « ما و دین»

✍️کتاب ارزشمند «خشونت و تاب آوری»، مجموعه مقالات و بحث‌هایی است که در سلسله نشست‌های #موسسه_رحمان (یکی از موفق‌ترین سازمان‌های مردم نهاد) ارائه شد و به کوشش خانم اشرف سادات موسوی گردآوری و‌ ویراسته شده است. یکی از مطالب کتاب تحت عنوان «ما و دین»، از این قلم است که در کتاب «جامعه شناسی دین» که آن هم به تازگی منتشر شده نیز آورده ام.
در این گفتار موضوعاتی مانند: دلیل تضاد عقیده و عمل پیروان آیین‌ها؟ آیا دین متغیر مستقل است یا وابسته؟ غایت دین چیست؟ چرایی تکثر ادیان و‌ مذاهب؟ نقش مذهب در تاب آوری و ناتاب آوری و خشونت و عدم‌خشونت و….  مورد بحث قرار گرفته است.
یک فقره گزینش شده از بحث:
«دین برای انسان است نه انسان برای دین. دین برای انسان آمده است، نه انسان برای دین. خود قرآن می‌فرماید که این کتاب برای رفع اختلاف بین آدمیان فرستاده شده است. اما چون همین آدمیان در خودِ این متن اختلاف کرده‌اند، پس این متن نتوانسته است رافع اختلاف شود…
دین باید درخدمت مردم باشد، نه برعکس. بنابراین، غایت دین یک کلمه است: ما آدم باشیم. انسانیت داشته باشیم. اینکه نماز و روزه به جا آوریم، اما آدم نباشیم، هیچ ارزشی ندارد. فاجعه یعنی این‌که برخی مثلاً جای مهر روی پیشانی دارند، ولی نامشان در فهرست اختلاس‌کنندگان است و همین افراد خود را قیم می‌ پندارند و آنچه برای دیگران حرام می‌دانند، برای خودشان حلال می‌بینند.
…شما اگر مهرورز باشید، هر آیینی که داشته باشید، مهرورز هستید. اگر خشن باشید نیز همین‌طور. ما نمی‌توانیم این‌جا دین را علت تامۀ خوشبختی یا شوربختی بدانیم. ما در این بحث باید بر خود انسان متمرکز شویم. دین فقط می‌تواند کاتالیزور باشد. پس، دین مظهر تاب‌آوری یا خشونت نیست. ما خودمان مظهر تاب‌آوری یا خشونتیم، ولی ما می‌خواهیم درنگ نکنیم در این مسئله که مشکل ماییم، نه عوامل بیرونی مانند دین.
متهم اصلی ناتاب‌آوری، «دین» نیست، «ما» هستیم. باید از خود آغاز کنیم ولی دین موضوعی شده است که ما قصور و تقصیر خود را به گردن عاملی خارج از خود بیفکنیم و در نتیجه وضعیت نامطلوب را ادامه دهیم و درنگ نکنیم که مشکل خود ما هستیم؛ خود شکن آیینه شکستن خطاست.
(تذکر: در صفحه ۶۲ کتاب جامعه شناسی دین و ۱۷۴ از کتاب خشونت و تاب آوری، جمله «در گذشته حقوق تنبیهی حاکم بود» اشتباهاً به جای تنبیهی، ترمیمی آمده است)

📡 برای تهیه کتاب«خشونت و تاب آوری» به صفحه رحمان در اینستاگرام پیام دهید.»
@rahman.inst

و برای نحوه تهیه کتاب جامعه شناسی دین و تخفیف های آن به اینستاگرام و یا کانال تلگرام انتشارات سرایی نگاه کنید
https://t.me/saraeepubl

نوشته شده توسط
عمادالدین باقی
دیدن همه یادداشت ها
گذاشتن پاسخ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

In order to use the Instagram feature, please install and activate Meks Instagram Widget plugin .

نوشته شده توسط عمادالدین باقی