• بگرد
  • بازیابی گذرواژه

🌔 حاکمیت قسری(درباره شبه انتخابات 11اسفند1402)

#عمادالدین_باقی
✅ روزنامه اعتماد، شماره 5721 یکشنبه۲۰اسفند ۱۴۰۲ص۱

✍️عجیب این است که نه فقط حکومت نتیجه انتخابات را مصادره به مطلوب یا تحریف می‌کند که حتی بعضی از منتقدین و مخالفین هم ناخواسته همان کار را می‌کنند و با معیار۴۱درصد اعلامی، از اکثریت ۶۰ درصدی عدم‌ مشارکت سخن می‌گویند و ۴۱ درصد را از امار واجدین شرایط کم می کنند ( مانند سخنان فلاحت پیشه در تیتر یک روزنامه اعتماد و نیز توییت دکتر محمود صادقی و بسیاری دیگر). این نوع درصد‌گیری با این اشکال مواجه خواهد شد که در دنیا مشارکت ۱۰۰ درصدی وجود ندارد که با کسر ۴۰ درصد ۶۰ درصد دیگر را ناراضی بشماریم و نُرم بالاترین مشارکت‌ها بین ۶۰ تا ۸۰ (و به ندرت ۸۵)درصد است.
تا‌کنون اطلاعات و مناقشات مهمی در مورد رقم اعلامی و انتخابات اخیر بیان شده(برای مثال اظهارات سید شکرخدا موسوی کاندیدای اصولگرای اهواز درباره عدم سلامت انتخابات و سخنان سمیه محمودی، نماینده کنونی شهرضا). اگر این داده ها را نیز نادیده بگیریم و آمار رسمی ۴۱ درصدی حکومت را بپذیریم، به گفته خودشان ۷ درصد آن، آراء باطله بوده و مشارکت واقعی ۳۴ درصد است. بعضی نظرسنجی‌های حرفه‌ای نیز چنین رقمی را پیش‌بینی کرده بودند.
با توجه به اینکه رای بخشی از آنان که به نامزدهای ناکام مثل لیست صدای ملت رای دادند و یا به نامزدهای برنده مثل پزشکیان و عده ای دیگر، نوعی رای اعتراضی به حا‌کمان و سیاست‌های حاکم به شمار می رود، با کسر آنها مشارکت واقعی موافقین وضع موجود حدود ۲۰ درصد است. با اینحال یک روزنامه 《آبزرور مونیخی》مسلک، عدم مشارکت افرادی مانند خاتمی را، عدم همراهی با مردم و خیانت نامیده است.
اگر نکته اول را بخواهیم در نظر بگیریم و به جای سقف مشارکت ۱۰۰ درصدی، ۸۰ تا۸۵ درصدی را متعارف بدانیم در واقع ۶۰ درصد در مقابل ۲۰ و اندی درصد خواهیم داشت. حکومت اقلیت بر اکثریت هم متزلزل است و با تفنگ و زندان هم نمی‌شود آن را ادامه داد. به قول فلاسفه، القسر لایدوم. (حرکت قسری به حرکت خلاف قواعد طبیعی گفته می‌شود مانند شیئی که بر خلاف مسیر جاذبه پرتاب می‌شود و حرکتش دوام نمی‌آورد و اجباراً سقوط می‌کند).
تجربه همه کشورها نشان می دهد حکومتی که مجبور باشد تمام قوایش را برای خنثی کردن اکثریت ناراضی بسیج کند، برآیند نیروها به جای اینکه پیش برنده باشد، صفر شده و اجازه توسعه به کشور را نخواهد داد.
آیت الله خامنه ای در ۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۰
مشارکت ۴۰ درصدی در انتخابات برخی کشورها را «مایه ننگ» دانست. با این دیدگاه، آمار فوق پیامی روشن دارد و هنوز در دولتمردان، نشانه ای از دریافت این پیام مشاهده نشده و بی اعتنایی به آن عقوبت و عواقب سرنوشت ساز دارد.

تعدادی از کامنت ها در کانال تلگرام

Abuzar ابوذر Baghi:
بعد از این گوش فلک نشنود افغان کسی

که من این گوش ز فریاد و فغان کر کردم

Asad K:
واضح تر از سخنان رسایی که گفت ما به دنبال یک انتخابات حداقلی هستیم وجود ندارد

M3:
توضیح اینکه در کشورهای عقب افتاده حدود ۱۵ درصد کاری به زمان و مکان و شخص کاندید شده ندارند و همیشه پای صندوق رای هستند

Saeed سعید خلیلی:
سلام
با عرض پوزش، شما هم دچار همان اشتباهی شدید که حکومت القا می کند، عده زیادی از شرکت کنندگاه خصوصاً در شهرهای کوچک اصلأ سیاسی نیستند و رای آنها بمنزله موافقت با حکومت نیست و معادلات دیگری در آنجا حکمفرماست و بسیاری از شرکت کنندگان هیچ صنمی با حکومت ندارند و اگر بجای این حکومت رژیم شاه هم بود باز شرکت می‌کردند ، اگر بخواهیم میزان مقبولیت حکومت را درست قضاوت کنیم باید به آمار شرکت کنندگان شهرهای بزرگ و خصوصاً تهران نگاه کنیم که آمار واقعی طرفداران حکومت را زیر ده درصد نشان می‌دهد.

Emad Baghi:
با سلام و ارادت. کاملاً درست می‌فرمایید و استدلالتان، استدلال متینی است. در واقع عرض من هم این بود که اگر همه این ملاحظات و حتی اطلاعاتی که در مورد ‌رآی سازی‌ها منتشر شده را نادیده بگیریم باز هم بر اساس ادعای خود حکومت واقعیت آمار یک مشارکت ۲۰ درصدی موافقت با وضع موجود در برابر۶۰ درصد مخالف مسلم است.( نمی گویم ۸۰ درصد) و این نافی نکته درست شما نیست.

A N:
بادرود و احترام
در شهرهای کوچک با استناد مردم در عرایض شان برخی موارد شامل خرید و فروش رای ! ، ترس و خوف، و احراز رانت ، وام، ، پست مقام و وعده اشتغال در اداراجات یا کارخانجات بوده.

 

ارجاعات

فوری فوری/پیام مهم «سیدشکرخداموسوی» در پی اعلام نتایج انتخابات مجلس شورای اسلامی دوره دوازدهم

فوری فوری/پیام مهم «سیدشکرخداموسوی» در پی اعلام نتایج انتخابات مجلس شورای اسلامی دوره دوازدهم

و لینک زیر

سایت اقتصاد بومی ۱۴ اسفند ۱۴۰۲

بیانیه مهم «سیدشکرخداموسوی» در پی اعلام نتایج انتخابات مجلس دوازدهم در اهواز

بیانیه مهم «سیدشکرخداموسوی» در پی اعلام نتایج انتخابات مجلس دوازدهم در اهواز

ادعای نماینده شهررضا: بسیاری از افراد نمی‌دانند با کد ملی آنها رای‌گیری شده!

https://www.etemadonline.com/tiny/news-653897

صداي اكثريت 60 درصدي ايرانيان را بايد شنيد

حشمت فلاحت‌پيشه تبعات انتخابات در بخش‌هاي بنيادين را بررسي مي‌كند

https://www.etemadnewspaper.ir/fa/main/detail/214524/%D8%B5%D8%AF%D8%A7%D9%8A-%D8%A7%D9%83%D8%AB%D8%B1%D9%8A%D8%AA-60-%D8%AF%D8%B1%D8%B5%D8%AF%D9%8A-%D8%A7%D9%8A%D8%B1%D8%A7%D9%86%D9%8A%D8%A7%D9%86-%D8%B1%D8%A7-%D8%A8%D8%A7%D9%8A%D8%AF-%D8%B4%D9%86%D9%8A%D8%AF

انتقاد دلخوش از دولت رئیسی و ادعای تخلف در انتخابات مجلس
آفتاب‌‌نیوز تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ – ۱۱:۰۷ :
سید کاظم دلخوش اباتری طی نطق میان دستور خود در جلسه علنی دیروز مجلس گفت: از مردم صومعه سرا که مرا به نمایندگی ۲۰سال پذیرفتن سپاس گذارم و از مردم رشت نیز برای حضور پرشور و تمام قد خود در انتخابات قدردانی می‌کنم و بدانند من در هر لباسی باشم دغدغه خدمت به مردم را دارم.

وی با انتقاد از برخی تخلفات انتخاباتی اظهار کرد: با این روش برگزاری انتخابات هیچ کدام موافق نیستید، خرید و فروش کلان رای و آرایی که بدون کارت ملی و شناسنامه به صندوق انداخته شد حق مردم را ضایع کردو امیدوارم وزارت کشور و شورای نگهبان به موضوع ورود کنند، ما برای وزیر کشور کت در آوردیم وزیر شود و ایشان کت در آورد که من نماینده نشوم، از ایشان و استاندار نیز تشکر می‌کنم.

https://aftabnews.ir/003ldL

پس از انتشار این یادداشت خبرهای دیگری از خود مسلان حکومتی و اصولگرا درباره تقلب منتشر شد. برای مثال

سعیدی نماینده مجلس:

🔴گزارش های بسیار زیادی از سوء استفاده از ‎#کدملی افراد در انتخابات داریم

🔴در منطقه ما هم گزارش های متعددی درباره استفاده از کدهای ملی افراد در انتخابات ارائه شد

در حوزه های بسیار زیادی با کد ملی رای داده اند؛ در حالی که عملا حضوری در پای صندوق رخ نداده

لینک مصاحبه تصویری او با سایت دیده بان ایران

https://x.com/didbaniran/status/1769028550709915819?t=S4JHqlDGSHSBIeXtEHyLJA&s=08

ویدئویی که نماینده مجلس از پر کردن تعرفه های رای منتشر کرد.

گویا نیوز Friday, Mar 15, 2024

https://news.gooya.com/2024/03/post-85104.php

https://x.com/malekshariati/status/1767999079802372217?t=4yi1jiQicInl_BYdlZjS3g&s=08

 

📡 کانال گفتارهای باقی https://t.me/emadbaghi
وبسایت www.emadbaghi.com

اینستاگرام https://instagram.com/emadeddinbaghi
فیس بوک https://facebook.com/Emadbaqi

نوشته شده توسط
عمادالدین باقی
دیدن همه یادداشت ها
گذاشتن پاسخ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

In order to use the Instagram feature, please install and activate Meks Instagram Widget plugin .

نوشته شده توسط عمادالدین باقی