• بگرد
  • بازیابی گذرواژه

🌒 ️تبریک باید گفت یا خجالت باید کشید؟

عمادالدین_باقی

✍️چهل و پنجمین سالگرد انقلاب اسلامی هم گذشت یعنی نزدیک به نیم قرن و سه نسل اما همچنان هرسال به صورت یک عادت، کارهای نمایشی چون جشن و تبریک برقرار است درحالیکه جامعه برپایه دستاوردهای ملموس در زندگی خود داوری می کند.
درست همزمان با سالروز پیروزی انقلاب، هدایت الله خادمی، نماینده دوره دهم مجلس که این بار ردصلاحیت شده، مدعی شد: رقمهایی که دلال ها برای فروش التزام و تایید صلاحیت  تقاضا می کردند تقریبا مشابه بودند کسی ۱۰میلیارد تومان، دیگری ۳۰۰سکه و بعضی ها ۱۲۰هزار ‌دلار آمریکا⁩!
پیشتر محمود صادقی با اعلام عمومی این موضوع،خواستار روشن شدن ابعاد ماجرا شده بود.
با این حرف تکان دهنده دیگر کسی می تواند از ماجرای منصب فروشی در دوره قاجار و خرید و فروش پست نمایندگی در دوره پهلوی سخنی بگوید؟
آیا با آمار فحشا وفسادهایی که رکورد فساد در تاریخ ایران و بلکه‌ جهان را شکسته اند وتوسط خود افراد و دستگاه های حکومتی اعلام می شوند می توان سالگرد انقلابی که وعده عدالت و پاکی و آزادی می داد را تبریک گفت؟
آیا بودن افرادی در زندان که به شهادت رای دادگاه، گناهی جز انتقاد یا مخالفت با وضع موجود نداشته اند، جایی برای تبریک می گذارد؟
این فهرست را می توان همچنان ادامه داد اما نکته درخور یادآوری، خشت کجی است که از آغاز گذاشته شد و برخلاف ضرب المثل، تا ثریا نمی تواند برود.
۳۵سال قبل که آیت الله منتظری در دهمین سالگرد انقلاب گفت جشن سالگرد اینست که کاستی ها گفته شوند و معایب برطرف شوند نه اینکه کارناوال و آب نما راه بیندازید، این سخن موجب واکنش هایی در سطوح بالای حکومت و مقدمه داستان برکناری ایشان شد و امروز تکرار آن سخنان چقدر معنا دار است.
گرچه ایشان در گفتگو با کتاب یادواره فجر ۱۳۶۷ که توسط آقای محمدجواد مظفر تدارک شد گفتند:«متاسفانه شیوه های غلط مدیریت کشور و نبودن کارها معمولا به دست اهلش و افراط و تفریط ها و خودمحوری ها و انحصار طلبی ها و خط بازیها و گروهگرائی ها و حق کشیها و بی عدالتیها و بی اعتنائی به مردم و ارزشهای اصیل انقلاب تاکنون بیشترین ضربه را به انقلاب زده، که اگر تا دیر نشده جبران نشود دیگر قابل جبران نخواهد بود»(خاطرات آیت الله منتظری،جلد۲ص ۱۲۲۷) ولی همان زمان آنچه در یک سخنرانی گفتند صریح تر بود و واکنش شدیدتری داشت. بخشهایی از سخنرانی بمناسبت دهه فجر۱۳۶۷ این بود:«…این ایام مصادف است با دهمین سالگرد انقلاب و صحبت از جشن گرفتن است. باید عرض کنم اگر جشن برای یادآوری اهداف و آرمانهای اصیل انقلاب باشد و یک سری برنامه های آموزنده و سازنده تدارک شود به نحوی که همه ملت با ایمان وشوق برای عمران و ساختن کشور بسیج شوند و صدا وسیما و روزنامه ها در اختیار اینگونه برنامه ها باشد تا افراد بتوانند هر نظر و فکر سازنده و یا آموزشی یا انتقادی دارند منعکس کنند تا مردم رشد فکری پیدا کنند و به یاد اهداف انقلاب وشعارهای آن و خون شهدا وچاره جویی برای رفع کمبودها و تهیه برای مقابله با دشمنان اسلام بیفتند، اینگونه جشنها بسیار خوب ومطلوب است، ولی اگر جشن صرف چراغانی نمودن با این همه کمبود برق و خاموشی زیاد و یا گلباران نمودن و آذین بستن خیابانها و مجسمه سازی و آب نما درست کردن مثلا و یکسری کارهای تشریفاتی بدون محتوا باشد اینگونه جشن گرفتن با آن همه کمبود درکشور و خرابی زیاد که هنوز در شهرهای مرزی است بعلاوه چند میلیون آواره جنگی، کمبود دارو در بیمارستانها و داروخانه ها و کالاهای مورد نیاز و ضرورت مردم،کار خلافی است، بخصوص اگر دست اندرکار این جشنها مستقیما فرمانداریها و شهرداریها باشند. در اینصورت دنیا به ما شاید بخندد ومحکوم کند.
به نظر من در این شرایط که بیکاری و فقر در اثر جنگ زیاد است وکمبودهای زیاد در اکثر چیزها، کالاها وحتی برق و دارو وجود دارد باید هزینه قابل توجه این جشنها و کارناوالهای کذائی را که می‎خواهند راه بیندازند، صرف رفع کمبودها و یا سرزدن به خانواده های شهدا ومعلولین جنگ و انقلاب ومحرومین و خانواده های فقرا و رفع نیازهای آنها بنماییم،…روزنامه ها انحصاری شده و در اختیار عده خاصی می‎باشد، این غلط است.روزنامه ها و صدا و سیما متعلق به همه مردم است و هر کس انتقاد و یا نظر مثبتی برای رشد وترقی کشور داشت باید بتواند آزادانه از روزنامه ها و صدا وسیما منتشر نماید. شما ملاحظه کنید ژاپن بعد از آنهمه خسارت و نابودی که در جنگ جهانی دوم متحمل شد چگونه بعد از جنگ بیدار شد و فکر و استعداد ملت خود را بکار گرفت و بجای کارهای تشریفاتی وسرگرم کننده بی خاصیت، به عمران و سازندگی وآموزش کشور و رشد وتعالی اندیشه ها پرداخت، تا امروز که در صنعت از آمریکا هم جلوتر رفته»(همان، ص۱۲۲۵ و۱۲۲۶).
و هنوز در بر همان پاشنه می چرخد که امکان تداوم نخواهد داشت.

انصاف نیوز شنبه 21بهمن1402

داوطلب انتخابات مجلس: دلال‌ها برای تایید صلاحیتم ۱۲۰ هزار ‌دلار آمریکا یا ۳۰۰ سکه خواستند!

 

خاطرات آیت الله منتظری، جلد۱ ص۱۲۲۵ و۱۲۲۶

https://amontazeri.com/book/khaterat/volume-2/1225

خاطرات آیت الله منتظری، جلد۲ صفحه ۱۲۲۷ پیوست شماره ۱۶۲) متن کامل مصاحبه معظم له با ستاد دهه فجر،مورخه ‏1367/10/2

https://amontazeri.com/book/khaterat/volume-2/1227

سخنرانی بهمن 1367 و مصاحبه با ستاد دهه فجر

جلد1ص654

https://amontazeri.com/book/khaterat/volume-1/654

📡 کانال گفتارهای باقی https://t.me/emadbaghi
وبسایت www.emadbaghi.com

اینستاگرام https://instagram.com/emadeddinbaghi
فیس بوک https://facebook.com/Emadbaqi

نوشته شده توسط
عمادالدین باقی
دیدن همه یادداشت ها
گذاشتن پاسخ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

In order to use the Instagram feature, please install and activate Meks Instagram Widget plugin .

نوشته شده توسط عمادالدین باقی