• بگرد
  • بازیابی گذرواژه

🌔 تکریم امام‌حسین(ع) با مال شبهه ناک

✍️حکومتی که حرام را حلال می کند‌ و بالاترین ربا در دنیا را در سیستم بانکی دارد و پول مردم را بدون رضایت شان هزینه می کند حق ندارد روسری را بهانه شرعی آزار زنان و اخذ جریمه مالی قرار بدهد.

زمانی به مردم می گفتند اگر دکمه پیراهن تان غصبی باشد نمازتان باطل است. حالا بذرپاش وزیر راه شان گفته وزارت راه برای اربعین بیش از سه هزار میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته است.

این رقم غیر از بودجه دستگاههای دیگر و نیز وام‌های ربوی و‌حق مأموریت ها برای تشویق به شرکت در راهپیمایی اربعین است درحالی که بسیاری از مردم، حتی افراد مسلمان متشرع هم راضی نیستند.

کسی با راهپیمایی اربعین که کاملا مردمی و با هزینه شخصی خود علاقمندان باشد مخالفتی ندارد و این جزو حقوق شهروندان است اما در کشوری که طبق آمار خود مسئولان ۲۹ میلیون نفر زیر خط فقرند بدون رضایت صاحبان این پول، حاتم بخشی می کنید. مگر ارث پدرتان است؟ با پول حرام(ناشی از عدم رضایت صاحبان آن) تکریم امام‌حسین(ع) می کنید؟

یکشنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۲

لینک خبرهای مرتبط

وزیر راه: برای اربعین ۳ هزار میلیارد تومان منابع در نظر گرفته شده است.

http://www.javann.ir/004wKl

۷۰۰۰ اتوبوس و ۲۰۰۰ پرواز، در خدمت زائران اربعین.

https://www.tinn.ir/fa/tiny/news-259980

دیدار نیوز، کانال سازمان معلمان ایران، امتداد و بامدادنو از جمله رسانه هایی بودند که یادداشت را  بازنشر کردند.

در اینستاگرام یک نفر با اکانت @fallah.mehrabadi نوشت:

آقای باقی چرا درباره مال مردم که خرج پرسپولیس و دیگر تیم‌های دولتی میشه چیزی نمیگی به امام حسین و اربعین که میشه هزینه کردش اشکال داره؟

پاسخ دادم: دوست عزیز هرجا پول مردم بدون رضایت شان هزینه شود حرام است چه فوتبال باشد چه عبادت، ولی آنکه که به دین و اعتقادات مردم هم لطمه بزند و شبهه ایجاد کند بدتر است.

در پی دریافت چند انتقاد از جمله از سوی یکی از دوستان، با استفاده از پاسخی که برای وی نوشتم مطلب زیر هم به صورت پست جداگانه منتشر شد.

پاسخ به انتقاداتی درباره یادداشت:«تکریم امام حسین(ع) با مال شبهه ناک»

♦️در کنار هزاران تایید در توییتر، اینستاگرام و تلگرام و‌کامنت های موافق، چند فرسته انتقادی هم ازسوی برخی عزیزان آمده بود که پاسخ داده شد. از جمله در توییتر:

«اینکه راهپیمایی اربعین مردمیه درست و باید مردمی هم بماند درستر،اما همین مردم برای رفتن به کشور عراق احتیاج به زیرساختهای مناسب ندارند؟ جاده،اتوبوس،راه آهن و قطار فرودگاه و هواپیما و کلی نیاز که اگر نه این دولت هر دولت دیگه‌ای هم انجامش نده همه ازش طلبکار خواهند شدکمی انصاف خوبه».

یکی از اساتید محترم هم در پیامی، یک انتقاد را از قول بزرگواری به شرح زیر نقل کردند:

«وزیر راه وظیفه داره که راه بسازه. حالا این راه میتونه مسیر یه روستای کوچک که شاید ۱۰۰ خانوار بیشتر توش ساکن هستند باشه، یا یه راه شلوغ بین ایلام و مهران (که هزینش میشه ۳ میلیارد)

اینکه چه تعداد آدم از این راه استفاده می کنند مهمه؟

حالا چه اشکالی داره راهی ساخته بشه که میلیون ها نفر در اون تردد کنند فقط هم مختص اربعین نیست. یه زیرساخت هست که به درد کل سال می خوره.

حالا چون این زیرساخت خیلی به درد اربعین هم میخوره و کار چندمیلیون نفر رو راحت می کنه، حرومه؟ اگر کسی بخواهد به کشورهای اروپایی سفر کنه هم براش زیرساخت فراهم شده، حالا چون من استفاده نمی کنم وممکنه خیلی از ایرانی ها هم استفاده نکنند، پول بیت المال رو بیخودی خرج کردند؟».

✍️ در پاسخ، ضمن سپاس از بیان انتقادشان توضیح دادم:

۱- کسی مخالف هزینه‌کردن برای زیرساخت ها و راه سازی نیست. مسئله این است که مصارف اغلب بودجه های شهرداری و وزارت راه و دیگر سازمان ها در خصوص راهپیمایی ربطی به این امور ندارند.

۲- به نوشته روزنامه جوان(ارکان منتسب به سپاه) خود وزیر گفته بخشی از این بودجه صرف راهسازی و پایانه می شود.

وزیر راه: برای اربعین ۳هزار میلیارد تومان منابع در نظر گرفته شده است.

http://www.javann.ir/004wKl

و در رسانه های دیگر جزییات بیشتری آمده مانند: ۷۰۰۰ اتوبوس و ۲۰۰۰ پرواز، در خدمت زائران اربعین.

https://www.tinn.ir/fa/tiny/news-259980

که هیچ ربطی به راهسازی و پایانه ندارد.

۳- اگر کسی خودش زیاد اهل سفر نباشد می تواند از راننده های کامیون و سرویس های بین شهری بپرسد در حالی که از کل کرایه بار ومسافر، سازمان راهداری ۹درصد نقدا از هر بارنامه می گیرد، وضعیت اغلب جاده های ایران چگونه است؟ کافیست گزارش های مطبوعات و نیز گزارش های رسمی پلیس راه درباره حوادث و جاده ها را ببینید. چرا توزیع عادلانه انجام نمی شود؟ مگر مردم در جاده های دیگر که نه فقط برای اربعین بلکه هر روز مسافر دارند انسان نیستند و‌ جان شان اهمیت ندارد؟

۴- مگر در فاصله یکماه می شود اتوبان و پایانه ساخت که با این جواب ها دیگران را بتوان اغوا کرد؟ اینها پروژه های چندین ساله اند.

۵- در متن یادداشت کوتاه من به روشنی آمده که این فقط یکی از بودجه هاست. سازمان تبلیغات و شهرداری ها و دیگر نهادها هم هزینه می کنند که طبق اعلام خودشان شامل تبلیغات و خدمات و تغذیه و…‌است.

۶- در متن نه فقط بودجه وزارت راه بلکه به وام های تشویقی هم اشاره شده که متاسفانه آنهم ربوی است.

۷- به عنوان کسی که خود از شیفتگان مرام امام‌حسین(ع) بوده و کتاب ها و مقالات چندی در این زمینه تحریر کرده ام،در این یادداشت نیز هیچ مخالفت و قضاوتی درخصوص اصل راهپیمایی اربعین نکرده ام و فقط یک حکم شرعی، حقوقی و اخلاقی درباره ضرورت رضایت شهروندان برای مصرف پول شان در اموری که ملی و همگانی نیست و مختص بخشی از مردم است بیان گردیده است. آیا چنین حکمی را قبول دارند یا خیر؟

۸- نکته مهم این است که ۲۹ میلیون نفر زیر خطر فقر داریم. غیر از اینکه اینها در اولویت هستند و برفرض این که راهپیمایی اربعین مستحب هم باشد (که ابدا چنین حکمی نداریم) اما رسیدگی به مردم محتاج به  نان شب و اجاره و خرج تحصیل، اوجب واجبات است. اصلا وقتی در نزدیکان شما کسی هزینه ازدواج نداشته یا نیازمند باشد حج واجب هم‌حرام می‌شود چه رسد به راهپبمایی اربعین.

۹- در شرایطی که کشور بخاطر تحریم دچار مشکلات ارزی است و به طرز خفت باری سیاست نفت در برابر غذا را برایش پیش گرفته اند تبلیغات برای کاری که حجم زیادی ارز را از کشور خارج می کند چه توجیه عقلی و شرعی دارد؟ همانطور که میلیون ها ایرانی که به آنتالیا و….هم می روند شایسته این بود که هم ارز خارج نمی کردند هم سفر را داخلی می کردند که به بازار خودشان رونق بدهند و هم به فکر مردم محروم بودند.

۱۰- مگر برای میلیون ها نفری که برای گردشگری به کشورهای دیگر می روند این امتیازات قرار داده می شود؟ اصل۹ قانون اساسی جمهوری اسلامی همه مردم از هر قوم و قبیله و رنگ و نژاد و زبان را مساوی دانسته و هر امتیازی را نفی می کند چنانکه در اسناد حقوق بشر هم تصریح شده است، لذا بهتر است این راهپیمایی خصوصا بخاطر جنبه مذهبی آن که باید شبهه ناک نباشد و دستاویز به مخالفان مذهب ندهد هم تماما با هزینه شخصی افراد بوده و اینهمه تبلیغات و ایستگاه صلواتی و وام و …. ازطرف دستگاه های دولتی را بودجه عمومی به آن اختصاص ندهند.

تلک عشره کامله. والسلام و احترام

سه شنبه 24 مرداد ۱۴۰۲

📡کانال گفتارهای باقی

https://t.me/emadbaghi

خبر زیر نیز چند روز پس از انتشار پست بالا منتشر شد:

محمدی بخش، معاون وزیر و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در برنامه زنده تلویزیون ایران:

📌 به ازای هر زائر ۵.۵ میلیون تومان به فرودگاه نجف پرداخت می‌کنیم.

📌 هزینه ویلچر در فرودگاه‌های دنیا دریافت نمی‌شود اما این فرودگاه ۳۰ دلار دریافت می‌کند!

لینک برخی از رسانه ها که خبر را بازنشر کرده اند

بریدن گوش مسافران‌ فرودگاه‌ نجف:نفری‌5.5میلیون!

کد خبر:۱۱۹۰۰۱۵قطره
تاریخ انتشار:۰۶ شهريور ۱۴۰۲ – ۱۵:۲۸28 August 2023
https://www.ghatreh.com/news/nn14020620997432844288/%D8%A8%D8%B1%DB%8C%D8%AF%D9%86-%DA%AF%D9%88%D8%B4-%D9%85%D8%B3%D8%A7%D9%81%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D9%81%D8%B1%D9%88%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D9%86%D8%AC%D9%81-%D9%86%D9%81%D8%B1%DB%8C-%D9%85%DB%8C%D9%84%DB%8C%D9%88%D9%86
و تابناک
https://www.tabnak.ir/004zZn
وانتخاب

کد خبر: ۷۳۹۹۳۹
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۵ – ۰۶ شهريور ۱۴۰۲
https://www.entekhab.ir/0036UV
سایت الف
https://www.alef.ir/news/4020606053.html?show=text
و دویچه وله
نوشته شده توسط
عمادالدین باقی
دیدن همه یادداشت ها
گذاشتن پاسخ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

In order to use the Instagram feature, please install and activate Meks Instagram Widget plugin .

نوشته شده توسط عمادالدین باقی