• بگرد
  • بازیابی گذرواژه

💥 مشت آهنین


📢روزنامه سازندگی، ش۱۳۰۰ یکشنبه۲۲ آبان۱۴۰۱( عنوان مقاله بود: «مشت آهنین و نرم خویی پیامبرانه» که روزنامه قسمت دومش را برگزید و یک عبارت از متن هم با موافقت نگارنده حذف شد و اینجا کامل می آید)

✍️ این تصور که نرمی و انعطاف موجب گستاخی مخالفان می شود و نشانه ضعف سیستم است، اشتباهی راهبردی است که دلیل اتخاذ سیاست رانندگی در جاده یکطرفه با فرمان بریده یا به بیان دیگر مشت آهنین بود  که زمانی روزنامه کیهان اعلامش کرد. این راهبرد در سیاست خارجی و در اقتصاد( مانند دستگیری ها و احکام احکام اعدام برای متهمان بازار ارز و سکه و…) و آموزش و سیاست و انتخابات و… خود را نشان داد. وضع موجود محصول همین سیاست مشت آهنین است ولی حتی در چنین شرایطی اعلام می شود ۲۲۷ نفر از نمایندگان مجلس در نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه خواهان «اعدام هر چه سریعتر معترضان محکوم به محاربه» شدند و در حالی که هیچ لیستی از اسم ها و امضای آنها منتشر نشده تیتر یک روزنامه همسوی شان می شود و فرد دیگری با انتساب صفات زیبنده خودش می گوید: «اراذلی که دانشگاه شریف را متشنّج می‌کنند را اخراج و سپس۱۰ تا۱۵ سال«ممنوع‌الخروج» کنید تا «وحشی‌گری» دانشگاه تمام شود» و نمی خواهند درک کنند که همین نگاه و ادبیات کار ملک و ملت را به اینجا رسانده است.
سال۱۳۸۶ در بازجویی های طولانی در سلول انفرادی و پیش از آن، وقتی درباره نادرستی سیاست مشت آهنین و تاکید بر روش امام علی(ع) در چگونگی برخورد با تروریستی به نام ابن ملجم، و درباره لزوم دقت زیاد در دادرسی متهمان به اقدامات تروریستی در اهواز و رعایت حقوق آنان و همچنین لزوم برخوردهای متفاوت با متهمان درجه دوم و سوم که نقش مستقیمی در جرم نداشتند یا بعضا هیچ نقشی نداشتند سخن گفتم، پاسخ این بود که اگر قرار بود به این توصیه های حقوق بشری شما عمل کنیم باید سالها پیش حکومت را به دشمن واگذار می کردیم. باورم این نیست که چنین دیدگاهی در آن مجموعه عمومیت داشته ولی این تصور، اشتباهی مهلک بود زیرا تجربه نشان داده که حکومت های مداراجو پایدارترند و روش های سخت، پایداری شکننده ای در پی دارد. اکنون گذشت زمان با هزینه های سنگینی نادرستی آن روش را ثابت کرده است و گواهی بر صدق این سخن قرآن می دهد که آنچه سبب قدرت و شوکت پیامبر اسلام شد، نرم خویی و مهرورزی او بود و خطاب به پیامبر می افزاید اگر چنین نبودی همه از گرد تو پراکنده می شدند( لانفضوا من حولک) و به پیامبر توصیه می کند مخالفانت را ببخش و برای شان دعا و استغفار کن و با آنان در کارها مشورت کن: فَبِمَا رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَلَوْ كُنْتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَشَاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ(آل عمران:۱۵۹)
آری رمز اقتدار و نفوذ پیامبر و گسترش قدرت او در زمانی کوتاه، نرم خویی و احترام، حتی برای مخالف بود نه کاربرد مشت آهنین. امروز ادامه آن سیاست، یعنی سلام کردن به خط پایان.
در طول هفته های اخیر اکثریت جامعه با وجود معترض بودن و همدلی با معترضان اما مشارکت میدانی نکردند به همین دلیل برخی از براندازان بارها قشر خاکستری را مخاطب قرار داده و می گفتند چرا با وجود مشاهده این صحنه ها تماشاگرید؟ اما این قشر خاکستری مهم ترین دغدغه اش حفظ ایران و تغییر وضعیت، بدون خشونت و ناامنی است.
شواهدی نشان می دهد که قشر خاکستری که تاکنون نه تنها تغییرعملی ندیده بلکه با مشاهده مواضع برخی از مسئولان و چهره های حکومتی و همچنین صحنه های خشونت علیه معترضان مانند آنچه در نازی اباد رخ داد و یا تصاویر کشته شدگان، بسوی مشارکت در اعتراض میل پیدا می کند و اگر امروز هم خاموش شود بدون شک موج بعدی آخرین موج خواهد بود. اگر کسانی هنوز مانده باشند که دغدغه ایران و جلوگیری از روند رو به رشد خشونت را داشته باشند باید بدانند که به همان سرعتی که قشر خاکستری از تماشاگری خارج می شود باید تغییرات عملی مشاهده کند وگرنه اصلاحات دیرهنگام، کاتالیزور انقلاب است.
درس اصلی و بزرگ و در عین حال پیش پا افتاده در جنبش مهسا برای حکومت این بود که فشار و اجبار موجب طغیان می شود و بالاخره در فرصتی سر باز می کند و دیگر قابل سرکوب شدن نیست پس باید دست از ادامه روش اجبار و فشار بردارند و به سازوکارهای درونی جامعه اعتماد کنند.

دو منبع خبری:

 

انتخاب، کد خبر: ۷۰۰۳۹۲تاریخ انتشار ۰۳ آبان ۱۴۰۱

حمید رسایی: اراذلی که دانشگاه شریف را متشنّج می‌کنند، ابتدا اخراج و سپس ۱۰ تا ۱۵ سال ممنوع الخروجشان کنید

https://www.entekhab.ir/002wCe

کد خبر: 579482   ۱۴۰۱/۰۸/۰۳

واکنش رسایی به وقایع اخیر دانشگاه شریف؛ این «اراذل» را اخراج و سپس «ممنوع‌الخروج» کنید تا «وحشی‌گری» دانشگاه تمام شود

https://www.etemadonline.com/fa/tiny/news-579482

 

دوکامنت برگزیده از نظرات ذیل مقاله مشت آهنین  در کانال تلگرام:

بهروز:

با درود به جناب باقى، دو نكته را ميخواستم مطرح كنم و ممنون ميشم اگر توضيح بفرمائيد:

١- هر چند شما از روى خير خواهى با تاكيد بر مثال هائى از اسلام در برخورد با مخالفين سعى داشته و داريد حكومت را از برخوردهاى خشن با معترضين و دستگير شدگان بازداريد ولى حكومت هم با تكيه بر همان اسلام با مخالفين و منتقدين برخورد ميكند. به عنوان نمونه در مورد ابن ملجم ميدانيم كه فرزندان على به توصيه پدر عمل نكردند و ابن ملجم به شكل فجيعى كشته شد و اين سوال را ايجاد ميكند كه آيا حضرت اساسا چنان توصيه هائى را در مورد ابن ملجم كرده بودند يا داستان سرائى شيعيان است؟ براى اعدام مخالفين خمينى به برخورد پيامبر با قبيله بنى قريضه و كشتن ٧٠٠ اسير كه هيچ شمشيرى عليه پيامبر نزده بودند استناد ميكرد. در قرآن اشدا على الكفار هم داريم. بر خلاف نظر شما هم قرآن و هم سيره پيامبر پر است از خشونت و كشتار نه فقط مخالفين بلكه هر آن كس اسلام را نپذيرفته بود. چطور شما انتظار داريد با استناد به موارد خيلى استثنائى، حكومت به توصيه شما عمل كند؟

٢- مشكل اصلى معترضين ، فقط نحوه برخورد حكومت با مخالفين و منتقدين نيست بلكه مشكل با يك قانون اساسى به شدت غير دموكراتيك است كه همه راههاى اصلاح در آن بسته شده اند. اصلاح طلبان فقط در دور اول رياست جمهورى آقاى خاتمى كه از پشتوانه بزرگى از مردم برخوردار بودند امكان اصلاحات اساسى در قانون را داشتند كه خواسته يا ناخواسته با فرصت سوزى آن را از بين بردند و به اجراى شكل تلطيف شده همان قوانين پرداختند. در حالى كه سيستم حكومتى جمهورى اسلامى مانند كالائى است كه فروشنده، بهائى معادل ده برابر قيمت واقعى آن را مطالبه ميكند و اصلاح طلبان سعى در گرفتن ده درصد تخفيف روى قيمت را داشتند در حالى كه مردم ميدانستند حتى اگر ٧٥ درصد تخفيف هم بگيرند باز سرشان كلاه رفته است. با اين همه، حكومت از دادن همان ده درصد تخفيف هم سر باز زد. به نظر ميرسد هم اصلاح طلبان و هم جناح اصولگرا (محافظه كار سابق) هر دو ميدانستند كه اقبال مردم به اصلاح طلبان نه از حب على بلكه از بغض معاويه بود و با تضعيف جناح اصولگرا مردم از اصلاح طلبان هم عبور خواهند كرد. به اين ترتيب هر دو جناح فقط به رقابت تبليغى روى آوردند و جناح اصلاح طلب حتى براى طرح جرم سياسى كه آنقدر وقت صرف آن كرده بودند حاضر به پافشارى نشد. خامنه اى هم كه كم كم از شوك انتخابات درآمده بود وقتى جناح مقابل را مردد ديد با انواع حكم حكومتى و …. اصلاحات ظاهرى را هم عقيم گذاشت. كسانى كه در سيستم حكومتى كنونى چريده و فربه شده اند به هيچ وجه اجازه هيچ اصلاحى را در آن نخواهند داد. آيا شما همچنان بر اين باور هستيد كه امكان اصلاح در نظام جمهورى اسلامى وجود دارد؟ آيا تصور نمى كنيد اصلاح طلبان در حال از دست دادن يك فرصت تاريخى ديگر براى ايفاى نقش در ايران هستند؟ آنها مى توانند با اعلام پشتيبانى از معترضين اعتبار خود را ترميم كنند.

Emad Baghi:

با سلام و تشکر از اظهار نظر شما. چند نکته را ذیلاً به عرض عالی میرسانم.۱- ماجرای ابن ملجم را در مدخل دایره المعارف بزرگ اسلامی، جلد۱ ملاحظه بفرمایید. گزارش تاریخ حاکی است که  امام حسن(ع) همانطور که پدرش میخواست فقط با یک ضربت ابن ملجم را قصاص کرد. روایت دیگری که شایع شده که قبل از آن مثله اش کردند روایت بی اعتباری است به این دلیل که هیچگاه فرزندان امام بر خلاف وصیت پدر عمل نمی کنند و روایت اصلی و معتبر همان است که یک ضربت زدند. در مورد بنی قریظه قبلاً بحث مفصلی داشتم که احتمالا در صفحات قبلی موجود است اما به زودی ویدیوی آن همین جا بارگذاری می شود تا توضیح بدهد واقعیت تاریخی چه بوده است. ۳- در مورد قانون اساسی با شما هم نظرم که یکی از عوامل وضعیت موجود ساختاری است که در قانون اساسی ترسیم شده. البته فصل حقوق ملت از فصول مترقی است و اگر به همان عمل میشد وضعیت کشور غیر از این بود اما در جمهوری اسلامی فقط اصل ۱۱۰ قانون اساسی را جزو قانون اساسی می دانند و به آن اهمیت میدهند. ۴-من در همان دوره آقای خاتمی درباره ضرورت اصلاح قانون اساسی نوشته ام ( در کتاب جنبش اصلاحات دموکراتیک آمده است) اما آن زمان با مقاومت و مخالفت روبرو شد. ۵-  دو دهه است که تمرکز من بر کار حقوق بشری بوده و با جریانات سیاسی فاصله گرفته ام و با وجود اینکه بسیاری از اصلاح‌طلبان از دوستانم بوده اند  حتی در جلسات آنها هم شرکت نکرده‌ام تا مرز کار سیاسی و حقوق بشری را رعایت کنم و باید در داوری ها به این نکته و به تفاوت روش و ادبیات کار سیاسی و حقوق‌بشری توجه کرد. ۶- معتقدم بسیار ناعادلانه است که اصلاح طلبان که همواره مخالف وضع موجود بودند و کوشش‌هایی ولو ضعیف برای تغییر وضعیت می کردند را با آنها که ظلم کردند در یک ردیف قرار داد. می توان آنها را بی کفایت و خطاکار دانست اما منصفانه نیست که با یک چوب رانده شوند. ۷- در جریان اعتراضات اخیر هم آنچه من در شبکه‌های اجتماعی دیده ام این است که اصلاح طلبان با معترضان همدل بودند و در موارد زیادی از آنها و حقوقشان دفاع کرده اند.۸- عقیم ماندن سالها تلاش اصلاح‌طلبانه بطور طبیعی این نتیجه را به جامعه القا می کند که در ساختار موجود امکان اصلاح نیست یا سخت و پرهزینه است.

حسین. ش: Hossein. Sh:

با درود و احترام خدمت جناب باقی، مقاله شما دو بخش داره که با بخش سیاست مشت آهنین در مقاله شما موافقم و اینکه ره بجایی نخواهند برد، ولی واقعا باورم نمیشه باورم نمیشه هنوز دنبال اصلاحات تو این نظام هستین، خیلی خیلی عذرخواهی میکنم یا نمیفهمین یا خودتونو زدین به نفهمی، هم شما هم آقای زیدابادی که البته صد رحمت به شما، کی میخاین قبول کنید اینا اصلاح پذیر نیستند و از جنبش معترضین حمایت کنید آن هم به صورت علنی، بقران قسم میخورم، خداوند را شاهد میگیرم، یک ماهه دیگه (که البته امیدوارم خداوند رحم کند این اتفاق نیفته)، یک ماهه دیگه که خدای نخواسته تعداد کشته ها و اعدامی ها به هزار نفر برسه، باز هم امثال شما و زید آبادی و زیباکلام بیاین بگین اصلاحات بهترین راه حله، هنوز نفهمیدین این نظام اصلاح پذیر نیست، ذاتا این شکلیه، ذات تغییر ناپذیره آقای باقی، تا دیر نشده امثال شما و دوستانتان به معترضین بپیوندید، خواهش میکنم از توهم اصلاح و اصلاحات بیاین بیرون، دو ماه از کشتار مردم میگذره خاتمی هنوز ساکته، تاج زاده تو زندانه، و شماها هنوز از اصلاحات دم میزنید

Emad Baghi:

دوست عزیز ما از سی سال قبل و پیشتر معترض بوده ایم یعنی از وقتی هنوز بسیاری از جوانان معترض امروز به دنیا نیامده بودند. کار ما هم قلم زدن بوده و هست. اینکه یک برچسب به اسم اصلاح طلب درست کنید( که فی نفسه اصلاح طلبی مذموم نیست) و هرکس چنانکه شما دوست دارید عمل نکرد با یک انگ حرفش را لوث کنید منصفانه نیست. کسی که کارش حقوق بشری است ادبیاتش با یک کنشگر و یا ستیزه جوی سیاسی فرق می کند. موفق و تندرست باشید

Hossein. Sh:

حرف شما مثل اینه که روز عاشورا کسی بهتون بگه آقای باقی بخدا این شمر و دارو دسته اش اصلاح پذیر نیستند، بیاین سمت امام حسین و یارانش و شما بگید «دوست عزیز هر کس چنانکه شما دوست دارید عمل نکرد با یک انگ حرفش را لوث کنید، منصفانه نیست»، هر چند معتقدم حکومت ما صد برابر از یزید و شمر بدتره، اونا به زن و بچه مردم کاری نداشتند، بهشون تعرض و تجاوز نکردند، در ضمن آقای باقی دستتون درد نکنه معترض بودین قبل اینکه من بدنیا بیام ولی سوال، کدام مشکل رو حل کردین؟ نظام که روز به روز بدتر شد

Emad Baghi:

من هم با شما هم نظرم که کوشش های اصلاحی و اعتراضات سی سال گذشته عقیم ماند ولی جنبس اعتراضی امروز محصول همان ناکامی هاست و حجت همگان برای مخالفت شان این است که اینهمه سال آن راه پیموده شده. نکته بعدی اینکه حل نشدن مشکل بعهده حکومت است نه ما. من تنها ابزارم قلم و بیان بوده و مهیای پرداخت هر هزینه ای.

کانال گفتارهای باقی
https://t.me/emadbaghi
وبسایت
emadbaghi.com

اینستاگرام
https://instagram.com/emadeddinbaghi
فیس بوک
https://facebook.com/Emadbaqi

نوشته شده توسط
عمادالدین باقی
دیدن همه یادداشت ها
گذاشتن پاسخ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

In order to use the Instagram feature, please install and activate Meks Instagram Widget plugin .

نوشته شده توسط عمادالدین باقی