• بگرد
  • بازیابی گذرواژه

🌟 حق اعتراض: مستندی کوتاه درباره مذاکرات اصل اعتراض در قانون اساسی

🔻 در سال های گذشته کرارا در مقالاتی که نوشته ام به نقل قول از کتاب صورت مذاکرات مجلس خبرگان قانون اساسی، به حق اعتراض و تجمعات و راهپیمایی ها طبق اصل ۲۷ قانون اساسی استناد کرده ام.
هنگامی که دیدم «مدرسه آزاد فکری دانشگاه شریف» همان مذاکرات را به صورت مستند ویدئوی تولید کرده که برای بسیاری از مخاطبان، جذابیت بیشتری دارد بهره گیری از آن را نه از نوع تکرار مُمِلّ، بلکه در شرایط بحرانی کنونی دیدن آن را برای همگان مفید می دانم.
حاکمیت کنونی، خود اولین ناقض قانون اساسی بوده و در ۴۰ سال گذشته به هیچ درخواستی از احزاب قانونی اجازه بهره مندی از این حق را نداده اند و حاکمیتی که خود ناقض قانون باشد در جایگاه متهم است نه مدعی و نمی تواند شهروندان را به جرم نقض قانون محاکمه کند.
همین بن بست آفرینی ناشی از عدم التزام به فصل حقوق ملت در قانون اساسی، کشور را وارد مرحله تازه ای کرده که اگر زودتر به تامین حقوق بدیهی ملت بازنگردند باید به پیشواز تحولات بزرگی بروند.
موج آخر، دیر یا زود بر می خیزد مگر اینکه به همه حقوق شهروندان از جمله این حق قانونی و بشری اعتراض و اجابت درخواست احزاب قانونی برای تجمع که چند هفته از ارائه آن می گذرد تمکین‌ کنند.
کارگردانان، تنها به دلیل ترس از حضور میلیونی و‌مسالمت آمیز شهروندان با اجابت این حق مسلم شان مخالفت می کنند ولی این مخالفت به قیمت مهارناپذیر شدن اعتراض های بعدی است.
نخستین گام این است که تمام شهروندانی که بخاطر نقض اصل۲۷ قانون اساسی توسط حکومت، از این حق قانونی خود استفاده کرده و تجمعات اعتراضی برگزار کرده و مرتکب قتل و‌جرح نشده اند، از محاکمه آنها خودداری کرده و به فوریت و بدون قید و شرط آزاد شوند و عواقب امتناع از این کار هم بر عقلا روشن است.
🔻در این میکرو-مستند مناقشات دیدگاه‌های مختلف در جلسات قانون اساسی درباره «حق اعتراض» جمع‌آوری شده‌است. از کسانی که به دنبال آزادی مطلق بودند تا کسانی که به دنبال محدودسازی آن بودند.

📣 این مستند در کانال یوتیوب مدرسه آزاد فکری و ازطریق لینک‌های زیر در دسترس است.

🌐 Azadfekrischool website
🆔 @AzadFekriSchool

نوشته شده توسط
عمادالدین باقی
دیدن همه یادداشت ها
گذاشتن پاسخ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

In order to use the Instagram feature, please install and activate Meks Instagram Widget plugin .

نوشته شده توسط عمادالدین باقی