• بگرد
  • بازیابی گذرواژه

۴۰۰۰ روز و ۸۰ سال

#عمادالدین_باقی
مهندس میرحسین موسوی و همسرش و شیخ مهدی کروبی، یازدهمین سال حصر خانگی را به پایان می برند هرچند به سختی گذشته نیست ولی از آزادی ها و حقوق یک شهروند آزاد محر‌ومند.
مهندس #میرحسین_موسوی پس از سال ها به دوست عزیزم دکتر #میرطاهرموسوی تلفن کرده و احوالپرسی می کند. میرطاهر می گوید صدایتان تغییر کرده و عکس های منتشر شده نشان می دهند چهره‌تان هم تغییر کرده و شکسته شده و اسباب نگرانی دوستان است. میرحسین می گوید چند روز دیگر(۱۱اسفند) ۸۰ ساله می‌شوم، طبیعی است که چهره تغییر کند اما افکار و عقایدم تغییر نکرده و همچنان بر عهد خود ایستاده ام.
او چند روز دیگر ۸۰ سالش کامل و وارد هشتاد و یکمین سال می شود. اکنون هم ۴۰۰۰ امین روز حصر خانگی است.
ممکن است در همه زمینه ها همنظر نباشیم، در تحلیل انقلاب و نظام و دهه ۶۰ و حتی در مورد وقایع سال ۸۸ و ارزیابی آن، ولی اختلاف نظرها، مانع دوستی ها و مغایر با قدرشناسی ارجمندی و جایگاه این بزرگان نیست.
پیش از حصر و زمانی که اقای #محمد_قوچانی به خاطر مقاله‌ای با عنوان «چرا لائیک نیستم؟» در نقد
بی توجهی برخی هواداران جنبش سبز به هویت مصلحانه آن، مقاله ای نوشته و از سوی افرادی  به شدت مورد حمله قرار گرفته بود، مهندس موسوی و همسر گرامی شان خانم دکتر #رهنورد پس از آزادی ام از زندان، منزل ما میهمان بودند. خانم رهنورد نگران اثر این مقاله بر فراگیری جنبش سبز و ریزش هواداران آن بود اما مهندس موسوی گفت: دغدغه و پرسش این مقاله مهم و قابل تأمل است و بهتر این است که ما خودمان به آن فکر کنیم پیش از آنکه دیگران بگویند…
جالب این بود که درست چند روز پیش از آن در میهمانی مشابهی آقای #کروبی نیز سخنان مشابهی گفته بودند و خوشبختانه همه این بزرگواران، خودشان حی و حاضرند و در همه این سالها دغدغه این بزرگان حفظ هویت مصلحانه آن جریان بوده است.
آنجا دریافتم که پاره ای از علاقه‌مندان میرحسین و جنبش سبز به اندازه خود موسوی و‌ کروبی، حریت و سعه صدر ندارند.
حقیقت این است که امثال میرحسین و کروبی و بسیاری دیگر، هر اندازه اختلاف نظر داشته باشیم بدون شک سرمایه های گرانبهایی برای امروز و فردای ایران هستند و هیچکس قادر به انکار آنان و موقعیت اجتماعی شان نیست. هر چه قدرت در حذف و سانسورشان کوشیده است کمتر نتیجه گرفته است چنانکه درباره آیت راستین خدا #منتظری، هم‌ ناکام بود زیرا محبوبیت نه با زور و زندان و رسانه های انحصاری ایجاد می‌شود نه از بین می رود بلکه سازوکاری دارد که باید آن را بفهمند.

کانال گفتار های باقی
https://t.me/emadbaghi

نوشته شده توسط
عمادالدین باقی
دیدن همه یادداشت ها
گذاشتن پاسخ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

In order to use the Instagram feature, please install and activate Meks Instagram Widget plugin .

نوشته شده توسط عمادالدین باقی