• بگرد
  • بازیابی گذرواژه

🔹️خوانش دیگری از خبر قطعنامه شورای حقوق بشر سازمان ملل درباره اسراییل

عمادالدین باقی

روزنامه اعتماد، ش۵۷۳۳ یکشنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ ص۱ و ۲

✍️دیروز جمعه ۱۷ فروردین ۱۴۰۳ درخبرها دیدم شورای حقوق بشر سازمان ملل به عنوان بالاترین نهاد حقوق بشری سازمان، در حالی که رژیم اسراییل به بدترین عملیات نظامی خود پس از قطعنامه شورای امنیت مبنی بر لزوم آتش بس در غزه ادامه می‌دهد، درباره وقوع جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت در غزه توسط اسرائیل، یک قطعنامه تصویب کرده و از جامعه جهانی خواسته تا اسرائیل را به خاطر احتمال جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت در غزه، در جایگاه پاسخگویی قرار دهند و خواستار توقف ارسال سلاح به اسرائیل شد. قطعنامه شورای حقوق بشر تاکید کرده که هدف از تصویب این قطعنامه، جلوگیری از نقض بیشتر حقوق بشر در غزه است. این قطعنامه حکم دادگاه بین المللی لاهه درباره احتمال وقوع نسل کشی در غزه را به عنوان یکی از مستندات خود مطرح کرد.

قطعنامه شورای حقوق بشر همچنین استفاده اسرائیل از مسئله گرسنگی به عنوان یک ابزار جنگی را محکوم کرد. که این عبارت قطعنامه سندی است بر نوع دیگری از جنایات اسراییل.

شورای حقوق بشر همچنین از رژیم اسراییل به خاطر امتناع از همکاری با گروه‌های حقیقت یاب سازمان ملل برای بررسی وقوع جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت در غزه انتقاد کرد.

امروز شنبه۱۸ فروردین برای اطلاع بیشتر به سایت خود شورای حقوق بشر سازمان ملل مراجعه کردم و دریافتم که چقدر اطلاعات به دلیل عدم مراجعه به منبع اصلی ناقص بوده و همه رسانه ها از روی دست هم کپی برداری می کنند.

در واقع این شورا 5قطععنامه صادر کرده نه یک قطعنامه. این پنج قطعنامه مربوط به وضعیت حقوق بشر در اراضی اشغالی فلسطین از جمله قدس شرقی، احقاق حقوق کودک و حمایت اجتماعی فراگیر، حق مردم فلسطین برای تعیین سرنوشت، حقوق بشر در جولان اشغالی سوریه و رژیم صهیونیستی است. شهرک سازی در اراضی اشغالی فلسطین از جمله بیت المقدس شرقی و در جولان اشغالی سوریه است. جالب اینکه تعبیر اشغالگر را به کرات به کار برده است.

قطعنامه در مورد حق تعیین سرنوشت ملت فلسطین، شورا با 42 رأی موافق، 2 رأی مخالف و 3 رأی ممتنع، قطعنامه ای را به تصویب رساند که در آن از اسرائیل، قدرت اشغالگر خواست فوراً به اشغال سرزمین های اشغالی پایان دهد.

در مورد توقف شهرک‌سازی‌های اسرائیلی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین از جمله قدس شرقی و در جولان اشغالی سوریه، شورا با 36 رأی موافق، 3 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع

قطعنامه دیگر که در خبرها مطرح شده این است که شورای حقوق بشر از اسرائیل خواست فورا محاصره نوار غزه و سایر انواع مجازات دسته جمعی را لغو کند و خواستار آتش بس فوری در غزه شد. شورا از همه کشورها خواست تا برای جلوگیری از ادامه انتقال اجباری فلسطینی ها به داخل یا از غزه و توقف فروش، انتقال و انحراف تسلیحات، مهمات و سایر تجهیزات نظامی به اسرائیل، اقدام فوری انجام دهند.

این سازمان هدف قرار دادن غیرنظامیان از جمله در 7 اکتبر 2023 را محکوم می کند و خواستار آزادی فوری همه گروگان های باقی مانده، افراد بازداشت شده خودسرانه و قربانیان ناپدید شدن اجباری و همچنین تضمین دسترسی فوری بشردوستانه به گروگان ها و بازداشت شدگان مطابق با قوانین بین المللی است.در عین حال آنتونیو گوترش گفت: اما هیچ چیز مجازات دسته جمعی مردم فلسطین را توجیه نمی کند.

تاکید برجلوگیری از ادامه کوچ اجباری فلسطینی‌ها به داخل یا از غزه نیز مهم است.

یکی از نکات مغفول مانده و مهم در خبرها این است که قطعنامه تصویب شده توسط شورای حقوق بشر استفاده از هوش مصنوعی در درگیری هایی که ممکن است به جنایات بین المللی کمک کند، را محکوم می کند.

نکته دیگر، لیست کامل کشورهای موافق و مخالف است که در فهم روندهای سیاسی و بین المللی حقوق بشر مهم است و نام رای دهندگان می‌تواند بخشی از این سوال را که چرا یک رژیم غدار می‌توانند جلوی چشم جهانیان به کشتار در غزه ادامه دهد را پاسخ می‌گوید و همزمان پرسش‌های زیادی را هم به وجود می‌آورد. اما غالبا لیست کامل را منتشر نکرده اند.

28موافق عبارتند از: الجزایر، بنگلادش، بلژیک، برزیل، بروندی، شیلی، چین، ساحل عاج، کوبا، اریتره، فنلاند، گامبیا، غنا، هندوراس، اندونزی، قزاقستان، کویت، قرقیزستان، لوکزامبورگ، مالزی، مالدیو ، مراکش، قطر، سومالی، آفریقای جنوبی، سودان، امارات متحده عربی و ویتنام.

6مخالف: آرژانتین، بلغارستان، آلمان، مالاوی، پاراگوئه و ایالات متحده.

و13رای ممتنع عبارتند از: آلبانی، بنین، کامرون، کاستاریکا، جمهوری دومینیکن، فرانسه، گرجستان، هند، ژاپن، لیتوانی، مونته نگرو، هلند و رومانی.

البته رسانه های  داخلی ایران خبربالا را برجسته کردند و رسانه‌های فارسی برون‌ مرزی خبر روز قبل را بیشتر برجسته کردند که: شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد ماموریت هیات حقیقت‌یاب و گزارشگر ویژه شورا در مورد ایران، جاوید رحمان را با ۲۴ رأی موافق، ۸ رأی مخالف و ۱۵ رأی ممتنع در شورای ۴۷ نفره تمدید کرد.

مقایسه لیست کشورها در خبربالا و اینجا معنا دار است.

آرژانتین، شیلی، فرانسه، آلمان، ژاپن، مراکش و ایالات متحده از این قطعنامه حمایت کردند. در مقابل کشورهای الجزایر، بوروندی، چین، کوبا، اریتره، اندونزی، سودان و ویتنام به آن رأی منفی دادند. همچنین بنگلادش، برزیل، هند، مالزی، قطر، آفریقای جنوبی و امارات عربی متحده از جمله کشورهایی بودند که به این قطعنامه رأی ممتنع دادند.

منبع خبر

Human Rights Council Adopts Five Resolutions, including a Text Calling for an Immediate Ceasefire in Gaza, Urging States to Prevent the Continued Forcible Transfer of Palestinians Within or From Gaza, and Calling on States to Cease the Sale or Transfer of Arms to Israel

https://www.ohchr.org/en/press-releases/2024/04/le-conseil-adopte-cinq-resolutions-dont-celle-demandant-quun-cessez-le-feu?sub-site=HRC

Gaza: Human Rights Council resolution urges arms embargo on Israe

5 April 2024Peace and Security

https://news.un.org/en/story/2024/04/1148261

 

📡 کانال گفتارهای باقی https://t.me/emadbaghi
وبسایت www.emadbaghi.com

اینستاگرام https://instagram.com/emadeddinbaghi
فیس بوک https://facebook.com/Emadbaqi

 

 

نوشته شده توسط
عمادالدین باقی
دیدن همه یادداشت ها
گذاشتن پاسخ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

In order to use the Instagram feature, please install and activate Meks Instagram Widget plugin .

نوشته شده توسط عمادالدین باقی