• بگرد
  • بازیابی گذرواژه

💥 بمباران اعتبار قواعد حقوق بشر دوستانه بین المللی

#عمادالدین_باقی

📜 سرمقاله روزنامه سازندگی،ش۱۵۶۵ سه شنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۲ ص۱و۶

✍️ گرچه نخبگان هنری و سیاسی فراوانی در جهان( از جمله دبیر کل سازمان ملل و ماهاتیر محمد رهبر کشور صلح طلب مالزی و آنجلیا جولی و دهها تن دیگر) بیان کردند که حمله حماس واکنش به خشونت ها و کشتارهای مستمر حکومت اسراییل در سال های گذشته در سکوت جهانیان بوده است اما بسیاری از مدافعان حقوق بشر گفتند بر فرض آغازگر بودن حماس اما تناسب رعایت نشده است. تناسب یعنی همان که در تورات و قرآن می‌گوید «چشم در برابر چشم، دندان در برابر دندان، یک جان در برابر یک جان». یعنی اگر ظلمی به شما شد فقط به همان اندازه باید واکنش نشان دهید نه بیشتر. البته حکم اخلاقی و انسانی از اصل تناسب والاتر است چنانکه قرآن برخلاف تورات بعد از تاکید بر اصل تناسب برعفو، عدم مجازات و مصالحه تاکید می‌کند ولی آنچه حکومت اسراییل انجام می دهد یک وحشی گری آشکار و ناقض «تناسب» و «انسانیت» است که اعتبار دنیای جدید را برباد داده و دنیایی از توحش را در تاریخ ثبت کرد.

بمباران‌های اسرائیل فقط خانه‌های غزه را ویران نکرد بلکه اعتبار نهادهای بین المللی ‌و اسناد حقوق بشر دوستانه را هم ویران کرد و نشان داد اگر دولت های غربی در برابر جنایات روسیه در اوکراین و اسد در سوریه موضع می‌گرفتند به خاطر منافع و سیاست بود نه انسانیت و نوعدوستی، زیرا از اعمال وحشیانه‌تری در غزه (و حتی در کرانه باختری و در خود اسراییل) حمایت کردند. بی گمان واقعه غزه نگاه بسیاری از جهانیان را به غرب، ارزش‌های غرب و قواعد بین‌الملل، دگرگون کرده است که آثار آن را در بسیاری از گفته‌ها و نوشته‌ها مشاهده می‌کنیم. امروز کنوانسیون های ‌چهارگانه 1949 ژنو‌ درخصوص‌ مخاصمات ‌بین المللی اعتبارشان را از دست داده اند.

پیشتر این پرسش به وفور مطرح می شد که چرا دولت های غربی با برخی حکومت های استبدادی نرد عشق می بازند و بر برخی خشم و هجوم می گیرند یا این پرسش مطرح می شد که چرا از تنها رژیم آپارتاید در جهان که رسما در قوانین خود برتری یهود و نژاد یهود را تضمین می کند حمایت و ان را بزرگترین دموکراسی خاورمیانه می نامند اما وقتی چنین رژیمی جلوی چشم جهانیان تمام قواعد بین الملل را زیر پا می گذارد و دولت های غربی برخلاف اعتراضات مردمی در کشوهای شان بطور گسترده ای از آن حمایت می کنند معنایش این است که قوانین بین المللی ارزشی ندارند. به قول ظریفی«اگر قوانین بین المللی و قواعد جنگ در شرایط جنگ برای حفاظت از غیرنظامیان اعتبار نداشته باشند هرگز اعتبار نخواهند داشت». به گفته کمیته بین المللی صلیب سرخ سه اصل اساسی حقوق بین المللی بشردوستانه عبارتند از: تفکیک، تناسب و احتیاط.

اصل تفکیک از طرفین می خواهد تا میان شرکت کنندگان در مخاصمات و غیرنظامیانی که شرکت ندارند تمایز قائل شوند. طبق این اصل، طرفین در جنگ باید در تمامی زمان ها میان غیرنظامیان و مبارزان، و میان اشیای غیرنظامی و اهداف نظامی تمایز قائل گردند و ملزم هستند تا عملیات نظامی را تنها علیه اهداف نظامی هدایت نمایند.

اصل تناسب مشابه همان که در حقوق داخلی، به آن تناسب جرم و مجازات می گویند در جنگ نیز به این معناست که حتی در صورت وجود یک هدف واضح نظامی، این هدف تنها در صورتی می تواند مورد حمله قرار گیرد که خطر آسیب دیدن غیرنظامیان یا اموال غیرنظامی، یا خطر کشته شدن غیرنظامیان، به نسبت برتری نظامی مورد انتظار بیش از اندازه نباشد.

اصل احتیاط، یعنی باید برای حمایت از جمعیت غیرنظامی و اشیای غیرنظامی مراقبت همیشگی توسط طرفین جنگ صورت گیرد.

نتیجه اصول یاد شده این است که در صورت عدم اطمینان به نظامی بودن یا نبودن هدف، باید اصل را بر غیرنظامی بودن گذاشت و از حمله خودداری کرد. طبق اصل احتیاط هنگامی که برای حمله به اهداف نظامی که می تواند به غیرنظامیان آسیب رساند برنامه ریزی کردند باید توسط رسانه های گوناگون از بلندگو و رادیو و تلویزیون، تا علائمی که به سادگی قابل درک هستند و یا از طریق ریختن بروشورها و غیره، به غیرنظامیان اخطار قبلی داده شود، مگر آنکه شرایط تاکتیکی اجازه چنین کاری را ندهد. برای مثال حمله به مراکز درمانی، جنایت جنگی است و اگر ارتشی دلیلی برای اقدام داشته باشد موظف است از قبل اعلام کند. کاری که اسراییل در روزهای گذشته انجام نداد و طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت سازمان ملل به۴۳ بیمارستان و مرکز درمانی بدون اطلاع قبلی و به بهانه احتمال حضور افراد حماس حمله کرد که در تمامی موارد ادعایش دروغ بود و ثابت نشد و عده ای از بیماران و امدادگران کشته و زخمی شدند. درباره بیمارستان الاهلی متعلق به مسیحیان که بخاطر تعداد بالای تلفاتش بازتاب جهانی گسترده پیدا کرد اسراییل این جنایت را به گردن گروه جهاد اسلامی انداخت و گفت کار خودشان بود و بایدن رئیس جمهور امریکا هم در سفری که برای پشتیبانی از اسراییل به آنجا داشت این دروغ را تکرار کرد در حالی که کلیسای بیت المقدس که این بیمارستان هم زیر نظر آن بود اعلام کرد ارتش اسراییل چندبار به آنها هشدار داده بود که قصد دارند به این بیمارستان حمله کنند.

پروتکل‌الحاقی‌ اول ۱۹۷۷ به کنوانسیون ژنو ‌که ‌به‌ مخاصمات‌ مسلحانه بین المللی‌پرداخته ‌است‌، در‌مواد ۵۱و۵۷ خود‌ ‌اصل ‌تناسب ‌و ‌منع ‌حملات ‌کورکورانه ‌و ‌بدون ‌قابلیت ‌تفکیک ‌را‌ درخصوص‌ حمایت‌ از‌غیرنظامیان‌ بیان ‌کرده ‌است‌. ماده۱۳ پروتکل‌الحاقی‌دوم ‌نیز‌در‌سه ‌بند‌ برخی‌از‌این ‌قواعد‌ حمایتی‌ را‌ مقرر داشته و می گوید: جمعیت‌غیرنظامی‌ و‌شهروندان‌عادی ‌باید ‌از‌حمایت های ‌کلی‌ در‌مقابل‌ خطرات‌ ناشی‌ از‌ عملیات های‌ نظامی‌برخوردار‌باشند‌. برای‌ تأثیر‌بخشیدن ‌به‌ این‌ حمایت‌، قواعد ‌زیر‌باید‌ تحت‌هر‌ شرایط ‌و‌اوضاع‌و‌احوالی‌رعایت‌گردد:

«جمعیت‌غیرنظامی ‌و ‌شهروند ‌عادی ‌نباید ‌هدف‌حمله ‌قرار ‌بگیرند. ‌اَعمال ‌و ‌تهدیدهای‌ خشونت‌آمیزی ‌که‌ هدف ‌اولیه آنها‌ گسترش ‌ترور ‌و ‌وحشت ‌در‌میان‌جمعیت‌غیرنظامی‌است‌، ممنوع‌است؛

جمعیت‌غیرنظامی‌ باید‌ از‌حمایت های ‌پیش بینی‌شده‌ در‌این‌بخش‌برخوردار‌باشند‌، مگر‌ زمانی‌که‌مشارکت‌مستقیم‌ در‌مخاصمه‌ داشته‌باشند»

این در حالی است که رژیم اسراییل رسما اعلام می کند با هدف گسترش وحشت و ترور اقدام می کند.

Protocol Additional to the Geneva Conventions of 12 August 1949, and Relating to the Protection of Victims of Non-International Armed Conflicts (Protocol II)

ADOPTED 8 June 1977

https://www.ohchr.org/en/instruments-mechanisms/instruments/protocol-additional-geneva-conventions-12-august-1949-and-0

📡 کانال گفتارهای باقی https://t.me/emadbaghi
وبسایت  www.emadbaghi.com

اینستاگرام     https://instagram.com/emadeddinbaghi
فیس بوک       https://facebook.com/Emadbaqi

:خبر مربوط به آنجلیا جولی

یورونیوز – آنجلینا جولی پیشتر اسرائیل را متهم به «بمباران عمدی جمعیت گرفتار شده در غزه» کرده بود. با این حال جان وُیت در پاسخ گفته دخترش «دروغ»‌ها را باور کرده و واقعیت این است که اسرائیل «از خاک خودش و مردمش محافظت می‌کند.»

جان وُیت، پدر آنجلینا جولی بازیگر سرشناس آمریکایی، دیدگاه‌های دخترش را در مورد جنگ اسرائیل و حماس به شدت مورد انتقاد قرار داده و او را به انتشار «دروغ» در شبکه‌های اجتماعی متهم کرده است

https://news.gooya.com/2023/11/post-81192.php

 

برخی از نقدها و نظرات درباره این مقاله:

هرچند در اینستاگرام و توییتر هم موافق و مخالف فرسته هایی داشتند و و به برخی پاسخ داده شد ولی در اینجا برای نمونه تعدادی از نظرات در کانال تلگرامی و پاسخ برخی از انها ارائه می شود. نکته درخور توجه این است که عده ای از کاربران با اکانت های ناشناس حضور دارند و نظر می دهند.

c:

زیر بیمارستان تونل زدن و اونجارو پایگاه نظامی قرار دادن و نیروهای نظامی از اونجا تیراندازی بکنن و از امبولانس برای جایبجای نیروهای نظامی استفااده کردن و مردم سپر انسالنی قرار دادن و از کنار خونها موشک پرتاب کردن و..و..و.. نقض قوانین بین المللی نیست؟

پاسخ بهc

RREEZZZAA1357EEE 💝🎓💝: شماهم در ساختش با اونا بودی!!؟این بیمارستان ها را کشورهای دیگه بعنوان خیریه و کمک به مردم غزه از جنایت های قبلی اسرائیل ساختند!

پاسخ c  به  RREEZZZAA1357EEE: کشورهای دیگه پول دادن بیمارستان بسازن تو یک وجب جا 15 تا بیمارستان! بعد این پولها کاملا زیر نظر اسرائیل رفته اونجا  و جلوشم نگرفته  (تازه ابو برقو گاز مجانیم بهشون میداد) پس دروغ میگوید تحت محاصره بوده و زیرشم مثل کندو زنبور عسل تونل کندن و زاغه مهمات کردن همین بیمارسیتان رنتسی که اسرائیل اواخر گرفت  قشنگ نشون میده که زیر بیمارستانو تونل کشیدن تا خونه یکی از رهبراس حماس و انواع سلاحها اونجا بوده و گروگانهارم سازمان تروریستی حماس مدتی اونجا نگهداری میکرده.. بزرگترین جنایتکاران تروریستهای داعشی حماسن. هیچکدام از عربهای منطقه مانند عربهای اسرائیل از حقو حقوق برخوردار نیستش

پاسخ  nazemi  به c : Nezami:

دربمب باران کردستان ایران شهرهای سنندج، پاوه ،اشنویه،سقز،بوکان، وووو سال ۵۸ و۵۹  توسط شیرودی وصیاد شیرازی چی ،  آیا این وحشی گری نیست ، صدای هیچ یک از نهادهای بین‌المللی در نیامد که هیچ حتی سفیرانشون در صف نماز جمعه شون شرکت کردند!!!

M3:

برای کسانی که وقت ندارند ۱۰ها کتاب و فیلم ووووووو را بخوانند ..؟.یک پیام بدهید حدود نیم ساعت میتوانید تا اندازه‌ای با مسائل خاورمیانه بخصوص مسئله اسرائیل و فلسطین آشنا شوید ..؟ تا حدودی به واقعیت نزدیک است؟..تا یار که را خواهد و میلش به که باشد

جوانمیر محمدی:

احسنت جناب باقی گل گفتی.

عمرتان مستدام

 

A B:

سلام استاد باقی عزیز  خدا شما رو حفظ کنه عالی بود ولی در این وانفسای جنایت ها که با چوب تو لونه زنبور وحشی کردن توسط حماس وبا حمایت احمقانه وکشتار  دد منشانه حماس آغاز شد، جمهوری اسلاوی در این بلبشو بگیرو ببندهایی رو تشدید کرده که شما میتونید در حاشیه تنبه به جهان برای نقض حقوق بشر توسط آمریکا واروپا و….و…به آن بپردازید در زندان‌ها بیداد می‌شود اژه ای ادای اپوزیسیون رو در می‌آورد و دولت بی کفایت چشم به قله دوخته ی آغای متوهم را تکرار می‌کند و مردم بی پناه ….خدا شر ه اشرار را بخودشون برگرداند…ان شاالله

 

⛾𝙑𝘼𝙃𝙞𝙙:

بسیار عالی👏👌

 

Asad K:

جناب باقی با تاکید بر تمام موارد گفته شده در سطور بالا یک سوال بدون جواب برای من ایجاد شده و آن اینکه در این چهل واندی سال ما برای مهار این وحشی چه کارهایی انجام دادیم شما به عنوان یک کنش‌گر سعی کردی با کنش‌گران اسراییل رابطه برقرار کنی چند نفر از فقهای حوزه تلاش کردند که با خاخام های یهود به گفتگو و بحث و نظر بپردازندحکومت ما غیر از این شعار که اسرائیل باید از بین برود چه گام عملی برای حل و فصل بحران خاور میانه برداشت به نظر می رسد تک تک کشورها در شکل گیری این نسل کشی سهم داشته باشند

پاسخ به asad

RREEZZZAA1357EEE: شما برو کتاب تلموت(شریعت صهیونیست) را بخون بعد ببین میشه بااینها حرف زد یانه!!!

 

Asad K به RREEZZZAA1357EEE: وقتی شما نظریه گفتگوها را مطرح می کنی باید این توانایی را داشته باشی که با هر گروه وفرقه ای توان گفتگو را داشته باشی به نظر شما اگر از ظرفیت ورزشکاران وهنرمندان استفاده می شد چه تغییری در نگرش طرفین حاصل می شد

 

RREEZZZAA1357EEE 💝🎓💝: دریای سمت غزه صددرصد در اخیتار نیروی دیایی اسرائیله.سه طرف غزه هم مرزهای اسرائیله.هوا و فضای ماهواره هم در کنترل اسرائیله.پس چطور اسرائیلیها این همه اتفاقات را نتونستند بفهمند!!!!؟

اسرائیل همه جای دنیا مخالفینش را ترور میکنه(در سودان تونس.سوریه.عراق.ایران.دبی و….اون موقع شماهاحرف از صحبت  ومفاهمه …..!!!! والبته غافلگیری در این موضوع هم بسیار عجیب است!!!!

 

Emad Baghi به  Asad K: دوست عزیز در اینکه استراتژی و سیاست خارجی جمهوری اسلامی سرشار از ایراد است و در بسیاری موارد بیشتر به نفع دشمنان ایران تمام شده بحثی نیست اما به نظر من منشأ اشتباه در این سخن تان این است که بین صهیونیسم و یهود تفاوتی نمی‌گذارید. در خود اسرائیل هم صهیونیست‌ها با یهودیان غیر صهیونیست رفتارهای تند و خشونت آمیز دارند و اهل گفتگو با آنها هم نیستند آنها  فقط گفتگویی که منافعشان تضمین شده باشد را گفتگو می دانند. دستگاه های ایدئولوژیک به شدت خالص گرا هستند.

 

Asad K به baghi : گفتگو زمانی شکل می گیرد که طرفین همدیگررا به رسمیت بشناسند وقتی که یک طرف اصرار بر حذف دیگری داردانتظار تشکیل فضای دوست و تفاهم بیهوده است من تاکیدی که دارم گفتگوی بین نخبگان و مردم با این که اشتراکات فرهنگی و تاریخی بین دو ملت وجود دارد شکل نگرفت

 

غلامعلی الوندی:

باسلام، به نظر شماواقعا ساکنین نوار غزه به این جمعبندی رسیده بودند که میتوانند با یک حمله سراسری اسراییل را نابود میکنند؟ به نظرم فریب حامیان خود را خوردند.

 

Emad Baghi در پاسخ آقای الوندی: آقای الوندی عزیز قطعاً اینطور نیست که ساکنان غزه فکر می‌کردند با یک حمله کار را تمام می‌کنند. اصلاً موضوع غزه و حمله ۷ اکتبر به اسرائیل را نباید در چهارچوب یک وضعیت نرمال بررسی کرد. اصلا چرا نباید تاریخ جنگ را ۷اکتبر قرار داد بلکه باید دو ماه پیش یعنی سوم‌جولای همین امسال قرارداد که اسرائیل با حمله غافلگیرانه به غزه صدها نفر را به خاک و خون کشید. در PBS رسانه خبری آمریکا‌‌گفته شد “این حمله  اسرائیل در ۲۰ سال گذشته سابقه نداشته”.

رفتار ساکنان غزه دقیقاً شبیه رفتار زندانیانی است که در نقاط مختلف جهان هر از گاهی می‌شنویم که زندانیان از شدت استیصال زندان را به آتش می‌کشند در حالی که می‌دانند ممکن است تلف شوند و شانس چندانی هم برای نجات نداشته باشند. سازمان ملل چند سال است رسماً غزه را بزرگترین زندان روباز جهان اعلام کرده. در طول هفته‌های قبل از حمله۷ اکتبر ۱۳۵ فلسطینی که بیش از ۳۰ نفرشان کودک بودند توسط اسرائیلی‌ها کشته شدند. غزه هیچ راهی به دنیا ندارد و در محاصره کامل اسرائیل است حتی غذا و داروی انها باید زیر نظر اسرائیلی‌ها از یک گذرگاه مشخص به دستشان برسد.

ضمنا با تاکید بر اینکه می دانم شما متفاوت از برخی هموطنان می اندیشید، عجیب این است که به گفته رادیو فردا ( نه جمهوری اسلامی) خود اسراییلی ها نتانیاهو را مقصر ۷ اکتبر می دانند ولی برخی هموطنان ما کاسه داغ تر از اش شده و فلسطینی ها را مقصر می خوانند.

https://www.instagram.com/p/CzpV-nhuVil/?igshid=MWh6YmFnajBtMzFpOA==

 

غلامحسین در جواب C: درود بر شما. تونل ها رو که حماس نساخته؛ ساخت آن مربوط به چند دهه پیش است و زمانی که ارتش اسرائیل که تا 2005 در غزه بود، از آن آگاهی داشت و به آن مترو غزه می گفتند. وقتی زیر منطقه ای با حداکثر وسعت 350 کیلومتر مربع 400 تا 500 کیلومتر تونل زده شود، تمامی تاسیسات بالای آن قرار می گیرد. هدف نسل کشی و کوچ دادن فلسطینی ها از فلسطین است؛ شگردی که قبل از تشکیل دولتی به نام اسرائیل به عنوان اولین راه کار برای اشغال وجود داشته است.

 

C در جواب غلامحسین: درود بر شما. و عجبا از این همه ماله کشی. خیر این تونلها ربطی به ان زمان نداره اصولا این تونلها کاربرد نظامی داره و در زمان حماس و بعد از سال 2007 ساخته شده (خودشون فیلم میگرفتن و میگفتن تونلهامون منتظرتونن) همانطور که داعش از این دست تونلها در رقه و موصل ساختش. البته مال حماس با کمکها و مشورتهای سپاه قدس پیچیدتر و تو در توتر هستش. اما نسل کشی اون بودش که حماس در عرض دو ساعت 1400 نفرو سلاخی کرد عربها که با جمعیت چند صد میلیونی نسل کشی نمیشن. بعد ما هیچوقت کشوری به نام فلسطین در طول تاریخ نداشتیم. و ان کشور در متون درون دینیم مال اسرائیل و ارثیه ان هستش از طرف خدا که بهشون داده شده. اما اگر منظور شما تشکیل دولته اسرائیل  در طول تاریخ وجود داشته. و دوباره در هفتاد سال گذشته تشکیل شده یادمون نره در هفتاد سال گذشته هیچکدوم از کشورهای مانند امارات یا قطر یا کویت یا صربستان و کوزو و دو جین دیگر کشور اروپایم وجود نداشتن

 

غلامحسین در پاسخ C :

اگر جستجو کنید، زمان ساخت تونل ها به اوایل سال 1980 و پس از توافق مصر و اسرائیل و تقسیم شهر رفح و جدا شدن خانواده‌ها در دو سوی مرز، برای ارتباط و تجارت بر می گردد که گسترش آن ادامه یافت. بله در تفکر صهیونیست ها فقط بنی اسرائیل انسان هستند و سایرین، جانوران دو پا بشمار می روند که کشتن آن ها منعی ندارد و به همین جهت کشته شدن ده ها هزار مردم فلسطین مثل کشتن سوسک است و فقط کشته شدن 1400 نفر در حمله حماس که بعدا رسانه های اسرائیلی آن را 1200 نفر اعلام کردند، نسل کشی است. تاریخ را بخوانید و ببینید قبل از دین یهود، فلسطین وجود داشته است. قوم بنی اسرائیل پس از دعوت حضرت یوسف (ع) از پدرش حضرت یعقوب ( ع ) برای رفتن به مصر، ایشان با 130 سال عمر،  با تمامی پسران، دختران (که گفته می شود، ایشان یک دختر داشتند) جمعا 68 نفر و گله های گاو و … به مصر رفتند و پس از 17 سال در مصر وفات یافتند. حضرت یوسف (ع) هم در 110 سالگی وفات کردند و این در حالی است که دین یهود و تورات حدود 420 سال بعد از رحلت حضرت یعقوب (ع) نازل شد. بنی اسرائیل در مصر بودند و پس از طی مراحلی حضرت موسی (ع) با معجزات خداوندی، فرعون را مجبور به پذیرش رفتن قوم بنی اسرائیل از مصر کرد و این قوم با هدایت حضرتش، به سمت فلسطین که نزدیک تر بود نرفت و برابر باب 13 سفر خروج، در شماره 17 صریحا آورده شده است: خدا ایشان را از زمین فلسطینیان رهبری نکرد، هرچند آن نزدیک تر بود …. اما خدا قوم را (در جهت عکس) از راه صحرای قلزم (دریای سرخ) یعنی به سوی جنوب دور گردانید. پس اولا فلسطینی بوده که نام برده شده و بعد این که پس از خروج حضرت یعقوب (ع) بنی اسرائیل هیچگاه به کنعان و فلسطین نرفتند. اگر خداوند وعده سرزمین فلسطین را به بنی اسرائیل داد، چه زمانی بهتر از دوران رهبری حضرت موسی (ع) بر قوم بوده است؟

 

سنباد:

جناب باقی ! شما مانند رسانه های جمهوری اسلامی  به وفور از واژه صهیونیسم استفاده می‌کنید.

ولی صهیونیسم جنبشی بود که توسط بعضی از سیاسیون یهود مانند بن گوریون در زمان جنگ جهانی اول  و فروپاشی خلافت عثمانی برای بازگرداندن یهودیان سراسر جهان به اسرائیل کنونی وجود داشت که نتیجه اش تشکیل کشوری به نام اسرائیل در سال ۱۹۴۸ با تایید سازمان ملل شد .

صهیونیسم برگرفته از نام  تپه ای در بیت المقدس  یا اروشلیم  است که اماکن مقدس یهود روی آن قرار دارد. الان دیگر آن جنبش وجود ندارد و به جایش کشوری به نام اسرائیل موجود است .

اما در مورد وضعییت سیاسی فعلی اسرائیل :

اسرائیل از بدو تاسیس دارای دوحزب عمده کارگر و لیکود بود  که هردوسکولار بودند ، البته حزب کارگر در سال‌های اخیر دچار انشعاب شد که دو حزب از دل آن بیرون آمدند .

در ضمن یک دوجین احزاب کوچک و غالبا افراطی یهود نیز در آسراییل فعال هستند که گرفتاری اصلی آنها هستند  ، مانند گروهای افراطی اسلامی  فلسطینی مثل حماس و جهاد اسلامی و حزب آله لبنان که همه از مراحم و مواهب جمهوری اسلامی برخوردارند!

در آخرین انتخابات آقای نتانیاهو که خود از جناح تند روی حزب لیکوداست مجبور شد برای تشکیل کابینه با چند حزب کوچک یهودی افراطی ائتلاف کند و یک دولت دست راستی تشکیل دهد .

او به خواست همان احزاب کوچک تند رو در صدد تغییراتی در سیستم قضایی اسرائیل به نفع خود وآن احزاب تندروی یهودی بود که با واکنش شدید جامعه مدنی و غیر تند روی اسرائیل مواجه شد که بیش از چند ماه علیه او و احزاب افراطی تا حد سقوط کابینه نتانیاهو  دست به تظاهرات زدند که حمله طوفان الاقصی حماس او را نجات داد و احزاب دیگر را موقتا پشت سر نتانیاهو متحد کرد .

تنها رهبر جهان که از عملیات طوفان الاقصی حمایت جدی و علنی کرد و از رهبر حماس در تهران پذیرایی کرد رهبر فرزانه ایران بود .

توجه داشته باشید که در اسرائیل بیش از  دو میلیون عرب فلسطینی زندگی میکنند و از حقوق شهروندی برخوردار هستند.

ضمنا در هیچ جنگی قوانین حقوق بشری رعایت نمی شود کمااینکه در جنگ ایران وعراق هم رعایت نشد و مثلآ ایران نوجوانان را به جنگ میفرستاد و عراق مناطق مسکونی شهرهای ایران را موشک باران میکرد .

بنابراین اصل باید بر این باشد که جنگی شروع نشود ، درضمن طرف شروع کننده جنگ را می‌توان  از جهاتی مقصر اصلی جنایات جنگی خواند .

که در جنگ جهانی دوم چنین شد .

قوانین حقوق بشری سازمان ملل هیچ کدام الزام آور نیستند و فقط مصوبات شورای امنیت سازمان ملل الزام اجرایی دارند که آنهم با حق وتوی قدرت های بزرگ ناکارآمد وعقیم می مانند . 🌺

 

Baghi  در پاسخ سنباد: یعنی می‌فرمایید هزاران یهودی در دنیا که صدها نفرشان همین چند روز پیش کنگره امریکا را در اعتراض به نسل کشی اسراییل اشغال کردند و مخالف صهیونیسم هستند آنها هم متاثر از جمهوری اسلامی‌اند؟ سازمان‌های حقوق بشری دنیا که سال‌هاست فریاد می‌زنند، سازمان مللی که در طول ۷ سال ۱۴۴ قطعنامه علیه اسرائیل صادر کرده، دبیرکل سازمان ملل، رئیس جمهور بولیوی، انحلیا جولی و خیل سلبریتی ها، برخی نمایندگان پارلمان اروپا و انبوه سازمان‌ها و شخصیت‌ها در جهان که علیه جنایات اسرائیل موضع می‌گیرند و بین حکومت صهیونیستی و یهود مرزبندی قائلند همه تحت تاثیر جمهوری اسلامی‌اند؟ آخر چرا از شدت نفرت از جمهوری اسلامی باید منطق مان هم زائل شود؟

 

سنباد:

جناب باقی ! همانطور که فرمودید اکثریت یهودیان دنیا با این جنگ مخالفند و واگر موافق  جمهوری اسلامی بودند ‌که برای نابودی اسرائیل تظاهرات می‌کردند.

در مورد قطع نامه های سازمان ملل : آخرین قطعنامه لازم الاجرای سازمان ملل که برزمین مانده قطعنامه ۲۴۲ سازمان ملل متحد است که در آن بر بازگشت طرفین جنگ سال ۱۹۶۷ به مرزهای قبل از جنگ و تشکیل دولت فلسطینی در سرزمین باختری رود اردن  اصرار دارد .

دو کشور اصلی درگیر در جنگ یعنی مصر و اردن آنرا پذیرفته و اجرا کرده و با هم صلح کردند و الان با هم روابط دارند .

این قطعنامه را به جز تند روان فلسطینی و اسرائیلی بقیه کشورهای دنیا پذیرفته اند .

وتنها کشوری که آنرا نپذیرفته جمهوری اسلامی ایران است که بر نابودی اسرائیل تاکید دارد .

🌺

 

Emad Baghi: جناب سنباد گرامی من نمی دانم دو مورد اخیر از جمله رای دادن جمهوری اسلامی به قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل (که حتی عراق به آن رای ممتنع داد) در حالی که هر دو مورد متضمن پذیرش وضعیت دو کشوری است آیا ازسر آگاهی و قصد بوده یا یک اقدامی ناآگاهانه؟ ولی تمام حرف ما و شما و همه صلح طلبان جهان همین بازگشت به مرزهای قبل از ۱۹۶۷ است.

 

سنباد:

جناب باقی !

قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل لازم الاجرا نیست .

وبه نظرم آقای عبداللهیان یا رئیسی آنرا نخوانده امضا کرده اند .

یا اینکه وقتی  اجماع رای کشورهای دنیا را دیدند از رو رفتند و آنرا امضا کردند

وهنوز اعتقادی به راه حل دوکشوری ندارند. 🌺

 

م.ح توکلی:

اگه اسرائیل پایبند به تعهدات بین المللی موجود در رابطه اش با فلسطینی ها بود(تشکیل دو دولت ) آیا زمینۀ بروز مسائل این روزها وجود داشت؟

 

Emad Bagh  در توضیح فرسته غلامحسین:

رسوایی جدید این است که گفته می شود:«اسرائیلی ها با نظر امریکائی ها مبنی بر اینکه ستاد فرماندهی گردان های قسام در بیمارستان الشفا غزه است و زیر بیمارستان هم تونل است و چرندیاتی از این قبیل به بیمارستان شفا در همان ابتدای باریکه غزه حمله کردند. نیروهای فلسطینی هم از خدا خواسته هیچ مقاومتی نکردند تا نیروهای اسرائیل با تبلیغات به بیمارستان رسیدند و بیمارستان را تصرف کردند. اما پس از تصرف هم فلسطینی ها هیچ عکس العملی نشان ندادند. اسرائیل در رسانه ها مدعی شده بود ستاد فرماندهی قسام در بیمارستان است و زیر بیمارستان تونل حماس است. اما در این هنگام رسانه های فلسطینی و شخص یحیی سنوار هم با انتشار یک ویدیو ۲ دقیقه ای اعلام کردند اسرائیل با نظر نیروهای پنتاگون به بیمارستان حمله کرده و حقوق غیر نظامیان را رعایت نکرده است. زیرا بنا بر نظر و گزارش امریکائی ها اسرائیل بیمارستان را تصرف کرده است‌و تا کنون هم نه ستاد فرماندهی در بیمارستان پیدا شده است و نه تونل در زیر بیمارستان. علت اینکه حماس هیچ گونه عکس العمل نظامی در قبال تصرف بیمارستان انجام نداد همین بود. یک پیروزی تبلیغاتی برای حماس و یک رسوایی دیگر برای اسرائیل و امریکائی ها. این مسئله نشان داد امریکائی ها هم فریب خورده اند».

نوشته شده توسط
عمادالدین باقی
دیدن همه یادداشت ها
گذاشتن پاسخ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

In order to use the Instagram feature, please install and activate Meks Instagram Widget plugin .

نوشته شده توسط عمادالدین باقی