• بگرد
  • بازیابی گذرواژه

🌔 خاطرات سال ۱۳۷۹ مرحوم هاشمی رفسنجانی درباره زندانیان سیاسی و مطبوعاتی در ارتباط با آیت الله منتظری

 

 

✍️ عبدی مدیا @abdolah_abdi بخش هایی از کتاب خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی در ۱۳۷۹ را منتشر کرده است. فرازی از خاطرات که ارتباطی با نگارنده پیدا می کند به شرح زیر است:

📜 خاطرات اکبر هاشمی  ۲۲ آذر ۱۳۷۹: افطار، آقای [سیدمحمود] هاشمی‌شاهرودی، رئیس قوه قضائیه میهمانم بودند. دو سه ساعت، مذاکرات مفصلی دربارۀ راهکارهای اصلاح و تقویت قوه قضائیه داشتیم و مسئله برخورد با ضدانقلاب و افراطی‌ها، مورد مذاکره بود. آقای هاشمی گفت، در برخورد با ضدانقلاب و رسانه‌های مزاحم و اخلال‌گر و نویسنده‌های ماجراجو، مصمم است.گفت، از خانه آقای [ناصر] زرافشان، وکیل فروهرها [= داریوش و پروانه فروهر]، اسناد مهمی‌که دال بر مجرم بودن اوست، کشف شده و صلاحیت وکالت او لغو می‌شود. گفت، در پرونده آقای [عطاءالله] مهاجرانی، [وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی]، سند مهمی مبنی بر تخلف او وجود ندارد و در منزل آقای سعید منتظری، [فرزند آیت‌الله منتظری] هم اسناد محکوم‌کننده، در مورد ارتباط با [ابوالحسن] بنی‌صدر، [رئیس‌جمهور اسبق]، [اکبر] گنجی و [عمادالدین] باقی، [نویسنده و روزنامه‌نگار] و شبنامه هشتاد صفحه‌ای، به دست آمده است.

خاطرات ۲۳ آذر ۱۳۷۹:  آقايان [امیر] تهراني، [معاون پارلمانی وزارت اطلاعات] و آقاي نوروزي، مديركل اطلاعات قم، آمدند.گزارشي در مورد وضع امنيتي قم و ضرورت مهار شرارت اشرار دادند. در خصوص بيت آيت‌الله منتظري‌گفتند، بحث بر سر نحوه رفع حصر از ايشان، در شوراي عالي امنيت ملی ادامه دارد و آقاي سعيد منتظري، به جرم توزيع شبنامه هشتاد صفحه‌اي و ارتباط با ضدانقلاب در خارج و دادن پول به افرادي مثل آقايان [عمادالدین] باقي، [عزت‌الله] سحابي و [احمد] زيدآبادي و … در بازداشت است.  آقاي عليرضا نوري، [نماینده تهران]، برادرآقاي عبدالله نوري، [وزیر سابق کشور] آمد. گفت، در انتخابات نظام پزشكي در تهران، اول شده و مي‌خواهد، نامزد رياست [سازمان] نظام پزشكي كشور شود.درخواست داشت كه تجديدنظر محكوميت برادرش و مرخصي هفتگي او پيگيري شود.

✔️ دو نکته درباره این خاطرات:

۱- امیدوارم روزی اقای سعید منتظری هم خاطرات شان را بگویند تا ببینیم این اسناد محکوم کننده ادعایی چه بوده اند؟ جزییات بازداشت و بازجویی و مدت طولانی انفرادی ایشان هم شنیدنی و تاسف آور است.

ارتباط داشتن آقای سعید منتظری و باقی و گنجی امری عادی بوده اما وقتی همین امور عادی در قالب یک گزارش اطلاعاتی ارائه می شود چنین القا می کند که گویی کشفی رخ داده است. با همین منطق، می توان سلام و علیک همه شهروندان را هم جرم انگاری کرد.

۲- موضوع کمک مالی حضرت آیت الله منتظری به زندانیان، همان زمان در رسانه های حکومتی نیز به عنوان کشفی مهم منتشر شد. از جمله: محسنی اژه ای منابع کمک مالی به تجدید نظر طلبان را فاش کرد(کیهان، شماره ۱۷۰۲۰، مورخ ۱۳۷۹/۱۱/۲۰، ص ۱ و ۱۴).

پیرو انتشار این خبر، خانواده های این زندانیان که انجمنی تحت عنوان انجمن خانواده زندانیان سیاسی- مطبوعاتی تشکیل داده بودند بیانیه ای منتشر کردند که در اندک روزنامه های بازمانده از توقیف فله ای و نوپا و نحیف اصلاح طلب منتشر شد. ازجمله دوران امروز، مورخ  ۱۳۷۹/۱۱/۲۶، ص ۱۵ نوشت:«خانواده روزنامه نگاران زندانی از اظهارات اخیر حجت الاسلام محسنی اژه ای دادستان ویژه روحانیت انتقاد کردند. حجت الاسلامی محسنی اژه ای هفته گذشته خبر از کمک مالی آیت الله منتظری به خانواده روزنامه نگاران زندانی داده بود. خانواده این روزنامه نگاران با طرح این سؤال که آیا همه مراجع باید پاسخ دهند که وجوهات شرعی را چگونه و به چه کسی داده اند، از دخالت در حریم دینی مراجع انتقاد کرده اند و آن را حرکتی در جهت خلاف استقلال شرعی علما دانسته اند»

حانواده ها اعلام کرده بودند که بر فرض دریافت پول از آیت الله منتظری به خاطر اینکه از یک مرجع تقلید این پول را گرفته ایم، آن را متبرک هم می دانیم!

اما کیهان اینگونه بازتاب داد:

ماجرای کمک مالی بیت منتظری به روزنامه نگاران متخلف: در حالی که فرزند آقای منتظری اذعان می کند بیت نامبرده کمک های مالی به خانواده زندانیانی چون، باقی گنجی و دیگران می کرده، انجمن موسوم به خانواده های زندانیان سیاسی و مطبوعاتی طی اطلاعیه ای، دریافت هرگونه مبلغی را به عنوان وجوهات شرعیه از منتظری تکذیب کرد.

احمد منتظری ۲۳ بهمن درگفتگو با رادیو موسوم به آزادی(وابسته به سازمان سیا و در واکنش به افشاگری محسنی اژه ای دادستان دادگاه ویژه روحانیت در این باره:گفت اسناد طبقه بندی شده در کار نبوده بلکه کاغذی بوده که سعید منتظری -فرزند دیگر منتظری که در بازداشت به سر می برد- کمکهایی را که از طرف آیت الله منتظری به خانواده زندانیانی مثل باقی وگنجی و دیگران می کرده، در آنها یادداشت می نموده. وی افزود کمک به خانواده های زندانیان چیزی نیست که ما آن را منکر باشیم و از قبل از انقلاب تا هم اکنون از طرف آیت الله منتظری این کار انجام می شده و ادامه دارد و حاکمیت باید خیلی هم ممنون باشد اما متأسفانه به صورت یک پرونده درآمده است.

با وجود این اعتراف صریح و توجیه گرانه خانواده های چند عنصر مطبوعاتی متخلف تحت عنوان “انجمن خانواده های زندانیان سیاسی و مطبوعاتی ضمن تکذیب دریافت مبالغی تحت عنوان وجوهات شرعیه از آقای منتظری در بیانیه ای نوشتند: خدا را شکر می کنیم که بعد از تهمت استفاده از دلارهای سیا این بار ما را متهم به دزدی ننموده و استفاده از وجوهات شرعیه تحت نظر مراجع را برای ما خبر ساخته اند. در بیانیه مذکور آمده است: بر فرض که از پول شرعی مردم متدین، به خانواده زندانیان کمک شده باشد باعث افتخاری است که به نیت تبرک به عنوان وجهی پاک تر از شیر مادر دریافت می داشتیم.

این جمع در سفسطه ای آشکار به کمک مالی مراجع به زندانیان سیاسی در قبل از انقلاب استناد کرده اند حال آن که کمک آقای منتظری به کسانی صورت گرفته که به خاطر دروغپراکنی و معارضه با مبانی اسلام و انقلاب به زندان افتاده اند. این اطلاعیه را دختر عزت الله سحابی و همسران زیدآبادی شمس الواعظین، باقی، یوسفی اشکوری گنجی، لطیف صفری، هدی صابر و سعید منتظری امضا کرده اند (کیهان، شماره ۱۷۰۲۷، مورخ ۱۳۷۹/۱۱/۳۰، ص ۱۴).

یادداشت روزکیهان: اول ای جان دفع شر موش کن: چند روز قبل حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای فاش کرد که برخی از این قماس افراد برای مقابله با نظام و باورهای اسلامی از کانونهای مشکوک پولهای کلانی دریافت کرده اند و بیت آن شخص طرد شده از سوی حضرت امام که امروزه در حد یک مشتری دست چندم برای رادیوهای بیگانه تنزل پیدا کرده است، منبع تأمین هزینه این طیف از خودفروخته ها بوده است و…( کیهان، شماره ۱۷۰۲۱ مورخ ۱۳۷۹/۱۱/۲۳، ص ۲).

📡 کانال گفتارهای باقی https://t.me/emadbaghi
وبسایت  www.emadbaghi.com

اینستاگرام     https://instagram.com/emadeddinbaghi
فیس بوک       https://facebook.com/Emadbaqi

نوشته شده توسط
عمادالدین باقی
دیدن همه یادداشت ها
گذاشتن پاسخ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

In order to use the Instagram feature, please install and activate Meks Instagram Widget plugin .

نوشته شده توسط عمادالدین باقی