• بگرد
  • بازیابی گذرواژه

🌓 زندانیان وجدان و سپیده رشنو آزمونی برای قوه قضاییه

👤 عمادالدین باقی
💥 روزنامه سازندگی شماره ۱۲۳۳ پنجشنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۱ صفحه ۱ و ۲( روزنامه با تیتر «آزمون دستگاه قضا» چاپ کرده است)

✍️ رئیس قوه قضاییه دیروز دوشنبه۲۴ مرداد در دیدار با اصحاب مطبوعات ضمن تاکید بر نقش رسانه‌ها در پیشگیری از وقوع جرم و آگاهی‌بخشی حقوقی و قضایی به مردم گفته اند «باید توجه کنیم جوانی که محکوم می‌شود و به زندان می‌رود، زندگی اجتماعی آینده‌اش به طور کامل تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد؛ در اینجاست که اصحاب رسانه می‌توانند ورود کنند و به ما برای تفکیک میان مجازات محکومین و مجرمین در راستای حفظ امنیت روانی جامعه و جلوگیری از ایجاد تبعات سوء در زندگی اجتماعی آینده محکومین، راهکار ارائه دهند»
در فراز دیگری هم می گویند: باید از این فرصت هم‌اندیشی‌ها و نشست و برخاست‌ها برای نصیحت همدیگر بهره بگیریم؛ من خودم شخصاً نقد و نصیحت را بیشتر از تعریف و تمجید پذیرا هستم».
حالا ما به عنوان رسانه و نقد و نصیحت، درخواست ایشان را اجابت کرده و می گوییم اگر چنین است چرا به بسیاری از سوالات فعالان مدنی و‌حقوق بشری و سیاسی پاسخ درخور داده نمی شود و تاج زاده به عنوان کسی که منعکس کننده همین سوالات و نقدها و نصیحت ها بود با آن کیفیت ناموجه بازداشت می شود؟. مگر شرط آزادی بیان و نقد این است که حتما ما با آن موافق باشیم و نقدها را درست بدانیم؟ درباره تک‌تک زندانیان سیاسی از دکتر سعید مدنی و دکتر فرهاد میثمی و مهدی محمودیان تا آل احمد و فیلمسازان دیگر، محمدعلی دادخواه و محمد نجفی وکلای زندانی و اسماعیل عبدی و محمد حبیبی، کیوان صمیمی، کسری نوری، محمد شریفی مقدم، هستی امیری، امیرحسین مرادی و علی یونسی از دانشجویان نخبه دانشگاه شریف و دادخواهان سلامت، و زندانیان دیگری که ناخواسته نام شان از قلم افتاده است سوالات و ابهامات جدی درباره چگونگی بازداشت، تحقیقات طولانی غیرقابل توجیه، ارجاع پرونده به شعبه خاص، بی توجهی به استدلال های وکیل و‌ متهم در دادنامه و عدم شمول مرخصی به آنان و عدم اجرای حق آزادی مشروط وجود دارد و کسی پاسخ نمی دهد اما تاسف آور تر این است که خانم سپیده رشنو یک شهروند عادی و بی پناه، بخاطر یک مشاجره در اتوبوس بازداشت می شود. طرف او که به دلیل شیوه ناپسند امر به معروف و نهی از منکر محرک درگیری بوده حمایت می شود اما فردی که در موقعیت یک تنش اتوبوسی پایش به مشاجره باز شده هفته ها در بازداشت بسر می برد. اولا چرا باید بازداشت شود؟ ثانیا چرا تحقیقاتی که بیش از یک روز نیاز ندارد هفته ها به درازا کشیده؟ ثالثا آقای اژه ای نگرانند که زندگی اجتماعی آینده‌ یک محکوم به طور کامل تحت‌تاثیر قرار گیرد ولی خانم رشنو که هنوز از لحاظ قانونی مشمول اصل برائت است با مصاحبه تلویزیونی زندگی اجتماعی اش به بازی گرفته شده است. همین مصاحبه برای اهل فن به تنهایی گویای شرایط روحی و جسمی او بود. پس از آن هم به رغم اخبار منتشره درباره وضعیت عدم سلامتی اش هیچ اطلاع رسانی درستی درباره وی انجام نمی شود و زمینه های بدبینی و شایعه بیشتر در جامعه تقویت می شود. قوه قضاییه نهاد عدالت و قضاوت است و طبق قانون اساسی باید پناهگاه شهروندان و پشتیبان حقوق فردی آنها باشد. چرا باید اجازه داده شود از دستگاه عدلیه به عنوان ابزاری برای ایجاد احساس ناامنی در شهروندان استفاده شود.
ما نباید سخنانی بگوییم که مخاطب «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لا تَفْعَلُونَ»(صف آیه۲) قرار بگیریم که می فرماید: ای کسانی که ایمان آورده‌اید، چرا چیزی به زبان می‌گویید که در مقام عمل خلاف آن می‌کنید؟.
بدون شک این تفاوت گفتار و کردار، تاثیر منفی آنچه در واقعیت وجود دارد را مضاعف می کند.

کانال گفتارهای باقی
https://t.me/emadbaghi
وبسایت
emadbaghi.com

نوشته شده توسط
عمادالدین باقی
دیدن همه یادداشت ها
گذاشتن پاسخ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

In order to use the Instagram feature, please install and activate Meks Instagram Widget plugin .

نوشته شده توسط عمادالدین باقی