• بگرد
  • بازیابی گذرواژه

🌓 بازی با امنیت قضایی و سلامت شهروندان

#عمادالدین_باقی
📜 روزنامه سازندگی دوشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۲ص ۱ و ۲

✍️ #حق_امنیت_غذایی و #حق_سلامت در اسناد حقوق بشر، سرچشمه قوانینی در همین زمینه در اسناد و حقوق بین الملل شده و پشتیبان‌حق حیات است زیرا عدم رعایت آنها، موجب تهدید حیات انسانی و اجتماعی است.
در کارنامه نقض حقوق بشر، حق امنیت غذایی و سلامت نیز در خطر قرار گرفته است. آثار فوری آن، بیماری هایی با منشا نامعلوم و هزینه های کمر شکن درمان برای شهروندان و آثار درازمدت آن بر کودکان و اینده آنان است.
در حالی که دو نهاد زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی «در نامه‌های متعددی بحث آلوده بودن ذرت‌های سیلوی همدان را تائید کرده اند» سخنگوی دولت می گوید: «حالا در یک انبار(با موجودی شش هزار تن ذرت!) آفت مشاهده شده است!» و وزیر جهاد کشاورزی هم اعلام می کند: هیچ ذرت آلوده‌ای در همدان موجود نیست.
قوه قضاییه به این مصاحبه وزیر اعتراض کرده و‌ می گوید: «چگونه مصداق مهمی از هماهنگی و همکاری مشترک قوا در جهت رفع مشکلات مردم با مصاحبه سراسیمه یک وزیر به صحنه تبدیل فرصت به تهدید شد. طی دو هفته گذشته بخش مهمی از نهاده‌های استراتژیک با ورود و پیگیری سریع دستگاه قضایی از انبارهای استان همدان ترخیص و قبل از فاسد شدن با همکاری مسوولین دولتی استان به بزرگترین واحد تولیدی مرغ و تخم‌مرغ در استان گلستان ارسال شد و موجبات افزایش تولید تخم‌مرغ و رفع بخشی از نیاز ضروری بازار و مردم را فراهم کرد»(میزان، پایگاه خبری قوه قضاییه، چهارشنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۲).
این نوع خبرها و اظهارات مسئولان موجب اضطراب عمومی و تشویش افکار است. با توجه به اخبار رسمی گذشته درباره فاسد و آلوده بودن گوشت های وارداتی که توسط تاجران نورچشمی و سودپرست بی‌اعتنا به جان مردم منتشر شده بود و نیز برنج های آلوده هندی و پاکستانی، مردم می گویند نه تنها سفره شان‌کوچک‌ و‌خالی شده که احساس امنیت برای همان باقیمانده در سفره شان هم ندارند.
اگر به علم و تخصص بها داده می شد و نظارت نهادهای کارشناسی مستقل و نظارت فعال مراکز استاندارد داخلی و بین المللی و سازمان های مردم نهاد وجود داشت چنین وضعیت پرمخاطره ای روی نمی داد. به نظر می‌رسد هیچ عرصه ای از ویرانگری فقدان شایستگی و مدیریت علمی، مصون نمانده است.
(این مقاله پیش از تعطیلات سه روزه برای روزنامه فرستاده شد)

لینک گزارش سایت قوه قضاییه که در مقاله به آن اشاره شده است:
https://www.mizanonline.ir/00JraQ

فیلم مستند ذرت‌های مهاجر/روایتی روشن و میدانی از وضعیت ۶ هزار تن ذرت آلوده در همدان/ مصداق مهمی از هماهنگی و همکاری مشترک قوا در جهت رفع مشکلات مردم
https://www.mizanonline.ir/00Jraf

نوشته شده توسط
عمادالدین باقی
دیدن همه یادداشت ها
گذاشتن پاسخ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

In order to use the Instagram feature, please install and activate Meks Instagram Widget plugin .

نوشته شده توسط عمادالدین باقی