• بگرد
  • بازیابی گذرواژه

🌒 حکومت دینی معاویه

✍️ «ما حکومت معاویه و خود او را تخطئه می کنیم اما بخش بزرگی از مسلمانان هم در همان زمان و هم امروز او را امیرالمومنین می دانند ولو اینکه همان ها با یزید مخالفند. آنها حکومت معاویه را یک حکومت دینی می دانند. معاویه آنقدر ظواهر مذهبی را حفظ می کرد که اگر امام حسین علیه او قیام می کرد متهم به خروج می شد.‌ او خطبه جمعه می خواند امر به معروف و نهی از منکر می کرد. جوی ساخته بود که او را حکومت دینی می دانستند و وقتی گفتند علی(ع) در محراب کشته شد، عده ای پرسیدند مگر علی نماز می خواند؟
به معاویه گفتند چرا یزید را می‌خواهی حاکم کنی؟ او می‌گفت: یزید قضای الهی است و خدا مقدر کرده است. از اینجا داستان ظل الله در خلافت شروع می شود. «حاکم» می شود کسی که خدا خواسته است او حاکم شود پس فقط به او پاسخگوست نه مردم. مشروعیتش را از خدا می گیرد. هنگامیکه، حامل سر مبارک امام حسین، زودتر از همه و به عنوان بشارت، خبر شهادت امام را آورد، یزید می گوید: این نتیجه بغی علیه حکومت و سرکشی است. یزید مظهر استفاده ابزاری از دین بود. در این نوع دینداری، دین از بالا دیکته می‌شود چون باید دین به گونه ای بی خطر برای حکومت و در خدمت حکومت و مشروعیت بخشیدن آن و فریب توده مذهبی باشد.
بنابراین امر به معروف و نهی از منکر حسینی امر به معروف و نهی از منکر از پایین به بالا است اما امر به معروف و نهی از منکر یزیدی از بالا به پایین است.
(از گفتار: امر به معروف و نهی از منکر حسینی و یزیدی!، عمادالدین باقی، منتشر شده در روزنامه اعتماد پنج شنبه ۱۳مرداد ۱۴۰۱ ).

📡کانال گفتارهای باقی
https://t.me/emadbaghi
وبسایت

صفحه نخست

نوشته شده توسط
عمادالدین باقی
دیدن همه یادداشت ها
گذاشتن پاسخ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

In order to use the Instagram feature, please install and activate Meks Instagram Widget plugin .

نوشته شده توسط عمادالدین باقی