• بگرد
  • بازیابی گذرواژه

کوچک‌هایی که بزرگ‌ می شوند!: درباره چادر اجباری در بیمارستان بقیه الله

#عمادالدین_باقی

منتشرشده در روزنامه شرق، ش۴۱۳۶ شنبه ۱۵ آبان۱۴۰۰

معمولاً مشکلات بزرگ از چیزهای کوچک شروع می شود و حل مشکلات بزرگ هم بدون توجه به همین چیزهای کوچک میسر نیست. چیزهای کوچکی که هزاران هزار در زندگی روزمره ما اتفاق می‌افتد و مردم را کلافه می‌کند اما چون به نظر بزرگان!! این ها کوچک هستند، هیچ کس به آن توجه نمی‌کند.

از ماجراهای آمبولانس و گرفتن پذیرش بیمارستان و مسایل آن که بگذریم وقتی همسرم مادرش را بخاطر زمین خوردن و شکستگی لگن به بیمارستان منتقل می کرد گفت #بیمارستان_بقیه_الله شرط گذاشته که بدون #چادر افراد را راه نمی دهند در حالی که فردی مانند او بدون چادر هم #حجاب کامل و شرعی دارد اما اجبار به چادر آن هم در بیمارستانی که هر روز صدها نفر مراجعه کننده دارد چه آثاری در پی خواهد داشت؟ اگر کسی با پول شخصی و ارث پدرش یک بیمارستان کاملا خصوصی دایر کند و بگوید که می‌خواهم سلیقه من حاکم باشد شاید توجیهی داشته باشد اما بیمارستانی که متعلق به اموال عمومی است به چه مجوزی باید چنین اجباری ایجاد کند؟ اجبار به چادر برای افراد با حجاب، به چه دلیل و طبق کدام نص شرعی، اخلاقی و انسانی است؟ هر بیمارستان خصوصی و دولتی مسئله اصلی اش باید درمان و بهترین خدمات درمانی باشد نه اینکه نوع حجاب را تعیین کند.

همین رخداد به ظاهر کوچک، نمادی از یک رشته تناقضات فکری و عملی جدی است. برای مثال نه فقط مراجعه کنندگان بلکه در داخل بیمارستان، کادر  پرستاران و پزشکان زن هم مجبورند با چادر تردد کنند. استفاده از چادر علاوه بر اینکه کارایی حرفه ای آنها را را کاهش می دهد از لحاظ بهداشتی و کشیده شدن چادر به زمین و برخورد با سطوح مختلف، خلاف اصول بهداشتی است. استفاده از چادر اجباري باعث مي شود بعضي از بيماران و همراهان از گيت كه رد مي شوند چادر از سر برداشته وداخل کیسه بگذارند يا از سر انداخته و بر شانه هايشان بیفکنند و همين هم باعث مي شود بر زمين كشيده شود و آلودگي محيط بيمارستان  را به دنبال داشته باشد. اين خاص بيماران و همراهان نیست، بانوان پرستار هم وقتي بيمار را تحويل بخش جراحي  يا آي سي يو مي دهند چون حمل بيمار مشكل است با همين معضل كشيدن چادر به زمين و جذب آلودگي مواجه هستند .

واقعا گذاشتن گيت ها در ورودی های متعدد بيمارستان و مواجهه دادن زناني چادري با بانوان دیگر و اجبار به چادر علاوه بر هزينه پرسنلي و دم و دستگاهش، در بيمارستاني كه هر روز صدها نفر مراجعه كننده با افكار مختلف وبا روحيه درهم ريخته براي بيماري خودشان وعزيزانشان  قرار دارند چه آثاري خواهد داشت؟

پرستاران و پزشکان در داخل بخش و یا در اتاق عمل نمی‌توانند از پوشش چادر استفاده کنند. اگر چادر در آنجا باعث به وجود آمدن مشکلات و‌ محدودیت ها و مُعَذِر است( که هست) چرا در خارج از بخش نیست؟ بدتر اینکه اگر این الگو، الگوی مطلوب باشد آیا معنایش این است که صدها بیمارستان دیگر در سراسر کشور که پزشکان و پرستاران و ارباب رجوع با حجاب(اختیاری یا اجباری) اما بدون چادر در محیط کار حاضر می شوند وضعیت نامطلوب است؟ آیا معنایش این است که اگر قدرت پیدا کنند این الگوی مطلوب خود را می‌خواهند بگسترانند؟ این همه کادر درمانی، اداری و مدیریتی در بیمارستان بزرگ بقیه الله چرا تاکنون نتوانسته اند جلوی چنین مقررات غیر منطقی و زیان آوری را بگیرند؟ اگر خودشان به این مقررات باور داشته باشند که جای تأسف دارد و اگر باور نداشته باشند هم وامصیبتا زیرا نشان می دهد قدرتی فراتر از آنها وجود دارد.

کانال گفتار های باقی

https://t.me/emadbaghi

نوشته شده توسط
عمادالدین باقی
دیدن همه یادداشت ها
گذاشتن پاسخ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

In order to use the Instagram feature, please install and activate Meks Instagram Widget plugin .

نوشته شده توسط عمادالدین باقی