• بگرد
  • بازیابی گذرواژه

چالش همه پرسی

در پی سخنان حسن روحانی که برای چندمین بار گفته است راه حل مشکلات، پیش از هر انتخاباتی، همه پرسی است:« « راه حل مشکلات پیچیده کشور فقط اصل ۵۹ قانون اساسی است. اگر یک مساله پیچیده هست، دائم به هم می‌پیچیم، این به آن می‌گوید، او به این می‌گوید، این از آن انتقاد می‌کند، او از این انتقاد می‌کند، راه حلی جز اصل ۵۹ قانون اساسی وجود ندارد. مگر ما به ۱۲ فروردین افتخار نمی‌کنیم؟ مگر ما به قانون اساسی افتخار نمی‌کنیم؟ قانون اساسی با چه تثبیت و نهایی شد؟ با رفراندوم، با رای مردم.» و روزنامه سازندگی دوشنبه28فروردین1402 تیتر یک صفحه اول کرده بود،

وبسایتkhamenei.ir خبر داد: «رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر امروز -29فروردین1402- در دیداری دو و نیم ساعته با بیش از هزار نفر از اعضای تشکل‌ها و فعالان مختلف دانشجویی گفتند:  دو قطبی‌سازی در جامعه دانشجویی و کشور، نگاه غیرواقع‌بینانه و مطالبات بدون ارائه راه‌حل علمی و عملی را از جمله آفات فعالیت‌های دانشجویی برشمردند و با اشاره به سخنان یکی از دانشجویان گفتند: برخلاف آنچه بیان شد که «باید از روز اول درباره مسائل مختلف رفراندوم برگزار می‌کردیم تا حساسیت به وجود نیاید»، مسائل مختلف کشور قابل رفراندوم نیست؛ زیرا هر رفراندوم ۶ ماه همه کشور را درگیر می‌کند. ضمن اینکه در کجای دنیا برای همه مسائل رفراندوم برگزار می‌کنند؟».

https://khl.ink/f/52548

این خبر در رسانه های گوناگون بازتاب یافت و یادداشت زیر به پیوست تصویر خبر توسط عمادالدین باقی منتشر شد:

در سوئیس گاهی در سال چند رفراندم برگزار می شود مثل همین سال۲۰۲۰ که چند همه پرسی انجام شد. در آنجا برای بالابردن قیمت شیر یا وضعیت مسکن یا بعضی قوانین موردی نیز همه پرسی برگزار می کنند زیرا غالبا معدل فهم اکثریت بالاتر از اقلیت است.

از سال ۱۹۹۰ تاکنون ۱۳۰ رفراندوم در سوئیس برگزار شده. در ایتالیا از ۱۹۹۰ تاکنون ۶۰ رفراندوم برگزار شده است.

در ایرلند در همین دوره زمانی، مردم در ۳۰ رفراندوم شرکت کرده اند.

در بریتانیا، اسپانیا و فرانسه هم در سی سال گذشته ۳ رفراندوم و در دانمارک ۲ همه پرسی برگزار شده است.

فارغ از اینکه آقای خمینی هم می گفت اگر اکثریت اشتباه هم بکنند رأی شان متّبع است، اساسا آنچه به حقوق خود مردم مربوط می شود را باید خودشان تصمیم بگیرند و کسی حق ندارد قیّم شود.

البته ایران سوئیس نیست اما این انتظار نابجایی نیست که طبق اصل۶ و ۵۹ قانون اساسی کنونی و حق حاکمیت ملی، برای مسایل«بسیار مهم اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی» رفراندم برگزار شود.

📡کانال گفتارهای باقی

https://t.me/emadbaghi

وبسایت

صفحه نخست

یک کاربر به نام حسن فروزان نژاد در کامنتی زیر یادداشت بالا در تلگرام نوشت: احسنت. چطور در سال ۵۸ که درصد باسوادی به مراتب کمتر از حال بود مردم فهیم و انقلابی بودند توانستند در  رفراندوم جمهوری اسلامی شرکت کنند و رای آری بدهند ولی امروز مردم بیسوادند و قدرت تشخیص و حق رفراندوم ندارند ؟!

یکی هم نوشته بود: رفراندوم در فلسطين حلال سياسي و در ايران حرام سياسي است !؟ مردم ایران قدرت تحلیل ندارند اما مردم فلسطین قدرت تحلیل بالایی دارند!

سخنان آقای خامنه ای در زمانی ایراد شد که قرار است در استرالیا  نیز در سال جاری میلادی رفراندوم برای دادن کرسی جدا به بومی ها در پارلمان، برگزار شود.

اکبر نعمتی زاده هم لیست کشورهایی که رفراندم برگزار کرده اند را در توییتر گذاشت و به پست باقی لینک داد

https://twitter.com/NematiyazdiA/status/1648488687943163909?t=Mxgyiwr2O2qn7Wz_V-_KOg&s=08

ایمان رحمتی زاده هم نوشت: کالیفرنیا مثل همه‌ی ایالت‌ها هر سال یه بالوت داره که انبوهی از مسائل به رای گذاشته میشن از فرماندار و سناتور و قاضی بگیر تا مسائل اجتماعی و سیاسی و فرهنگی و اقتصادی. هر سال! اونوقت این وقیح خودشیفته هم اصل قانون اساسی رو مسخره می‌کنه هم مردم رو‌ تحقیر. حالا کی قدرت تحلیل نداره؟

و فهرستی از رفراندم ها را ذکر کرد

 

 

 

 

نوشته شده توسط
عمادالدین باقی
دیدن همه یادداشت ها
گذاشتن پاسخ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

In order to use the Instagram feature, please install and activate Meks Instagram Widget plugin .

نوشته شده توسط عمادالدین باقی