• بگرد
  • بازیابی گذرواژه

پرتاب پیکرها از بام های چندطبقه توسط ارتش اسراییل

در میان ایرانیان، معدودی از سر خشم نسبت به حکومت از جاده انصاف خارج شده اند. افراد زیادی را می شناسم که حکومت را قبول ندارند اما شرافت خود را به آن گره نمی زنند و با جنایات رژیم صهیونیستی همنوایی نمی کنند.به گمانم اکثریت ایرانیان شریف اینگونه اند اما عشاق اسراییل دموکراتیک!! نظرشان درباره این اقدام ارتش جانی اسرائیل در کرانه باختری(نه غره) چیست؟

طبق اسناد بین الملی حقوق بشر دوستانه اگر در میدان جنگ، نیروی مسلح، تسلیم و یا دستگیر شد حق هیچگونه تعرضی به او ندارند چه رسد که چنین فرد بی جانی باشد.انسان نباید نسبت به دشمن خود هم چنین سبعیتی داشته باشد.

معمولا برای ماله کشی سبعیت اسراییل فورا عده ای می گویند چرا درباره خشونت ها در ایران نمی گویید؟صفحات من صدها مطلب در اعتراض به خشونت ها علیه شهروندان و هموطنانم در این سالها دارد.‌ ما مثل آنها که  وجدان و انسانیت در وجودشان رنگ باخته نیستیم که وقتی به ایران می رسند ضدخشونت می شوند ولی دروغگویی شان را در دفاع از جنایت صهیونیست ها نشان می دهند.

انسانیت، مرز نمی شناسد و در هرجای عالم، کرامت و امنیت و حیات انسان زیر پا گذاشته شد باید فریاد کشید.

جمعه30شهریور1403 بزابر با 20سپتامبر2024

در کانال تلگرام و اینستاگرام ویدیوی این واقعه ضمیمه یادداشت شد اما به دلیل دلخراش بودن صحنه از بازنشر ان در سایت خودداری شده و به ین تصاویر بسنده می‌شود

برخی از نظرات زیر این پست

از میان ۲۹۶ کامنت زیر این پست که برخی هم مباحث کاربران با همدیگر بود نظرات زیر نعکس می‌شود

mjdkiaee:

سلام جناب باقی عزیز

وقت شما بخیر

خشونت بر غیرنظامیان همیشه محکوم است و اسرائیل هم برای حقوق بشر ارزشی قائل نیست و مدام خشونت می‌کند متاسفانه و خشونت‌هایش بر غیرنظامیان محکوم است.

جناب باقی عزیز

کاملا درست فرمودید: «انسانیت، مرز نمی شناسد و در هرجای عالم، کرامت و امنیت و حیات انسان زیر پا گذاشته شد باید فریاد کشید.»

ولی بنده ندیدیم و نخواندم که وقتی با چشم خود دیدیم که زنان غیرنظامی اسرائیل توسط نیروهای حماس خونی و مالی شدند، شما این خشونت عریان و حملات حماس را در ۷ اکتبر حتی محکوم کنید، فریاد پیش کش.

لطفاً روشن بفرمایید مطابق درک حضرتعالی از حقوق بشر، اسرائیل جایی در عالم نیست یا غیرنظامیان اسرائیل انسان نیستند یا غیر نظامیان اسرائیل کرامت ندارند یا امنیت و حیاتشان مهم نیست؟

با احترام

 

Milad:

آقای باقی آیا چهره بچه‌هایی که در حملات ۷ اکتبر کشته شدند دیده اید؟

 

SIRIUS:

انقدر این دروغ ها رو تکرار نکنید

احسنت آقای باقی تسلیم زامبی های دو طرف نشوید

 

Saeed سعید خلیلی:

از بنیان خلاف و غیر مشروع تشکیل رژیم صهیونسیتی که بگذریم سالهاست که در نوار غزه و کرانه باختری غیر از سرکوب‌های دولت، شهرک نشینان غیرقانونی اسراییل مردم بی گناه فلسطین را می‌کشند زمین‌های آنان را غصب می‌کنند و بدترین جنایت‌ها را مرتکب می‌شوند کسی صدایش در نمی‌آید، آمار این دست قربانیان بسیار بیشتر از تلفات ۷ اکتبر بوده است، اما یک‌بار که فلسطینی‌ها واکنشی از جنس خودشان مرتکب شدند همه متحد شدند که باید آنها را محکوم کنید و هر رفتاری را علیه فلسطینیان مجاز و مشروع می‌شمارند.

کار حماس قابل دفاع نیست اما واکنشی بوده به آن همه جنایت و سرکوب، پس نمی‌شود عقبه کار را نادیده گرفت.

علی اکبر:

متاسفانه معدود نیستند بیشمارند

SIRIUS:

هر بار آقای باقی مطلبی علیه اسرائیل می‌ذاره منشه امیر ها هجوم میارن !

Maryam:

معیارهای دوگانه

عدم درونی کردن حقوق بشر

حقوق بشر ایدئولوژیک (ترسناک‌ترین نوع تفکر خشونت‌آمیز علیه انسان )

هم خشونت اسرائیل محکوم است و هم خشونت حماس.

حقوق بشر برخی فقط این است که یک طرف را فقط محکوم کنند!

و عدالت و انصاف ندارند که طرف دیگر را هم محکوم کنند

فقط برای یک طرف غش می‌کنیم، در حالی که هم اسرائیل حقوق بشر را زیر پا می‌گذارد و هم حماس حقوق بشر را زیر پا گذاشت و هر دو محکوم است.

متاسفانه برخی فعالان حقوق بشر، انسان انسان از دهنشان نمی‌افتد ولی وقتی همین انسان طرف مقابل آنها است و کشته می‌شود، از نظر آنها انسان نیست!

این فعالان حقوق بشر، دیکتاتورانی بالقوه اند، که اگر از قضای روزگار دری به تخته خورد و قدرت تاثیرگذار پیدا کردند، بالفعل خواهند شد.

فقط باید مراقب آنها بود و از آنها گریخت تا به قدرت نرسند، وگرنه این بار استبداد با نام زیبای حقوق بشر بازتولید خواهد شد.

چه‌بسا این بار به نام حقوق بشر، گردن‌ِ انسان زده شود.

mohsen محسن وزیری:

بعد ازجنگ جهانی دوم بقدری مظلوم نمایی کاذب بسود این قوم رواج پیدا کرد وهمه قدرت ها کوشیدن به این قوم خدمت کنند

کسی به کالبد شکافی وعلل  حذف ونابودی انها ازطرف هیتلر وارتش نازی واکثریت مردم المان ان زمان اندیشه وتحلیلی نکرد چرا ارتش  المان نازی وملت ورهبر المان رضایت به نابودی وحذف این قوم ازصفحه روزگار دادند؟

واقعأ چرا هیچ تحلیگر وفرهیخته واندیشمندی علل  اقدام به نابودی وحذف ونسل کشی این قوم را توسط ارتش المان نازی  ریشه یابی نکرد؟

امروز با این جنایات که به گفته امثال اقای باقی صهیونیست ها  وبه گفته من نوعی جهودها انجام می دهند خواسته یا ناخواسته دارند هیتلر پروری می کنند

دیگه با این تکنولوژی های جدید ماهواره ای وبمب های هیدروژنی وانواع کلاهک های هسته ای کافیه یه هیتلر دیگه پیدا بشه این بار بین این طرفی ها واسراییل چوب رفتار وگفتار وجنایات وخیانت به بشریت را  که خود مسبب ان بوده بخورد

امروز دیگه هلوکاست قصه پیرزن های هالیوده

مردم جهان باچشم خوددارند اصل جنایت ونسل کشی وبی رحمی ازاین قوم را می بینند

دیگه افکار عمومی ووجدان اکثر مردم جهان نسبت به اسراییل عوض شده دلیلش محکوم کردن دولت اسپانیا به این جنایت تازه جهودها است

این قوم را پیامبر ها نفرین کردند حتی پیامبرخودشان اینها ازانهایی هستند که پستان مادرشان را گاز گرفتند

sodabeh taghavi:

درود بر شما آقای باقی که بدون هراس از جو سازی های ماله کشان جنایات صهیونیست ها به بیان واقعیات می پردازید.

👍👍👍👏👏👏🙏🙏🙏

mohsen محسن وزیری:

سلام، اوایل دراین صفحه فکرمی مردم این هاییکه خیلی سوپرفعال هستند وبرای هرمقاله جناب باقی چندین پاسخ مخالف می نویسند مزدور شازده وصیهونیست ها هستند

ولی اخیرأ دارم به این باور می رسم با این همه دم خروسی که  نشان میدهند نکند ازجنس خوداین صیهونیست ها باشند

برای همین مانند اقای باقی اهمیتی به نوشته های انها نمی دهم

Sadra H. Monfared:

آقا نکته خیلی مهمی رو گفتید ولی از سر ادب دلیل این دشمنی رو فقط خشم نسبت به ج.ا. دونستید.  متاسفانه نژاد پرستی و به خصوص عرب ستیزی دلیل دیگه ای برای این نگاه هست.  در ضمن باور ندارم که این عده محدود هستند.

mohsen محسن وزیری:

جالب اینه خودشان ونوچه هاشون جرات رخ نشان دادن ندارند ولی به عکس پروفایل دیگران گیر میدهند

 

آزیتا:

آفرین بر شما جناب باقی

 

خجسته جعفری:

درود بر شما جناب باقی . 👏👏👏👏

Azadeh:

من فکر میکنم این کشته ها مثل جنگ ویتنام و امریکا مثل الجزایر  و فرانسه در نهایت منجر به ازادی  فلسطین میشه

😮😮😨😨 تصاویر چقدر  هولناک  بود .سقوط انسانیت

 

من‌متوجه نشدم اقای باقی  !فرد زنده بود؟ 😨

Emad Baghi:

در گزارش الجزیره تعبیر جسد به کار رفته اما در تصویر به نظر می رسد زنده است و در هر صورت از این‌جهت فرقی نمی کند که عمل وحشیانه ای بود‌.

Video captures Israeli soldiers pushing dead bodies from roof

Video from the occupied West Bank town of Qabatiya shows Israeli soldiers pushing dead bodies off a roof in a raid that killed at least five Palestinians. The Israeli military also opened fire on a group of journalists filming the raid from a nearby building.

https://www.aljazeera.com/amp/program/newsfeed/2024/9/19/video-captures-israeli-soldiers-pushing-dead-bodies-from-roof

سنباد:

البته الجزیره یک رسانه قطری است که مسلمان است و از حامیان مالی حماس و هتل هایش محل سکونت سران حماس .🌺

Azadeh:

خیلی فرق میکنه اقای باقی😭

کسی که زنده هست  نیاز داره به زنده موندن. فرزندی پشت سرش داره کشوری وطنی   😰ولی در توانش نبوده که با سربازان بجنگه ولی جسدفقط  سقوط  اخلاقی سرباز اسراییلی رو‌نشون میده

اقای باقی دوستی فلسطینی در اینستا برام نوشت تانک اسراییلی از روی بدن دوستش و سه فرزند و  همسر دوستش به نحوی  با جلو  و عقب رفتن تانک  عبور کرده که جهار نفر  له شدن و دوستش به شدت زخمی شده

تصاویری که برام ارسال کرد دردناک تر از تصاویر تلویزیون  ایران هم بود   برام نوشت هر شب کودکانم میپرسن ما فردا صبح زنده میمونیم؟ 😢😢

Mojib Mojibi:

جناب باقی از مفاخر و معدود روشنفکران هستند که منصفانه رویداد ها را رصد می کنند 🙏❤️🙏

mjdkiaee:

سلام مجدد ببینید جناب باقی

این موضع گیری جناب مصطفی تاج‌زاده است و خود را فعال حقوق بشر نمی‌داند و فعال سیاسی و دموکراسی می‌داند:

«من از جوانی تا به امروز، با مبارزه فلسطینی‌ها برای کسب حقوق از دست رفته و حق تعیین سرنوشت شان موافق بوده و از آن حمایت کرده‌ام. اما تهاجم حماس و دیگر نیروهای فلسطینی را در ۷ اکتبر خطا و پرهزینه می‌دانم. به ویژه آن‌که شواهدی جدی بر نقض حقوق بشر علیه غیرنظامیان توسط مهاجمان دلالت دارد.»نه مثل شما ۷ اکتبر را همخوان با ادبیات جمهوری اسلامی و حماس و حزب ا‌… طوفان الاقصی خواند و نه عمدا در این مورد چون شما سکوت کرد.

صراحتا «تهاجم حماس» را در ۷ اکتبر را «خطا» دانست و «شواهد جدی نقض حقوق بشر» را مطرح کرد.

جناب باقی عزیز و بزرگوار

بنده برای شما و فعالیت‌های حقوق بشری شما ارزش خیلی زیادی قائل بودم و به شما فروتنانه پیشنهاد کردم حمله‌ی حماس را در ۷ اکتبر محکوم بفرمایید که این تقاضا را مسکوت گذاشتید و حق شما است.

از این به بعد هنوز برای شخص شما احترام و ارزش خیلی زیادی قائلم اما متاسفانه ارزش فعالیت‌های حقوق بشری شما نزد بنده کم شد. دیگر مزاحم حضرتعالی نخواهم شد.

در پناه خداوند بزرگ و در عدالت و حقوق بشر باشید.

با احترام

عبدالمجید کیائی

 

ا کشتدار:

جالبه که اقای باقی  در مورد اسراییل از واژه جنایت استفاده میکنید و در مورد انچه که بر سر مردم ایران میاد از واژه خشونت

Farjam.:

بسم الله الرحمن الرحیم.

توحش و حیوانیت،از هر طرف که باشد محکوم است ( اسلام و یهود و غیره ندارد )  و اما آنچه مغفول مانده،اشتهای سیری ناپذیر شرکت های تولید اسلحه و تجهیزات نظامی است.

98 % مردم جهان،اغفال شده یا سرگرم شده ی نظام سلطه ی جهانی هستند و بازیچه‌ای در طرح های تجاری ی مافیاهای تولید فشنگ و تانک و هواپیما.

Emad Baghi:

جناب کیایی عزیز با سپاس از تذکرات نیکوی تان. متانت شما مرا مکلف به توضیح دادن می کند.

۱- چون برخی افراد دیگر مکرر می گویند ۷ اکتبر کار جمهوری اسلامی بوده و خط قرمز است و ما هم آن را رعایت می کنیم ابتدا عرض می کنم ما خط قرمزی بالاتر از کرامت و امنیت انسان نداریم و ضمنا مسئولان ایران هم در ابتدا رسما اعلام‌ کردند از حمله ۷ اکتبر اطلاع نداشتند و راست هم می گفتند و حتی در محافل خصوصی انتقاداتی داشتند اما جنایات اسراییل آنقدر گسترده بود که هیچ باوجدانی نمی توانست این مسئله را اصلی و نسل کشی اسراییل را فرعی کند.

۲- موضع من درباره حمله ۷ اکتبر روشن است. ضمن اینکه کرارا گفته ام ۷ اکتبر یک واکنش بوده نه نقطه آغاز( شرح بیشترش در پست‌های بالاتر گفته شده) اما در همان اوایل جنگ در مقاله البادی اظلم در روزنامه سازندگی، ۱۷مهر۱۴۰۲ نوشتم: ️《 من از هرجنگی متنفرم و با ایدئولوژی حماس هم مشکل اساسی دارم 》

🔥  «البادی اَظلَم»

۳- بعد از آن هم متن قطعنامه شورای حقوق بشر سازمان ملل را به عنوان تایید و قبول ترجمه و با شرحی در روزنامه اعتماد یکشنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ چاپ کردم که در قسمتی از آن آمده است: 《این سازمان هدف قرار دادن غیرنظامیان از جمله در 7 اکتبر 2023 را محکوم می کند و خواستار آزادی فوری همه گروگان های باقی مانده، افراد بازداشت شده خودسرانه و قربانیان ناپدید شدن اجباری و همچنین تضمین دسترسی فوری بشردوستانه به گروگان ها و بازداشت شدگان مطابق با قوانین بین المللی است.در عین حال آنتونیو گوترش گفت: اما هیچ چیز مجازات دسته جمعی مردم فلسطین را توجیه نمی کند》(توجه کنید در یک روزنامه داخل کشور چاپ شده).

🔹️خوانش دیگری از خبر قطعنامه شورای حقوق بشر سازمان ملل درباره اسراییل

۴- موضع و رفتار من دقیقا همان است که تمام کنشگران و نهادهای جهانی حقوق بشر دارند. آنها پیوسته جنایات پی در پی و حیرت انگیز اسرائیل و کشتار بیش از ۴۰ هزار انسان که شامل بیش از ۱۵ هزار کودک است و بمباران بیمارستان‌ها، مدارس و هدف گرفتن اماکن غیرنظامی و غیره را محکوم می‌کنند و غالباً به موضوع ۷ اکتبر نمی‌پردازند و این سکوت به معنای تایید آنچه در ۷اکتبر انجام شده نیست بلکه پرداختن به آن در شرایطی که جنایات اسرائیل هزاران برابر آن است نوعی کار انحرافیست.

۵- من در فرسته‌های بالاتر توضیح دادم که چرا اکنون معتقد به برجسته کردن ۸ اکتبر نیستم به ویژه که عده‌ای می‌خواهند از این طریق تراژدی های بسیار بسیار بزرگتر را به این وسیله به حاشیه برانند و مدام از این طریق بازی‌های انحرافی راه می‌اندازند.

وگر نه بنده با آنچه در مورد لزوم رعایت انصاف و محکوم کردن ۷ اکتبر و گروگانگیری غیرنظامیان گفته‌اید موافقم.

پاینده باشید.

 

باقی: کاملا درست می‌فرمایید که فرق می‌کند، اما در اسناد بین‌المللی حقوق بشر دوستانه تصریح شده که طرفین در جنگ نباید به اجساد کشته‌ها هیچ‌گونه آسیبی برسانند. ضمناً همانطور که خودتان هم نمونه تکان‌دهنده‌ای را ذکر کرده‌اید شواهد فراوانی از همین رفتارها در مورد زندگان وجود دارد.

 

سنباد:

جناب باقی !ما در اعمال جنایتکارانه یک آمر داریم ویک عامل .

کسی نگفت که جمهوری اسلامی عامل جنایت ۷ اکتبر بوده ولی آمرش بوده ، و مقصر اصلی آمر هست نه عامل .

همانطور که مامور عدام که عامل هست چندان مقصر نیست بلکه آنکه آمر بود مقصر اصلی است .

لازم به پنهان‌کاری شما نیست رهبری جمهوری اسلامی  در سخنرانی های متعدد از عمل حماس حمایت کرد و گفت همان کمکی را که به حزب آله شیعه می‌کند به حماس و جهاد اسلامی هم می‌کند.

و وعده داد که بزودی کرانه باختری را هم مسلح می‌کند.

هر تازه کاری می‌داند که حماس و حزب آله و حوثی ها  از زمان تاسیس تاکنون  از کمک های مالی و فنی و مستشاری  جمهوری اسلامی ایران برخوردارند و اینکه مدتهاست جمهوری اسلامی وعده نابودی اسرائیل را می‌دهد و تابلو های روز شمار برای نابودی اسرائیل نصب کرده هست را همه دیدند .

شما کی وکجا با این شعار ها و عمل ها که ۴۵ سال هست تکرار می‌شود  ابراز مخالفت کردید ؟

حال اگر ساعت و دقیقه حمله ۷ اکتبر دقیقا توسط جمهوری اسلامی تعیین و به حماس  ابلاغ نشده دلیل بر عدم تقصیر جمهوری اسلامی در واقعه  ۷ اکتبر نیست .

شعار نابودی اسرائیل را جمهوری اسلامی ۴۵ سال هست می‌دهد و برایش از بیت المال هزینه می‌کند و یادتان باشد که شعار  *  راه قدس از کربلا است * شعاری بود که با آن ۸ سال جنگ با عراق را ادامه دادند و صدها هزار از طرفین را کشتند و صد ها شهر را تخریب کردند و در بد ترین شرایط قطعنامه ۵۹۸ آتش بس را پذیرفتند .

وپس از پذیرش هم علیرغم آنکه طبق قطعنامه عراق شروع کننده جنگ شناخته شد هیچ تلاشی برای دریافت غرامت از عراق نکردند ( برخلاف کویت که همه غرامت ها را گرفت ) بلکه برعکس پس از جنگ و بویژه سقوط صدام منابع مالی ایران را به سوی عراق بویژه عتبات عالیات  سرازیر کردند .

لطفا بفرمایید که کی و در کجا با این شعار وعمل ها و شیوه ها مخالفت کردید .

برخلاف گفته شما اگر ۷ اکتبر پیش زمینه ای داشته باشد ، همان کارشکنی نظری و عملی ایران در راه دستیابی اعراب و اسرائیل به یک توافق صلح بوده هست .

ولی هنوز دیر نشده وبهتر است جمهوری اسلامی را اندرز دهید از ادامه این سیاست کشور بر باد ده خود داری کند و نامی نیکوتر از خود به جای بگذارید .

والسلام .🌺

Azadeh:

حماس در سطح دنیا در ایتدا مورد مرزبندی قرار میگرفت همه میگفتند ما حماس رو تایید نمیکنیم ولی حقوق فلسطینی ها رو دنبال میکنیم به قدری خشونت اسراییلی ها از حد انسان بودن خارج شد به قول خودشون حد واسط انسان و حیوان شدن حمایت ها در سراسر دنیا از فلسطین بالا گرفت امریکاییان برای دفاع از مردم فلسطین زیر مشت و لگد رفتن کم‌کم وجهه دموکراسی غربی خودش رو نشون داد هیچی از این جنگ  اگر به دست نیومد حدااقلش درک جدیدی از امریکا در نزد جوانان بود قبلا قبله ی امال خیلی از ما بود

ایران به بازگشت فلسطینیان به مرزهای ۱۹۶۷ رای داده این یعنی زمینه برای تشکیل دو کشور فلسطین و اسراییل لااقل به لحاظ ذهنی فراهم شده بن سلمان انتقاد کننده غرب در مساله بیت المقدس شرقی شده و عادی سازی روابط اعراب با اسراییل رو‌منوط به این موضوع کرده

سنباد:

جناب باقی !شما وقتی که می‌نویسید اسرائیل دموکراتیک!! ، واز دو علامت !! برای تمسخر نظام اسرائیل استفاده می‌کنید، لطفا انصاف داشته باشید و اگر  نظام فعلی ایران را جمهوری و اسلامی نمی دانید ، دست کم جلوی اسمش یک علامت ! بگذارید ، به شکل زیر :

جمهوری اسلامی !اگر نظام فعلی ایران به نظرتان هم جمهوری و هم  اسلامی است  ، همان جمهوری اسلامی بدون علامت تعجب کفایت می‌کند.

فقط یادتان باشد که نظام را هم جمهوری و هم اسلامی دانسته اید  .

با تشکر .🌺

S.a:

📌اسرائیل حمله توسط فعال کردن پیجر ها را  کتمان  و یا تکذیب نکرده

اما حماس حمله به   زنان بی دفاع  و کودکان و سربریدن بجه ها را  تکذیب کرده و افترا خواند..

ضمنا خودزنی اسرائیلیان موضوع امروز و دیروز نیست’سابقه دیرینه دارد

mjdkiaee:

سلام مجدد جناب باقی عزیز ممنونم از پاسخ شما به عرایض بنده.  در مجموع جای خوشحالی دارد که در پایان فرمایش شما با لزوم محکوم کردن خشونت بر غیرنظامیان در ٧ اکتبر موافقت کردید الحمدلله و این به نظر بنده‌ی حقیر شایسته‌ی یک فعال درخشان در عرصه‌ی حیاتی حقوق بشر است و همین مورد انتظار است.

چون ما دوست داریم فعالین حقوق بشرمان را در همه‌ی آزمون‌های نفس‌گیر حقوق بشری همچنان سربلند و پیروز ببینیم ان‌شاءالله.

اما نکاتی هم برای تکمیل عرض می‌کنم که شاید بی‌فایده نباشد.

راستش به نظر بنده جملاتی مثل «از جنگ متنفرم» یا «خشونت محکوم است همیشه» و «ظلم کلا بد است» کمی کلی گویی هستند

راستش انتظار دارم فعالین حقوق بشر، خشونت، بخصوص خشونت جانی را «بی‌درنگ و به موقع» و «صریح و روشن» و «با مصداق یا مصادیق  مشخص» محکوم کنند، که البته ممکن است انتظار بجایی نباشد و حق هر کس هست داوری خود را داشته باشد و آزادی بیان اوست.

در حقوق بشر شما به قاعده‌‌ای پرداختید که آنکس که ظلم را شروع می‌کند، ظالم تر است. با این جمله موافقم و ریشه‌‌ی تاریخی دارد مسأله فلسطین و اسرائیل و همه کم و بیش می‌دانیم و اینکه اسرائیل برای مخالفان خود بخصوص، حقوق بشر را رعایت نمی‌کند و پناهگاه و بیمارستان را متاسفانه هدف قرار می‌دهد که قطعا محکوم است و بسیار غیرانسانی و وحشتناک و تناسب جنگ هم به هیچ وجه رعایت نکرده خصوصا مطابق حقوق بین‌الملل جنگ، همه‌ی این اقدامات و خشونت‌ها قطعا و محکم و به شدت تمام محکوم است.

اما یک نکته هست که شما بهتر می‌دانید معمولا ما توانایی قضاوت انسان رو‌ که چقدر عادلانه و منصفانه هست یا نه از روی قضاوتش در مورد مخالفانش یا با کسانی که اختلاف فکری و عملی دارد، قضاوت می‌کنیم.

یعنی اینکه اگر نظر ما این است که به مردم فلسطین در مجموع تاریخ توسط اسرائیل ظلم رفته که درست است و فکنم کم و بیش همه قبول داریم و‌ ما مخالف ظلم اسرائیل به فلسطینیان هستیم، اما باید احتیاط کنیم که چه بسا برای احقاق حق خود یا مظلومی مرتکب ظلمی نشویم و مجازات غیر عادلانه نباشد. حتی ما در دفاع باید حقوق ذاتی مخالف یا دشمن را محترم بدانیم مگر حقوق بشر چیزی جز حقوق بشرِ مخالف است؟

کسی که حق دوستان و موافقان خود را ضایع نمی‌کند معمولاً.

پس باید به رعایت حقوق بشر از طرف خودی بسیار بسیار حساس باشیم تا انشالله نزدیک به عدالت و حقوق بشر شویم و به نوعی عملا نشان دهیم که خودمان پایبند این اصول هستیم و برای دیگران صرفا موعظه نمی‌کنیم.

از طرفی برخی مخالفان یا منتقدان نظام سیاسی ما متاسفانه از مرگ برخی مخالفین سیاسی خود ابراز خوشحالی کردند و می‌کنند که عمیقأ قبیح است و غیر انسانی و پیامدهای بسیار بدی برای خود ما ایرانیان خواهد داشت متاسفانه و ما را از دموکراسی و حقوق بشر دور خواهد کرد.

اما یک نکته‌ی را قبلا هم عرض کردم اینجا هم بهتره دوباره عرض کنم شاید تکرارش بد نباشد.

یک زاویه دیدی در برخی فعالین حقوق بشر وجود دارد که گویی ظلم را با ظلم و خشونت را با خشونت وزن می‌کنند بعد می‌گویند خوب این کفه سنگین‌تر است، پس آن کفه‌ی سبک مهم نیست یا کمتر مهم است.

و اون کفه‌ی سبک را مسکوت می‌گذاریم و بزرگ نمی‌کنیم و بیشتر از کفه‌ی سنگین‌تر می‌گوییم و این مطابق عدل و حقوق بشر هم هست احتمالا.

راستش گمان نمی‌کنم، تقریباً هرگز.

خشونت، بخصوص خشونت جانی مطلق بد است و محکوم. مطلق یعنی چه؟ مطلق یعنی تجزیه ناپذیر، یعنی ما خشونت را نمی‌توانیم تکه تکه کنیم و در ترازو بگذاریم و این خشونت را با آن خشونت بسنجیم.

خیر، خشونت، بخصوص جانی به صورت مطلق محکوم است و قابل تفکیک در وزن و اندازه و حجم و تلفات و حتی عامل نیست.

چه کسی این نکته را فهم کرده به نیکویی چونان خداوند سبحان که در ۳۲ مائده به درستی تمام فرموده کشتن یک انسان به غیر حق مانند کشتن همه‌ی مردم است.

در پناه صاحب قران باشید

با احترام

ALDO:

متاسفانه جناب باقی اول مطلب خود به نوعی منتقدان حماس و حزب‌الله رو از بیخ و بن برانداز معرفی کرده اند. که این درست نیست. برای مثال به شخصه نه طرفدار اسرائیل هستن و نه غزه و لبنان. برانداز هم نیستم.

و از قضا امثال من به واسطه نداشتن هیچ گونه علاقه به هیچ طرف این دعوا بهتر و راحت تر میتونیم قضاوت کنیم ،  عقاید و افکار مذهب و شیعه و گرایشات سیاسی و حزبی رو در نظر دادن دخیل نمیدونیم.

این حرکت حرکت غیر اخلاقی است. در آن شکی نیست و جای دفاع هم نداره، اما آیا حماس اخلاقی عمل کرده تا امروز ؟

مگر نه اینکه همین چند روز پیش ۶ گروگان بیگناه که چند زن و دختر در میان آنها بود رو به زشت ترین شکل در یک تونل سلاخی نکردن ؟

آیا جناب باقی در آن روز نسبت به این جنایت واکنش نشان دادن ؟

 

جناب باقی گرامی ، ملامت کردن مردم خود بابت نظرات مخالف خویش کار پسندیده نیست باید قبول بفرمایید زمانه تغییر کرده و حال اکثریت مردم با در دست داشتن وسایل ارتباط جمعی دیگه مثل اوایل انقلاب آن همه کلاس و جلسه عقیدتی و همایش و راهپیمایی و … زیر بار پروپاگاندای سیاسی جمهوری اسلامی نخواهند رفت.

Farjam.:

با درود بر استاد باقی. این فرسته ی شما مطابق است با فطرت سالم و عقل سلیم.

لکن موضوع مهم و ریشه ی مشکل این است که چرا و چطور در 40 سال گذشته،جریان هایی یا حکومت هایی،مانع از دستیابی ی طرفین،به توافقی حداقلی شدند؟ چه کسانی،از مناقشات ( کشتار )  تاریخی سود می برند؟

S.a:

تصویری های که میشود ساخت  خصوصا امکانات مالی  داشته باشه .

ضمنا اگر تایید و تکذب مبنای داوری باشه  حماس تکذیب کرد.

البته این دید بنده  مبنی بر تایید حماس و غیره نیست ولی انصاف را نباید از نظر دورداشت.

همین اتفاق   انفجار پیجر ها در کشورها ی دارا می افتاد عکس العمل چه میشد   ، غیر از بوق و کرنا کردن کاری تروریستی

 

م.ب:

داستان روکامل بایددیدبعدقضاوت کرد،نه اینکه ازوسط داستان به بیان واقعه بپردازیم،

اشغالگربایدازسرزمین اشغالی برودبیرون،

این هابا زوروکشتاربکمک ناوهای جنگی انگلیس وبعدازجنگ بین الملل اول وتصرف اراضی مسلمین تحت حکومت عثمانی سرزمین مردم فلسطین رابزورتصرف کردندوازآنزمان تاکنون مدام درمنطقه کشتار کردند.

این عده برای پایندگی منافع استعمارگران آمریکاو اسرائیل وبردن منابع منطقه وکنترل مردم ساکن خاورمیانه دراین سرزمین بازور سرنيزه وبمب ناپالم وخونریزی و اخراج ساکنین وآواره سازی مردم کاشته شدند،

آقای باقی بایددر دام عوامل نفوذی “بی بی” نیفتذکه به مواصع دفاع ازحقوق بیفتد، متجاوزهیچ حقوقی تابه تجادزادامه می دهدندارد،

در ویتنام چون روسیه وچین بکمک ویتنام رفتند باخفَّت اخراجشون کردند. دیدن التماس نماینده آمریکادرکنفرانس پاریس دربرابر خانم نمایندهٔ ویت کنگها دیدنی ولذت بخش بودبه داغی غم‌های چندساله وگریه های بخاطر دست وپاوسرقطع شدهٔ ویتنامیها، آب سردی می زد،

متاسفانه درمنطقه عوامل نفوذی آمریکاواروپا امکان دفاع جانانه ازمردم فلسطین را سلب کرده ونفوذیهاهم جولان می‌دهند هم درتبلیغات وهم جاسوسی وتخریب ذهن مردم منطقه ازجمله ایران، متجاوز وتجاوزشده حقوق برا برندارند، دزدوصاحب مال حقوق برا برندارند، زمین حماسیهاروگرفته بایدبره بیرون، سازمان ملل باهمه نوکرصفتیش که ازاستعمارگران فرمانبری داره “بخاطر حق وتو “هم تجاوز ا محکوم کرده، انصاف دربرابری تجاوزگروتجاوزشده نیست،

همه دزداو جیب برها رفیق جونجونی همند، مگر فصیلتیه یکعده دزدبین المللی که درهرجنایتی که درجهان اتفاق می افتدباهمدستی  باندهای مافیای بین الملی درخلافکاریهاوقاچاق و دزدی‌ها همدستند، بین خودشون دموکراتند، هنریه وتشویق داره؟؟؟!!!

این ازاصول آدم کشاهست که باهم خوبنداما…

 

ممنون جناب باقی، شیرمادرت حلالت باشه که پاکزاده ای، شکرکه دراین وانفسای انسانیت فریاد بی صدای شماازمظلومین دفاع می‌کند،،

👏👏👏🌹🙏🌹🙏

Azadeh:

این تصور غلطه الان کودک اسراییلی که پدرش اومده اینجا چه کنه ؟

سه هزار سال تاریخ فلسطین و اسراییل رو‌که بررسی میکنیم هر بار دو گروه  دینی بر یک گروه دینی (مثلا مسیحی و یهودی علیه مسلمان یا مسیحی و مسلمان علیه یهودی و ..)ستم کرده و دست به اخراج گروه مظلوم یا ضعیف تر زده گروه اخراج شده قدرت گرفته و  به اراضی برگشته و کروه مستقر رو اخراج کرده

فقط چهل وچهار بار در تاریخ اخراج و ورود ساکنان فلسطین رخ داده ایا بهتر نیس بالاخره دچار همزیستی  نسبت بهم بشن؟

 

اگر زیر بار پروپاگاندای ج.ا نمیرید میتونید بگید راه   حل مورد نظرتون برای رفع  ظلم در فلسطین برای مردم فلسطین چی هست ؟ اصولا برای نابرابری های وحشتناک اقتصادی یا خاک و اب درینحا

یا ظلم هر جا که دیده میشه راه حل تون چیه ؟

 

م.ب:

این بحث فعلی که از1948تاحالاراکه بااعلامیه بالفورآغازشده و یکعده ای آزروی هوس خودشون مأواو مسکن یکعده ای روموردتاخت وتازوکشتاروغارت قراردهند،، یک بحثه قضایای 1400سال پیش راپیش کشیدن وقاطی کردن بحثی دیگه،

با محاسبات شما ایران هم مال مصریا ویونانیا ومغولا ودیگرانه ویامرزش جابجاشده ،

موضوع ربط مسئلهٔ فلسطین واسرائیل بما فقط جنبهٔ حقوقی وانسانی داره

دراروپاهم که اصلاََ با فلسطین هیچ مناسبتی غیراز مناسبات انسانی ندارند تظاهرات می کنند، هرظلمی که درهرکجای جهان اتفاق می افتد همه انسانهارومتأَثرمی کند. ماچون درهمسایگی این منطقه هستیم حتماََ درزندگی ماهم تأثیردارد، بعدبحث بنده چه ربطی به اسلام داشت، برای کمک به فلسطینی ها مسیحیان، گروههای مختلف مارکسیستی، ناسیونالیستی اروپا وایران خودمون بکمک آنهامی رفتند شاه هم تابود اسرائیل رو برسمیت نشناخت‌، همانگونه که شمادلتون برای یهودیان می سوزه میفرمایید:” خودتون رولحظه ای جای  یهودیان… بگذارید”

بایدخودمون راجای مظلوم قراربدیم، بنظرمن فلسطین مظلومانه موردهجوم قرارگرفته واموال وخانه وکاشانه اش تخریب وتصاحب به عُنف شده وباید حمایت بشه، فقط هم جمهوری اسلامی نیست که ماخیال کنیم تنهاجمهوری اسلامی پاش وسطه، ، هیچ انسان باانصافی حکم به کشتار وتصاحب زندگی بی گناهان نمی دهد فلسطینی هاهم فقط مسلمان نیستند مسیحیان ولاییکهاروهم آواره کردن منتها چون تعدادشون کم بودبنظرنمیاد،

 

ضمن تشکرازدیدانسانی وشرافتمندانه تان 🙏

بایدعرض کنم، اگربخواهیم بتاریخ قدیم وشجره شناسی ونسب شناسی وتست DNAواینجورکارهاگذشته های دوررا پیداکنیم که امکانش نیست وتازه راه حل نیست، تعدادی یهودی مسیحی دراویش ومسلمان ولائیک دراین سرزمین زندگی می کردند بگذریم که صهیونیست‌ها اصلاََغَرَضشون خاک و سرزمین و کشوروملت ودولت نیست، تمام این اعمال نفرت انگیز قتل عامهاکه درمناطقی امثال دیر یاسین ونبردکرامه ووووبوجوداوردندبرای روشن نگهداشتن مشعل جنگ وآشوب ناامنی  درمنطقه است که فردش اسلحهٔ غرب وعدم پیشرفت منطقه برای محتاج بودن به فروش منابع اولیه از وقتی نفت پیداشد سازمان‌های مافیایی جهانی درغرب بکمک ابزارهای جنگی دراین منطقه آشوب بپاکردند، همین امروزاگر جهان تاافغانستانراهم به صهیوتیستهاواگذارکننداینهااجازهٔ آرامش به بقیه جهان نمی دهند درتاریخ اینقوم خونریزی از اعمال سنتی شون بوده بایدهمیشه بوی خون گرم ازاجاقشون بهواروانه می شده، بقول ضرب المتل انگلیسی هرکجا که جنگی هست ردپای صهیونیست رابایدجستجوکرد،

ولی باهمه این حرفها تنهاراه عملی اینست که ازسال های بعدازجنگ جهانی اول که افرادی دراین سرزمین بودند بمانند بقیه اشغالگران به کشورقبلی خودشان برگردند چون دیگرتهدیدی وجودندارد.

اینهابصورت دموکراتیک زندگی کنند ورنه اگربازورمتوسل شوندبرای اشغال نسلهابعدهم بجنگ خواهندپرداخت چون اشغالگری آشکار همراه باخونریزی وآوارگی مردم بوده است، ببخشید 🙏

 

م.ت شریفی:

درود بر شما آقای باقی

 

نوشته شده توسط
عمادالدین باقی
دیدن همه یادداشت ها
گذاشتن پاسخ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

In order to use the Instagram feature, please install and activate Meks Instagram Widget plugin .

نوشته شده توسط عمادالدین باقی