• بگرد
  • بازیابی گذرواژه

نامه به رئیس قوه قضاییه درباره حکم اعدام دکتر احمد رضا جلالی به جرم جاسوسی

وله الحمد
ا وَإِذا حَكَمتُم بَينَ النّاسِ أَن تَحكُموا بِالعَدلِ إِنَّ اللَّهَ نِعِمّا يَعِظُكُم بِهِ إِنَّ اللَّهَ كانَ سَميعًا بَصيرًا
جناب آقای #محسنی_اژه ای
ریاست محترم قوه قضاییه
باسلام.
هرچند تجربه نشان داده است که گفته ها و نوشته ها چنان که انتظار می رود به احترام دستور قرآنی امر معروف و نهی از منکر شنیده شود، استماع نمی شود اما می خواهم اتهام ساده اندیشی از سوی دیگران را بر خود هموار کنم و بپذیرم که سخنان دلگرم کننده شما در مورد اصلاحات قضایی حقیقت دارند و به همین امید برای شما این وجیزه را می نویسم.
در مورد حکم اعدام دکتر #احمدرضا_جلالی دو مسئله مطرح است،
مسئله اول درباره خود پرونده است. بنابر اطلاعی که از جزئیات پرونده از طریق خانواده زندانی و وکیل محترم شان که از قضات عالی رتبه و سلیم النفس دیوان عالی کشور بوده‌اند دارم، برایم محرز است که حکم صادره واجد اشکالات اساسی است اما این نکته در حال حاضر مسئله نگارنده نیست.
مسئله دوم و اصلی که مقصود از این نوشتار است صدور حکم اعدام برای اتهام جاسوسی است. فارغ از اینکه از لحاظ حقوق بشری طبق بند۲ ماده۶ میثاق بین المللی مدنی و سیاسی، صدور حکم اعدام در یک‌چهارم از کشورهایی که مجازات اعدام پابرجاست فقط در جرایم سنگین مانند قتل های برنامه ریزی شده و نسل کشی پذیرفته شده است و جمهوری اسلامی ایران هم به این میثاق متعهد است و شرعاً #وفای-به-عهد بر سایر احکام حکومت دارد اما از لحاظ قرآنی و فقهی، صدور حکم اعدام برای جرم #جاسوسی در صورتی که جرم محرز و مسلم شده باشد نیز مبنایی ندارد. صدور چنین احکامی قطعاً و رسماً خلاف شرع است. با قاضی صادرکننده رای و هر شخص دیگری از اهل علم در هر مکانی که مقرر شود حاضرم در مورد بی پایه بودن حکم اعدام برای جرم جاسوسی، از منظر فقهی مناظره کنم. نباید اجازه داد با چنین احکامی با آبرو و حیثیت کشور و دین بازی شود و نسبت به جان انسان ها اینسان بی مبالاتی و گشاده دستی صورت بگیرد.
با توجه به نگرانی هایی که برای بسیاری از نهادها و فعالان حقوق بشری و برخی از شهروندان به وجود آمده، استدعا می‌شود به استناد اختیارات رئیس قوه قضاییه در ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی مبنی بر اینکه:«اگر رئیس قوه قضائیه رای قطعی صادره از هریک از مراجع قضائی را خلاف شرع بین تشخیص دهد، با تجویز اعاده دادرسی، پرونده را به دیوان عالی کشور ارسال می کند…»، دستور مقتضی در این زمینه را صادر فرمایید که مسئله جان انسان در میان است. اهمیت عِرض و دِماء در فقه همه فرق اسلامی و تقدم آن بر همه احکام، بر شما پوشیده نیست.
وَلَا تَقْتُلُوا النَّفْسَ الَّتِي حَرَّمَ اللَّهُ إِلَّا بِالْحَقِّ وَمَنْ قُتِلَ مَظْلُومًا فَقَدْ جَعَلْنَا لِوَلِيِّهِ سُلْطَانًا فَلَا يُسْرِفْ فِي الْقَتْلِ إِنَّهُ كَانَ مَنْصُورًا (آیه 33 سوره اسراء)
والسلام خیر ختام
#عمادالدین_باقی
چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
لینک سایت جماران
https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-1551322

و لینک انصاف نیوز

نامه‌ی عمادالدین باقی به اژه‌ای درباره‌ی احمدرضا جلالی: از اختیار ماده ۴۷۷ استفاده کنید

توضیح: در پی محکومیت حمید نوری در دادگاهی در سوئد به اتهام دست داشتن در اعدام های دهه شصت، از طرف جمهوری اسلامی اعلام شد احمدرضا جلالی، ایرانی دو تابعیتی که شهروندی سوئد را هم دارد و چند سال پیش به جرم جاسوسی محکوم شده بود بزودی حکمش اجرا می شود.  هرچند شایعات و شواهد حاکی از این بود که این تهدید برای تاثیر گذاشتن بر دادگاه سوئد در خودداری از صدور حکم سنگین برای حمید نوری و مبادله او با احمدرضا جلالی است ولی نگرانی هایی را در میان مدافعان حقوق بشر برانگیخت. دکتر فرهاد میثمی از فعالان مدنی زندانی در زندان رجایی شهر که 4 سال از محکومیت 5 ساله اش را بدون یک روز مرخصی در زندان بسر می برد، در اعتراض به اجرای احتمالی حکم اعدام دکتر جلالی دست به اعتصاب غذای خشک زد و روز چهارشنبه 21 اردیبهشت وکیل او از وخامت حال وی و انتقالش به بیمارستان خبر داد.

نوشته شده توسط
عمادالدین باقی
دیدن همه یادداشت ها
گذاشتن پاسخ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

In order to use the Instagram feature, please install and activate Meks Instagram Widget plugin .

نوشته شده توسط عمادالدین باقی