• بگرد
  • بازیابی گذرواژه

ماهاتما گاندی، راز ناکامی انقلاب ایران

تقارن آغاز دهه فجر چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی با شهادت ماهاتما گاندی، دریچه ای برای تأمل در گذشته و نگاه به آینده می گشاید.
گاندی در ۹ بهمن ۱۳۲۶برابر با 30 ژانویهٔ ۱۹۴۸ در۷۸ سال ترور شد و رخت ازاین جهان برکشید. او برایم همیشه الگوی رهایی است. خود او نیز یکبار از حسین(ع) به عنوان الگوی آزادگی یاد کرده است.او از وحدت هندو و مسلمان به عنوان راه نجات هند می گوید، از ایرانی ها می گوید….
تاکنون دوبار فیلم گاندی ساخته “ریچارد اتنبرا” را دیده ام. این وکیل هندی که با زنش هر دو در 13 سالگی ازدواج کردند اما عاشقانه زندگی کردند آنجا که اعتصاب کرده و به حال نزار افتاده بود به دختر ژنرال انگلیسی که به او پیوسته بود گفت: “هر وقت نا امیدم یادم می یاد در تمام طول تاریخ راه حقیقت و عشق همیشه برنده شده. ستمگری و قتل همیشه وجود داشته و الان اونا مغلوب ناشدنی به نظر می یان اما در نهایت همیشه اونا سقوط می کنن. هر وقت شک کردی راه خداست که جهان بر اساس آن است، سعی کن راه خدا را بری”.
گاندی مظهر عدم خشونت و مدارا بود. در چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی با قاطعیت می توان گفت راز ناکامی ما این بود که رهبران انقلاب راهی در تضاد با راه گاندی را رفتند و از فردای پیروزی، شعار اعدام باید گردد مردم و گروه های سیاسی آغاز و دادگاه های انقلابی اجرا کردند و روند تصفیه همچنان ادامه یافت.

کانال گفتارهای باقی
https://t.me/emadbaghi
اینستاگرام   emadeddinbaghi
وبسایت www.emadbaghi.com
فیس بوک         Emadbaqi@

نوشته شده توسط
عمادالدین باقی
دیدن همه یادداشت ها
گذاشتن پاسخ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

In order to use the Instagram feature, please install and activate Meks Instagram Widget plugin .

نوشته شده توسط عمادالدین باقی