• بگرد
  • بازیابی گذرواژه

زندگينامه عمادالدين باقي

نوشته اختصاصي فاطمه كمالي احمد سرايي


هفته نامه نسيم جنوب، بوشهر شماره 131، مورخ سه شنبه، 23 اسفند 1379. ويژه نوروز 80

این نوشته در زمانی که باقی در زندان و قطع ارتباط کامل با بیرون بود بر دست فاطمه کمالی(همسر) نوشته شده ولی بعدها به مرور داده های آن مانند کتابشناسی به روز و کامل تر شده اند. 

عمادالدين باقي فرزند حبيب الله متولد 5 ارديبهشت 1341 است. پدر و تبار پدري او متعلق به شهرضا و مادر و تبار مادري او متعلق به اصفهان هستند. پدر بزرگ مادري او يك روحاني بنام عبدالحسين فخري (فخرالحسيني) در شهرضا پيشه معماري داشت كه به منظور تحصيل عازم عراق شده بود و ضمن توليت حرم سيدالشهدأ و روضه و منبر، تحصيل مي كرد. از او كتاب شعري بر جاي مانده است. پدر بزرگ پدري اش نيز كاسب ساكن شهرضا بود و با وجود نديدن مكتب و مدرسه مردي فرهيخته و محشور با اهل علم و كساني چون حكيم الهي قمشه اي همبازي دوران كودكي و جواني اش بود. حبيب الله پدر عمادالدين نيز پس از كودتاي 28 مرداد تحت تعقيب قرار گرفت و از ايران گريخت. ابتدا مدتي در كويت زندگي كرد و سپس به عراق رفت و طي سالهاي اقامت در آنجا مسئوليت كتابخانه علامه اميني را داشت و با وي در مراوده بود. در اين اثنأ از خانواده همشهري و آشناي قديمي مقيم كربلا همسري گزيد و با طيبه فرزند عبدالحسين ازدواج كرد. نخستين فرزند آنها علأالدين نام داشت. دومين فرزند آنها عمادالدين بود كه در كربلا و جوار حرم سيدالشهدأ چشم به جهان گشود.
سرانجام، پدر پس از 8 سال دوري از وطن به ايران بازگشت و وارد اصفهان شد. او در همان آغاز شناسايي و دستگير گرديد. پس از آزادي به تهران مهاجرت كرد. حاج حبيب الله از بازاريان و تاجر برنج و روغن به كشورهاي حاشيه خليج فارس بود. خانه بزرگ او همواره ميزبان روحانيون بود . حاج حبيب الله ورشكست شد و ناگزير از كوچ كردن به محله اي جدا افتاده از تهران در علي آباد جنوبي در بين خزانه و جوانمرد قصاب شد. او در كارخانه تازه تاسيس نيك كالا متعلق به اخوان سليماني اشتغال يافت و مديريت داخلي و امور مالي شركت را بر عهده داشت و تا امروز به عنوان امين آنان حضور دارد.
عماد در سنين 14 و 15 سالگي در كنار درس خواندن به طور نامنظم كار مي كرد و مشاغل مختلفي چون پتو بافي، بلورسازي، آلومينيوم سازي (ظروف روحي) و ترموس و اجاق سازي نيك كالا و رستوران و بنايي را تجربه كرد. در كارخانه آلومينيوم سازي مدتي كنار كوره ذوب شمش كار مي كرد و در بلورسازي هم يكبار ساعدش سوخت. اين كارها هر چند كوتاه و نامنظم اما تجربه هايي سودمند از محيط كارگري و مناسبات حاكم بر آن بود. در اين سالها نوجواني به نام سيدرضا كه در مسجد قرآن را با صوتي جميل تلاوت مي كرد توجه او را بسيار جلب مي كرد. در سن 16سالگي بود كه با همديگر و به كمك چند دوست و هم محلي كه از نوجوانان مذهبي بودند جلسات قرائت قرآن، تفسير و نهج البلاغه بر پا كردند. در جامعه اي كه لودگي، ترانه ها و موسيقي هاي مبتذل به شدت رواج داشت اين جلسات غريبانه گاه در مسجد و گاه در خانه ها تشكيل مي شد. ابتدا آقاي شيخ محمد حسين ابراهيمي، روحاني بود كه از قم مي آمد و چند ماه بعد آقاي فتوحي از دانشجويان آگاه مذهبي محله مجاور يعني نازي آباد كه اولي تفسير قرآن و دومي نهج البلاغه مي گفت. اين جلسات «گروه تبليغاتي ميثم» نام گرفت و براي اصلاح بي بند و باري ها و ناهنجاري هاي اخلاقي فعاليت مي كرد.
در اين زمانه سيدرضا و عماد در درسهاي هفتگي استاد جعفر سبحاني در مدرسه چهل ستون بازار كه تحت نظر مرحوم حاج آقا سعيد بود شركت مي كردند كه در تقويت و رشد آگهي مذهبي آنها بسيار مؤثر بود. پس از در گذشت مشكوك دكتر شريعتي كه آوازه او بر سر زبانها افتاد (خرداد 1356) كتابهاي شريعتي قاچاقي دست به دست مي گشت و يكي از كتابهاي مورد علاقه نوجوانان مذهبي بود هر چند همين موضوع به آغاز اختلافي جدي ميان آنها با امام جماعت مسجد منجر شد كه شديداً مخالف شريعتي بود تا جائي كه رضا و عماد را تكفير كرد. با اين حال او روحاني پاك و سليم النفسي بود.
با درگذشت مشكوك حاج آقا مصطفي خميني در آبان 1356 و برگزاري مراسم ختم و چهلم او در برخي محلات و مساجد كه حاوي كنايه هاي سياسي به رژيم شاه بود، امام خميني مورد توجه جوانان قرار گرفت. خانواده عماد مقلد آيت الله خميني بودند هر چند در آن روزها بايد اين موضوع را مخفي مي كردند زيرا داشتن رساله عمليه امام خميني هم جرم بود. نوار سخنراني امام در چهلم حاج آقا مصطفي توسط پدر عماد به دست آنها رسيد، اين نوار را دسته جمعي در خانه گوش كردند و سپس مخفيانه به تكثير آن مي پرداختند. پدر، منبع اصلي تدارك نوارهاي امام بود. گروه تبليغاتي ميثم با جذب جوانان، راه اندازي نمايشگاه كتاب و كلاسهاي آموزش عقيدتي به فعاليتهاي فرهنگي مي پرداخت و كم كم هسته هاي كوچك تظاهرات در محله را سامان داد. در آن حوالي هنوز كسي تظاهرات سياسي نديده بود كه هر بار با حمله پليس به اين دسته كوچك متواري مي شدند و به خانه مردم پناه مي بردند.
همين هسته هاي كوچك و تظاهرات محلي بود كه رعب را مي شكست و فرصتي براي تمرين ايجاد مي كرد كه بعدها در ابعاد بزرگتري تظاهرات به راه مي افتاد. سال 1357عمادالدين باقي يك جوان 17 ساله بود. ابتكارات مختلفي داشت كه يكي از آنها طرح توزيع نفت به خانه ها در علي آباد بود و اين طرح به تدريج در ساير محلات تهران تقليد شد و به صورت سراسري درآمد. همچنين در مهر ماه 1357اعتراض دانش آموزي را در دبيرستان الهي نازي آباد سامان دادند كه موجب تعطيلي دبيرستان و تسري و تقليد شيوه اعتراض در ساير مدارس شد. با ملحق شدن جنبش دانش آموزي به جنبش دانشجويي و مردمي، انقلاب در مسيري بالنده تر قرار گرفت. و برگشت ناپذير شد. جزئيات اين ابتكارات را مي توان در كتاب «فرادستان و فرودستان» ملاحظه كرد.
آشنايي با برادران حجاريان و عباس عبدي در اين سالها در دبيرستان الهي كه دبيران و مدرسان آن بودند در زندگي سياسي او بي تأثير نبود. عضويت عمادالدين باقي در انجمن حجتيه كه مشهور به غير سياسي و سازشكار بودن بود مانع انقلابي گري نشد بلكه آموزشهاي سودمند ديني در انجمن را به خدمت تلاشهاي خويش در انقلاب مي گرفت. سابقه خانوادگي و فرهنگِ مسجد در پرورش روحيه مذهبي او مؤثر بود چنانكه در سال 1357هر روز صبح غسل شهادت مي كرد و به دانشگاه تهران و اطراف آن مي رفت كه مركز ثقل انقلاب و اعتراض شده بود تا با راه اندازي تظاهرات پراكنده و كوچك شعله هاي كوچك انقلاب را افروخته نگاه دارند. درگيري ها با پليس كار روزانه بود كه 13 آبان 57 اوج آن بود. درباره اين روز سالهاست فقط به طور كلي گفته مي شود كه ارتش به دانشجويان و دانش آموزان حمله كرد ولي هيچگاه چند و چون آن روشن نشده است و روايت دقيق اين ماجراي تاريخي را در خاطرات او مي توان ورق زد.
پخش اعلاميه، انتقال اخبار حوادث به بچه هاي مسجد، شركت در مناظره هاي ايدئولوژيك با افراد هوادار يا وابسته به گروههاي چپ و كمونيست كه آن روزها جلوي دانشگاه پاتوق شان شده بود و بازار گرم بحث ها بود از كارهاي روزمره و سازنده بود. طرح مبارزه با چماقداران حكومت شاه و تشكيل تيمهاي حفاظت از محله در برابر يورشهاي احتمالي چماقداران را بطور دسته جمعي با بچه هاي مسجد اجرا كردند. بسياري از اعضاي گروه تبليغاتي ميثم كه توسط سيدرضا و عماد جذب شده بودند يا در جريان جنگ تحميلي به شهادت رسيدند يا اكنون جزو جانبازان هستند. اعضاي اين گروه پس از انقلاب مصدر مسئوليتهايي قرار گرفتند. در هنگام ورود امام به ايران تيم استقبال و پوشش امنيتي عبور امام در مسير خيابان آرامگاه را تشكيل دادند. سرانجام در روز 19 بهمن درگيري در پادگان دوشان تپه نيروي هوايي به وقوع پيوست. با انتشار خبر حادثه و شايع شدن احتمال حمله گارد شاهنشاهي به پرسنل نيروي هوايي كه مدافع انقلاب بودند به آنجا رفت و دو شبانه روز در تمام درگيريها شركت كرد و با سقوط كامل رژيم و تحويل دادن سلاح خود به دفتر امام به خانه بازگشت. در اثر طولاني شدن غيبت او و اخبار پي در پي درباره شهادت صدها نفر در درگيريها و انبوه شدن جنازه هاي ناشناس در بهشت زهرا خانواده او سياهپوش شده و به گمان اينكه فرزندشان به شهادت رسيده است سوگوار بودند. در حوادث روزهاي 20 تا 22 بهمن 57 يك پرده گوش وي آسيب ديد.در اين دوره آموزه هاي ديني كه توسط متفكران مسلمان مانند شريعتي القأ شده بود يعني عرفان، برابري، آزادي انگيزه هاي اصلي انقلابيگري آنان و براي نيل به جامعه اي عاري از ظلم و بي عدالتي بود.
پس از انقلاب
علاوه بر انجمن اسلامي محله خود كه در ادامه گروه ميثم فعاليت مي كرد، انجمن اسلامي گروههاي جنوب تهران كه پايگاه اوليه آن در مسجد هرندي دروازه غار بود را راه اندازي كردند. بر عهده گرفتن مسئوليت بخش فرهنگي آن در منطقه اي كه به پايگاه سيطره بلامنازع گروههاي مخالف تبديل شده بود يكي از فعاليتهاي ابتداي انقلاب بود. بسياري از اعضاي اين انجمن اسلامي نيز به شهادت رسيدند، در بحبوحه فعاليتهاي فرهنگي خدماتي و سياسي شبانه روزي در گروه هاي جنوب تهران در نيمه اول سال 1359 بود كه با من به عنوان يكي از همكاران خود آشنا شد و چندي بعد زندگي مشترك زناشوئي را با هم آغاز كرديم. خطبه عقدمان را حضرت امام جاري كردند. امام خميني وكيل من و آيت الله توسلي وكيل عمادالدين باقي در اجراي خطبه عقد شدند. يكسال پيش از آن بود كه در اثر اختلافاتي كه با انجمن حجتيه درباره امام خميني و شهيد مطهري پيدا كرده بود از انجمن جدا شد.
مقارن با انقلاب، عمادالدين باقي و دوست همراهش سيدرضا حسيني در يك مدرسه علميه در شوش نيز به تحصيل ادبيات عرب و منطق و دروس مقدماتي حوزه مشغول بودند. همزمان با تحصيل در سال آخر دبيرستان و اخذ ديپلم در آموزشگاه جديد التأسيس به نام دانشكده علوم اسلامي (دارالقرآن و العترة) در مخبر الدوله نيز مشغول تحصيل شد. درتابستان 1359 به دنبال فراخوان آموزش و پرورش خود را به منطقه 16 آموزش و پرورش عرضه كرد كه با صدور حكم تدريس در مقطع راهنمايي مخالفت كرد. لذا پس از مصاحبه طولاني ايدئولوژيك و سياسي توسط شهيد جعفر ذاكر و آقاي رحيم عبادي (معاون كنوني وزارت آموزش و پرورش) و احراز توانايي علمي لازم او براي تدريس كردن گزينش شد و حكم تدريس در رشته جامعه شناسي، ادبيات و اقتصاد سوم و چهارم دبيرستان را اخذ كرد و به دو دبيرستان حساس و متلاطم نازي آباد و جواديه اعزام شد. يكسال بعد به دليل موفقيت هايش در تدريس تشويق نامه اي دريافت كرد.
در اوايل پيروزي انقلاب كه قرار بود سپاه پاسداران انقلاب اسلامي تشكيل شود، چنانكه در بخشي از دفاعيات عمادالدين باقي در دادگاه آمده است نيروهاي اوليه سپاه از طريق معرفي معتمدين محلي به وسيله فرم هاي مخصوصي كه سپاه توزيع كرده بود تشكيل مي شدند و به او بعنوان يكي معتمدين منطقه دسته اي از اين فرم ها داده شد كه افراد شايسته را براي تشكيل نيروي اوليه سپاه معرفي كنند. در اواسط سال 1359 خود وي نيز در كنار تدريس در آموزش و پرورش به سپاه پاسداران پيوست و ابتدا به كمك تعدادي از همكاران سپاهي خود يكي از مناطق فرهنگي سپاه در تهران را تأسيس و كلاسهاي آموزشي برپا كردند كه بيشتر دوستان و همكارانش در اين منطقه فرهنگي به شهادت رسيدند. سپس او به دفتر سياسي سپاه پاسداران رفت و در بخش خارجي اين دفتر مسئوليت اخبار و تحليل اروپا و آمريكا را بر عهده داشت. چنانكه در مقدمه كتاب جنبش دانشجويي آمده است، براي نخستين بار به همراه بخشي از اعضاي دفتر سياسي كه مجله رويدادها و تحليل را توليد مي كرد در عمليات فتح المبين شركت كرده و مسئوليت ثبت وقايع جنگ را داشتند. پس از يكسال عضويت در دفتر سياسي مدت كوتاهي به واحد آموزش پادگان امام علي رفت و از آنجا عازم قم شد و در مركز تحقيقات عقيدتي سياسي سپاه كه جزوات آموزشي را تدوين مي كرد مشغول شد و يكسال بعد به واحد سپاه قم مأموريت يافت و در دو دوره آموزشي سپاه تدريس كرد. از آغاز ورود به قم به تحصيلات حوزوي پرداخت. در شهريور 1362 نخستين كتاب او به نام در شناخت حزب قاعدين زمان توسط نشر دانش اسلامي وابسته به دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم منتشر شد. اين كتاب كه در چاپ هاي متوالي 85 هزار نسخه طبع شد حاوي 33 شماره مقاله به قلم باقي درباره انجمن حجتيه در روزنامه اطلاعات بود كه در پي اظهار نظر آيت الله خميني درباره اين گروه چاپ شد و تأثير مهمي در تثبيت موضع امام خميني داشت و در ميان نمايندگان مجلس و مقامات نيز مورد توجه ويژه قرار گرفته بود. در پايان سال 1364 نيز كتاب كاوشي درباره روحانيت توسط همان ناشر به بازار عرضه شد كه با مخالفت هايي روبرو گرديد و نيمي از تيراژ آن جمع آوري شد. عمادالدين باقي بعدها مكرراً در گفتارها و نوشته هاي متعددي به كارهاي قبلي خود به ويژه كتاب حزب قاعدين زمان، از نظر لحن و ادبيات نامناسب آن انتقادات جدي را مطرح كرد. در اثر عكس العمل هاي تندي كه يكي از مقامات بلند پايه سپاه در آن زمان عليه مقالات حزب قاعدين داشت كه معروف به نوعي جانبداري از انجمن حجتيه بود ناگزير از استعفا دادن از سپاه در سال 1363 شد. اما پس از آن يكبار در جريان عمليات فاو به آن منطقه رفت. پيشتر نيز در پي فتح خرمشهر با چند تن از همكاران سپاه و كسب مجوز لازم، خانواده هاي خويش را براي آشنايي با جنگ و اعطاي آمادگي هاي لازم به منطقه و تا مرز عراق برده بودند. در اين صحنه هاي خطر مريم تنها فرزند خردسال مان را هم در آغوش داشتيم.
عمادالدين باقي داراي سه دختر است كه دومين و سومين فرزند درشهر قم متولد شدند. در سالهاي تحصيلي در قم به سبب عدم تمايل به دريافت شهريه از دفاتر علما در كنار درس خواندن، در بنياد تاريخ انقلاب اسلامي كه دفتري هم در قم داشت كار مي كرد و به مدت قريب دو سال روزهاي پنجشنبه و جمعه به تهران رفته و در دفتر نخست وزيري اشتغال داشت و همانطور كه در مقدمه كتاب بررسي انقلاب ايران آورده است از اسناد و منابع موجود در آنجا براي تحقيق خود درباره انقلاب استفاده مي كرد. همچنين در ايام اقامت در قم با كتابخانه سياسي كه از مراكز مهم در قم بود و نيز مجله حوزه در اوايل آن همكاري مي كرد كه اين مجله را مي توان مبدأ روشنفكري ديني پس از انقلاب قلمداد كرد كه توسط عده اي از روحانيون فاضل جوان اداره مي شد. روحانيون فرهيخته اي چون مهدوي راد، ايازي، ايزد پناه و عبداللهيان برخي از دست اندركاران مجله در آن زمان بودند.
در فاصله سالهاي 60 تا 63 دوبار از خطر ترور توسط عوامل سازمان مجاهدين خلق جان سالم بدر برد. از سال 1362 به بعد همكاري قلمي با روزنامه اطلاعات و به ندرت با روزنامه كيهان را ادامه داد. كه تا پايان سال 66 جمعاً حدود 60 مقاله براي آنها داشت. از سال 1367 تا سال 1374به مدت 7 سال در دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي در رشته هاي معارف اسلامي، اخلاق و تاريخ معاصر ايران (تاريخ انقلاب اسلامي) به تدريس پرداخت. در سال 1369 پس از 9 سال اقامت و تحصيل در قم به تهران بازگشت و در كنار تدريس دردانشگاه به عضويت بخش تحقيقات جهاد دانشگاهي درآمد. همزمان با آن تحصيل در رشته جامعه شناسي را آغاز كرد كه در سال 1377 از دانشگاه علامه طباطبايي در مقطع فوق ليسانس فارغ التحصيل شد. در سال 1374 به دليل فشارهاي سياسي وارده به او در اثر صراحت لهجه در سخنراني هاي دانشگاهي و كلاسهاي درس از تدريس بركنار شد. او اعتقاد داشت كه اگر معلم به دليل ترس از فضاي سنگين سياسي و يا از دست دادن موقعيت، پاسخهاي علمي در خور به سوالات دانشجويان ندهد و حقايق تاريخي و مذهبي را تحريف كند به دانشجو و شرافت معلمي خيانت كرده است و تاوان آن از دست دادن تدريس بود، اما حرفه اصلي اش كه پژوهش و تأليف كتاب بود ادامه داشت. در سال 1370 كتاب بررسي انقلاب ايران را كه بخشي از جزوات درسي او بود منتشر كرد. و با مؤسسات تحقيقاتي ديگر نيز همكاري داشت، از سال 1369كه به تهران آمد با معاونت پژوهشي موسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني همكاري خود را آغاز كرد كه به مدت حدود ده سال به طول انجاميد در اين مدت يكي از طرحهاي بزرگ با عنوان «منبع شناسي توصيفي تحقيق درباره امام خميني» در فاصله زماني 1340 تا 1370 در منابع فارسي داخل و خارج از كشور اعم از موافق و مخالف را با همكاري يك گروه 14 ـ 10 نفره دستيار تحقيق در مدت سه سال به پايان رسانده. اين طرح پيش نياز تدوين زندگينامه امام خميني بود. طرح تدوين زندگينامه امام خميني را نيز ارايه كرد و به عنوان مجري طرح آن را كليد زد كه به دلايلي مانند فشارهاي زياد وزارت اطلاعات بر موسسه براي اخراج او و بالاخره كناره گيري اش از مسئوليت طرح، سرانجام به چند پروژه كوچكتر تقسيم شد و مديريت آن بر عهده معاونت موسسه واگذار شد و مقطع كودكي و نوجواني امام توسط عمادالدين باقي نوشته شد. جمعي از بزرگان علم و فرهنگ كشور نيز از اعضاي شوراي علمي زندگينامه بودند. علاوه بر آن چند طرح ديگر در مؤسسه اجرا كرد و كتابهايي مانند فلسطين از ديدگاه امام خميني، در سوگ آفتاب و. . . از جمله كارهاي اوست كه بدون نام تهيه كننده منتشر شد.
در اين مقطع سخنراني هاي دانشگاهي يكي از فرصتهاي بحث و روشنفكري در فضاي بسته سياسي قبل از دوم خرداد بود. چاپ مقالات در روزنامه سلام، همشهري، فصلنامه حضور و هفته نامه پيام هاجر از جمله فعاليتهاي اين دوره بود. در اوايل 1357 به همكاري در توليد و انتشار نشريات «محله ما» دعوت شد كه براي مناطق مختلف تهران به عنوان ضميمه هفتگي روزنامه همشهري منتشر مي شد اين ابتكار كه توسط آقاي جواد مظفر به اجرا درآمده بود از فعاليت هاي بنيادي براي آشنايي شهروندان با حقوق مدني، محيط اجتماعي خود و بستر سازي براي شكل دادن نهادهاي مدني بود. از اواخر سال 1357 تا نيمه 1376 نيز انتشار «هفته نامه ياد» ارگان بنياد شهيد با همكاري غير مستقيم شمس الواعظين را به عهده گرفت كه موضوع آن در حيطه تخصصي شهيد و شهادت بود و موانعي براي عرضه يك نشريه قوي تخصصي در اين زمينه وجود داشت كه نمي توانست اين همكاري ادامه پيدا كند. در سالهاي قبل از دوم خرداد، حضور در حلقه كيان و مباحث نظري و سياسي افراد حاضر در نقد و تحليل شرايط اجتماعي، سياسي و فكري جامعه و تبادل خبر و نظر از جمله فعاليتهاي جمعي بود.
سرانجام حماسه دوم خرداد 1376 به وقوع پيوست. در پاسخ به مطالبات جامعه و ضرورت تأسيس يا تقويت نهادهاي مدني، راه اندازي مطبوعات مستقل و آزاد نزديك ترين فرصت و امكان بود. روزنامه جامعه به مدير مسئولي حميدرضا جلالي پور و سردبيري ماشأا. . . شمس الواعظين در دستور كار قرار گرفت. شمس از عمادالدين باقي دعوت به همكاري كرد. از پيش از راه اندازي روزنامه جامعه به عنوان نويسنده و مشاور سردبير در جامعه همكاري داشت واين همكاري در روزنامه توس هم ادامه يافت. پس از تعطيل كردن توس، روزنامه خرداد به مدير مسئولي روحاني روشن ضمير عبدا. . . نوري و سردبيري آقاي علي حكمت داير شد و خلأ مطبوعات مستقل را پر كرد و جو ارعاب را شكست و روزنامه سلام را از تنهايي در برابر نيروي اقتدارگرايان درآورد. قبل از انتشار خرداد از عمادالدين باقي دعوت به همكاري شد كه به عنوان نويسنده و مشاور با روزنامه خرداد تا پايان كار كرد. چندي بعد روزنامه صبح امروز و چند روزنامه ديگر منتشر شد كه با آنها هم همكاري قلمي داشت. تقارن انتشار خرداد با قتلهاي زنجيره اي، رسالت كشف و افشاي مافياي آدم ربايي و قتل را بر عهده آنها انداخت كه بعد با ساير روزنامه ها جبهه اي گسترده را ايجاد كردند و سرانجام به افشاي پاره اي از حقايق قتل هاي زنجيره اي و عوامل آن منجر شد ـ از همان آغاز، نخستين مقالات باقي درباره قتلها حاكي از عزم راسخي براي مبارزه با مافيا بود و اين موضوع محوريت مهمي در سلسله بحث هاي او پيدا كرد. چنانكه در مقدمه كتاب تراژدي دمكراسي در ايران آمده است او اين حادثه فجيع را سكويي براي دموكراتيزه كردن شرايط سياسي ايران قرار داد، يكي از ويژگيهاي مطبوعات اصلاح طلب اين بود كه عده اي از محققان و نويسندگان و استادان، سرمايه فكري و معنوي خويش را برداشته و در سبد مطبوعات نهادند و با ارائه نظريات و انديشه هايي كه از پشتوانه سالها كار پژوهشي برخوردار بود، مطبوعات را به كيفيتي ارتقأ دادند كه براي نخستين بار پس از پيروزي انقلاب مورد اقبال وسيع مردم قرار گرفت و حرفه روزنامه نگاري را عزت و اعتبار بخشيد و روزانه 2-3 ساعت اوقات فراغت مردم را مطالعه مطبوعات پر مي كرد.
دادگاه، محاكمه و زندان
از مدتها پيش زمزمه هاي دستگيري يا ترور افرادي از جمله حجاريان، نوري، گنجي، باقي و شمس و عبدي شنيده مي شد. سرانجام به بهانه مصاحبه عمادالدين باقي در بيمارستان سينا پس از عيادت از حجاريان در روز هفتم فروردين 79 او به دادگاه احضار شد. جزئيات احضارها و بازجويي ها در كتاب براي تاريخ آمده است.
تشكيل دادگاه باقي همراه بود با كودتا عليه مطبوعات اصلاح طلب كه در يك روز 17 نشريه را تعطيل كردند و طي روزهاي بعد به 25 نشريه توقيف شده رسيد. در شرايط تهاجم وسيع به اصلاح طلبان و فقدان تريبون هاي مطبوعاتي و جو سنگين ارعاب، دادگاهي اسماً علني ولي در واقع غير علني و بدون حضور هيئت منصفه بر پا و نيمي از گزارشات منتشر شده در مطبوعات درباره دادگاه كذب محض بود و حاوي عبارات و مطالبي بود كه مطلقاً در دادگاه بر زبان او جاري نشده بود. عمادالدين باقي از درون زندان تكذيبيه اي براي كيهان فرستاد ولي از چاپ آن امتناع كردند. وزارت اطلاعات، سپاه، صدا سيما، نيروي انتظامي، علي فلاحيان وزير اسبق اطلاعات، مصطفي پور محمدي قائم مقام او، سلطاني يكي از معاونان فلاحيان، خطيب مدير كل اطلاعات قم در زمان فلاحيان، اصلاني وكيل كيهان و محتشم مدير مسئول يالثارات نشريه انصار حزب اله وعليزاده رئيس دادگستري تهران و محسني اژه اي معاون دادگستري تهران به عنوان مدعي العموم جزو شاكيان بودند، اغلب شكايات مربوط روشنفكري درباره قتل هاي زنجيره اي بود. شكايت مدعي العموم (عليزاده) درباره مقاله اعدام و قصاص و معاون مدعي العموم (محسني اژه اي) هم تحت عنوان اهانت به مقدسات بود. آنچه وجه مشترك همه مقالات مورد شكايت بود، مضمون دفاع از حقوق بشر در همه اين مقالات است كه به انگيزه استقرار دمكراسي نوشته شده بود. مقاله اعدام و قصاص، بيانگر نفي خشونت به نام دين يا مطرح كردن اعدام به عنوان ضروري دين بود و ساير مقالات در مقابله با قتل پنهاني رجال سياسي و علمي يا سلب حقوق شهروندان بود.
عليرغم دفاعيات مستند كه داراي حدود دويست رفرنس و ارجاعات به كتب و مقالات بود و عده اي از مراجع تقليد و فقهاي برجسته كشور كتباً اعلام كردند مقاله اعدام و قصاص اهانت به مقدسات نيست، رئيس دادگاه 1410 حكم 5/7 سال زندان صادر كرد. اين در حالي بود كه در پايان ششمين جلسه دادگاه با دستوري غير قانوني و قبل از تشكيل هفتمين جلسه دفاع، عمادالدين باقي روانه زندان در بازداشتگاه انفرادي وزارت اطلاعات شد و به دستور مرتضوي رئيس شعبه 1410 ممنوع از تلفن و ملاقات با خانواده گرديد. در اين دادگاه تخلفات قانوني فراواني صورت گرفت كه طي لايحه مبسوطي با عنوان تخلفات 29 گانه دادگاه از سوي عمادالدين باقي به دادگاه انتظامي قضات و كميسيون اصل نود مجلس شوراي اسلامي تسليم شد. لايحه اعتراض او به راي دادگاه نيز حاوي حقايق مهمي درباره حكم سياسي و جناحي و مخدوش دادگاه بود به نحوي كه يكي از قضات دادگاه تجديد نظر معتقد به صدور حكم تبرئه وي بود ولي او را در اين پرونده بلافاصله تعويض كردند و قاضي ديگري را آوردند كه سرانجام 7/5 سال به سه سال تقليل يافت. 2 سال از اين حكم مربوط به مقاله اعدام و قصاص است كه دفاعيات مفصل فقهي و تفسيري باقي در دادگاه و نظر فقها هيچ توجيهي را براي آن نگذاشته است. جناح اكثريت جامعه و حكومت، سازمانها و احزاب رسمي، مطبوعات مستقل، دانشجويان و بسياري از حقوقدانان نيز با صدور احكام سياسي جناحي در پوشش قوه قضاييه مخالفت كرده اند و تنها جناح اقليت از اين حكم حمايت كرده است كه خود دليل بر جناحي بودن آن است. اقتدارگرايان هرگاه در عرصه هماوردي فكري دچار كمبود شدند به اسلحه و زندان براي بيرون كردن حريف از ميدان و خرد كردن او متوسل شدند. گزارش نمايندگان بازديد كننده از زندان حاكي از اعمال فشارهايي براي مجبور كردن اين زندانيان به توبه و تسليم است اما آنها با قاطعيت ايستاده اند. اخيراً نيز مدت دو ماه است ملاقات آنها با خانواده قطع شده و از سي ام شهريور ماه 1379 تا كنون ارتباطات تلفني آن ها را قطع كرده اند. در حاليكه تمام زندانيان اعم از سارق و قاچاقچي و قاتل هر روز از امكان تماس تلفني برخوردارند كه حقي انساني و طبيعي است. از سوي ديگر زنداني بودن روزنامه نگاران و نويسندگان اصلاح طلب بيانگر وجود يك اكثريت مظلوم در جامعه است و اقليت بدليل اتكأ به اسلحه و زندان در قالب دادگستري تهران به جنگ با اكثريت اصلاح طلب و دو قوه مجريه و مقننه برخاسته است كه سرانجام اين هم در برابر اراده ملت ذوب خواهد شد.
پس از آزادي از اولين زندان
عمادالدين باقي در زمستان 81 پس از تحمل سه سال زندان آزاد شد . پس از آزادي دو راه پيش روي او بود : فعاليت سياسي و استفاده از موقعيتي كه به عنوان يك زنداني سياسي از آن بهره مند شده بود و مي توانست او را وارد بازي هاي سياسي كند و ديگري فعاليت صرفاً پژوهشي و خزيدن در كنج تحقيق . راه اول وي را در معرض خطر قرار مي داد و راه دوم او را از هر گونه حركت دور مي ساخت . براي باقي اما نه خطر مهم بود و نه حركت به هر قيمت به خصوص به قيمت ورود به عرصه سياسي عملي و رقابت هاي جناحي و حزبي . باقي راه سوم را انتخاب كرد . او از جمود و كنج نشيني گريزان بود ولو اينكه در خطر قرار مي گرفت اما اهل هياهو و جنجال هم نبود . مهمترين برنامه او تحقق بخشيدن به طرحي بود كه در زندان در ذهنش شكل گرفته بود . زندان چشم باقي را به واقعيتي تلخ به نام زنداني بازو نه فقط زنداني سياسي كه زندانيان عادي و كساني كه به هر دليل متهم و يا محكوم شده بودند . باقي براي دفاع از حقوق فردي خويش در زندان به مطالعه عميق قوانين و متنو حقوقي دست زده بود . به همراهي برادرش كتابي به نام « قضاوت آمريكائي » درباره نظام قضائي ايالات متحده را ترجمه كرده بود و با مطالعه متون تاريخي و ديني توجه بيشتري به حقوق زنداني بعنوان مهمترين آوردگاه حقوق بشر پيدا كرده بود . در نتيجه با سعي بسيار انجمني در دفاع از حقوق زندانيان ايجاد كرد و وارد عرصه جامعه مدني شد . مهمترين محورهاي اعتقادات اين انجمن را مي توان به شرح زير برشمرد : اول – تفكيك فعاليت سياسي از فعاليت حقوق بشري ، دوم – عدم تفكيك زنداني سياسي از غير سياسي و دفاع از همه زندانيان با هر عقيده و انديشه اي ، سوم – توجه به جرم بعنوان يك متغير اجتماعي و نه يك مسئله فردي . يعني اگر كسي مجرم است تنها به دليل اشتباهات فردي مجرم نيست . جامعه هم در سوق دادن او به سوي جرم مقصر است . در عين حال باقي به فعاليت هاي مطبوعاتي ، فرهنگي و پژوهشي خود هم ادامه داد . پس از راه اندازي روزنامه شرق عمادالدين باقي به صورت پيوسته در اين روزنامه و ويژه نامه هاي آن مقالات و سرمقاله هائي منتشر مي كرد . اما همان زمان نيز با خود عهد كرده بود كه جز درباره حقوق بشر يا انديشه ديني مقاله اي ننويسد . باقي در اين زمان نيز با فشارهائي رو به رو بود از جمله در همان آغاز انتشار روزنامه شرق به مديران روزنامه اعمال فشار كردند كه از او مقاله اي چاپ نكنيد اما مگر مي شد جلوي ذهن جوشان و انديشه روشن را گرفت ؟ سال بعد در بهار 1383 عمادالدين باقي خود روزنامه جمهوريت را راه انداخت . روزنامه اي اجتماعي كه سعي داشت نماينده نهادهاي مدني در عرصه مطبوعاتي باشد و همان مشي باقي را در عرصه فرهنگي دنبال كند . اين روزنامه هم بعد از 6 ماه تلاش براي مهيا شدن آن بيش از 1 هفته دوام نياورد و از سوي دادستاني تهران توقيف شد . اما كار باقي متوقف نشد . به تدريج فاليت هاي انجمن اوج گرفت و به عغنوان يك نهاد مدني استوار شناخته شد . باقي همچنين به پژوهش هاي اجتماعي و مشاركت در دايرة المعارف نويسي و نيز نگارش مقالات ديني و حقوقي ادامه مي داد . اين در حالي بود كه از هر طريقي فشارها بر او تشديد مي شد حتي مجله « جامعه نو » كه امتياز آن متعلق به همسر باقي بود لغو امتياز شد . باقي در ادامه مطالعات خود درباره حقوق بشر و حقوق متهم سعي كرد به مسئله اعدام از نگاه انديشه اسلامي در حقوق بشر توجه ويژه اي داشته باشد . او كه بيش از اين به علت نگاه متفاوت خود به اعدام و قصاص سه سال را در زندان گذرانده بود سعي كرد با تأسيس انجمني به نام « پاسداران حق حيات » از حقوق كساني كه محكوم به اعدام هستند دفاع كند و با يادآوري دستور قرآن كريم مبني بر ترجيح عفو بر قصاص روح رحمت اسلامي را ترويج كند . همچنين باقي در تأسيس نهاد مدني ديگري به نام « كانون صلح جويان ايران » ( جمعيت زيتون ) به همراه برخي از رزمندگان جنگ تحميلي مشاركت كرد . در اين سال ها باقي با فرصت هاي مطالعاتي و جوايز حقوق بشري متعددي هم مواجه شد اما به دليل كاملاً نا موجه از هر گونه سفر خارجي محروم شد . درمهر سال 1382 هنگامي كه وي به اتفاق خانواده اش راهي سفري به امريكا به دعوت دانش گاههاي آن كشور بود از سوي نهادهاي امنيتي و قضائي ممنوع الخروج شد . همچنين از خروج وي از كشور براي دريافت جايزه حقوق بشر فرانسه ( كه به دست دومينيك دوويلپن نحست وزير سابق اين كشور اهدا مي شد) جلوگيري كردند . عمادالدين باقي از آغاز دوره آزادي در 17بهمن سال 1381 به بعد همواره در معرض بازداشت قرار داشت گرچه برخي دوستان از او به دليل فعاليت هاي غير سياسي اش انتقاد مي كردند و آن را محافظه كارانه مي خواندند اثر اقدامات گسترده وي به حدي بود كه همواره در معرض احظار بود و سرانجام هم زنداني شد . در اين مدت باقي بيش از 23 بار احضار شد . از جمله سه پرونده مهم براي او گشوده شد . پرونده اول جدا كردن برخي از اتهامات همان حبس سه ساله و رسيدگي به آنها در دادگاهي جداگانه اي بود كه اين دادگاه پشت درهاي بسته و بدون اجازه به وكيل براي حضور در دادگاه و بدون دفاع متهم برگزار شد و به صدور حكم يك سال حبس تعليقي منجر شد اما همين حكم ناعادلانه هم از سوي دادستان تهران مورد اعتتراض واقع شد و به يك سال حبس تعزيري تبديل شد اما تا 22مهر كه او را به بهانه بازجويي در پرونده انجمن دفاع از حقوق زندانيان به دادگاه فرا خوانده بودند اجرا نشده بود وپس از بيش از3سال از صدور حكم ناگهان اجرا شد ولي او را به جاي بند عمومي اوين به سلول انفراديبازداشتگاه وزارت اطلاعات برد
ه و در شرايط شكنجه سفيد اقدام به بازجويي در مورد پرونده انجمن كردند. پرونده ديگر مربوط به ماجراي سفر همسر و دختر باقي همراه با دوتن ديگربه كشور امارات متحده عربي بود كه اين سفر در ظاهر به دعوت سازمان ملل متحذ انجام شد اما متأسفانه پشت پرده اين سفر افراد سوء استفاده گري وجود داشتند كه سعي كردند از اعتبار باقي براي اهداف سياسي خود استفاده كنند و او كه همواره خواستار تغيير رفتار حكومت نه تغيير حكومت ، مرزبندي جدي با اين سوء استفاده انجام داد.با وجود اينكه باقي در اين ماجرا هيچ گونه حضوري نداشت و هرگز به سفر نرفته بود به سه سال حبس تعزيري محكوم شد . اين حكم البته هنوز در دادگاه تجديدنظر است . سرانجام پرونده اخير ، پرونده اقدامات باقي بعنوان رئيس انجمن دفاع از حقوق زندانيان است كه با وجود ادعاي اجراي حكم يك ساله ( به ترتيبي كه در بالا آمد ) بازجوئي هاي فشرده اي در زندان حول بيانيه ها و گزارش هاي سالانه همين انجمن صورت گرفت .

تحصيلات:
تحصيلات حوزوي تا شروع درس خارج – فوق ليسانس جامعه شناسي از دانشگاه علامه طباطبائي- تخصص تحقيقاتي در حوزه تاريخ ايران، مقطع تاريخ انقلاب اسلامي كه عمده كتابهايش نيز در همين زمينه است. رشته مطالعاتی و پژوهشی باقی ازمیانه دهه 70 شمسی به بعد عمدتا متمرکز بر موضوع حقوق بشر و جامعه مدنی و دین و حقوق بشر بوده است و چند کتاب و دهها مقاله در این زمینه منتشر کرده است.

تأليفات: كتابشناسي عمادالدين باقي

در شناخت حزب قاعدين زمان. قم. نشر دانش اسلامي وابسته به دفتر اسلامي حوزه علميه قم. 1362. صفحات: 352. قطع رقعي.

اين کتاب درباره انجمن حجتيه است. نویسنده در سال‌هاي بعد محتواي کتاب را مورد انتقاد قرار داده و به صورت اصولي بازنويسي کرده اما موفق به چاپ آن نشده است. اين اثر در آن زمان بارها تجديد چاپ شد و به شمارگان85000  نسخه رسيد.

کاوشي درباره روحانيت. قم. دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم.1364. صفحات:408. قطع وزيري

کتابي پژوهشي و تاريخي درباره روحانيت از منظر تاريخي و فرهنگي و اقتصادي است که پس از انتشار، عرضه آن ممنوع و جمع آوري شد. اين کتاب از آن پس، تجديد چاپ نشد و حتي ويرايش جديد آن امکان اخذ مجوز از وزارت ارشاد را نیافته است.

بررسي انقلاب ايران. تهران. چاپ اول نشر تفکر. 1370 و چاپ‌هاي دوم و سوم. نشر سرايي، 1382 و 1383. صفحات:507. قطع وزيري.

کتابي پژوهشي و تاريخي درباره انقلاب اسلامي ايران، همراه با فشرده‌اي از تاريخ معاصر ايران است که در سال 1382 نيز با ويرايشي جديد تجديد چاپ شد.

تولد يک انقلاب. تهران. نشر سرايي.1382. صفحات:375. قطع وزيري

پژوهشي علمي و جامعه شناختي درباره اين‌که چگونه در يک جامعه انقلاب رخ مي‌دهد و تطبيق آن با انقلاب ايران است.

تاريخ شفاهي انقلاب اسلامي تهران. نشر تفکر.1373. صفحات:591. قطع وزيري

روايت بي‌بي‌سي از تاريخ وقوع انقلاب اسلامي ايران است که همراه با مقدمه و توضيحاتي به قلم باقي منتشر شده است.

انقلاب و تنازع بقا (پژوهشي در زمينه‌ها و پيامدهاي اشغال سفارت آمريکا). تهران. نشر عروج وابسته به موسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني.1376. صفحات:460. قطع رقعي

کتابي پژوهشي و تاريخي درباره تسخير سفارت ايالات متحده آمريکا در تهران در 13 آبان 1358 که به ضميمه اسناد است.

جنبش دانشجويي ايران. تهران. چاپ اول (در شمارگان محدود). ستاد بزرگداشت شهداي دانشگاه تبريز و علوم پزشکي با همکاري دفتر ادبيات انقلاب اسلامي حوزه هنري سازمان تبليغات.1376. صفحات: 286. چاپ دوم وسوم با اضافات بسيار در سال 1382. انتشارات جامعه ايرانيان.443 صفحه. قطع رقعي

کتابي پژوهشي درباره تاريخ دانشجويي در ايران از آغاز تا انقلاب اسلامي ايران است. جلد دوم اين کتاب شامل جنبش دانشجويي پس از انقلاب است که همچنان در مرحله گردآوري  داده‌ها و تدوين مانده است.

تاريخ ايران در دوران معاصر. تهران. وزارت آموزش و پرورش، سازمان تأليف کتب درسي.1378

کتاب درسي سال دوم دبيرستان به همراه دو تن ديگر از مؤلفان که پس از مدت کوتاهي تدريس با اعتراض وسيع مدافعان تاريخ نگاري ايدئولوژيکي و سياسي براي دانش آموزان مواجه و جمع آوري شد. داستان  انتشار و توقيف آن در بخشي از کتاب جدل‌هاي تاريخي آمده است.

فرادستان و فرودستان. تهران. انتشارات جامعه ايرانيان. چاپ اول 1378، چاپ دوم 1379. صفحات: 146. قطع رقعي

دربرگيرنده خاطرات عمادالدين از حوادث سال‌هاي منتهي به پيروزي انقلاب اسلامي ايران.

10ـ جامعه شناسي قيام امام حسين و مردم کوفه، تهران. نشر ني. چاپ اول 1379. چاپ دوم 1382. قطع رقعي. چاپ سوم. سرايي، 1396

11 و 12ـ تراژدي دموکراسي در ايران. جلد اول. تهران نشر ني. چاپ اول تا ششم اسفند 1378 تا ارديبهشت 1379. صفحات:333. قطع رقعي

جلد دوم. نشر ني. چاپ اول خرداد 1379 / 224 صفحه. قطع رقعي

کتابي وقايع نگارانه و تحليلي درباره ماجراي قتل‌هاي زنجيره‌اي  است که پس از صدور مجوز انتشار از سوي وزارت ارشاد  از چاپ ششم به بعد به دستور سعيد مرتضوي دادستان وقت توقيف شد.

13ـ براي تاريخ. تهران. نشر ني. چاپ‌هاي اول تا سوم 1379 صفحات:424. قطع رقعي

مجموعه مقالات پيرامون وزارت اطلاعات، موضوع امنيت و نيز ترور حجاريان و گفت وگويي بلند با سعيد حجاريان درباره وزارت اطلاعات و قتل‌هاي زنجيره‌اي است. همچنين داراي  اسناد ضميمه است که در برگيرنده مشروح مذاکرات مجلس در قانون تأسيس وزارت اطلاعات است. انتشار اين کتاب نيز پس از چاپ سوم ممنوع شد.

14ـ جدلهاي تاريخي. تهران. نشر سرايي.1383. صفحات: 392. قطع رقعي

اين کتاب در سال 1376 از سوي نشر مزامير تحت عنوان: در آمدي بر تاريخ نگاري انقلاب اسلامي (ميزگردي با حضور عمادالدين باقي، اسدالله بادامچيان، حاتم قادري و صادق زيباکلام درباره شيوه‌ها و آموزه‌هاي تاريخ نگاري انقلاب اسلامي) به چاپ رسيد. چاپ دوم آن با افزودني‌ها و نام جديد (جدل‌هاي تاريخي) منتشر شد.

15ـ حقوق مخالفان. تهران. نشر سرايي. چاپ اول 1381 و چاپ دوم 1382. صفحات: 350. قطع رقعي

کتابي نظري در برگيرنده مقالات عمادالدين باقي در مطبوعات اصلاح طلب درباره آزادي و حقوق مخالفان و دگر انديشان است.

16ـ بهار رکن چهارم. تهران. نشر سرايي.1381. صفحات:398. قطع رقعي

مجموعه مقالات، سخنراني‌ها و گفت وگو‌هاي باقي درباره محاکمه مطبوعات و دفاع نويسنده از حقوق آنها و نيز درباره مطبوعات و توسعه سياسي و تجربه‌هاي وي از نويسندگي و مديريت در مطبوعات اصلاح طلب است.

17ـ پرستشگاه در عهد سنت و تجدد. تهران. نشر سرايي. 1381. صفحات: 301. قطع وزيري.

کتابي پژوهشي و دايره المعارفي درحوزه جامعه شناسي دين با تمرکز بر مطالعه نهاد مسجد است . اين کتاب داراي 20 مقاله ازمؤلفان و محققان مختلف است که به سرپرستي و نظارت عمادالدين باقي تهيه و منتشر شده و 4 مقاله آن نيز به قلم باقي است.

18ـ اعدام و قصاص. تهران. نشر سرايي. چاپ اول 1381، چاپ دوم 1384. صفحات:279. قطع رقعي

دفاعيات علمي و فقهي باقي در دادگاه درباره مقاله اعدام و قصاص و نظرات ديني درباره اين موضوع است. جلد دوم اين کتاب تحت عنوان «تاوان اصلاحات» که شامل دفاعيات باقي درباره ساير اتهامات به ويژه اتهامات مربوط به مقالاتش درباره قتل‌هاي زنجيره‌اي بود که دوبار از وزارت ارشاد مجوز نشر دريافت کرد اما سعيد مرتضوي دادستان وقت مانع از انتشار آن شد.

19ـ گفتمانهاي ديني معاصر. تهران. نشر سرايي. 1382. صفحات:433. قطع رقعي

مجموعه مقالات پژوهشي و گفتارهاي باقي درباره دين، چالش‌ها وتحولات انديشه ديني که در مطبوعات مختلف منتشر شده است.

20ـ روحانيت و قدرت. تهران. نشر سرايي. چاپ اول 1383، چاپ دوم 1384. صفحات: 304. قطع رقعي

کتابي جامعه شناختي و ديني درباره نسبت دين و سياست، روحانيت و حکومت که مجوز تجديد چاپ سوم آن در دولت‌هاي نهم و دهم داده نشد.

21ـ قضاوت آمريکايي (آشنايي با سيستم کيفري آمريکا).  دنيس هافمن، ترجمه عمادالدين باقي و محمدحسين باقي، تهران. سرايي.1382. صفحات: 399. قطع رقعي

نویسنده در زماننخستين حبس خود، در ترجمه و تدوين کتاب مشارکت کرد.

22ـ جنبش اصلاحات دموکراتيک در ايران. تهران. سرايي.1383 صفحات: 586. قطع وزيري

مجموعه مقالات باقي درباره اصلاحات سياسي در ايران از سال 1376 تا سال 1383 که در مطبوعات به چاپ رسيد و در آن نسبت دو مفهوم اصلاح و انقلاب بررسي شده است.

23ـ حق حيات، جلد 1 (پژوهشي در امکان لغو مجازات اعدام در شريعت و قوانين ايران- گزارش و تحليل مجازات اعدام در ايران و چند گفتار ديگر)، قاهره، شبکه عربي حقوق بشر مصر با همکاری کمپین بین المللی حقوق بشر ایران ، 1386 ش، قطع رقعي (به زبان عربي)

لینک معرفی و دسترسی به نسخه پی دی اف

کتاب حق حیات (۱) – پژوهشی در مجازات اعدام، قصاص و سنگسار در فقه حقوق بشر

 

24ـ حق حيات،جلد 2 (مسئله اعدام‌ افراد زير 18 سال و ريشه‌ها و چاره‌هاي فرهنگي و فقهي آن در ايران، به پيوست گزارش احکام اعدام زير18سال در دهه 1376-1386)، قاهره، شبکه عربي حقوق بشر مصر با همکاری کمپین بین المللی حقوق بشر ایران، 1386 ش، قطع رقعي (به زبان عربي). این تحقیق با حمایت یونیسف انجام شد.

نسخه فارسي دو جلد کتاب حق حيات افزون بر انتشار اينترنتي در شمارگان محدودي چاپ کاغذي شده و در اختيار برخي از علما، قضات، نمايندگان مجلس، فعالان حقوق بشر، پژوهشگران و استادان  قرار گرفت.

لینک معرفی و دسترسی به نسخه پی دی اف

https://emadbaghi.com/%d8%ad%d9%82-%d8%ad%db%8c%d8%a7%d8%aa-%db%b2-%d9%85%d8%b3%d8%a6%d9%84%d9%87-%d8%a7%d8%b9%d8%af%d8%a7%d9%85-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%b2%db%8c%d8%b1-%db%b1%db%b8-%d8%b3%d8%a7%d9%84/

25- حق حیات، جلد3: مقالات گفتگوها نامه‌ها (رویکردهای جامعه شناختی و حقوق بشری. تهران: انجمن پاسداران حق حیات، چاپ نخست پاییز ۱۳۹۹ قطع رقعی، ۵۵۶ صفحه.

لینک معرفی و دسترسی به نسخه پی دی اف

https://emadbaghi.com/%d8%ad%d9%82-%d8%ad%db%8c%d8%a7%d8%aa-%db%b3-%d8%b1%d9%88%db%8c%da%a9%d8%b1%d8%af%db%8c-%d8%ac%d8%a7%d9%85%d8%b9%d9%87-%d8%b4%d9%86%d8%a7%d8%ae%d8%aa%db%8c-%d9%88-%d8%ad%d9%82%d9%88%d9%82-%d8%a8/

26- حق حیات، جلد ۴ : در فقه حقوق بشر (مباحثات و مناظرات). تهران: انجمن پاسداران حق حیات، چاپ نخست ۱۴۰۱ قطع رقعی ۲۳۸ صفحه

لینک معرفی و دسترسی به نسخه پی دی اف

حق حیات (۴) – مباحثات و مناظرات

 

27ـ فلسفه اجتماعي، سياسي آيت الله منتظري، قم، دفتر آيت الله العظمي منتظري، چاپ دوم، 1392 ش، صفحات: 255، قطع رقعي – چاپ بعدي: تهران، سرايي، 1393 ش

28ـ دنياي بسته (جامعه شناسي و روانشناسي زندان از درون)، تهران، انتشارات سرايي، 1394 ش، قطع رقعي

29ـ بحثي در آيه ضرب و قيمومت(به پيوست: درنگي در جنبش زنان)، تهران، سرايي، چاپ محدود 1393 ش / چاپ رسمي 1396 ش قطع رقعي

30ـ جان ، تهران: انتشارات سرايي، چاپ دوم ۱۳۹۸

رماني است درباره تلاش براي اصلاح مجازات اعدام.

31ـ جامعه شناسي جنگ و صلح با رهیافت حقوق بشر: بازشناسی گسست معرفتی عرفی-قدسی. تهران: انتشارات سرایی، بهار ۱۳۹۸ قطع رقعی ۳۴۲ صفحه.

تحليلي آماري از شهداي جنگ ايران و عراق، بررسي نظريات جامعه شناسي جنگ، مطالعه جامعه شناختي و تجربي در زمينه عوامل انگيزش و بسيج در جنگ ايران و عراق براي اثبات تجربي نادرستي دوگانه عرفي- قدسي . همچنين داراي چند گفتار ديگر درباره آبشخورهاي جنگ، رابطه جنگ و دموکراسي و…است.

32- شهروندی و شهربندی. تهران: انتشارات سرایی، بهار ۱۴۰۱ قطع رقعی ۱۹۳ صفحه.

این کتاب حاوی مقالات و پرسش‌ها و پاسخ‌هايي در حقوق بشر و شهروندي، مفاهیم، چالش ها و راهکارها است که علاوه بر جنبه‌هاي نظري، ناظر به رخدادهاي واقعي و روزمره نيز هست.

33- جامعه‌شناسی‌دین: کاوش‌نظری ــ کاربرد عملی. تهران: انتشارات سرایی، زمستان1402 قطع رقعی، جلد گالینگور، 328 صفحه.

این کتاب دارای مباحثی چون مفهوم جامعه شناسی دین، معرفی و نقد نظرات ماکس وبر، جامعه شناسي ديني، امکان يا امتناع؟ است وگزارشي از سير بحث اسلامي کردن علوم اجتماعي در ايران، به همراه بيان نظريات مختلف در اين زمينه و بررسي اين‌که آيا مي‌توان جامعه شناسي اسلامي داشت و آيا اين ادعا با علمي بودن جامعه شناسي همخواني دارد؟ ،گونه شناسی گرایش های دینی و شبه دینی در ایران امروز و…

کتابهاي در دست آماده سازی

34ـ دين، حقوق بشر و ليبراليسم (مباحث گسترده‌اي درباره کانون‌هاي نزاع اسلام و حقوق بشر و راه‌ها و نظريه‌هاي سازگاري آنها)

36ـ مردم شناسي سوگواري (پژوهشي گسترده، ميداني و کتابخانه‌اي است از منظر مردم شناختي و جامعه شناختي براي مطالعه کنش‌هاي مذهبي توده در قالب عظيم‌ترين، عمومي‌ترين، جمعي‌ترين و کهن‌ترين مناسک مذهبي به ويژه سوگواري محرم. فرضيات نويسنده در زمينه دوگانه عرفي- قدسي که پيشتر منتشر شده است پايه نظري تحقيق را تشکيل مي‌دهند)

37ـ پايان پيامبري (گفتارهايي است درباره بعثت و ختم نبوت)

38ـ روشنفکر( کتابي است در سه بخش.1- معرفي و نقد جريان روشنفکري و روشنفکري ديني در ايران. 2- نقش شريعتي به عنوان اثرگذار‌ترين روشفکر  دهه‌هاي اخير و 3- جنبش دانشجويي ايران به حوزه رشد و نيز بازوي روشنفکري در ايران)

39ـ شورش جامعه مدني در ايران (پژوهشي درباره احزاب و تشکيلات در جهان اسلام و در ايران معاصر است)

40ـ اجتهاد و پژوهشگري (داراي گفتارهايي درباره اجتهاد  و تقليد و قلمرو آنها، مرجعيت و نسبت آن با دموکراسي، شوراي فتوا، تفکر انتقادي و بحث روحانيت، اجتهاد، شريعت و حقوق بشر)

41ـ نقد جامعه شناختي فيلم و کتاب ( مجموعه گفتارها و مقالات نويسنده در زمينه نقد کتاب و فيلم)

42ـ يادواره (يادداشت هايي که به مناسبت درگذشت چهره‌هاي شناخته شده يا مورد توجه نويسنده، منتشر شده‌اند )

43ـ تجربه خميني (مجموعه پژوهش‌ها و مقاله‌هايي درباره آيت الله خميني)

44ـ درسهايي درباره حقوق بشر (مباحث تاريخي و فلسفي و سيرتطور حقوق بشر و تکامل نظريه‌هاي آن)

44ـ سکولاريسم (درباره رابطه دين و سياست و عرصه‌هاي عرفي و قدسي)

46ـ شهر مدرن (کتابي است درباره زندگي شهري و آثار صنعتي شدن و رشد و توسعه زندگي شهري بر فرد و جامعه).

47- روشنفکری و پژوهشگری

برخي از پروژه هاي تحقيقاتي
– منبع شناسي توصيفي تحقيق درباره امام خميني( در دوره 1340تا 1370 در منابع فارسي زبان داخل و خارج از كشور). كارفرما: موسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني و جهاد دانشگاهي . 1369 -1372
– گذشته،حال و آينده خدمت وظيفه عمومي و تاثيرات آن بر جامعه وجوانان و راهكارها.كارفرما: سازمان ملي جوانان .سال 1384
– بررسي چالش هاي ناشي از ورود متغيرهاي ديني در حوزه هاي فرهنگ، اجتماع و اقتصاد، پس از انقلاب ، كارفرما: شوراي انقلاب فرهنگي و انجمن جامعه شناسي ايران .1386 ش

شركت در سمينارهاي داخلي و بين المللي
سمينارهاي بين المللي:
– ارائه مقاله وحضور در سمينار «ايران در قرن بيست و يكم»در نيكوزيا پايتخت قبرس،1999م(29خرداد1378)
– شركت در سمينار«متدولوژي اسلامي» در امان پايتخت اردن 1999م
– ارائه مقاله و حضور در كنفرانس «پايتخت فرهنگي جهان اسلام» در مكه مكرمه،2003م
– ارائه مقاله به سمينار «دموكراسي در ايران» در دانشگاه استفورد دركاليفرنياي امريكا،جمعه 21 مي 2004 برابر با 1 خرداد 1383.( به دليل ممنوع الخروج شدن باقي، اين مقاله توسط دكتر عباس ميلاني از گردانندگان سمينار ارائه شد)
– ارائه مقاله به دومين كنگره جهاني مبارزه عليه مجازات اعدام در مونترال كانادا.2004م.( به دليل ممنوع الخروج شدن باقي، اين مقاله توسط دكتر عثماني رئيس سارمان بين المللي اصلاحات جزايي كه يكي از سازمان هاي برگزار كننده بود ارائه شد)
– ارائه مقاله به سومين كنگره جهاني عليه مجازات اعدام در پاريس.2006م.( به دليل ممنوع الخروج شدن باقي، صالح نيكبخت و محمد حسين باقي از طرف نويسنده شركت كردند وآقاي نيكبخت مقاله باقي را ارائه كردند)
برخي از سمينارهاي داخل ايران:
– ازائه مقاله به كنفرانس بين المللي فرهنگ و تمدن اسلامي . برگزار كننده: مركز مطالعات و تحقيقات فرهنگي بين المللي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي.تهران . بهمن 1372 عنوان مقاله: علل برآمدن و افول تمدن اسلامي
– ارائه مقاله در سمينار بررسي و نقد افكار و آثار سيد جمال الدين اسدآبادي( به مناسبت يكصدمين سال در گذشت او ) در دانشكده اقتصاد علامه طباطبايي.6-8اسفند 1374
– ارائه مقاله به سمينار بين المللي امام خميني و فرهنگ عاشورا . تهران . 1373.عنوان مقاله: كاركردهاي عاشورا
– ارائه مقاله (در پي دعوت برگزاركننده) به سمينار دروس معارف اسلامي.برگزاركننده: نهاد نمايندگي رهبري در دانشگاهها . اردبيل .آذر 1384. عنوان مقاله: زمينه هاي فكري انقلاب،كسب هويت فكري مشخص
– ارائه مقاله به كنفرانس «راههاي تضمين حقوق زندانيان». تهران .حسينيه ارشاد .15مرداد1382
– ارائه مقاله به سمينار « وكيل ،دفاع ، تحقيقات مقدماتي» در دانشگاه شهيد بهشتي . 8خرداد1385
سابقه كار مطبوعاتي:
1 ـ همكاري قلمي با روزنامه اطلاعات و كيهان 1362 تا1367
2 ـ همكاري قلمي با روزنامه سلام و فصلنامه حضور و همشهري از 1370 تا 1378
3 ـ مشاركت در راه اندازي نشريه محله ما ضميمه همشهري 1376 ـ 1375.
4 ـ مديريت هفته نامه ياد ـ از اواخر 75 تا اواسط 1376.
5 ـ سردبيري و انتشار مجلات و ويژه نامه هاي دهه فجر سال 1376 و 1377 موسسه نشر و آثار امام خميني و ويژه نامه سالگرد رحلت حاج مصطفي خميني.
6 ـ نويسنده و مشاور سردبير در روزنامه جامعه و توس.
7 ـ نويسنده و مشاور سردبير و مدير مسئول در روزنامه خرداد.
8 ـ عضو شوراي سردبيري روزنامه فتح.
9 ـ عضو شوراي سياستگزاري رونامه هاي نشاط و عصر آزادگان.
10-مشاور ونويسنده روزنامه هاي شرق (شهريور 1382 تا مرداد 1386 ) و هم ميهن ارديبهشت تا تير 1386 ) كه هر دو روزنامه توقيف شدند .
11-سردبير روزنامه جمهوريت كه در سال 1383توقيف شد.
12-مشاور و نويسنده مجله جامعه نو به مدير مسئولي همسرش(كه اين مجله نيز پس از 3سال فعاليت در اسفند 1383 توقيف شد)
13-نويسنده ومشاور مجله هفتگي شهروند امروزبه سر دبيري آقاي محمد قوچاني (از ابتداي سال 1386 به بعد)
جوايز بين المللي
دريافت جايزه شجاعت مدني از بنياد پاركينسون در سال 1383
دريافت جايزه كميسيون ملي حقوق بشر فرانسه
انتخاب شدن به عنوان رورزنامه نگار بين المللي سال2008 از سوي بنياد جوايز مطبوعاتي بريتانيا
دریافت جایزه بین المللی حقوق بشر مارتین انالز در سال 2009
براي دريافت اطلاعات مشروح در مورد جوايز فق به بخش فارسي و انگليسي سايت
www.emadbaghi.comمراجعه كنيد.
فعاليت هاي مدني
1- تاسيس انجمن دفاع از حقوق زندانيان در سال 1382 و آغاز به كار رسمي آن از ارديبهشت 1383
2- عضو شوراي مركزي انجمن دفاع از آزادي مطبوعات. 1381 تا1384
3- تاسيس انجمن پاسداران حق حيات در سال 1384
4- پيشنهاد ايده راه اندازي نهاد صلح و مشاركت در تاسيس انجمن زيتون( كانون صلح جويان ايران) در سال1385
اصل اين مقاله زماني كه عمادالدين باقي در

نوشته شده توسط
عمادالدین باقی
دیدن همه یادداشت ها
گذاشتن پاسخ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

دیدگاه
  • عماد جان
    نظرات – ايده ها – علائق و تمامي اموري را كه درايتي از تو ديده مي شود همه را دوست دارم
    قربانت
    شيرين

  • آقاى باقى،سلام
    فكر نمى‌كنيد كه عكسهاى جمعى كه در اين سايت گذاشته‌ايد احتياج به ذكر نام ديگرانى هم دارد كه با شما در عكس ديده مي‌شوند؟
    پيرزاد

  • با سلام
    جناب اقاى باقي
    من مكی آخوند هستم و ساکن ایالات متحده آمریکا – واشنگتن –
    مدتی پیش نامه ای خدمت شما ارسال داشته ولی پاسخی نیامد
    نظرات و اندیشه های شما قابل ستایش است و می خواستم با شما مصاحبه ای داشته باشم پیرامون خشونت و عدم خشونت
    خوشحال می شوم تا بتوانم از نظرات شما بهره مند شوم .
    0012023452089
    http://www.non-violence.blogfa.com/

  • مسئله اي كه در طول 24 سال اخير اصلا به ان پرداخته نشده/ گذاشتن جريمه براي كم كاري رئيس جمهور است/ يعني اصلي به قانون اساسي اضافه شود تا اين اصل براي تك تك كم كاري هاي رئييس جمهور جريمه بگذارد مثلا اگر رئيس جمهور 49 درصد بودجه كشور را صرف پولدارها كرد 1 سال از دوران رياستش كم شود. يا اگر سياستي مغاير با سياست تنش زدائئ اعمال كرد 1 سال از دوران رياستش كم شودو……… البته جريمه توسط قاضي اي بايد اعمال شود كه خود توسط اساتيد دانشگاه انتخاب گرديده باشد. جلسات هم هر 2 ماه يكبار بايد برگزار شود/ اين طرح خيلي مهم است در صفحه اول سايت چاپ كنيد

  • با سلام و احترام:
    من تازه به سایت شما دسترسی یافتم فقط اندکی
    شما را میشناختم که اکنون با مطالعه سایت و
    و فعالیت های انساندوستانه شما شناختم بیشتر
    شده است .توفیق روز افزون شما را در اهداف
    والای انسانی از خداوند توانای مهربان
    ارزومندم.
    اصفهانیان

  • سلام امیدوارم که حالتون خوب باشد
    نظر شما را در مورد انجمن حجتیه می خواستم در سایتی خواندم که نظر شما درباره این انجمن تغییر کرده است من تازه با این انجمن آشنلا شدم و 24 سال بیشتر ندارم لطفا مرا راهنمایی کنید
    شاد و سر بلند باشید

  • زندگینامه را با اشتیاق خواندم ولی متاسفانه این نوشته اطلاعی از چگونگی عضویت آقای باقی در انجمن حجتیه نمیدهد در حالیکه فعالیت ایشان در یک انجمن دانش آموزی به تفصیل شرح داده شده است. من از این سایت انتظار دارم که وضوح لازم را در چنین مواردی داشته باشد. متشکرم

  • با سلام زندگينامه شما را كامل خواندم جالب بود اما روند منتقد شدن اقاي باقي واضح نيست

  • سلام
    جای بسی تعجب است که چرا آقای کروبی که در بسیاری از موارد با برنامه به میدان آمده است در مورد معضل ازدواج جوانان هیچگونه برنامه ای ندارند ونظر خود را صریح وشفاف بیان نمی کنند؟ آیا در سایر زمینه ها مرد عمل است ودر این مورد نه …

  • امیدوارم همیشه موفق باشید و در راه اعتلای حقوق بشر در جامعه ایرانی هیچگاه مأیوس نشوید… آیندگان این راه را پاس خواهند داشت.

  • Aghaye Baghi bein salhaye 57 ta 60 che mikardand, keh baad az on 2 bar tavasote mojahedine khalgh teror shodand?
    nakoneh ishan ham dar on zaman jozve hamin LEBAS SHAKHSIHA boodand!!!!

  • دوست گرامي
    در متن زندگينامه به وضوح و بدون پرده پوشي گفته شده است كه در آن سال ها چه مي كردم اما ماجراي مورد اشاره شما اين است كه در آن زمان(1359و1360) من دبير دبيرستان هاي فاتح(ميدان بازاردوم نازي آباد) و شهيد نوبخت(ميدان كشتارگاه- جواديه) بودم. فضاي مدارس به شدت سياسي بود. دبيرستان فاتح در قبضه گروههاي سياسي مخالف قرار داشت. آنها اجازه تشكيل كلاس ها را نمي دادند و به هر بهانه اي با معلمان وارد بحث سياسي و ايدئولوژيك مي شدند.معلمان قديمي يا اهل سياست و مباحثات ايدئولوژيك نبودند يا اهلش بودند و كم مي آوردند ودر سطح مدارس ، معلمان اهل مطالعه و مباحثه نادر بودند. در نتيجه گروههاي سياسي با غلبه بر معلم و يا برجوانان رقيب موفق به جذب بيشتر هوادار مي شدند. وقتي من وارد اين مدارس شدم چون جوان بودم همين رفتار را با من هم انجام دادند اما من براي اينكه كلاس و درس برهم نخورد اعلام كردم درس سرجاي خود و بحث سرجاي خود و پس از پايان كلاس ساعت هاي مديدي مي نشستم و با دانش آموزان بحث مي كردم. در نتيجه آن، عده اي از هواداران گروهها تجديد نظر كردند و حتي روابط صميمانه با من پيدا كردند. اين اتفاق ضربه رواني سنگيني بود بر موفقيت روزافزون آنها در منطقه لذا طرح حذف مرا ريختند. نمي خواهم امروز كسي را محكوم كنم زيرا در آن زمان فضاي عمومي عقلاني نبود وكنش ها به شدت عاطفي و سياسي و تعصب آميز بود و شايد اين اقتضاي جو انقلابي از يكسو و جوان بودن جامعه از سوي ديگر بود. بايد هدف از ذكر آن روزها جلوگيري از تكرار آن باشد نه بهانه اي براي تكرار آن.
    موفق باشيد
    باقي

In order to use the Instagram feature, please install and activate Meks Instagram Widget plugin .

نوشته شده توسط عمادالدین باقی