• بگرد
  • بازیابی گذرواژه

✔️آخرین پیام اعتراض مدنی به حاکمیت

عمادالدین_باقی

سرمقاله روزنامه سازندگی ش ۱۷۳۶ یکشنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۳

✍️به رغم به میدان آمدن کل اعتبار اصلاح طلبان سنتی، بعلاوه بخشی از اصلاح طلبان رادیکال و تحریمی ها، و بسیج کل دستگاه‌های تبلیغی برای تقدیس و تشهید و تنزیه دولت سه ساله مرحوم رییسی و برانگیختن عواطف توده مردم نسبت به رخداد نامنتظره هلی کوپتر و جان باختن چند مقام بلندپایه و به کارگیری همه ابزارها و خرج کردن مقدسات، باز هم آمار مشارکت از ۵۰ درصد بیشتر نشد که اگر درصد آرا باطله را کم کنیم می شود از این هم اندکی پایین تر می آید.
در میان این شرکت کنندگان نیز اکثریت، مخالف روش های حاکم بوده و نامزدی را انتخاب کرده اند که اشکارا و بارها این مخالفت را ابراز کرده است به ویژه در مناظره ها و فعالیت های انتخاباتی.
با توجه به مشارکت ۳۹.۹ درصدی مرحله اول که نازل ترین مشارکت بود و با کسر آرای باطله و پزشکیان فقط ۲۰درصد آرا(فارغ از اینکه چقدر واقعی و یا تلقینی و…بوده) موافق وضع موجود بود، دیگر معلوم است که افزایش مشارکت در مرحله دوم متعلق به آرای اعتراضی بوده و نمی توان آن را مصادره کرد و در تایید وضع موجود دانست.
اگر پزشکیان ولو با اختلاف ارای اندک، بازنده می شد آن بخشی که با امید به تغییر و با زحمت و تردید بسیار مشارکت کردند و به او رای دادند برای همیشه با صندوق قهر کرده و از تحریمی ها رادیکالتر می شدند و ایران از آن پس، بیش از آنکه مستعد روش های اصلاح باشد مستعد انقلاب می شد.
اکنون هم اگر پزشکیان را به سرنوشت خاتمی و روحانی دچار کنند و مانع تحقق ‌وعده ها و پیمان او با رای دهندگان شوند و به روش های زندان و برخورد سخت با معترضان ادامه دهند همین اتفاق خواهد افتاد.
امار انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در ایران، پیام روشن و سختی برای حاکمیت دارد. نیمی از مردم با سیاست های داخلی و خارجی مخالفند و دیگر به هیچ روی قانع نمی شوند. برخلاف اظهارات برخی نامزدها که نارضایتی ها را به گردن دولت قبلی می انداختند و چشم بر علل واقعی می بستند مردم بخاطر توسل به زور در برابر اعتراضات، بخاطر خشونت های دوره جنبش مهسا، بخاطر اعدام هایی که هیچ وجدانی نمی توانست بپذیرد، بخاطر آزار سیستماتیک و روزمره زنان در خیابان و توقیف ماشین و جریمه‌های ظالمانه برای نداشتن روسری (چیزی که قطعا خلاف شرع و عقل و حقوق بشر بوده و هیچ مصداقی در حکومت پیامبر و امام علی وخلفا نداشته است) و بخاطر فقر و تورم افسارگسیخته و روزافزونی که کرامت آنها را له می کند و بخاطر ده‌ها بدرفتاری دیگر قهر کرده اند.
برخی حاکمان فکر می کنند با  زندان و اعدام اعتراضات را مهار کرده و با توسل به دستگاه های تبلیغی و موج شستشوی مغزی، پیروز شده اند ولی نمی دانند باخته اند و خودشان هم قربانی شده اند. امیدوارم تصمیم سازان، این آخرین پیام ها و فرصت ها را درک کنند و تا دیرتر نشده، دست به تجدیدنظرهای بنیادی در منش و روش خویش و نحوه حکمرانی بزنند.

به مردمی تبریک می گویم که با وجود وعده های طلا و زمین رایگان و خانه و افزایش یارانه و سبد غذایی و… فریب نخوردند و نشان دادند این ترفندها آنها را گمراه نمی کند‌. درس بزرگی بود برای سیاستمداران که از روش های تطمیع و رشوه بپرهیزند. امیدوارم آن۴ نفر بازنده و برکشانندگان شان بیدار شوند تا عاقبت بخیر شوند.
من به دکتر فراستخواه، فاضلی، محمدقوچانی، علیراصغر شفیعیان، محمدرضا جلایی پور، اکبر منتجبی و بقیه ۱۵۰ امضا کننده بیانیه روزنه گشایی و بعد هم بیانیه راهگشایی تبریک می گویم که در فضای سرد و سنگین ناامیدی که تصور پیروزی نبود طعنه ها و دشنام ها را به جان خریدند و نشان دادند آنکه مقهور جو کاذب اقتدارگرایان داخل و خارج نیست پیروز می شود.

📡 کانال گفتارهای باقی https://t.me/emadbaghi
وبسایت www.emadbaghi.com

اینستاگرام https://instagram.com/emadeddinbaghi
فیس بوک https://facebook.com/Emadbaqi

نوشته شده توسط
عمادالدین باقی
دیدن همه یادداشت ها
گذاشتن پاسخ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

In order to use the Instagram feature, please install and activate Meks Instagram Widget plugin .

نوشته شده توسط عمادالدین باقی