• بگرد
  • بازیابی گذرواژه

سرکوب توریسم سرکوب شادی و سلامتی است

عمادالدین باقی

روزنامه سازندگی، شماره 1525 چهارشنبه 5 مهر 1402ص1 با عنوان: منافع ملی به جای موانع سیاسی (به مناسبت روز جهانی گردشگری) منتشر کرده است.

توریسم را بیشتر از دریچه اقتصاد نگریسته اند مانند اینکه درامد سالانه ترکیه مسلمان از توریسم به بالغ بر۵۰ میلیاد دلار رسیده و از درآمدهای خالص نفتی ایران پیشی گرفته است بدون اینکه پوشش اجباری مطرح باشد و درعین حال میزان حجاب کامل اختیاریش بیش از ایران است. فرانسه نیز بیش از ۵۵ میلیارد دلار درآمد از گردشگری داشته است.

گرچه این درامدها موجب گردش اقتصادی و رفاه اجتماعی است و تبادل فرهنگی، تنوع و شناخت (حجرات، آیه۳) هم در پی می آورد اما توریسم فقط منبع درآمد نیست، دشمن افسردگی و منبع شادی، سرچشمه بهداشت روانی، عامل سلامت، رشد آگاهی، پختگی، تجربه، فرهنگ شناسی،  هویت یابی و….است.

توریسم خارجی همه آن مزایا را دارد و توریسم داخلی بخشی از آن را ولی اکنون فقط توریسم خارجی در فشار نیست، توریسم داخلی هم سرکوب می شود. از این منظر پلمب اماکن صنفی و تجاری و مراکز تفریحی و گردشگری اهمیت می یابند. پلمپ حدود۸۰ بومگردی دربازه زمانی کوتاه یکساله، رقمی شگفتی آور است به طوریکه بنا به گفتۀ معاون نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری، دست‌کم ۷۷ هتل، مرکز گردشگری، اقامتگاه بومگردی و سفره‌خانه سنتی در ماه‌های اخیر به اتهام «عدم رعایت حجاب و شئونات اسلامی» و نیز ارائه خدمات به مراجعان با پوشش اختیاری پلمب شده‌اند.

برخی از آنها در نقاطی دورافتاده هستند و موجب شگفتی است که کارگران و کارمندان و فقیران و بی سرپناهان و انبوه جوانان بیکار و… را جلوی چشم شان درشهرها نمی بینند ولی مانند کاوشگران معادن زیرزمینی دنبال کشف وشناسایی افراد بدون روسری در بیابان هستند. برای نمونه اقامتگاه بومگردی پوریعقوب در شهر خواف بخاطر روسری نداشتن چند مشتری، مدیرش با استناد به ماده ۶۳۹ قانون مجازات اسلامی، توسط مرجع قضایی به دایر کردن مرکز فساد و فحشا متهم شد و آنجا را پلمپ کردند. از این عجیب تر روش تجسس در درست کردن پرونده است. به نوشته روزنامه اینترنتی فراز از قول مدیر این واحد «همه چیز از بازدید سرزده ماموران اداره اماکن در روز یازدهم فروردین شروع شد. این ماموران با بررسی دوربین‌های مداربسته و با کشف یک مورد مشابه دیگر، مدیر اقامتگاه را به دادگاه ارجاع دادند که نتیجه‌اش صدور قرار وثیقه ۳۰۰ میلیون تومانی و قرار تامین نظارت ۶ ماه منع فعالیت مبتنی بر تصدی مدیریت بومگردی بود»(فرازدیلی ۱۴۰۲/۰۲/۰۶).

این اقدامات نه فقط ایجاد سردی و سرخوردگی و نفرت در جامعه می کند که زیان های اقتصادی ناشی از تعطیلی یک بومگردی را به همه کسانی که در زنجیره خدمات و مصرف گردشگران قرار دارند تحمیل می کند. فقط برای صاحب آن یک واحد در نقطه ای پرت و دوردست، بیش از ۴۰ میلیون تومان خسارت اقتصادی به بار امده است. تصور کنید حجم زیان وارده ناشی از پلمپ دهها مرکز چه حجم بالایی خواهد داشت.

حقوق‌دان‌ ها و کنشگران سیاسی و اجتماعی انتقادات متینی را مطرح کردند از جمله آقای صالح نیکبخت با انتقاد از رأی صادرشده در دادگاه گفت:‌ «بند الف ماده ۶۳۹ قانون مجازات اسلامی، شامل افرادی می‌شود که مرکز فساد و یا فحشا دایر یا اداره کرد‌ه‌اند. درحالی که این مرکز بومرگردی مجوز داشته است. فردی که این مرکز را اداره می‌کند، دارای قوه قهریه نیست که با مشتری‌های بی‌حجاب برخورد کرده و از آن‌ها بخواهد حجاب اسلامی را رعایت کنند. این رأی، از بند الف قانون خروج موضوعی دارد»(همان).

بعلاوه، این اقدامات هیچ پایه شرعی ندارند واگر آمار توریسم کشورهای دیگر را درنظر بگیریم اهمیت نظر شهید مدرس روشن تر می شود. ازنظر مدرس حتی اگر روسری از نظر شرعی واجب و اجباری هم بود، درصورتی که با منافع ملی و مصالح اجتماعی تعارض داشته باشد اجرایش منتفی می شود.

سیدحسن مدرس که مجتهد‌ و نماینده مراجع تقلید نجف در شورای نگهبان مجلس مشروطه بود و به گفته خودش«بنده نماینده ۵ هزار علما و روحانیون ایران و عتبات و قفقاز و افغان و هندوستان هستم»، در مورد مسکرات که حرمت آن مسلم تر از نداشتن روسری است، و خود مدرس صراحتا قائل به حرمت خمر بود وقتی پای منافع ملی به میان می آید میان حکم نظری و عملی تفاوت می گذارد و در مجلس به رغم حرمت مشروبات الکلی وقتی منافع ایران به میان آمد اعلام کرد پیشنهاد گمرکی ۱۰۰ درصد برای مشروبات الکلی را به ۵۰ درصد کاهش می دهد.(نک مقاله:مسئله حجاب از زاویه منافع ملی).

بنابراین برای گردش اقتصادی و کاهش افسردگی، بهبود شادی و احساس خوب زندگی، باید موانع توریسم داخلی و خارجی برداشته شودو منافع ملی در اولویت قرار گیرد و تعصبات پوچ کنارگذاشته شود. باید همانگونه که همه کشورهای جهان عمل می کنند عمل کنیم. صنعت توریسم هیچ زیانی برای کشورها نداشته و راهی برای صلح، دوستی، رونق و تبادل فرهنگی بوده است.

فراز دیلی ۱۴۰۲/۰۲/۰۶

https://www.farazdaily.com/fa/tiny/news-61936

گردشگری پلمب شد؛ پلمب ۷۷ واحد گردشگری طی یک سال!

اعتمادانلاین ۱۴۰۲/۰۶/۱۲ کد خبر: 630458

https://www.etemadonline.com/tiny/news-630458

درآمد ترکیه از گردشگری، از درآمد نفت ایران جلو زد؟.

https://www.eghtesadnews.com/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D8%B3%D8%A7%DB%8C%D8%B1-%D8%B1%D8%B3%D8%A7%D9%86%D9%87-%D9%87%D8%A7-61/571129-%D8%AF%D8%B1%D8%A2%D9%85%D8%AF-%D8%AA%D8%B1%DA%A9%DB%8C%D9%87-%D8%A7%D8%B2-%DA%AF%D8%B1%D8%AF%D8%B4%DA%AF%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%AF%D8%B1%D8%A2%D9%85%D8%AF-%D9%86%D9%81%D8%AA-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AC%D9%84%D9%88-%D8%B2%D8%AF

شرق ۱۸ مهر ۱۴۰۲: مشاهدات خبرنگار «شبکه شرق» از رسانه‌ها و فضای مجازی نشان می‌دهد که در فاصله 200 روز دست کم 50 کافه پلمب شده‌اند. دست کم هر روز تقریبا 4 کافه در شهر مشهد پلمب شده‌است.

مرجان زهرانی خبرنگار شبکه شرق

از پوشیدن لباس آستین کوتاه تا …

https://www.sharghdaily.com/fa/tiny/news-900290

نوشته شده توسط
عمادالدین باقی
دیدن همه یادداشت ها
گذاشتن پاسخ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

In order to use the Instagram feature, please install and activate Meks Instagram Widget plugin .

نوشته شده توسط عمادالدین باقی