• بگرد
  • بازیابی گذرواژه

⭕️ رئیس جمهور ۲۵ درصدی؟!!

✍️گویا عده ای دغدغه‌شان این نیست که سخن درست بگویند، بیشتر این است که سخنی بگویند تا مورد توجه قرار گیرند ولو نادرست باشد و البته شاید هم ناشی از بی‌دقتی باشد.

از امروز صبح دیده ام چند نفر تعبیر رئیس جمهور ۲۵ درصدی را به کار برده‌اند. شاید به خاطر رنجشی که مانند خود ما در دل دارند، بعضی مواضع را اتخاذ می‌کنند تا دلشان خنک شود.

اینکه پزشکیان را نماینده ۲۵ درصد بدانند اولاً نشانه بی‌اطلاعی از الفبای حقوق است. از لحاظ حقوقی نادرست است زیرا بجز مباحث نظری مربوط به این موضوع از نظر عملی در همه جای دنیا از جمله برخی کشورهای اروپایی که بعضا نرخ مشارکت زیر ۵۰ درصد دارند، هرکسی که انتخاب می‌شود رئیس جمهور همه است نه آن ۲۵ درصد از ۵۰ درصدی که او را انتخاب کرده‌اند.

دوم اینکه اسیر مغالطه ۴۰- ۶۰ و ۵۰-۵۰ شده اند که مبتنی بر فرض نادرست مشارکت ۱۰۰ درصدی است و بیشتر در کارزارهای سیاسی تبلیغاتی به خصوص از سوی رسانه‌های برون مرزی مصرف دارد.

همان نُرم جهانی ۷۵ تا ۸۰ درصد را هم اگر لحاظ کنید عدم مشارکت ۲۵ درصد مردم(روش سلبی) بعلاوه ۲۵درصدی که با مشارکت شان (روش ایجابی) به سیاست‌ها و روش‌های حکمرانی کنونی “نه” گفته‌اند  اهمیت کمی ندارد.

شنبه۱۶تیر۱۴۰۳

پیشتر هم در یادداشت زیر درباره این مغالطه  توضیح داده ام.

https://t.me/emadbaghi/2095

نوشته شده توسط
عمادالدین باقی
دیدن همه یادداشت ها
گذاشتن پاسخ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

In order to use the Instagram feature, please install and activate Meks Instagram Widget plugin .

نوشته شده توسط عمادالدین باقی