• بگرد
  • بازیابی گذرواژه

نکته ای درباره لیست امضا کنندگان بیانیه راهگشایی و مخالفانش

✍️ از بعضی چهره های زندان رفته و صاحب تفکر و آثار فاخر و نقادی های کارشناسانه در این لیست می گذرم اما محمد ترکمان، مهدی غنی، دکتر مقصود فراستخواه، محمد مهدی مجاهدی و…، اشخاص مستقل، آزاده و فکوری هستند که به سادگی نمی توان از کنارشان گذشت. هتک آنان در بعضی فرسته ها صرفا بخاطر دیدگاه و روشی متفاوت، نشان می دهد مخالفان، چقدر ناخواسته شبیه حکومت شده اند. اشکالی ندارد مخالف شان باشیم اما بهتر است به جای هتاکی و اتهام زنی، نقد محتوایی و علمی کنیم.
#تنوع_را_به_رسمیت_بشناسیم.
من با همین منطق سال‌هاست با حجاب اجباری و یکدست سازی و خلوص گرایی سیاسی و حذف، مخالفت کرده ام.
جمعه۱۸خرداد۱۴۰۳

متن بیانیه در لینک زیر

https://www.etemadonline.com/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B3%DB%8C-9/662505-%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%AE%D8%A7%D8%A8%D8%A7%D8%AA-%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D8%AC%D9%85%D9%87%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D9%81%D8%B9%D8%A7%D9%84%D8%A7%D9%86-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B3%DB%8C

📡 کانال گفتارهای باقی
https://t.me/emadbaghi
وبسایت
www.emadbaghi.com

برگزیده هایی از کامنت ها و پاسخ ها در بخش نظرات کانال تلگرام

شیخی:
سلام و عرض ادب
کاملا موافقم
آخه مگر اینها دور از جونشون مغز خر خوردند که بجای خودشیرینی و ارتقا در سیستم، اینجوری خودشون را از دو طرف فحش خور کنند.
البته من نوبت قبل به توصیه این گروه عمل نکردم و در انتخابات مجلس شرکت نکردم ولی کی می‌خواهیم یاد بگیریم بجای عصبانیت و انگ زدن، بیشتر فکر و مشورت کنیم؟
بیانیه مطول این گروه بسیار مستدل و حاوی نکات بسیار مهمی بود که باید جبهه اصلاحات به آنها پاسخ دهد تا ما مردم بتوانیم آگاهانه تر و بهتر تصمیم بگیریم.

امان اله حقی:
جناب باقی دورود ۰۰۰دوبار به روحانی رای دادم چقدر پشیمانم در سخنرانی تبریز گفت من بارای کم نمیتوانم کاری انجام دهم ماهم شعار میدادیم میرحسین موسوی فکر کردیم رای زیاد بخاطر میر حسین است حسن روحانی خیلی شیاده چقدر پشیمانم

Emad Baghi:
جسارتا و ضمن احترام، با این نظرتون موافق نیستم. این نظر بیشتر شبیه نظر عناصر جبهه پایداری و خالص سازان! و گروه خاصی از مخالفین کذایی برون مرزی است. لااقل مقایسه منطقی دوره روحانی و رئیسی و مشاهده دلایلی که شورای نگهبان برای رد صلاحیت ایشان آورد می‌تواند این نظر شما را تعدیل کند

ha /НЕТ ВОЙНЕ:
با سلام و درود.
من با اصل کلام شما همدل هستم. اما اینکه این فرد رد صلاحیت شد، به دعواهای درونی خودشان بر میگردد. نه اینکه حسن بعداز عمری به فکر حقوق ملت افتاده باشد.
من با این دوست نادیده در اینکه پشیمان باشد از رای به آن آقا، همراه هستم.
این نونی بود که دیگران برای ملت لقمه گرفتند.

Emad Baghi:
با سلام. دلایلی که شورای نگهبان آورده ربطی به دعوای درونی ندارد دقیقا مربوط است به همان چیزهایی که ما و شما می گوییم. اشتباه روحانی اینست که متن کامل را منتشر نمی کند

Omid Borzouei-2:
سلام ….اگر این بزرگواران برای خود نقش میانجی قائل‌اند چرا شیب تمام توصیه‌های این عزیزان به سوی مردم است و نهیب اصلاح را به حکومت نمی زنند ….چه دستپاچه و عجله ای بود که به محض بیانیه آقای خاتمی آن را منتشر کردند گرچه امضا گرفتن از ۱۵۰ نفر زمان می برد و لابد از قبل تدارک دیده شده بود …از برخی انتظار نبود

Emad Baghi:
دوست عزیز شما متن را مطالعه کرده اید؟ کجا شیب آن متوجه مردم است؟ اصلا عمده حرف انها توصیه و هشدار به حکومت است؟
https://www.etemadonline.com/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B3%DB%8C-9/662505-%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%AE%D8%A7%D8%A8%D8%A7%D8%AA-%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D8%AC%D9%85%D9%87%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D9%81%D8%B9%D8%A7%D9%84%D8%A7%D9%86-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B3%DB%8C

Omid Borzouei-2:
سلام و ارادت …
قالب کلی در بیانیه مذکور جز چند فراز آنهم با لحنی بسیار نزدیک به ملتمسانه که از حاکمیت خواسته اکنون که به نظر می رسد مشارکت مناسبی پیش رو باشد تایید صلاحیت ها گشاده دستانه تر گردد و در اکثر و تقریبا همه‌ی بدنه‌ی بیانیه توصیه به مصلحان تاثیرگذار و فعالان حقوق زنان و … است که دعوت به مشارکت نمایند و در مواردی هم از انسولین گرفته تا صدور کارت و ….باز دست به هشدار و انذار مردم زده که بای نحو کان فرصت را دم شمرده و غفلت نکنید …برداشت بنده شیب بیشتر به سمت مردم بود
مخلصیم

سنباد:
.
جناب باقی !

بیانیه دهندگان راه گشایی آیا قانون اساسی ایران را خوانده اند !؟
اختیارات ریاست جمهوری را با اختیارات نهاد های غیر انتخابی مانند ولی فقیه و شورای نگهبان وشورای مصلحت نظام و قوه قضائیه و سپاه و اطلاعات سپاه و شورای امنیت ملی و …..مقایسه کرده اند !؟
سرنوشت روسای منتخب مانند آقایان خاتمی و روحانی را دیده اند !؟
سرنوشت میرحسین موسوی منتخب مردم را دیده اند و می بینند !؟
اگر خوانده اند و دیده اند با چه استدلالی توقع دارند که اگر بفرض محال در این انتخابات هم کسی مانند اسحاق جهانگیری ( به پرونده فساد برادرش در دوره روحانی کاری ندارم ) با شفقت ودستور ولایت فقیه تایید صلاحیت شد و حتا با اکثریت آرای مردم انتخاب شود ، گشایشی در کار ملک و ملت ایجاد شود .؟
مثلا ایشان خواهد توانست جلوی سرکوب زنان به بهانه بی حجابی رابگیرد ؟
قوانین قرون وسطایی مانند قصاص و تعزیرات واعدام را بردارد ؟
یا پرونده هسته ای ایران را ببندد؟
یا روابط ایران با آمریکا را عادی سازی کند ؟
ایران را از زیر بار تحریم های کمرشکن و زیانبار برهاند ؟
یا دست از شعار نابودی اسرائیل به قول راهگشایان ، بچه کش ! ، بردارد ؟
از پول پاشی برای گروهای نیابتی منطقه‌ای وفرا منطقه ای دست بکشد ؟
به بگیروببندها واعدامهای های بی‌ضابطه پایان دهد ؟
حصر موسوی و….راپایان دهد .
در روابط یکطرفه زیانبار با روسیه و چین وگروه هایی مانند حماس وحزب اله تجدید نظر کند ؟
درجنگ روسیه و اوکراین بی طرف بماند ؟
به سرکوب خونبار اعتراضات مردم به جان آمده مانند مانند سال‌های ۹۶ و ۹۸ دوره روحانی پایان دهد و وزیر کشورش نگوید هم به پا زدیم هم به سر ! ؟
وزرای کلیدی مانند کشورو دفاع و خارجه و اطلاعات و ارشاد و…‌. رئیس صداو وسیماو سپاه وسپاه قدس و اعضا ورئیس شورای امنیت ملی را خود انتخاب کند ؟
با فساد نهادینه شده مبارزه موثر نماید وخود مهره ای از آن نشود ؟
و……..
همین آقای جهانگیری یکبار دردوران تصدی معاونت آقای روحانی گفته بود که من حتا اختیار تعویض منشی خود را ندارم .
توجه داشته باشید که در زمان ریاست جمهوری آقایان خاتمی وروحانی مجلس وقت اصلاح طلب یا تا حدودی اصلاح طلب بوده ولی الان یکدست در اختیار اصولگرایان یا اصولگرایان افراطی است و رییسش یک نظامی نه چندان خوشنام است که فقط حدود ۶ درصد آرای مردم تهران را دارد .
چگونه انتظار دارید با این شرایط وبفرض موفقیت کاندید راهگشایان ، گشایشی در کار ملک ومردم بوجود آید !؟
آیا این به معنای تداوم ۴۵ سال گذشته برای ۴ یا ۸ سال دیگر نخواهد بود ؟
واین به معنای تشدید وضع ناگوار فعلی ملک و مردم نخواهد بود ؟
خواسته راهگشایان تقلیل دادن خواسته های مردم به رئیس جمهورشدن کسی مانند جهانگیری و ادامه وضع موجوداست و بهتر است اسم گروه خود را به استمرار طلبان تغییر دهند !
🌺

محسن رستمی:
جناب باقی عزیز
با خواهش و تمنا و انذار وهشدار هیج رژیمی از ان چه که به تصور خود صواب می داند کوتاه نخواهد آمد
چرا مجموعه اصلاح طلبان به این طور روزی افتادند و پایگاه اجتماعی آنان این قدر ضعیف شده است که برای آنان تره ایی هم خورد نمی شود عملکرد ضعیف خود آنان و انفعال بیش از حدشان

مردم با اعتماد کامل به انان در انتخابات های مختلف هیچ دستاورد وپایبندی از آنان در دفاع از حقوق ملت جز خلف وعده چیزی ندیدند

مقصر این وضعیت صادق نبودن با مردم و پشت کردن به برنامه هایی که ارائه دادند ودر نهایت جامعه به این گزاره رسید

که هیچ تفاوتی بین اصول گرا و اصلاح طلب وجود ندارد

موسوی:
آقای باقی سلام شبتون بخیر جریان اصلاح طلبی یه زمانی بود که مردم بهش امید داشتند و اعتماد اما حقیقت اینه که مردم از این جریان هم عبور کردند الان بین مردم وقتی که صحبت میشه به اصلاح طلبها لقب سوپاپ اطمینان نظام را هم میدهند و میگن هر وقت نظام با بحران مشروعیت روبرو میشه زود اصلاح‌طلبها را رو میکنه.

Emad Baghi:
جناب آقای سنباد با سلام و تشکر از نقد و نظرتان. نه متن آن بیانیه دعوت به مشارکت بود نه بنده فعلاً قائل به دعوت به مشارکت هستم چون هنوز هیچ نامزد قطعی وجود ندارد. آن بیانیه بیشتر بیانگر یک رویکرد و گفتمان بود. نکته دوم اینکه با همین منطقی که شما به کاربرده‌اید نتیجه کاملاً متفاوت می‌توان گرفت. شما پرسیده‌اید آیا آنها قانون اساسی را خوانده‌اند؟ آیا سرنوشت روسای جمهور دیگر را دیده‌اند؟ آیا…..؟
من سوالات شما را توسعه می‌دهم و می‌گویم آیا شما تاریخ اروپای امروز را که وضع مطلوب می‌دانید خوانده‌اید؟ آیا می‌دانید آنها حداقل ۴۰۰ سال همین راه را پیموده اند و همین اتفاقاتی که اینجا رخ داده بلکه به مراتب وحشتناک‌تر و خشونت بارتر را پشت سر گذاشته‌اند تا به اینجا رسیده‌اند؟ همین مباحثات و مناظرات هم وجود داشته و آنهایی موفق بودند که از همه فرصت‌ها و روزنه‌ها برای تغییر استفاده کردند.
چون به قانون قصاص اشاره کردید من هم فقط اشاره می‌کنم که در پارلمان انگلیس ۷۵ سال جدال و مبارزه برای لغو اعدام کودکان زیر ۱۴ سال صورت گرفت و در اوایل قرن بیستم موفق شدند این قانون را به تصویب برسانند و امروز هیچکس قضاوتش این نیست که آنها که در پارلمان ۷۵ سال معطل مبارزه شدند کاری بیهوده کردند.
همه آنچه به عنوان درخواست شما برای تغییر و ایده آل‌ها مطرح شده مطلوب اکثریت مردم ایران است اما روش رسیدن به آن مهمتر از طرح مسئله است

دوست عزیز اولاً جریان اصلاح طلبی یک پیشینه دراز حداقل ۱۵۰ ساله دارد. در مقاله ای توضیح دادم که ما چهار نسل اصلاح طلبی را پشت سر گذاشته‌ایم و آنچه که مورد نظر شماست نسل چهارم اصلاح طلبی است. بنابراین اصلاح طلبی محدود به دوره جمهوری اسلامی و این سال‌های اخیر نیست.
دوم اینکه جریان و تفکر اصلاح طلبی را نباید به خاطر مصادیق و اشخاصی که به ادعای اصلاح طلبی و قواعد آن پشت کردند تخریب کرد و این دو را باید مستقل از هم بررسی کرد.
سوم اینکه بدون شک پایگاه رای اصلاح طلبان نسبت به گذشته کاهش پیدا کرده اما نظرسنجی‌های مستقل و حرفه‌ای که ارزش و اعتبار علمی دارند نشان می‌دهند هنوز بیشترین وزن پایگاه اجتماعی متعلق به اصلاح طلبان است( به همین خاطر تمام اپوزیسیون وابسته- نه اپوزیسیون مستقل- و اقتدارگرایان حکومتی متحداً و با تمام قوا هنوز در تخریب آن می‌کوشند) هرچند نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد موافقان جریان اصلاح طلبی نیروهای انتقادی هم به آن دارند.

جناب آقای رستمی لطفاً پاسخ به نظر جناب موسوی را ملاحظه بفرمایید. ضمناً در پاسخ بعضی از بزرگواران دیگر همین جا اشاره می‌کنم که این کمال بی‌انصافی است که گفته شود دوره آقای خاتمی و روحانی با دوره احمدی نژاد و رئیسی هیچ فرقی نداشته. آمارها و شاخص‌های اقتصادی دوره آقای خاتمی و چهار سال اول آقای روحانی را با بقیه دوره‌ها مقایسه کنید. از زمانی که ترامپ روی کار آمد و سیاست‌های تهاجم پیش گرفت و در داخل هم همین خالص سازان، همسو با ترامپ روش تخریب و زمینگیر کردن دولت و تو دهنی زدن به مردم به خاطر رایی که داده بودند و همزمان بحران کرونا هم رخ داد، دوره دوم روحانی شرایط وخیم شد.
ضمناً بین ظریف و عبداللهیان به عنوان وزیر خارجه و بین عباس صالحی به عنوان وزیر ارشاد و اسماعیلی امروز واقعاً هیچ فرقی نیست؟ آیا برونداد وزارت خارجه و وزارت ارشاد در این هر دو دوره یکی بوده؟

سنباد:
.
جناب باقی !

قیاس امروز ایران با اروپای ۴۰۰ سال پیش قیاس مع الفارق است ، قرار نیست هر کشوری چرخ ارابه را جداگانه اختراع کند .
از طرفی شتاب آگاهی امروز مردم دنیا نسبت نه به ۴۰۰ سال پیش بلکه به ۴۰ سال پیش سرسام آور است .
همین موبایلی که الان شما و من و هرکودکی سر در آن فروبرده ایم ، بیش از تمام اختراعات و رسانه های قبل از پیدایش تاریخ تا قبل از خود به مراتب تاثیرگذارتر بردانش وخرد و آگاهی انسان بوده است .
من با جرعت به شما می‌گویم که الان بسیاری از جوانان ۲۰ ساله از من وشما که سرمان همیشه در کتاب بوده‌است آگاه تر و بر امور کشور و دنیا مسلط تر هستند واین را انقلاب ارتباطات می‌گویند که در سی چهل سال آخیر رخ داده است .
قانون ننگین قصاص که فرمودید الان فقط در جمهوری اسلامی ایران و طالبانی افغانستان وجود دارد و در بسیاری از کشور ها بدون سر وصدا ناپدید شده و هیچ کس را یارای دفاع از آن نیست .
نسل آینده به نسل ما شما با حیرت خواهد نگریست که در این عصر هنوز در گیر قوانین حجاب و قصاص و تعزیرات و شلاق و ارتداد و تکفیر بوده‌ایم وبه ما با نفرت یاد خواهد کرد .
نظر شما در مورد اصلاح طلبان فعال فعلی وموجود در کشور اشتباه است ، اصلاح طلبان واقعی دیگر شما و آقای ظریف وجهانگیری نیستید بلکه کسانی چون مهدی نصیری و رحیم قمیشی و ناصر دانشفر و آقای تاجزاده وخانم نرگس محمدی و شیرین عبادی هستند که شما آنها را ندیده میگیرید وبسیاری از کسانی که در خارج هستند و شما به غلط به آنان اپوزیسیون وابسته می‌گویید..
امروزه کسی دیگر خواهان انقلاب و خشونت نیست واین فقط حکومت است که خشونت می ورزد و سعی دارد آنرا به جامعه تحمیل کند که امیدوارم چنین نشود .
حکومت اگر سر سوزنی عقلانیت داشت بایستی از این فرصت استفاده می‌کرد و با اعلام آزادی احزابی مانند حزب منحله مشارکت و کسانی چو ن آقای موسوی و خانم رهنورد و امثالهم قدرت را در یک رای گیری آزاد و منصفانه به نمایندگان مردم واگذار می‌کرد و در عوض از اینان تضمین می‌گرفت که به جان و حتا مال آنها در ( حد متعارف ) تعرض نشود و به جایگاه الاقصی خود در مساجد برمی‌گشتند.
🌺

Emad Baghi:
بزرگوار این قیاس مع الفارق نیست و جامعه شناسان می‌گویند همه جوامع از مراحل مشابهی عبور می‌کنند.
دوم اینکه قیاس با ۴۰۰ سال پیش نیست اروپا تا همین قرن نوزدهم هم وضعیت مشابه امروز ما داشت. بخش‌هایی از اروپای شرقی همین امروز هم کم و بیش مشابه وضعیت ما هستند.
سوم اینکه ما در عصر سرعت زندگی می‌کنیم و طبعاً ان دوره ۴۰۰ ساله را باید بسیار کوتاه‌تر طی کنیم به شرطی که مرتکب اشتباهاتی نشویم که ایران را به سرنوشت لیبی و افغانستان دچار کند.
ضمناً با عرض پوزش شما در جایگاهی نیستید که بین بنده و دوستان خودم مرزگذاری کنید و دیوار بکشید.

نوشته شده توسط
عمادالدین باقی
دیدن همه یادداشت ها
گذاشتن پاسخ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

In order to use the Instagram feature, please install and activate Meks Instagram Widget plugin .

نوشته شده توسط عمادالدین باقی