• بگرد
  • بازیابی گذرواژه

نقدنامه ای از آقای ناصر دانشفر

:باز هم خطای محاسباتی

✍ ناصر دانشفر

روز گذشته در همین کانال نوشتاری از دوست بسیار عزیز و صاحب فکر خود جناب عمادالدین باقی منتشر نمودم که علیرغم تحلیل بسیار دقیق موضوع انتخابات ۱۴۰۳، به گمان من که شاید اشتباه هم باشد، ایشان پیروز این رخداد عظیم و مایهٔ مباهات را روزنه‌گشایان تصور نموده‌اند.
این تصور حتی اگر در جناب باقی نباشد، قطعاً برخی از راه‌گشایان چنین پنداری دارند که با توجه به مستندات ذیل توهمی بیش نیست و لذا به هیچ وجه نباید روی بدنهٔ اجتماعی آن برای تغییرات ساختاری و حتی حداقلی حساب باز کرد.
در آغاز زمستان جمهوریت که با مهندسی آرا، ابراهیم رئیسی پا به پاستور نهاد، مجموع آراء جناح اصولگرا، اعم از فرد منتخب، آقایان رضایی و قاضی‌زاده رقمی در حدود ۲۵/۵ میلیون می‌باشد. اما رقم مشارکت در انتخابات هشتم تیر ۱۴۰۳ برابر ۲۴ میلیون بوده که نشانگر ریزش چند میلیونی طرفداران این جناح می‌باشد. توضیح اینکه نمی‌توان منکر شد که برخی از هموطنان ما اینبار بواسطهٔ نگاه قومیتی وارد عرصهٔ انتخابات شدند. با احتساب این پارامتر جدید، کاسته شدن از آراء سفید و با عنایت به اینکه بدنهٔ اجتماعی اصولگرایان همچنان در موضوع انتخابات یا نگرشی مبتنی بر اعتقادات دارند و یا منافع خود را در برآمدن این جناح ارزیابی می‌نمایند، می توان نتیجه گرفت که جمع قابل توجهی از آنان باز قهر کرده و به جمع تحریم‌کنندگان پیوسته‌اند.
پیامد قطعی این استنتاج آن است که از جمع تحریم‌کنندگان انتخابات سال ۱۴۰۰، تقریباً کسی در کنش اجتماعی هشتم تیر حاضر به مشارکت نشده و رأی آقای پزشکیان متعلق به اصولگرایان، صاحبان رأی سفید، هموطنان ترک زبان و جمع اندکی از اصلاح‌طلبان روزنه‌گشا می‌باشد. موارد مذکور گویای آن است که نقش جناح مقابل در این سبد، قابل ملاحظه است و به عکس مردم حامی اصلاحات رل چندان مؤثری در این فرایند نداشته‌اند.
نمی‌توان انکار کرد که تلاش فراوان کنشگران راه‌گشایا و موصوف به استمرارطلب، در مرحلهٔ دوم انتخابات اخیر بی‌ثمر نبود و عده‌ای را مجاب به شکستن تحریم نمود، اما این عزیزان باید بر این نکته دقت فرمایند که افزایش ۷ میلیونی رأی جناب پزشکیان، تنها مرهون مجاهدت آنان نیست. دلیل این مدعا آن است که با آمدن آقای جلیلی به دور دوم، بسیاری از هموطنان از بغض معاویه و نه به خاطر حب علی به پای صندوق رأی رفتند.‌ دوستان ما حتماً شرایط و فضای انتخاباتی سال ۸۴ در مرحلهٔ دوم را به خاطر دارند. آن روزها چوب را در مقابل هاشمی می‌گذاشتند، قطعاً برندهٔ انتخابات می‌گردید.
آری عزیزان روزنه‌گشا اگر گمان برید که این هفده میلیون و حتی هفت میلیون رأی بیشتر به دلیل لبیک به شمایان بوده، سخت در اشتباه می‌باشید. باور کنید که این مردم آخرین فرصت را در اختیار حاکمیت گذاشته‌اند، تا از آن برای ترمیم خرابی‌های ناشی از مدیریت ناکارآمد و راهبردهای خطا، بهره گیرد.
یقین بدانید که اگر حضرات از این مجال استفاده نکنند، بار دیگری در کار نخواهد بود و مردم با آنکه اقبالی به شما نکرده‌اند، اما مقصر اصلی هدررفت چهار سال از عمر خود را شما و حتی ما خواهند دانست و کاری به این نخواهند داشت که ما این رویکرد را برای مبارزه با حاکمیت به کار گرفته‌ایم.
اینها را عرض کردم که خیلی روی خودتان حساب نکنید، گرفتار توهمی نشوید که اصلاح‌طلبان به ویژه جبههٔ مشارکت در سال ۸۴ بدان دچار شد و بنیاد اصلاحات را بر باد داد. سبد رأی جناب پزشکیان چنان رنگارنگ است که مصادرهٔ آن برای هیچ دسته و گروهی امکان‌پذیر نمی‌باشد.
اگر بنا دارید که از این پتانسیل به دست آمده به نفع خود استفاده کنید، تنها یک راه بیشتر ندارد و آن هم این است که از مجاهدان روز شنبه اجتناب کنید، پیلهٔ تنیده شده به دور خود را بشکافید و ببینید که در این سرزمین هستند کسانی که متخصص و متعهدند، اما به حلقهٔ یاران شما تعلق ندارند. به آقای پزشکیان توصیه می‌کنم و توصیه کنید که به امامزاده‌های آزمون پس داده متوسل نشوند. باور کنید اگر امثال عارف و مرعشی توانایی شفای کور مادرزاد را هم داشته باشند، ما برای درمان به خدمتشان شرفیاب نخواهیم شد.

عزت زیاد

آدرس کانال👇

https://t.me/peyghameashna

تذکر دوستم عزیز و نازنینم جناب باقی در رابطه با مقالهٔ « باز هم خطای محاسباتی » را عیناً تقدیم می‌کنم.

آقای دانشفر عزیز
باسلام و ارادت. من معمولاً کلمات را خیلی سنجیده انتخاب می‌کنم و اگر توجه بفرمایید اولین پست این بود که پیروز این انتخابات مردم هستند و دلایلش را ذکر کرده بودم. سپس در مورد روزنه گشایان ابدا کلمه پیروز کار نبردم(که البته پیروزی مردم شامل حال آنها هم می شود) بلکه به عنوان کسانی که در آن جو سرد و سخت، دشنام‌ها و طعنه‌ها را به جان خریدند و به میدان آمدند و خود آقای پزشکیان هم یکی از آنها بود که به رغم جو سنگین تحریم و با وجود این که در مجلس ننگین قبلی حتی به تعداد انگشتان دست هم اصلاح طلب وجود نداشت این‌ها در این انتخابات زیر سنگین‌ترین تحریم تاریخ جمهوری اسلامی که به طور کامل اصلاح طلبان و آقای خاتمی هم شرکت نکردند توانستند بیش از ۸۰ نماینده به مجلس بفرستند که لیدر آنها آقای پزشکیان بود. اتفاقاً من به استناد همین اتفاق قبل از انتخابات مرحله دوم ر یکی از بحث‌های منتشر شده گفتم همین رخداد ویژه که مورد توجه چندانی قرار نگرفت نشان می‌دهد مردم بدون توجه به اصلاح طلبان و تحریمی‌ها دارند تلاش می کنند که خودشان راهی را برای تغییر ریل حکومت باز کنند.

در پایان از اینکه در برداشت از نوشتار ایشان بی‌دقتی کرده‌ام، از محضرشان پوزش می‌خواهم.

ارادتمند
ناصر دانشفر

آدرس کانال 👇

@peyghameashna

 

لینک های مرتبط

بازی های گمراه کننده حکومت و مخالفانش با اعداد

https://emadbaghi.com/%ef%b8%8f%d8%a8%d8%a7%d8%b2%db%8c-%d9%87%d8%a7%db%8c-%da%af%d9%85%d8%b1%d8%a7%d9%87-%da%a9%d9%86%d9%86%d8%af%d9%87-%d8%ad%da%a9%d9%88%d9%85%d8%aa-%d9%88-%d9%85%d8%ae%d8%a7%d9%84%d9%81%d8%a7%d9%86/

آخرین پیام اعتراض مدنی به حاکمیت

https://emadbaghi.com/%e2%9c%94%ef%b8%8f%d8%a2%d8%ae%d8%b1%db%8c%d9%86-%d9%be%db%8c%d8%a7%d9%85-%d8%a7%d8%b9%d8%aa%d8%b1%d8%a7%d8%b6-%d9%85%d8%af%d9%86%db%8c-%d8%a8%d9%87-%d8%ad%d8%a7%da%a9%d9%85%db%8c%d8%aa/

نوشته شده توسط
عمادالدین باقی
دیدن همه یادداشت ها
گذاشتن پاسخ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

In order to use the Instagram feature, please install and activate Meks Instagram Widget plugin .

نوشته شده توسط عمادالدین باقی