• بگرد
  • بازیابی گذرواژه

صنعت فیلم در خدمت قومگرایی نوعثمانی

#عمادالدین_باقی

📜مجله آگاهی نو شماره ۱۵ صفحات ۲۶۹ تا ۳۰۶

✍️یکی از خسارت‌های عظیم و غیر قابل جبرانی که در ۴۵ سال گذشته در ایران به وجود آمده این است که صنعت فیلم و کتاب‌های درسی به جای اینکه در خدمت تقویت هویت ملی، تمدنی و ریشه‌های تاریخی ملت باشد در خدمت تبلیغات ایدئولوژیک قرار گرفت و در حالی که عمر دولت اسلام‌گرای ترکیه کمتر از نیمی از عمر دولت جمهوری اسلامی است اما ده‌ها سریال و فیلم برای هویت سازی خود تولید کرده و تاریخ عثمانی و ترک را به تصویر کشیده‌اند به گونه‌ای که شعاع نمایش و تاثیر آن به فراتر از قلمرو ترک رفته و در ایران و هند و تاجیکستان و ازبکستان و چچن و افغانستان هم مخاطبینی را هدف گرفته و برای عثمانی‌گری قومگرایانه نوین، بسترسازی و پشتوانه لازم را تدارک دیده اند. آنچه در سوریه امروز شاهده می‌کنیم از چگونگی شروع بهار عربی در سوریه تا سقوط اسد و در دوره پسا اسد یکی از نتایج عثمانگری است به گونه‌ای که اردوغان رئیس جمهور ترکیه رسماً اعلام کرد: 《رهبران اپوزیسیون ترکیه همیشه می‌پرسند که ترکیه در سوریه چه می‌کند؟

من به آنها می‌گویم، آیا می‌دانید که چرا ترکیه در سوریه است و چرا این مواضع را داشت»، ادامه داد: «بشار اسد» رهبر سوریه در حال حاضر کجاست؟ … و مخالفانی که ما از آنها حمایت کردیم، کجا هستند؟ رئیس جمهور ترکیه افزود: اگر منطقه پس از جنگ جهانی اول تقسیم نمی‌شد، شهرهای حلب، شام، حماه و حمص همانند شهرهای غازی عنتب، استانبول به عنوان شهرهای ترکیه باقی مانده بودند و ما همچنان در یک کشور واحد بودیم》.

اردوغان که در اولین سفرش به آمریکا جایزه کمیته یهودیان آمریکا به وی اهدا شد و اولین مسلمانی است که این جایزه را دریافت کرده‌ در جای دیگری گفت: «ترکیه خیلی بزرگتر از وسعت ۷۸۲ هزار کیلومتر مربعی فعلی است. کسانی که از حضور ما در سوریه و لیبی و سومالی گله می‌کنند، ماموریت تاریخی ملت ما را درک نکرده‌اند!».

سریال های تاریخی ترکیه ای با وجود ضعف‌های محتوایی، تکنیکی و حرفه‌ای، نفوذ فرهنگی و عمق استراتژیک فرهنگی نوعثمانی گری را توسعه می‌دهند که پیامدهای که دستاوردهای مثبت اقتصادی و امنیتی هم برایشان خواهد داشت.

این حرکت فرهنگی اما بر پایه دستکاری‌های تاریخی به سود اهداف سیاسی و ایدئولوژیک خودشان صورت می‌گیرد.

در این مقاله بلند در آگاهی نو که بر پایه تماشای نقادانه این سریال‌ها نوشته شده، جنبه محتوایی، تاریخی مذهبی و حقوق بشری آنها را مورد بررسی قرار داده ام.

غیر از بحث‌ها و مستندات تاریخی، تعداد زیادی جملات از درون سریال‌ها به صورت نقل قول مستقیم آمده که به خوبی اثبات کننده فرضیه‌ها و نظریه‌های مقاله‌اند.

فهرست مطالب به شرح زیر است:

اهمیت تاریخ/ تولید انبوه سریال های ترکی/ایران، بستر حوادث/ چگونگی کشور، ملت و دولت ها در گذشته/ تبار تاریخی ترک/ هویت ملی و هویت قومی/ اسلام عثمانی و اسلام سعودی و نسبت شان با اسلام ایرانی/ جریان شناسی مذهبی/ چشم انداز کلامی/ تقدس سازی/ نگاه جامعه شناس: فرهنگ ایلی- ارزش خانواده- سکس زدایی از فیلم-تصویر سازی زیست عشایری- از چادر نشینی به دولت- جابجایی مکرر دوست و دشمن- قدرت اطلاعاتی/ چشم انداز حقوق بشر در سریال های ترکی/ اصالت دادن به خون، نژاد و قومیت/ حقانیت خونی در تضاد با حقوق بشر- سختی صلح طلبی- توجیه جنایت به نام صلح یا عادی سازی خشونت- معمای بخشش ظالم/ درنگی در محتوای سریال ها: روح چنگیز- جنگ های صلیبی و بیت المقدس/ انتقادات: اغراق- کش دادن های ملال آور- رجز خوانی- سریال هایی با مضامین بسیار تکراری- صحنه های غیر واقعی- حذف مسافت- باگ ها و پیوندهای سست/ اِلِمان های مشترک: گرگ و شغال، راز، حشاشین/ پیام سریال ها/ عبور از گذشته و نگاه به آینده.

چون مقاله بلند است و انتشار آن در این صفحات متعارف نیست علاقمندان می‌توانند به خود کتاب-مجله مراجعه کنند.

 

📡 کانال گفتارهای باقی

https://t.me/emadbaghi

وبسایت

www.emadbaghi.com

نوشته شده توسط
عمادالدین باقی
دیدن همه یادداشت ها
گذاشتن پاسخ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

In order to use the Instagram feature, please install and activate Meks Instagram Widget plugin .

نوشته شده توسط عمادالدین باقی