• بگرد
  • بازیابی گذرواژه

سلام بر کلمه و سلام بر مخاطب (فهرست کتاب های عمادالدین باقی. ۱۴۰۳)

فهرست کتاب های عمادالدین باقی. ۱۴۰۳-PDF
📚 کتاب و کلمه، حاصل عمر و شیره جان یک‌ نویسنده و تک تک نفس هایش است. وقتی کتابی منتشر می شود احساس می کنم فرزندی به دنیا آورده و اصلا خود، بار دیگر متولد شده ام اما از آغاز آموخته ام اسیر این مخلوق نشوم، بدان تعصب نورزم و به پیله ای برای خود بدل نکنم.
هر مقاله و کتابی، از لحظه ای که منتشر می شود، دیگر شخصیت خودش را دارد و مانند موجود مستقلی از نویسنده می تواند ادامه حیات بدهد و توسط دیگران و حتی خالق خود نقد یا تفسیر شود و اگر دچار وابستگی عاطفی به ان نباشد ممکن است با آن همنوا باشد یا نباشد.
من نیز از برخی کتاب هایم عبور کرده و سخت منتقدشان شده و برخی را دوست دارم.
نویسنده، همچون ماهی در دریا، حیاتش وابسته به مخاطب و دریای جامعه فرهیخته و کتابخوان است و وامدار اوست و با آنان و برای حقیقت و کوشش در فهم حقیقت، زندگی می کند.
لیست کتاب هایی که به مناسبت نمایشگاه سالانه کتاب تهران در فایل پیوست منتشر کرده ام، گزارش ۴۳ سال نویسندگی و تنها بخشی از کارنامه نویسنده اند.
خبر بازداشت دکتر صادق زیبا کلام در راه رونمایی از کتابش در نمایشگاه کتاب، بخاطر پرونده های قضایی پیشین، اندوهی شد بر اندوه های انباشته و آرزو می کنم هیچ نویسنده ای را در زندان نبینم که گویی ماهی را از دریا به تنگی افکنده اند.

📡 کانال گفتارهای باقی
https://t.me/emadbaghi
وبسایت
www.emadbaghi.com

برگی از کارنامه نویسنده

(کتاب های عمادالدین باقی)

 

در شناخت حزب قاعدين زمان. قم. نشر دانش اسلامي وابسته به دفتر اسلامي حوزه علميه قم. 1362. صفحات: 352. قطع رقعي.

اين کتاب درباره انجمن حجتيه است. نویسنده در سال‌هاي بعد محتواي کتاب را بارها در نوشته ها و مصاحبه ها مورد انتقاد قرار داده و به صورت اصولي بازنويسي کرده اما موفق به چاپ آن نشده است. اين اثر در آن زمان بارها تجديد چاپ شد و به شمارگان85000  نسخه رسيد.

 

کاوشي درباره روحانيت. قم. دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم.1364. صفحات:408. قطع وزيري

کتابي پژوهشي و تاريخي درباره روحانيت از منظر تاريخي و فرهنگي و اقتصادي است که پس از انتشار، عرضه آن ممنوع و جمع آوري شد. اين کتاب از آن پس، تجديد چاپ نشد و حتي ويرايش جديد آن امکان اخذ مجوز از وزارت ارشاد را نیافته است.

نسخه چاپ شده کتاب به کرات از سوی نویسنده اش مورد انتقاد قرار گفته است.

 

3- واقعیت ها و قضاوت ها. قم. دفتر آیت الله العظمی منتظری، چاپ نخست1368 ویرایش 1369و چاپ غیر رسمی در تاریخ های مختلف بدون نام نویسنده. صفحات688. قطع وزیری.

این کتاب درباره اتهاماتی است که در سال های1368به بعد به صورت سیل اسا در رسانه های حکومتی علیه آیت الله منتظری منتشر می شد. آیت الله منتظری در کتاب خاطرات و دیگر آثارشان به این کتاب ارجاع داده اند. برخی اسناد نیز نخستین بار در این کتب منتشر و سال ها بعد در کتاب خاطرات ایشان نیز عرضه شد.

 

بررسي انقلاب ايران. تهران. چاپ اول نشر تفکر. 1370 و چاپ‌هاي دوم و سوم. نشر سرايي، 1382 و 1383. صفحات:507. قطع وزيري.

کتابي پژوهشي و تاريخي درباره انقلاب اسلامي ايران، همراه با فشرده‌اي از تاريخ معاصر ايران است که در سال 1382 نيز با ويرايشي جديد تجديد چاپ شد.

 

تولد يک انقلاب. تهران. نشر سرايي.1382. صفحات:375. قطع وزيري

پژوهشي علمي و جامعه شناختي درباره اين‌که چگونه در يک جامعه انقلاب رخ مي‌دهد و تطبيق آن با انقلاب ايران است.

 

تاريخ شفاهي انقلاب اسلامي تهران. نشر تفکر.1373. صفحات:591. قطع وزيري

روايت بي‌بي‌سي از تاريخ وقوع انقلاب اسلامي ايران است که همراه با مقدمه و توضيحاتي به قلم باقي منتشر شده است.

 

انقلاب و تنازع بقا (پژوهشي در زمينه‌ها و پيامدهاي اشغال سفارت آمريکا). تهران. نشر عروج وابسته به موسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني.1376. صفحات:460. قطع رقعي

کتابي پژوهشي و تاريخي درباره تسخير سفارت ايالات متحده آمريکا در تهران در 13 آبان 1358 که به ضميمه اسناد است.

 

جنبش دانشجويي ايران. تهران. چاپ اول (در شمارگان محدود). ستاد بزرگداشت شهداي دانشگاه تبريز و علوم پزشکي با همکاري دفتر ادبيات انقلاب اسلامي حوزه هنري سازمان تبليغات.1376. صفحات: 286. چاپ دوم وسوم با اضافات بسيار در سال 1382. انتشارات جامعه ايرانيان.443 صفحه. قطع رقعي

کتابي پژوهشي درباره تاريخ دانشجويي در ايران از آغاز تا انقلاب اسلامي ايران است. جلد دوم اين کتاب شامل جنبش دانشجويي پس از انقلاب است که همچنان در مرحله گردآوري  داده‌ها و تدوين مانده است.

 

تاريخ ايران در دوران معاصر. تهران. وزارت آموزش و پرورش، سازمان تأليف کتب درسي.1378

کتاب درسي سال دوم دبيرستان به همراه دو تن ديگر از مؤلفان که پس از مدت کوتاهي تدريس با اعتراض وسيع مدافعان تاريخ نگاري ايدئولوژيکي و سياسي براي دانش آموزان مواجه و جمع آوري شد. داستان  انتشار و توقيف آن در بخشي از کتاب جدل‌هاي تاريخي آمده است.

 

10ـ فرادستان و فرودستان. تهران. انتشارات جامعه ايرانيان. چاپ اول 1378، چاپ دوم 1379. صفحات: 146. قطع رقعي

دربرگيرنده خاطرات عمادالدين از حوادث سال‌هاي منتهي به پيروزي انقلاب اسلامي ايران.

 

11ـ جامعه شناسي قيام امام حسين و مردم کوفه، تهران. نشر ني. چاپ اول 1379. چاپ دوم 1382. قطع رقعي. چاپ سوم. سرايي، 1396

 

12 و 13ـ تراژدي دموکراسي در ايران. جلد اول. تهران نشر ني. چاپ های اول تا ششم، از اسفند 1378 تا ارديبهشت 1379. صفحات:333. قطع رقعي

جلد دوم. نشر ني. چاپ اول خرداد 1379 / 224 صفحه. قطع رقعي

کتابي وقايع نگارانه و تحليلي درباره ماجراي قتل‌هاي زنجيره‌اي  است که پس از صدور مجوز انتشار از سوي وزارت ارشاد  از چاپ ششم به بعد به دستور سعيد مرتضوي دادستان وقت توقيف شد.

 

14ـ براي تاريخ. تهران. نشر ني. چاپ‌هاي اول تا سوم 1379 صفحات:424. قطع رقعي

مجموعه مقالاتی پيرامون وزارت اطلاعات، موضوع امنيت و نيز ترور حجاريان و گفت وگويي بلند با سعيد حجاريان درباره وزارت اطلاعات و قتل‌هاي زنجيره‌اي است. همچنين داراي اسناد ضميمه است که در برگيرنده مشروح مذاکرات مجلس در قانون تأسيس وزارت اطلاعات است. انتشار اين کتاب نيز پس از چاپ سوم ممنوع شد.

 

15ـ جدلهاي تاريخي. تهران. نشر سرايي.1383. صفحات: 392. قطع رقعي

اين کتاب در سال 1376 از سوي نشر مزامير تحت عنوان: در آمدي بر تاريخ نگاري انقلاب اسلامي (ميزگردي با حضور عمادالدين باقي، اسدالله بادامچيان، حاتم قادري و صادق زيباکلام درباره شيوه‌ها و آموزه‌هاي تاريخ نگاري انقلاب اسلامي) به چاپ رسيد. چاپ دوم آن با افزودني‌ها و نام جديد (جدل‌هاي تاريخي) منتشر شد.

 

16ـ حقوق مخالفان. تهران. نشر سرايي. چاپ اول 1381 و چاپ دوم 1382. صفحات: 350. قطع رقعي

کتابي نظري در برگيرنده مقالات عمادالدين باقي در مطبوعات اصلاح طلب درباره آزادي و حقوق مخالفان و دگر انديشان است.

 

17ـ بهار رکن چهارم. تهران. نشر سرايي.1381. صفحات:398. قطع رقعي

مجموعه مقالات، سخنراني‌ها و گفت وگو‌هاي باقي درباره محاکمه مطبوعات و دفاع نويسنده از حقوق آنها و نيز درباره مطبوعات و توسعه سياسي و تجربه‌هاي وي از نويسندگي و مديريت در مطبوعات اصلاح طلب است.

 

18ـ پرستشگاه در عهد سنت و تجدد. تهران. نشر سرايي. 1381. صفحات: 301. قطع وزيري.

کتابي پژوهشي و دايره المعارفي درحوزه جامعه شناسي دين با تمرکز بر مطالعه نهاد مسجد است . اين کتاب داراي 20 مقاله ازمؤلفان و محققان مختلف است که به سرپرستي و نظارت عمادالدين باقي تهيه و منتشر شده و 4 نوشتار آن نيز به قلم باقي است.

 

19ـ اعدام و قصاص. تهران. نشر سرايي. چاپ اول 1381، چاپ دوم 1384. صفحات:279. قطع رقعي

دفاعيات علمي و فقهي باقي در دادگاه درباره مقاله اعدام و قصاص و نظرات ديني درباره اين موضوع است. جلد دوم اين کتاب تحت عنوان «تاوان اصلاحات» که شامل دفاعيات باقي درباره ساير اتهامات به ويژه اتهامات مربوط به مقالاتش درباره قتل‌هاي زنجيره‌اي بود که دوبار از وزارت ارشاد مجوز نشر دريافت کرد اما سعيد مرتضوي دادستان وقت مانع از انتشار آن شد.

 

20ـ گفتمانهاي ديني معاصر. تهران. نشر سرايي. 1382. صفحات:433. قطع رقعي

مجموعه مقالات پژوهشي و گفتارهاي باقي درباره دين، چالش‌ها وتحولات انديشه ديني که در مطبوعات مختلف منتشر شده است.

 

21ـ روحانيت و قدرت. تهران. نشر سرايي. چاپ اول 1383، چاپ دوم 1384. صفحات: 304. قطع رقعي

کتابي جامعه شناختي و ديني درباره نسبت دين و سياست، روحانيت و حکومت که مجوز تجديد چاپ سوم آن در دولت‌هاي نهم و دهم داده نشد.

 

22ـ قضاوت آمريکايي (آشنايي با سيستم کيفري آمريکا).  دنيس هافمن، ترجمه عمادالدين باقي و محمدحسين باقي، تهران. سرايي.1382. صفحات: 399. قطع رقعي

نویسنده در زمان نخستين حبس خود، در ترجمه و نگارش کتاب مشارکت کرد.

 

23ـ جنبش اصلاحات دموکراتيک در ايران. تهران. سرايي.1383 صفحات: 586. قطع وزيري

مجموعه مقالات باقي درباره اصلاحات سياسي در ايران از سال 1376 تا سال 1383 که در مطبوعات به چاپ رسيد و در آن نسبت دو مفهوم اصلاح و انقلاب نیز بررسي شده است.

 

24ـ حق حيات، جلد 1 (پژوهشي در امکان لغو مجازات اعدام در شريعت و قوانين ايران- گزارش و تحليل مجازات اعدام در ايران و چند گفتار ديگر)، قاهره، شبکه عربي حقوق بشر مصر با همکاری کمپین بین المللی حقوق بشر ایران ، 1386 ش، قطع رقعي (به زبان عربي)

 

25ـ حق حيات،جلد 2 (مسئله اعدام‌ افراد زير 18 سال و ريشه‌ها و چاره‌هاي فرهنگي و فقهي آن در ايران، به پيوست گزارش احکام اعدام زير18سال در دهه 1376-1386)، قاهره، شبکه عربي حقوق بشر مصر با همکاری کمپین بین المللی حقوق بشر ایران، 1386 ش، قطع رقعي (به زبان عربي). این تحقیق با حمایت یونیسف انجام شد.

نسخه فارسي دو جلد کتاب حق حيات افزون بر انتشار اينترنتي در شمارگان محدودي چاپ کاغذي شده و در اختيار برخي از علما، قضات، نمايندگان مجلس، فعالان حقوق بشر، پژوهشگران و استادان  قرار گرفت.

معرفی و دسترسی به نسخه پی دی اف فارسی و عربی در وبسایتhttps://emadbaghi.com/

 

26- حق حیات، جلد3: مقالات گفتگوها نامه‌ها (رویکردهای جامعه شناختی و حقوق بشری. تهران: انجمن پاسداران حق حیات، چاپ نخست پاییز ۱۳۹۹ قطع رقعی، ۵۵۶ صفحه.

 

27- حق حیات، جلد ۴ : در فقه حقوق بشر (مباحثات و مناظرات). تهران: انجمن پاسداران حق حیات، چاپ نخست ۱۴۰۱ قطع رقعی ۲۳۸ صفحه

 

28- شریعت نامه منتظری: فقیه انسان‌گرا. قم. دفتر حضرت آیت الله منتظری. چاپ نخست: آذرماه1402 قطع رقعی. 394 صفحه با نمایه ها

این کتاب درباره آرای وی در سپهر اجتهاد و‌حقوق بشر است‌. جوهر این جلد، دیدگاه انسان گرایانه ایشان است.

 

29– سیاست نامه منتظری: فقیه دور اندیش. قم. دفتر حضرت آیت الله منتظری. چاپ نخست: آذرماه1402 قطع رقعی. 292 صفحه با نمایه ها

جوهر این جلد، دیدگاه های سیاست مدارانه ایشان است. در این کتاب به پرسش ها و نقدهایی که درباره ایشان در زمینه مواضع و رفتارهای سیاسی مطرح بوده نیز پاسخ داده شده است.

 

30- روایت نامه منتظری: قائم مقام مردم. قم. دفتر حضرت آیت الله منتظری. چاپ نخست: آذرماه1402 قطع رقعی. 239 صفحه با نمایه ها

در این جلد از دو روایت عمده درباره ایشان و‌ جنگ‌ نابرابر این روایت ها و سانسور علیه وی، و از مستندسازی علیه قائم مقام تا ماجرای «حسینعلی» سخن رفته است.

این‌ جلد نه از لحاظ نظری و اندیشه ای بلکه از نظر تاریخی، مستندنگاری و واقعه نگاری برخی روایت ها درخور توجه است.

❗ این سه کتاب در واقع نوعی گردآوری است از هر آنچه در این سال‌ها درباره آیت الله منتظری گفته یا نوشته ام و عمده آنها در نشریات و رسانه های داخل کشور منتشر شده اند.

 

چهارگانه حق حیات و این سه گانه در بیان اندیشه ها، اجتهاد، سیاست و اخلاق آیت الله منتظری، به صورت pdf و رایگان در کانال تلگرام و‌ وبسایت نویسنده در دسترس همگانی هستند.

 

31ـ فلسفه اجتماعي، سياسي آيت الله منتظري، قم، دفتر آيت الله العظمي منتظري، چاپ دوم، 1392 ش، صفحات: 255، قطع رقعي – چاپ بعدي: تهران، سرايي، 1393 ش

 

32ـ دنياي بسته (جامعه شناسي و روانشناسي زندان از درون)، تهران، انتشارات سرايي، 1394 ش، قطع رقعي

 

33ـ بحثي در آيه ضرب و قيمومت(به پيوست: درنگي در جنبش زنان)، تهران، سرايي، چاپ محدود 1393 ش / چاپ رسمي 1396 ش قطع رقعي

 

34ـ جان ، تهران: انتشارات سرايي، چاپ دوم ۱۳۹۸

رماني است درباره تلاش براي اصلاح مجازات اعدام.

 

35ـ جامعه شناسي جنگ و صلح با رهیافت حقوق بشر: بازشناسی گسست معرفتی عرفی-قدسی. تهران: انتشارات سرایی، بهار ۱۳۹۸ قطع رقعی ۳۴۲ صفحه.

تحليلي آماري از شهداي جنگ ايران و عراق، بررسي نظريات جامعه شناسي جنگ، مطالعه جامعه شناختي و تجربي در زمينه عوامل انگيزش و بسيج در جنگ ايران و عراق براي اثبات تجربي نادرستي دوگانه عرفي- قدسي . همچنين داراي چند گفتار ديگر درباره آبشخورهاي جنگ، رابطه جنگ و دموکراسي و…است.

 

36– شهروندی و شهربندی. تهران: انتشارات سرایی، بهار ۱۴۰۱ قطع رقعی ۱۹۳ صفحه.

این کتاب حاوی مقالات و پرسش‌ها و پاسخ‌هايي در حقوق بشر و شهروندي، مفاهیم، چالش ها و راهکارها است که علاوه بر جنبه‌هاي نظري، ناظر به رخدادهاي واقعي و روزمره نيز هست.

 

37- جامعه‌شناسی‌دین: کاوش‌نظری ــ کاربرد عملی. تهران: انتشارات سرایی، زمستان1402 قطع رقعی، جلد گالینگور، 328 صفحه.

این کتاب دارای مباحثی چون مفهوم جامعه شناسی دین، معرفی و نقد نظرات ماکس وبر، جامعه شناسي ديني، امکان يا امتناع؟، است وگزارشي از سير بحث اسلامي کردن علوم اجتماعي در ايران، به همراه بيان نظريات مختلف در اين زمينه و بررسي اين‌که آيا مي‌توان جامعه شناسي اسلامي داشت و آيا اين ادعا با علمي بودن جامعه شناسي همخواني دارد؟ ،گونه شناسی گرایش های دینی و شبه دینی در ایران امروز و…

 

کتابهاي در دست آماده سازی

38ـ دين، حقوق بشر و ليبراليسم (مباحث گسترده‌اي درباره کانون‌هاي نزاع اسلام و حقوق بشر و راه‌ها و نظريه‌هاي سازگاري آنها)

 

39ـ مردم شناسي سوگواري (پژوهشي گسترده، ميداني و کتابخانه‌اي است از منظر مردم شناختي و جامعه شناختي براي مطالعه کنش‌هاي مذهبي توده در قالب عظيم‌ترين، عمومي‌ترين، جمعي‌ترين و کهن‌ترين مناسک مذهبي به ويژه سوگواري محرم. فرضيات نويسنده در زمينه دوگانه عرفي- قدسي که پيشتر منتشر شده است پايه نظري تحقيق را تشکيل مي‌دهند)

 

40ـ پايان پيامبري (گفتارهايي است درباره بعثت و ختم نبوت)

 

41ـ روشنفکری و پژوهشگری( کتابي است در سه بخش.1- معرفي و نقد جريان روشنفکري ۲- روشنفکري ديني در ايران و تمایز آن با پژوهشگری. 2- نقش شريعتي به عنوان اثرگذار‌ترين روشفکر  دهه‌هاي اخير)

 

42ـ شورش جامعه مدني (پژوهشي درباره احزاب و تشکيلات در جهان اسلام و در ايران معاصر است)

 

43ـ اجتهاد و پژوهشگري (داراي گفتارهايي درباره اجتهاد  و تقليد و قلمرو آنها، مرجعيت و نسبت آن با دموکراسي، شوراي فتوا، تفکر انتقادي و بحث روحانيت، اجتهاد، شريعت و حقوق بشر)

 

44ـ نقد جامعه شناختي فيلم و کتاب ( مجموعه گفتارها و مقالات نويسنده در زمينه نقد کتاب و فيلم)

 

45ـ يادواره (يادداشت هايي که به مناسبت درگذشت چهره‌هاي شناخته شده يا مورد توجه نويسنده، منتشر شده‌اند )

 

46ـ تجربه خميني (مجموعه پژوهش‌ها و مقاله‌هايي درباره آيت الله خميني)

 

47ـ درسهايي درباره حقوق بشر (مباحث تاريخي و فلسفي و سيرتطور حقوق بشر و تکامل نظريه‌هاي آن)

 

48ـ سکولاريسم (درباره رابطه دين و سياست و عرصه‌هاي عرفي و قدسي)

 

49ـ شهر مدرن (کتابي است درباره زندگي شهري و آثار صنعتي شدن و رشد و توسعه زندگي شهري بر فرد و جامعه).

 

✔درباره چگونگی تهیه کتاب هایی که به صورت رسمی و توسط انتشارات سرایی عرضه شده و موجود هستند به کانال انتشارات سرایی https://t.me/Saraeepubl مراجعه کنید.

 

کانال گفتارهای باقی  https://t.me/emadbaghi

اینستاگرام     emadeddinbaghi

وبسایت        www.emadbaghi.com

فیس بوک      Emadbaqi@

نوشته شده توسط
عمادالدین باقی
دیدن همه یادداشت ها
گذاشتن پاسخ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

In order to use the Instagram feature, please install and activate Meks Instagram Widget plugin .

نوشته شده توسط عمادالدین باقی