• بگرد
  • بازیابی گذرواژه

‍ ‍ در خدمت ناقضان حقوق بشر

#عمادالدین_باقی
☀️سرمقاله روزنامه سازندگی،ش۱۷۷۵ شنبه ۱۰ شهریور۴۰۳

( مقاله در تاریخ ۵ شهریور تحویل روزنامه شد)
✍️شورای حقوق بشر سازمان ملل تعدادی گزارشگر موضوعی حقوق بشر دارد که اکنون به ۴۵ موضوع رسیده و نیز برای بعضی از کشورها که از نظر حقوق بشری وضعیت بحرانی دارند گزارشگر ویژه تعیین می‌کند. یکی از گزارشگران ویژه در امور حقوق بشر ایران، گالیندوپول بود که به نظر می‌رسد از بهترین گزارشگران بود و ایران هم به رغم گزارش‌های انتقادی او به وی اجازه حضور و بازدید داد و سه سفر به ایران داشت. پس او کاپیتورن، یک‌ گزارشگر حرفه ای جایگزین شد. هرچند دیگر گزارشگران ویژه اجازه حضور نداشتند اما بعضی از گزارشگران موضوعی بدون سر و صدا ر ایران حضور پیدا می‌کردند.
آخرین گزارشگر ویژه تا ۳ هفته پیش آقای جاوید رحمان بود و اکنون که از این جایگاه کنار رفته در همایش سازمان مجاهدین خلق حضور یافته و تصاویر او در کنار مریم رجوی دیده می شود. مریم رجوی رهبر سازمانی است که هنوز در لیست سیاه تروریسم بعضی از کشورهای غربی قرار داشته و چند سال پیش سازمان دیدبان حقوق بشر گزارش تکان دهنده ای در مورد وضعیت نقض حقوق بشر در پایگاه آنان منتشر کرد. پیشتر هم عکس‌های یادگاری رحمان در زمان مسئولیتش، با مقامات وزارت خارجه آمریکا در دوره پمپیو-وزیر خارجه جنگ طلب ترامپ- که مدافع دو آتشه همین سازمان بود، نشانه‌هایی از نقض بی‌طرفی را نشان می‌داد. بدیهی است که یک گزارشگر باید با همه افراد ملاقات کند اما ملاقات با مقامات آمریکایی نه در سازمان ملل بلکه در وزارت خارجه و همچنین همراه با انتشار عکس یادگاری، خلاف موازین حرفه ای کار گزارشگر بود.
این حرکت جاوید رحمان ناقض شئونات یک گزارشگر بی‌ غرض است که وظیفه تهیه “اطلاعات دقیق و بی‌طرفانه” دارد. تلاش های حقوق بشری با داشتن چنین دوستانی نیاز به دشمن ندارد. جاوید رحمان پاکستانی الاصل با این اقدامش، هم به این سازمان خدمت کرد و هم بیش از آن به جمهوری اسلامی، زیرا بر ادعاهای جمهوری اسلامی در مورد اینکه گزارش‌های او تحت تاثیر منابع آلوده هستند صحه گذاشت.
اکنون خوشحالم که در چارچوب رعایت استقلال و شئونات حقوق بشری، برخی وساطت های انجام شده برای همکاری با او را رد کردم و در حد توان و مقدورات از ظرفیت رسانه‌های داخلی برای بیان موارد نقض حقوق بشر استفاده کرده و به کمک همراهان و همکاران و وکلای حقوق بشری اقدامات عملی لازم را برای مددجویان انجام دادیم.
حکومت ایران نیز پیوسته با ممانعت از ایفای نقش موثر نظارتی مدافعان مستقل حقوق بشر، هم، راه اصلاح خود و تحقق حقوق شهروندان را مسدود می‌کنند و هم مرجعیت نظارتی را به نهادهای و نیروهای برون مرزی واگذار می‌ نماید که می تواند در شرایط خاصی به یک جریان بین المللی تبدیل شده و پیامدهای اقتصادی و امنیتی بزرگ داشته باشد.
سوگیری معدودی از گزارشگران را در موارد دیگر هم می توان مشاهده کرد. با وجود مواضع شجاعانه خانم فرانچسکا آلبانیز، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر در فلسطین، همین امروز هم سکوت مطلق برخی از گزارشگران ویژه درباره محکومیت جنایات اسراییل در غزه (که برخی رسانه ها و سیاستمداران غربی، آن را هولوکاست فلسطینی خوانده اند) و عدم همراهی یکی از آنها با اکثریت گزارشگران دیگر – حتی در بیانیه هایی که همزمان حماس و اسراییل را محکوم می کنند- بیانگر سوگیری شدید سیاسی و ایدئولوژیک و فقدان صلاحیت گزارشگری حقوق بشری است.
این موارد هرچند اندک باشد اما به خاطر حساسیت بالای موضوع حقوق بشر نباید از کنار آن گذشت. همین موارد اندک نشان می دهد شورای حقوق بشر سازمان ملل نیاز به خانه تکانی دارد تا اجازه ندهد سوگیری و لغزش برخی نفرات، دستاویزی به دست مخالفان حقوق بشر داده و مکانیسم‌های نظارتی و اعتبار جایگاه گزارشگران را تضعیف کنند.

📡 کانال گفتارهای باقی
https://t.me/emadbaghi
وبسایت
www.emadbaghi.com

بعد از واکنش های منفی زیاد، جاوید رحمان به بی‌بی‌سی فارسی گفت:
از ‎مجاهدین_خلق پول نگرفتم. منظورم از «رئیس جمهور منتخب» عنوان سازمانی ‎مريم_رجوى بود. و در صفحه خودش هم در ایکس نوشت:

و بهمن کلباسی از خبرنگاران بی بی سی در ایکس نوشت: تقریبا همه کسانی که برای رجوی و گروهش سخنرانی می کنند هزاران گاه ده‌ها هزار دلار پول می گیرند. جاوید رحمان در پاسخ پرسشهای همکارم پرهام مدعی شده هیچ پولی نگرفته.

https://x.com/bbckalbasi/status/1830705963575201912?s=08

یاسر میردامادی: جاوید رحمان در تشکر اول سخنرانی‌اش گفت از دعوت «سخاوت‌مندانه‌»ی «رییس جمهور منتخب» سپاس‌گزار است. حالا می‌گوید که پولی نگرفته، اگر چنین است پس منظورش از «سخاوت‌مندانه» لابد موزها و نارگیل‌هایی بوده که جلوی او در بشقاب گذاشته بوده‌اند. https://x.com/ymirdamadi/status/1830848330466795656?s=08

 

لاله بازرگان نیز بعد از حرکت نادرست جاوید رحمان، تلویحا ادعاهای حکومت درباره ارتباط و تاثیر جاوید رحمان از منابع مجاهدین را تایید کرده است.

او می نویسد: «عمادالدین باقی» خجالت بکش
«گالیندوپل» گزارشگری بود که خاک در چشم حقیقت پاشید و دل ما خانواده های ‎#کشتار_۶۷ را خون کرد! او بعد از کشتار به ایران آمد فریب دروغ های رژیم را خورد و خام رژیم شد رفسنجانی بهش گفت فقط هزار نفر را کشته ایم و هزارنفر هم رقم بزرگی نیست این در حال بود. که او لیست اسامی هزار نفر جانباخته را داشت اما در میان اشک و آه ما چندماه بعد از جنایت بزرگ ‎#کشتار_۶۷ به ایران آمد و در گزارش خودرژیم را محکوم نکرد!
ما در دیدارهایی که با جاوید رحمان داشتیم لعن و نفرین به گالیندوپل فرستادیم و به جاوید رحمان گفتیم مثل گالیندوپل نباش. چشم بر حقیقت نبند! جاوید رحمان به درد دل ما گوش داد و در واقع برای جبران خساراتی که گالیندوپل وارد آورد این گزارش بی نظیر را نوشت! عمادالدین باقی تو سالهاست که خودت را به رژیم تبهکار اسلامی فروخته ای و ادعای پژوهشگر و فعال حقوق بشر داری.آنوقت گالیندوپل را بهترین گزارشگر مینامی! شرم بر تو! آه ما خانواده های داغدار دامنگیر است! اوف بر تو!

https://x.com/LalehBazargan/status/1830725160409931873?t=LXKNVXk7QaBzlxl7vhex5w&s=08

 

نوشته شده توسط
عمادالدین باقی
دیدن همه یادداشت ها
گذاشتن پاسخ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

In order to use the Instagram feature, please install and activate Meks Instagram Widget plugin .

نوشته شده توسط عمادالدین باقی