• بگرد
  • بازیابی گذرواژه

بازداشت خالق تلگرام، چالش‌ها و پرسش‌ها

#عمادالدین_باقی
✍️وقتی پاول دورف، خالق تلگرام در فرانسه بازداشت شد ما نه تنها به عنوان مدافع حقوق بشر بلکه به عنوان کسانی که در بستر تلگرام از دیوار سخت سانسور عبور می کنیم نمی توانیم بی تفاوت باشیم. شگفت اینکه شبکه خبر تلویزیون دولتی ایران، مدافع او شده در حالی که تلگرام در ایران فیلتر است.
۶سال پیش که تلگرام فیلتر شد و تصور می رفت کاربرانش را از دست بدهد، تصمیم داشتم کانال تلگرام تازه تاسیس خود را تعطیل کنم که واکنش شگفتی آور کاربران و افزایش دو و نیم برابری دنبال کنندگان کانال در چند روز، نمونه ای از پیام و پاسخ مردم ایران به این فیلترینگ بود. مردم با تحمل هزینه و مشقت فیلترشکن ها نشان دادند این بستر را ترک نمی کنند و تن به سانسور و اجبار حکومتی و سلب حق آزادی خود نمی دهند و من هم در تلگرام ماندگار شدم.
اکنون یکی از کانال های اصلی من نویسنده با مخاطبی که سانسورچیان کوشیده اند پیوندمان را با انها قطع کنند همین کانال تلگرام است.
فرانسوی ها نیز در حالی پاول دورف را به اتهام دفاع از خردسالان بخاطر محتوای جنسی کودکان وعدم همکاری با پلیس برای دادن اطلاعات کلاهبرداران و قاچاقچیان بازداشت می کنند که خودشان قانون ضداخلاقی حق پذیرش فرزندخوانده توسط زوج های همجنس را تصویب کرده اند که بسیاری از مدافعان حقوق بشر آن را نقض حقوق کودکان دانستند.
همچنین حفاظت از امنیت داده های کاربران تلگرام، حفاظت از اصول حقوق بشر درباره آزادی و امنیت شخصی است و بازداشت پاول دورف، اعتبار فرانسه را در این زمینه به چالش کشید. برادران دورف دقیقا به همین دلیل که دولت روسیه خواستار همکاری آنها برای ارائه اطلاعات کاربران بود ناگزیر شدند از زادگاه خویش بگریزند.
هرچند امروز یکشنبه ۴ شهریور ۱۴۰۳ اعلام شد که پاول بعد از طی مراحل قانونی آزاد خواهد شد اما این پرسش درخور توجه هم برجای می‌ماند که چرا کسی که می‌دانست در فرانسه بازداشت می‌شود، بدون نگرانی به سوی این اتفاق رفت؟

کانال گفتارهای باقی https://t.me/emadbaghi
وبسایت www.emadbaghi.com

اینستاگرام https://instagram.com/emadeddinbaghi
فیس بوک https://facebook.com/Emadbaqi

رهبر جمهوری اسلامی در دیدار با مسئولان دولتی بعد از بازداشت دورف:

«باید در فضای مجازی حکمرانی قانونمند وجود داشته باشد.همه‌جای دنیا این موضوع وجود دارد. دیدید که آن جوان بیچاره را (مالک تلگرام) فرانسوی‌ها چکار کردند؟»

متذکر می شود که او به رغم اتهات سنگینی که وارد شده بود چهار روز بعد ازاد شد.

نوشته شده توسط
عمادالدین باقی
دیدن همه یادداشت ها
گذاشتن پاسخ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

In order to use the Instagram feature, please install and activate Meks Instagram Widget plugin .

نوشته شده توسط عمادالدین باقی