• بگرد
  • بازیابی گذرواژه

بازتاب یک شکاف(سوگواری نامتعارف دختران کرجی)

#عمادالدین_باقی
📜سرمقاله روزنامه سازندگی، شنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۳

✍️در شیعیان کشورهای دیگر، دسته های سینه زنی زنان وجود داشته از جمله در شیعیان لبنان، زنان موکب و دسته راه می اندازند در حالی که در ایران، زنان، همواره نقش تماشاچی یا طفیلی دسته های مردانه را داشته اند. سال های گذشته به ندرت دسته های سینه زنی زنانه توسط همان زنان سنتی با همان پوشش های سنتی مشاهده شد و حتی حضور دختران بدون روسری هم دیده شده و حساسیتی برنینگیخته بود اما در روز سه شنبه۲۷تیر، عاشورای ۱۴۰۳(دیروز) در کرج تعدادی از دختران جوان سیاهپوش در یک دسته زنجیر زنی دیده شدند که چون غریب بود ویدئوی آن بلافاصله تمام شبکه های اجتماعی را درنوردید‌. به محض مشاهده آن در اندیشه شدم که نظریه های توطئه به کار خواهند افتاد و شاید برای زهرچشم گرفتن و پیشگیری از تکرار این موارد برخوردی با آنان صورت گیرد. یک روز بیشتر نگذشت که خبر آمد دختران عزادار کرجی احضار شده اند و فرمانده انتظامی استان البرز اعلام کرد: با عنایت به انتشار ویدیویی در فضای مجازی مبنی بر حضور چند دختر بی‌حجاب در دسته عزاداری روز عاشورا و خدشه‌دار شدن احساسات عزاداران حسینی در سراسر کشور؛ پیگیری موضوع در دستور کار مأموران پلیس استان قرار گرفت. همه این افراد پس از شناسایی به پلیس استان البرز احضار شده‌اند.»لغو مجوز هیأت کرجی که افراد بدون حجاب در دسته عزاداری آن حضور پیدا کرده بودند. مسئول هیأت نیز احضار شد.
خبرگزاری قوه قضاییه هم اطلاع داد: هیئت متخلف کرجی لغو مجوز شد. رئیس سازمان هیأت و تشکل‌های دینی از لغو مجوز هیئت کرجی که افراد بی‌حجاب در دستهٔ عزاداریِ آن حضور پیدا کردند، خبرداد. اقدام صورت‌گرفته در این هیئت متأسفانه برنامه‌ریزی‌شده بود و با برنامه این فیلم تهیه و منتشر شد و به همین دلیل، مجوز هیئت لغو شد”.
تنها عاملی که می تواند برخورد با این افراد را بلحاظ  حقوقی توجیه بردار کند، برنامه ریزی شده بودن آن است. نگرانی بزرگ این است که برای توجیه این برخورد  تلاش بشود اعتراف به وابستگی به جریانی خاص را از چند جوان و نوجوان بگیرند. اثبات این ادعا چندان آسان نیست زیرا در حالی که بسترهای بی شماری برای اقدامات برنامه ریزی شده وجود دارد دور از ذهن است که افرادی در زمینه ای دشوار بخواهند دست به چنین کاری بزنند به ویژه اینکه تصور شود کسانی از مدت ها پیش برنامه ریزی کرده اند که هیئت مذهبی دایر کنند سپس در چنین زمانی چند دختر را هماهنگ‌کنند که بدون روسری زنجیر بزنند در حالی که موارد مشابه در سنوات قبل هم اتفاق افتاده است. از طرفی طرح چنین ادعایی به معنی پرت بودن از دگردیسی های عظیم در نسل جدید و مقا‌ومت روزمره در برابر روسری اجباری است و نیز حضور همین دختران بدون روسری در تظاهرات ۲۲ بهمن و روز قدس و صندوق رای و در کمپین های انتخاباتی اصولگرایان را که مورد استقبال قرار گرفته و تلویزیون دولتی هم با افتخار آن را پخش می کند زیر سوال برده و حرکتی برنامه ریزی شده و توطئه آمیز معرفی می کند.
من در مقام تجویز، توصیه یا ترویج سوگواری هایی مانند دختران کرجی نیستم به ویژه که این قبیل مناسک، برخاسته از مقتضیات اجتماعی و فرهنگی جامعه و جوشیده از متن ‌وقایعی است که باید معنا بخش همان باشد. من صرفا در مقام توضیح مسئله هستم.
نخست اینکه نباید بر این واقعیت که جامعه دچار تغییرات هنجاری شده است چشم پوشید. نکته مهم این بود که خود جامعه مذهبی و سوگوار محرم آن را مستحق برخورد نمی داند و عزاداری حسینی ‌واکنشی نداشتند.
دوم اینکه باید این رخداد را فهمید. به گمان من در دوقطبی شدید مذهبی و ضدمذهبی و دین ورزی و ضدیت با آن، “نسل زد” راهی پیدا می کند که سبک زندگی انتخابی و متفاوتش با سنت های مذهبی در تضاد و تقابل قرار نگیرد. روند شکاف عرف و قانون به سرعت در حال تعمیق و تشدید شدن است و با واکنش های پلیسی و قضایی نمی توان جلوی آن را گرفت. باید مرجعیت علم و تشخیص های علمی را پذیرفت.
پرسش این است که اگر اینها احضار شدنی باشند چرا در طول همه دهه‌ها و سده‌های گذشته، حضور بسیاری از افراد هنجارشکن نه تنها احضار که حتی ممنوع یا مذمت هم نشده و بلکه غالباً مورد تکریم هم قرار گرفته‌اند؟ آیا اگر کمپینی راه بیفتد و مطالبه ممنوعیت شرکت در عزاداری محرم یا برخورد با جوانانی که با خالکوبی و ظاهری نامتعارف در دسته ها حاضر می شوند و بعضا پرونده دارند را بنماید، پذیرفته خواهد شد؟ درحالیکه می دانیم بسیاری از روحانیون بارها حضور این افراد را توجیه مذهبی و حمایت کرده اند.

آیا در میان عشایر رفته اید و عروسی مختلط و یا مویه شان را با گیسوان پریشان دیده اید؟ که صدها سال است عادی بوده و بدون هیچ مشکلی وجود دارد
اساساً حضور یا میدانداری افرادی با ارزش‌های و سبک زیست و زندگی متفاوت پدیده جدیدی نیست و تنها شکل آن تغییر کرده است. در کتاب های تاریخی زیادی که روایتگر روایت‌های شاهدان و ناظران سوگواری‌ها از دهه ها و سده های پیشین تا امروز بوده به وفور گزارش‌هایی در مورد حضور لوطیان، می خواران و حتی تن فروشان در مراسم سوگواری بوده و با مجوز همین حکومت جاپ شده اند و نشان می دهد نه تنها هیچکس متعرض حضور آنان نمی‌شده بلکه آن را فرصتی برای درک متقابل یا تاثیرگذاری بر آنها دیده اند و داستان ها و اشعاری در پاک شدن گناهان آنان به سبب سوگواری برای حسین علیه السلام گفته اند. این در حالیست که دختران کرجی بر همه آن اصنافی که به عنوان نابهنجار شناخته می‌شوند شرافت دارند و آنها را نمی‌توان به لحاظ اخلاقی مشمول هیچگونه مذمتی قرار داد. صرف نداشتن روسری، دلیل بر انحراف اخلاقی یا مذهبی نیست و چه بسا آنها از برخی مدعیان دینداری هم نزد خداوند مقرب‌تر باشند.
بدون شک گفتگو با این جوانان، سودمند است و برخورد قضایی، نتایج معکوس و منفی در پی دارد.

کانال گفتارهای باقی https://t.me/emadbaghi
وبسایت www.emadbaghi.com

اینستاگرام https://instagram.com/emadeddinbaghi
فیس بوک https://facebook.com/Emadbaqi

تعدادی از کامنت ها و مباحثات ذیل این مقاله در کانال تلگرام

Hamid.n:
سلام، یک سوال چرا تا به حال این دلواپسان و نیروی انتظامی و غیره، به این شیرهای تعزیه و یا عزاداریهای مستهجنی که درآن افراد خودزنی میکنند و با قندان و آجر و… خودشان را میزنند واکنش نشان ندادند؟
چرا به پخش سیگار در موکبهای امام حسین، خوردن آب جوراب (بنا به قول رائفی پور) و هزاران نمونه از بی اخلاقی هایی که مایه تمسخر شده کسی واکنش نشان نداده؟
خسارت یک روضه خوان بیشتر است یا چند نوجوان و جوان که سوزمندانه عزاداری میکنند؟

Hassan Sibaee:
سلام علیکم،
آنچه که در کرج گذشت، ستودنی بود و زیبا. آن دخترکان، عزادار امام حسین علیه السلام بودند، زنجیر زن و یا حسین گو،
نه هتک حرمتی بود و نه توهینی،
نه دین ستیزی بود و نه ساز مخالفی،
بدون خودنمایی و ریا و تظاهر،
ظاهر و باطنشان یک رنگ بود در ابراز علاقه و وفاداری به سالار شهیدان.
آيه “کل يعمل علی شاکلته” را شعار خود ساخته بودند که هرکس بنا بر راه و مسلکش دنبال خدا می گردد.
اجرشان با سرور آزادگان، و رنجشان اجر مضاعفی است که گوارایشان باد.

Saeedeh Izadi:
همواره مناسکی همچون سینه زنی و تعزیه خوانی مناسکی مردانه قلمداد می‌شده است   چنانچه در تعزیه خوانی نقش حضرت زینب و سایر اسیران زن را مردان باز می کنند
در دسته جات سینه زنی هم خانمها در آخر دسته بصورت حاشیه ای حضور دارند

حرکت دختران  زنجیر زن در کرج تقابلی نوین در رویارویی با سنت ها و مناسک مردانه هست که می خواهد از مناسک مذهبی جنسیت زدایی کند .
چه بسا  منجر به تجدید نظر در افکار بخشی از جامعه صورت بپذیرد ،کسانی که دختران بی حجاب را بی دین تصور می کردند .
این دختران جوان  تعریف جدیدی از دین و مناسک دینی را باز تولید میکنند .

سیدرضا:
اجرشان با سرور ازادگان که چون خواهرش زینب حاضرشدند تمامیه سختی و شکنجه مسیر کوفه تا شام را تحمل کنند اما حجاب برندارند اری رفیق ستودنی بود وزیبا ؟!

زینبی که نقل است تاروز عاشورا نامحرم حضورش را درک نکرده بود… اری بودن شک اجرشان را امثال شما بیشتر درک خواهید کرد

به کدامین دین معتقد هستید مرد باشید و در دین خود افاضه فیض بکنید

Hassan Sibaee:
ايشان پا در موکب عزاداری گذاشتند نه در مجلس میگساری!
اجرشان با میزبان

سیدرضا:
جناب استاد حضرتعالی بهتراز بنده تسلط بر معناو اصطلاحات دارید و یقینا معنی مغالطه را بهتر از بنده میدانید …
مغالطه یعنی قیاس فاسدی که منتج به نتیحه صحیح نمیشود و یا مخاطب را به نتیجه اشتباهی میرساند وفساد ان میتواند از ماده یا صورت یاهردوباشد

جسارتا مغالطه شما از کدام سنخ است یاهردو؟!

کامنتها نشانگر هردو مغالطه صورت گرفته را نشان میدهدکه معالطه شما مواد برهان و هم شبیه به جدل دارد که برای ابطال امری سعی نتیجه گیری ادعا خود هستید استاد اگر علم و عالمی این است وای بحال انانکه اینچنین با علم وارونه رفتار میکنند و عوامی همچون حقیر را به خطا سوق میدهند

وخدا همین نزدیک است

مشکل همینجاست که درک درستی نه موکب داریم و نه میزبان

وحید خوشیده:
نمیدانم چرا شرکت در عزاداری ( با اینکه شخصا طرفدار زنجیر زنی و دیگر مراسم از من در آوردی نیستم) نمی بینند و فقط بی حجابی را میبنند

منبریها و مداحها جمله ای دارند. که باز با آن شخصا مخالفم و می گویند همه چی در دستگاه عزاداری امام حسین جائز است ( قمه زنی ، ….) ولی اینجا که میشود فریاد وا اسلام میزنند

جانم فدای حسین که هنوز هم ناشناخته و مظلوم ث غریب است

Mahdi Zandi:
دختر آرایش کرده ‌در حالی که سگی بغلش بود در صف نذورات ایستاده بود خانمی تذکر داد؛دیگری برآشفت که چرا می خواهید #امام_حسین را مصادره کنید ؛درب این دستگاه بر همه باز است ؛حتی بی حجاب و #شرابخوار !

مادر پیری با صدای لرزان گفت :

پس امام حسین بی خود #شهید شد؛ چون یزید ایرادی نداشت ؛ کمی مست بود؛ #زن_باز بود و #سگ_باز

Seyed Mostafa Zarifi:
ببخشید یک سوال داشتم،شخصی وصیت کرده بود که به پسرخوانده ام که او رابسیار دوس داشته ام در زندگی، در مراسمم ظلم توهین نکنید اما بعضی وراث او این کار را بکنند آن هم در مراسم و آن هم به طورعلنی، شما چه نگاهی به این وراث خواهید کرد؟مسئله حجاب به عنوان یک حکم شرعی مسلم همین طور هست. سوال بعدی، اگر یک شخص در فردا روزی که فرضا حجاب و شراب و…آزاد شد با مستی وارد هیئت شودمشکلی ندارد از نظر شما؟ امام حسین ع که برای احیای سنت جدشان و امر به معروف و نهی از منکر و انسانیت قیام کردند، بعد کسی به طور علنی بیاید خلاف آنها عمل کند عیبی ندارد؟من تکثر را می پذیرم و دستگاه امام حسین ع برای همه انشان ها هست و هیچ فرقی نداره اما باید مراعات حرمت کرد.شما در مراسم کسی که عزاداره و یک سری سنت و ارزش داره اگه بخواهید شرکت کنید و مراتب قدردانی خود را نشان بدهید سعی می کنید به آن ارزش ها عمل کنید ولو اعتقاد نداشته باشد.

a t:
عزاداری برای امام شهید شیعیان در انحصار هیچ کس نیست هرکسی با هر سبک پوشش وزندگی می تواند عزادار سالار شهیدان باشد،اگر زن بی حجابی برای پدرخود عزاداری کند باید اورا سرزنش کرد؟

دکترقنبرپور:
با سلام،آیین های سوگ و سوگواری و سیر تکوینی و اشکال متحول آنرا نباید با پدیده “عقل- رویه تمامیت خواهی در جایگاه حاکمان” در یک میز قرار داد.

V N-m:
دراینکه این دختران قصد عزاداری نداشته وهدفمند وبرنامه ریزی شده و حتی از کانونهای ضد دینی و چه بسا جاسوسی خط گرفته و مزدورانه اقدام به چنین هنجار شکنی کرده باشند بعید نیست، اما درنحوه ی برخورد با چنین ناهنجاری هایی نباید یک یا چند افسر پلیس تصمیم گیری کنند بلکه باید اتاق فکر توانمند و برخوردار از انواع تخصص های مهارتی اجتماعی تصمیم گیری شود و نیروی انتظامی اجرا کننده تصمیم متخصصان رفتار اجتماعی باشد. 🤔🤷‍♂️

وحید خوشیده:
چند دختر بی حجاب حاکمیت را به خطر انداختند ؟ 😁
مردم باید آزاد باشند که آنطور که صلاح میدانند عزاداری کنند

مگر مراسم کنونی ما را ائمه (ع ) انجام میدانند ؟

Seyed Mostafa Zarifi:
جسارتا به حاشیه ها نمی پردازم مثل حجاب اجباری . اما اصل مسئله؛ پس اگر من بگویم نظرم این است که همجنس گرایی یا مثلا تعدد زوجات برای خانم ها عیبی نداره شما هیچ مشکلی باهاش ندارید؟ یا اصلا بگویم شیعه یعنی تجربه امر قدسی و نامتناهی و نه باور به وجود پیامبر ص و قرآن و… و یا اینکه بنده صلاح ببینم که در مراسم عزاداری امام حسین ع، شراب خورده شود به نیت ثارالله یعنی امام حسین ع، آن وقت شما می پذیرید؟

لطف می کنید اگر فقط جواب سوال های من رو کوتاه بدید که پرسیدم.سوال هایم باتوجه به دانشجوی فلسفه غرب و طلبه بودن بود نه اینکه بخوام جدل الکی و تخاصم کنم.

وحید خوشیده:
چشم سعی میکنم کوتاه پاسخ دهم با اینکه سؤال کوتاه می‌تواند جواب طولانی داشته باشد
نه موافق همجنس گرایی هستم و نه تعدد زوجات بانوان
ولی اگر کسی مایل به اینگونه اعمال است به خودش ربط دارد. جامعه قانونی را میپذیرد که عرف باشد . خداوند در قرآن و پیامبر در سنت قوانینی را وضع کردند که بنده به اصول آن که عقلانی و عادلانه و اخلاقی و مورد پذیرش جامعه زمان خود باشند را با کمال میل میپذیرم ولی نه جزییات را. قوانین ۱۴۰۰ پیش در حزیرةالعرب را نمی توان امروز پیاده کرد.
آنچه خلاف سیره امام حسین است در مجالس او هم جایی ندارند. چه شراب خواری باشد چه ارتزاق از راه دین که منبری ها انجام می‌دهند .

بزرگوار
شاید یکی از بهترین کتابها در مورد حماسه عاشورا : بعد ار پنجاه سال مرحوم سید جعفر شهیدی است کتاب کم حجم و مفیدی است و فکر کنم به سؤالات شما پاسخ کوید

یاران امام حسین حدود ۱۲۰ نفر بودند
سپاه عمر بن سعد حدود ۴۰۰۰ نفر بودند
۳۰۰۰۰ اغراق به نظر می آید
البته ۴۰۰۰ نفر هم برای ۱۲۰ نفر زیاد بود
امام به هیچ عنوان حاضر به بیعت نبود و نمی خواست جنگ کند و میخواست زندگی کند ولی حاضر نبود قبولی بیعت حاکمیت ظالم یزید را بپذیرد و آماده بود جان عزیزش را در این راه بدهد
پیشنهاد هم کرد به سر حدات برود یا بعضی نوشته اند که فرمودند به هند بروم ( منظور دوری از مقر خلافت )

سپاه عمر بن سعد نماز هم میخواندند و بر این عقیده بودند که امام بر علیه خلیفه خروج کرده و باید کشته شود

امام در روز عاشورا فرمود که شکمهای شما انباشته از حرام است
منظور اموالی است که معاویه حدود ۲۰ سال از بیت المال به آنها داد

تاریخ تکرار میشود

Seyed Mostafa Zarifi:
حجاب و عفاف خلاف سیره امام حسین ع نبوده؟شما دارید می فرمایید که دین هسته سختی ندارد و لذا اگر احکامش عقلائی باشند و عرف بپسندد درست است از نظر شما هم، خوب پس در این صورت شما نمی توانید خوانشی از دین را که ولو نادر باشد رد کنید مثلا می فرمایید شراب خواری راهی ندارد در مجلس امام حسین ع یا اینکه هم جنس بازی در خود شرع،در حالی که کسی شاید این خوانش را ارائه بدهد و مثلا چند تا حدیثم ارائه بده. شاید بگید نمی شه در حالی مه تاریخ می گوید به ما که ممکنه این امر.کی فکرش را می کرد هم جنس بازی در مسحیت به رسمیت شناخته بشه توسط کلیسا؟!حجاب هم از امور مسلم اسلام است و انکار آن هم مثل همان خوانش نادریه که گفتم چه بسا در آینده رخ بده.

اینکه قرائات مختلف از دین هست حرف درستی است اما مسئله ای مثل حجاب از مسائل مسلم دینی است .طبق ایراد شما،کی گفته اسلام بدون توحید معنای ندارد؟شما که خود یک هسته سخت قائل شدید!علاوه بر اینکه من مثل شلایر ماخر می گم دین یعنی تجربه امر قدسی و اصلا باور به خدا یا پیامبر ص یا قرآن نیست.آیا شما نمی گویید این دیگر مسیحیت یا اسلام نیست؟ بله شما می توانید مسلمان باشید یا نه اصلا ناخداباور،من کاری ندارم شما می دانید و خودتان اما اینکه شما بگویید در اسلام حجاب واجب نیست دیگه دارید یک امر مسلم دینی که پر از فکت های تاریخی و.. است را منکر می شوید.لطفا در بافت خاص دین صحبت کنیم و نوع ادله دینی. اینکه شما هسته سخت قائل نشوید دیگر نمی توان معیار داشت و تفسیر و خوانش معتبر را از غیر معتبر جدا ساخت.

وحید خوشیده:
هسته سخت یا واجب دینی را چه کسی باید تعریف کند ؟

تعریف توحید ملا صدرا و علامه مجلسی یکی است ؟

Seyed Mostafa Zarifi:
می توان با رجوع به تاریخ و علما و کسب قدر مسلم ها دید.
در حجاب، چند صد هزار عالم دینی داریم که قائل به آن هستند و منابع هم در این باره داریم اما در مورد عدم وجوب آن چی؟

من که می گویم دارای وجه مشترک که اصل وجود خدا است هستند اما شما که فرمودید اسلام بدون توحید ،اسلام نیست بفرمایید آیا این هسته سخت نیست جسارتا؟ و اینکه آیا شما خوانش شلایرماخری مثلا اگر کسی از تشیع بدهد قبول می کنید و آن را اسلام می گذارید؟

وحید خوشیده:
بزرگوار نظر بنده برای خود من هسته سخت است نه برای دیگران
اگر نظر دانشمندی برایم عاقلانه باشد و انرا بپذیرم به خودم اجازه نمی دهم که بگویم حرف ایشان هسته سخت است و همگان باید قبول کنند

به قول استاد ترکاشوند در کتب فقهی ۱۰۰ سال پیش حجاب زمان قاجار حجاب شرعی بود و الان حاکمیت به همان حجاب شهیده مظلومه مهسا امینی راضی است و فردا به حجاب بدون روسری هم امکان دارد راضی شود

فقها یک روز دوش حمام و بلندگو و مدرسه مدرن و برده داری و تحصیل زنان را حرام میپنداشتند( البته مصباحیون هنوز بر هم این عقیده هستند ) ولی خیلی ها از این فتوایای ضد قرآنی عبور کرده اند

مشکل حوزه بسته بودن فضایش هست
مقدس کردن فقها و نظراتشان یک مانع جدی برای عرضه کردن یک فقه پویا که باعث پیشرفت جامعه دینی میشود هست

اگر حوزه ها را تعطیل کنند و یک دانشگاه برای تدریس علوم اسلامی با یک روش آکادمیک تأسیس کنند و روحانیت برای زندگی روزمره مانند دیگر مردم کار می‌کردند حتما یک فقه پویا به درد بخور که هر چند وقت یکبار بروز می‌شد بوجود می آمد

Seyed Mostafa Zarifi:
بگذریم از پراکندگی ها و حاشیه های این بحث که هر کدام ساعاتی زیاد می طلبد اما جواب اینکه آیا اسلام بدون باور توحید می توانیم داشته باشیم را نفرمودید؟ اصلا اگر هسته سخت نداشته باشد اسلام که پس با مسیحیت و …چه فرقی می کند جز اینکه اعتبارا به این اسلام یا به آن مسیحیت می گوییم؟ اینگونه بگویم که شما با نسبیت گرایی و بی معیاری مواجه می شوید اگر قائل به هسته سخت برای دین نشوید و وجود معیار، چراکه در آن صورت هر تفسیری از دین اسلام صحیح و درست خواهد بود حتی تفسیر داعش. شما چه طور آن تفسیر را نقد می کنید؟بر اساس تفسیر خود یا آن هسته سخت؟اگر بگویید بر اساس تفسیر خودم،تفسیر او اشتباه است. او هم خواهد گفت منم تفسیر خودم را دارم و بر اساس آن،تفسیر شما اشتباه است.و در نتیجه به شکاکیت و نسبیت گرایی خواهیم رسید.باید نوعی عینیت و معیار باشد‌.

سیدرضا:
سلام سرور گرامی …

جسارتا از کی تاحالا مادحین و افاضاتشان معیار و ملاک شعائر حسینی ع شده است ؟!

مداحی سراغ دارم که مطلقا باوری به اسلام ندارد؟! ایا عقلائی است که حرفها و مزخرفات این ادم را ملاک حرف خود قراردهیم ؟!

مضافا رفتار دون از شان و بی اخلاقی در هرنوع و جنسی که باشد مذمت شده و نکوهش شده است حال سوال اینجاست که ایا بخاطر کوتاهی برفرض حقیر باید چشم برهمه افعال نادرست بسته بشود؟!

استدلال جالبی ارائه ندادید

اری اگر زن بی حجاب درمجلس عزای پدرش با ظاهری نامتعارف و رفتارخلاف عرف وشان مجلس عزا حضور داشته باشد یقینا مستحق سرزنش است

سالبه به انفتای موضوع است دکتر جان …

رفتار خلاف عرف و شرع هیچ ربطی به تکوین و شکال متحول ان ندارد و اتفاقا عقل تمامیت خواه پوزیتویستی است که میخواهد با پلورالیزه کردن موضوعات اهمیت بحث را بکاهد که یقینا ناپسند است

مثل پروتستان ها میرفتیم مسجد و یک پک شراب ناب هم میزدیم و سرخوش میشدیم وبا خدای پدر و پسر و بانوی شهیده نام برده جنابعالی راز ونیاز وعبادت هم میکردیم و تامام

جعل و تصرف در باورهای دیگران یقینا زشت است ونااگاهانه …

وحید خوشیده:
عقل جمعی دینداران با تکثر آرائی که موجود هست می‌تواند یک اصولی را با مقتضیات زمان تعیین کند
این واژه هسته سخت هم اگر اشتباه نکنم استاد کدیور در مجادله اش در سال گذشته بیان کرد
دوستانی به ایشان تذکر دادند به چه حقی او به دکتر سروش می گوید هسته سخت همین هست

متوجه فرمایش شما هستم
جهت قبله برای مسلمین یک امر مسلم هست
حال اگر کسی به این نتیجه برسد که به هر سوی روی کنید وجه خدا را میبینید و نمازش را بدون گشتن قبله بخواند من کی هستم که به او بگویم نماز ت صحیح نیست

حرفم این است که من چه حقی دارم به کسانی که شیوه متفاوتی برای عزاداری امام حسین دارند بگویم بی حرمتی میکنید
شاید شیوه من بی حرمتی باشد

Seyed Mostafa Zarifi:
جسارتا این نگاه علاوه بر خود متناقضی ،در اخلاق هم به نسبیت و شک گرایی می انجامد. عیبی ندارد از نظر بنده که یک دین شناسی و با ادله ای موجه به لحاظ معرفت شناختی دینی که نزد اون عقل جمعی متدینین متخصص(و نه متدینین غیر متخصص)، چیزی را غیر شرعی و بدعت بداند. فی المثل در باب ححاب.خود شما فرمودید عقل جمعی متدینین در حالی که در باب حجاب به اندازه انگشتان دست نیستند کسانی که به عدم اجبار آن قائل باشند.علاوه بر اینکه در فضای حوزوی و حتی دانشگاهی اعتنایی خیلی بدان افراد و ادله ی ایشان نیست.اصلا یکی مثل اقای احمد قابل قابل مقایسه نیست با یکی مثل اقای علیدوست .

mohsen محسن وزیری:
تا اینجا تحلیل کاملی ازحرکت دختران زنجیر زن درنوشته ها ی دوستان دیده نشد

بیشتر کامنت ها جدل بود برسر حجاب ومذهب شیعه

واقعیت اینه نسل جوان امروز دغدغه دین ندارد اگر می بینید درمراسم عزای امام حسین شرکت می کنند واحترام میکنند ان بزرگوار ا بخاطر ان است اموخته اند حسین سمبل والگوی ازادی خواهان ومعترض به حاکم فاسد عصر خود بوده وجانش را درراه آرمانش داده

واما تحلیل حرکت دختران زنجیر زن که بظاهر عزاداری بدون حجاب در خیابان بود انهم درشهر که نیروانتظامی حظوردارد
حالا چرا همان ساعت از حرکت انها جلوگیری وبازداشت نشدند
چون دستورداشتند از عزاداری بدحجابها وبی حجاب ها جلوگیری نکنند

بنظر این حرکت دختران جوان یک تاکتیک هوشمندانه
برای اعتراض به حجاب اجباری بوده
حالا چه خودجوش یا برنامه ریزی شده این حرکت را انجام داده باشند
حرکت شجاعانه انها موثر واقع شد وفیلم ان وایرال شد وملیونها نفر درایران وجهان اعتراض انهارا دیدند

مقامات حکومتی هم برای همین وایرال شدن حرکت انها عصبانی شدند وفردای انروز دستور انحلال هیئت وبگیر وببند دختر هارا صادرکردند

مشابه این حرکت اعتراضی را مدتی قبل ازتین ایجر های شیرازی دیدیم که به بهانه اسکیت بازی حجاب ازسر برداشته بودند

البته درهمین ایام عاشورا فیلم های زیادی درمجازی پست شد دختران وزنان بی حجاب سینه می زنند وعزاداری به سبک مردان می کنند

بنظر حرکت اعتراضی دختران کرجی به حجاب اجباری تمام شدنی نیست
ونظام متعصب به حجاب حریف انها نمی شود
این چالش ودرگیری تا بیخیال شدن نظام ادامه خواهدداشت

امیرحسین:
البته حضور میخاره و روسپی و لوطی در عزای ایشان اشکالی نداره، در بروی همه باز است

ولی ندیدم کسی جواز میخارگی و روسپی گری در اینگونه مجالس رو صادر کرده باشد!

Emad Baghi:
کسی هم فتوای لزوم راهی اندازی دسته زنان زنجیرزن بی حجاب نداده است. حرف این است که چرا آنجا چشم می بندند و حتی استقبال می کنند ولی اینجا معامله ارتکاب جرم می کنند؟

امیرحسین:
منظور اینه که، فردی که اهل شرب خمر هست، یا توبه و ترک گناه میکنه و وارد اینگونه مجالس میشه
و یا قدرمسلمش اینه که در مجلس عزا ازین کارها نمیکنه، که اگر چنین کرد، قطعا باهاش برخورد میشه
یک فردی هم که قائل به حجاب شرعی نیست، انتظار میره وقتی در اینگونه مجالس شرکت میکنه، ترک حجاب نکنه

Kiomars Samadi:
درود بر شما،
ببخشید اگر کسی فکر کند با آدم‌کشی و جنایت و تجاوز به خدا نزدیک می‌شود، مثل شما و زنادقهٔ نواندیش و روشن‌کفری که قرآن را از روی هوای نفس و سازگاری با فرهنگ غالب تفسیر می‌کنند، او هم قرآن را برای خودش تفسیر کند، باز هم می‌گویید که من کی هستم که به او بگویم عملت پیش خدا مقبول نیست؟! یا نه، نص را برای خود مصادره می‌کنید و تنها فهم خود را از نص مقدس می‌دانید که کسی حق ندارد با آن مخالفت کند؟!

وحید خوشیده:
درود بر شما
نص قرآن روشن است و با روح انسان سازگار
لازم نیست شما دینداری من را قبول کنید
عقلانیت و اخلاق را رعایت کنید کافیست
من پاسخگوی اعمال و افکار خودم در رستاخیز هستم

با افراطی گری و تفسیر به رأی و تبعیض و سرکوب مخالفان مشکلی حل نمیشود

لکم دینکم ولی الدین

Hamid.n:
سلام. من گمان میکنم ممکن است این تباکی و وانمودکردن به عزاداری و غیره، در دوره ای امکان بزرگ بودن و پرتعداد بودن شیعیان را به آنها میداده.
این حالات وقتی توسط افراد زیادی هم انجام شود ناخودآگاه روی دیگران هم اثر میگذارد. و لشکر عزا و علاقه مندان را بزرگ تر میکند.
این احتمال را هم میتوان در نظر گرفت

وحید خوشیده:
با سلام و عرض ادب
صحیح میفرمایید
خود من هم وقتی در این گونه مراسم ( البته نه هر جایی) شرکت کردم یا میکنم و ذاکر اهل بیت که مخلصانه بدون گرفتن پاکت مرثیه خوانی میکند تحت تأثیر قرار میگیرم و اصلا مخالف مجالس برای اهل بیت (ع) نیستم بلکه خود حقیر هم آن را برگزار میکند

انچه بعد از انقلاب متاسفانه رایج شده اینست مداحی و نوحه خوانی که در حاشیه بود و اصل مجلس شده اند و سخنرانی ها و آگاه بخشی و معرفی حماسه حسینی به حاشیه رفته

گریه و زاری شده موضوع اصلی و حرفی از اهداف و عملکرد و الگو قرار دادن سیره حسینی در زندگی خصوصی و اجتماعی به فراموشی سپرده شده

در مجلس اربعین ۸۸ وقتی خطبه امام حسین در منی در باره فریضه امر به معروف و نهی از منکر را خواندم طرفداران حاکمیت اعتراض کردند و گفتند منظورت حاکمان و مسؤلین جمهوری اسلامی است

مجالس حکومتی که مدح یزید زمان را میکنند و راه معاویه را در تحریف اصول اسلامی در پیش گرفته اند و اکثر مجالس سنتی هم متاسفانه میخواهند سالی دو روز تکرار مکررات کنند که نه شیخ بسوزد و نه کباب
گریه ای بکنند و به خیال خود ثوابی تا سال دیگر با قمه و قیمه بدون حرفی از قیام

خوشبختانه گوشه کنار نو اندیشان دینی و آزادگان مذهبی. که در اقلیت هستند سخنرانی ها و مراسم خدا پسندی برگزار میکنند

فضای مجازی هم در نشر آنها کمک میکند ولی کافی نیست

جهل مقدس که استاد محقق داماد خوب تعریف کردند نفوذ بسیاری در جامعه مذهبی شیعه دارد

موفق باشید

نوشته شده توسط
عمادالدین باقی
دیدن همه یادداشت ها
گذاشتن پاسخ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

In order to use the Instagram feature, please install and activate Meks Instagram Widget plugin .

نوشته شده توسط عمادالدین باقی