• بگرد
  • بازیابی گذرواژه

💢درباره حکم اعدام شریفه محمدی

#عمادالدین_باقی
✍️من از جزئیات پرونده “شریفه محمدی” خبری جز آنچه رسما اعلام شده ندارم و بطور کلی بخاطر اصل حقوق بشری و شرعی احتیاط در دِماء، که از قواعد مهم حقوق کیفری است، نسبت به احکام اعدام با تردید و احتیاط می نگرم.در این مورد بدون دخالت دادن دیدگاه خودم در نفی اعدام، پرسش ها و نکاتی دارم:
۱- آیا صرف عضویت در کومله(چنانکه اعلام شده) دلیل حکم اعدام است؟
۲- صرف عضویت در یک گروه تروریستی بدون مباشرت در قتل از نظرفقهی مجازاتش اعدام نیست. دو اصل تفسیر مضیق قانون و تفسیر به نفع متهم در مورد ماده ۲۸۷ ق.م.ا، و واو استیناف گرفتن در عبارت آن(به قرینه ماده ۲۸۸) نیز اقتضا می کند “استفاده عضو گروه از سلاح” شرط باشد.
۳- چرا برخی قضات با ‌وجود امکان حبس برای برخی جرائم، در صدور حکم اعدام، گشاده دستی می کنند؟
۴- امام علی(ع) درنامه۱۴ نهج البلاغه می گوید: 《اگر زنان مشرک در حال جنگ و محاربه دستگیر شدند آزارشان نرسانید هرچند عزت و شرافت شما را نادیده بگیرند و آبرویتان را ببرند و امامتان و بزرگان تان را دشنام دهند همانطور که ما در زمان رسول خدا(ص) مأمور بودیم که کاری به زنان اگرچه مشرک بودند نداشته باشیم》.
این نکات نشان می دهند نه تنها درباره سلب حیات هر انسانی باید حساسیت داشت بلکه در خصوص زنان باید حساس تر بود و این تکلیف، بیش از همه بر عهده دستگاه‌های قضایی و امنیتی است.

📡 کانال گفتارهای باقی
https://t.me/emadbaghi
وبسایت
www.emadbaghi.com

چند کامنت انتختب شده ذیل این پستُ فقط از کانال تلگرام

M,kamal:
حضرت استاد…

سلام و درود.

آیا دولت آقای پزشکیان جرات و جسارت اصلاح قوانین مربوطه و تذکر به قوه قضائیه در چنین مصادیقی رو داره؟

یادم هست آقای خاتمی در دوره ریاست جمهوری نسبت به این امور بسیار حساس بود و طبق مسئولیتی که بر اساس قانون اساسی به عهده داشت به قوه قضائیه تذکر میداد ولی حضرات کار خودشون رو می‌کردند.
کتاب مسئولیت سنگین اجرای قانون اساسی که اواخر دوره آقای خاتمی با گردآوری دکتر مهرپور منتشر شد، ده‌ها نمونه از عدم توجه قوه قضائیه به چنین مواردی که از سوی شخص رئیس جمهور تذکر داده می‌شد رو گرد آوری کرده

حسینی:
رحمت خداوند به روح پدر و مادر شما باد

Mehdi Pourrahim:
تا از حق تعيين سرنوشت هر انسان و ايده اى در بالاترين سطح تصميم گيرى و قدرت دفاع نكنيد و ان را نپذيريد، شما تا كشيدن چهارپايه ي طناب دارش هم پيش مي رويد. ‌ #حقوق_بشر⁩ ‌ #انسان_مبناست⁩ ‌ #شريفه_محمدی⁩

S:
داداش دیگه میخوای برای تروریست جماعت هم انقدر دل نسوزون. با این حساب حکم اعضای داعش هم که دست به اسلحه نبردن نباید اعدام باشه. گروهک تروریستیه در حدی که خود آمریکا هم تروریستی میدونتش و اعضاش حق ورود به آمریکا رو ندارن و ترکیه شبانه روز داره بمباران شون میکنه، بعد فعال مدنی ایرانی اومده وکیل مدافع این شیاطین آدمکش شده

Emad Baghi:
بزرگوار گرچه صرف عضویت در یک گروه تروریستی و مسلح جرم است اما این موضوع غیر از قتل و غیر از استفاده از اسلحه است. تناسب جرم و مجازات یک قاعده عقلی و شرعی و حقوق بشری است و با این حرف های احساسی و سست، کسی حق ندارد پایمالش کند که خودش گناهی بزرگ است. درباره سلب حیات هم اینقدر خونسرد نباشید که اولین قربانی اش خودتان خواهید بود چون قساوت می آورد.

اسلامی:
درود بی کران بر شما استاد بزرگوار و آزاده🙏❤️

S:
آقای باقی یک موضوع سمپات بودنه، یک موضوع عضویت رسمی در گروهک تروریستی. کسی که عضو رسمی هست، اون هم در گروهکی که علنا کشتار مردم بیگناه در رزومه اش هست، فعالیت مدنی نمیکرده قاعدتاً و تمامی فعالیتهاش در راستای فعالسازی حلقه ی آخر زنجیره برای کشتاره. تروریست حق حیات نداره، چون ذات وجودیش در قتل و کشتار بیگناهان تعریف شده. در مورد سانتی مانتالیسم جمله ی آخرتون هم: نه، من قربانی نخواهم بود چون میدونم گروهک تروریستی یعنی چی و میدونی عضویت در گروهک تروریستی یعنی چی. هر انسان عاقل و بالغی این واقعیت رو میفهمه که عضویت در گروهک تروریستی از روی اجبار یا اشتباه رخ نمیده، بلکه تصمیمی کاملا آگاهانه اس.

Emad Baghi:
اگر شما اطلاعات مستندی درباره این پرونده دارید به اشتراک بگذارید و ما را هم آگاه کنید.

mohsen محسن وزیری:
سلام
بنظر می یاد حکم اعدام خانم شریفه محمدی مانند حکم اعدام توماج صالحی سوری باشد
وحاکمیت برای اهداف دیگری دراین ایام این حکم را رسانه ای کرده
این حکم هم بعد از کارکرد خودش ویک دوماهی فعالین حقوق بشری وکمپین های نه به اعدام ومردم معترض را سرکار گذاشت وترساند حکم اعدام توسط خودشان شکسته می شود

اهداف حاکمیت از رسانه ای کردن ان چیز دیگری است اعدام مطرح نیست

یادمه همان ماه اول انتخاب محمد خاتمی در۷۶ یک باره دستور بازداشت ومحاکمه کرباسچی شهردار تهران صادر شد
خاتمی به کنایه گفت می خواهند شیرینی این پیروزی را به کام ملت تلخ کنند
مورد دوم با طرح چنین حکمی ذهن فعالین وجامعه را درگیر ومشوش می کنند
ومورد دیگر اطلاعات جمع می کنند وحرارت سنج جامعه را می سنجند ومحک می زنند مخالفان داخلی چنین حکم هایی را
۴۵ساله درقدرتند تمام زیر وبم کار وروحیات مردم را بخوبی می شناسند
این ها دراین نوع کارها چرچیل را درس می دهند دست کم نگیرید انهارا خدای خدعه کردن هستند

S:
خب سفسطه بازی نتیجه ی مستقیم همون سانتی مانتالیسمیه که باهاش شروع کردید. مستندات عضویت این تروریست در گروهک تروریستی رو من اینجا خط به خط هم نشون بدم، شما برمیگردی به یه بهونه ی دیگه. آقای باقی، سانتی مانتالیسم شما تهش شده اینکه در این کشور از تروریست و آدمکش هم قهرمان میسازن. شما فعال مدنی نیستید، جاده صاف کن مشروعیت بخش به تروریسم هستید. من شاید قربانی اول اعدام تروریست ها نباشم ولی شما قطع به یقین قربانی اول بدست همین تروریست ها خواهی بود. خوشبخت کومله در سابقه اش فعال مدنی ترور کرده هم کم نداره، اگه نیاز به مستندات دارید با یه سرچ ساده در دسترسه.

سنباد:
.
جناب باقی !

آیا رسیدگی به این گونه اتهامات نباید با حق استفاده از داشتن وکیل توسط متهم ودر دادگاه علنی انجام شود .
شرایط دستگیری ، نگهداری ، بازجویی ، اعتراف گیری برای این گونه متهمین بویژه اینکه یک زن کارگر ( که گویا مادر هم هست ) و از خانواده‌ای تهی دست هست که احتمال تجاوز و شکنجه جنسی در آن کم نیست، می‌تواند مصداق جنایت علیه بشریت باشد ؟
ضمنا ایشان اگر عضو گروه کومله بوده در رشت چکار میکرده و چرا سه سال در زندان مخوف لاکان رشت نگهداری ودر رشت محاکمه می‌شود؟
آیا در قاموس برخورد کنندگان با این انسانها ذره ای از انسانیت و رافت اسلامی که مدعی آن هستند وجود دارد !؟
به سخنان مادر دردمندش خوب گوش کنید ، ببینید چه به روزش آمده که می‌گوید یا او را بکشید یا آزادش کنید .
🌺

Ali Rad:
این کلمه سانتی مانتالیسم را چقدر با حرارت و قشنگ بیان میکنید

آیا شما اعدام اعضای نوابیون را نیز تائید میکنید؟

آیا از اعدام ذوب شدگان ولایت و حاکمیت که دست به قتل شهروندان میزنند هم حمایت میکنید؟

مگر یکی از اعضای همین گروه های فوق مذهبی و سیاسی نبود که گفت خود ما هم در زمان شاه تروریست بودیم؟
آیا از اعدامش حمایت میکنید؟

یا اینکه در برابر تعداد بیشمار ترورها و اعدامهایی که شبهه ترور دارند از روش ماستمالیسم استفاده میکند؟

دشمن عزیز دغدغه شما جان انسانها و عدالت نیست
شما میخواهید حکومت و قدرت را در دستان خودتان نگهدارید حتی با ترور و اعدام، اما توجه نمیکنی:
امروز که طناب داری را بر گردن کسی می اندازی
فردا چوبه دار خودت برافراشته میشود

S:
اولا شماها بقدری ابلهید که فکر میکنید هرکی طرفدار اجرای عدالته حکومتیه. در مغز کوچک شما این واقعیت نمیتونه قرار بگیره که میلیونها مردم عادی کشور طرفدار اجرای عدالت هستن که اتفاقا شامل اعدام تروریست‌ها میشه. البته که برده های اینترنشنال که توانایی تفکر مستقل ندارن بهشون حرجی نیست، شما تکفیریها خانواده ی مقتول رو تکفیر میکنید بخاطر درخواست قصاص بدون کوچکترین حرفی در مورد قاتل، تروریست که جای خود دارد. شما برو ببین ایرادکارت کجاس که در مخالفت با حکومت بقدری ابله شدی که برای تروریستها ماله میکشی. در ضمن بجای تکرار این مزخرفات فردا فلان بهمان میشود، این رو بکن توی گوشت، تا دنیا دنیاس، حکومت هرحکومتی میخواد باشع، جای اعضای گروهک تروریستی بالای چوبه ی داره، حالا هرچقدر شعر میخوای بخون، ژستای سانتی مانتال بگیر. هر موقع فرق فعالیت مدنی و گروهک تروریستی رو فهمیدی اون موقع میشه امیدی به امثال تو داشت.

سنباد:
.
بزرگوار !

تو اصلا میدانی که در بسیاری از کشورها حکم اعدام با هر اتهامی لغو شده است !؟
حتا در بسیاری از کشورهای اسلامی مانند ترکیه
قصاص مال ۱۴۰۰ سال پیش عربستان است والان در هیچ کشوری جز ایران و افغانستان اجرا نمی شود .
بلی مردم طرفدار اجرای عدالت هستند ، ولی آنها که بقول شهید همدانی اشرا را مسلح می‌کنند و بجان مردم می اندازند، عدالت را اجرا میکنند .!؟
آقای آیت اله مصباح که فکر میکنم استاد تو باشد در فتاوایی تجاوز به مجرمین را مجاز شمرده است .
این است اسلام رحمانی تو !
کی و کجا حکومت فعالیت های مدنی را تحمل و سرکوب نکرده است !؟
مثلا در جنبش سبز که بیشتر راهپیمایی سکوت بود و تنها شعار در آن رای من کو بود ، مردم سرکوب نشدند و در کهریزک به زندانیان شکنجه و تجاوز نشد !؟
میلیارد میلیارد پول مردم و بیت المال را بالا کشیدند ، کدامیک مجازات شدند !؟
طشت رسوایی فساد های کلان روسای تو مدتهاست از بام افتاده تو بند کرده ای به یک زن که به او اتهام گروهکی زدند و میخواهی هرچه زود تر اعدامش کنند !؟
۸ میلیون ایرانی از دست بی عقلانی مثل تو از کشور فرار کرده و تمام مشاغل مملکت را پخمه ها ها و بی سوادان و ابلهانی مثل تو اشغال کرده اند .
شرم نمی کنی از خودت !؟
🌺

Emad Baghi:
بزرگواران با سلام
ببخشید که از دیروز فرصت نکردم نگاهی به اینجا بیندازم الان که بحث‌ها را دیدم آرزو کردم ای کاش همین گفتگوها را بدون نثار دشنام انجام می‌دادید که مطمئناً برای همه سودمندتر بود. خشونت کلامی درآمد خشونت فیزیکی است و هر کدام از شما که با خشونت مخالفید باید با مقدمات آن هم مخالف باشید. گفتگوهای شما بدون کاربرد بعضی از این کلمات مفیدتر است

سنباد:
.
جناب باقی !

این را به شخصی تحت عنوان S تفهیم کنید که ادعای اسلام و مسلمانی دارد و در گفتگویش ابتدا به انواع اتهام ها و توهین ها به دیگران ازجمله ابله و نظایر آن مبادرت می‌کند.
وشما را سانتی مانتالیست می‌خواند.
وزنان از جمله مادر و خواهر خود را از قول حضرت علی ناقص العقل می‌خواند..
از چنین آدمی توقع گفتمان عاقلانه وبدون خشونت کلامی دارید !؟
به نظرمن ایشان در زمره مزد بگیرانی هستند که در این گفتگو ها شرکت می‌کنند تا مانع گفتگوی معقول و منطقی و نتیجه گیری مفید از گفتگو باشند .
همانهای که در خیابان ها در مقابل هر گونه درخواست و اعتراضی به چماق و گلوله متوسل می‌شوند.
به اینان اگر فرصت داده شود تمام زمان گفتمان را با فحش و ناسزا و تهمت پر می‌کند.
🌺

Hamid.n:
سلام. شما ادعا کردید که ایشان عضویت در فلان گروه دارد. اطلاعات شما یا مبتنی بر علم به محتویات پرونده است یا ناشی از مطالب ارائه شده در فضای مجازی و رسانه ای است.
پس اگر مطلبی دارید عنوان کنید تا ما هم آگاه شوید.
ولی در کل موضوع رعایت حقوق متهم و حتی مجرم، بحث سانتی مانتال نیست. یک امر عقلانی است. وقتی حکومتی التزام به دادرسی عادلانه نداشته باشد، طبیعتا دایره ی این رفتار به بقیه ساحاتش هم کشیده میشود و اتفاقا خود همین امر موجب افزایش جرم و جنایت میشود. و منجر به نارضایتی بیشتری میگردد.
به صرف عضویت در یک گروه تروریستی هم دلیلی بر صدور حکم اعدام نیست. چرا که اصل بر رعایت حق حیات است.

S:
فکر کن کار به جایی رسیده یه مداح اینترنشنال که برای تروریستها سینه زنی میکنه و عاجزه از خوندن و فهم دو خط به زبان فارسی، اینجا ژست اخلاقی میگیره و تهمت هم میزنه. مخالفت با حکومت بعضیها رو به چنین فلاکت ابلهانه و مضحکی کشونده. برو ماله ات رو بکش برای تروریستها، زبان اونا رو بهتر میفهمی.

Leila Inanloo:
جناب استاد باقی، عرض سلام و ادب
از میان این همه توهین و بی‌اخلاقی برخی اعضا، حضرتعالی یه مطلبی عنوان فرمودید که برام سوال شد. فرمودید اگر مستنداتی دارید ما را هم آگاه کنید… اگر فرضا ثابت شود که فردی (چه مرد باشد چه زن) عضو رسمی یک گروهک تروریستی است و تمام فعالیت‌هایش و تلاش‌هایش در راستای ترور است، هر چند دست به اسلحه نبرد؛ حکم مجازاتش با کسی که مستقیما فعل ترور را انجام می‌دهد یکی است یا خیر…
البته بنده معتقدم این بررسی‌ها باید در یک دادگاه عادلانه صورت گیرد و به عدالت این حکومت اعتقادی ندارم.
و در مورد اینکه آیا اصولا اعدام، روش صحیحی برای مجازات هست یا خیر، اطلاعی ندارم و نمی‌دانم در چه شرایطی این حکم مجاز است.
اینجا صرفا سوالم مقایسه مجازات است برای فردی که ارتکاب به ترور داشته و کسی که فقط برنامه‌ریزی کرده.
با آرزوی بهروزی

سیدرضا:
سلام اقا مسعود عرض ادب و احترام

نخیر بندن بهیچ عنوان این توقع را ندارم اما میشود این بدبینی را داشت که چرا برای این فاجعه عظیم توقع پاشخگویی نباید داشته باشیم اما برای کوچکترین موضوع داخلی هزاران نسخه میدهیم

نمیدانم ایراد از بنده است یا …

اینکه برای فلان تروریست داعیه حقوق مدنی و حقوق شهروندی قانون جزای فلان مصوبه دادکاه لاهه ووو صغرا وکبری میچینیم اما برای …

اسم را جستی مسما را بجوی

ماه در بالاست نی در اب جوی…

سلام

پوزیتویسم و سکولاریسم دنیارا به جنگلی دهشتناک تغییر کاربری داده است واین اپیدمی خطرنات و هار بنیان معرفتی بشر را هدف گرفته و دارد شاکله وهویت ادمی را ازبین میبرد امید داریم خدا عنایتی کندو مملکت و مردم مارا از این رقابت برای سقوط که در بین جوامع دنیا در جریان است قرارندهد ومصون بدارد

زنده باشید اخوی

موسوی:
آقا سید سلام شبتون بخیر حقیقت اینه که تو این کشور و نظام هر کسی نسبت به این حاکمیت اعتراض و انتقادی داشته باشه بهش برچسب معاند منافق مجاهد میزنن و این یه حقیقت تلخه اما با افرادی که اختلاس میکنن هیچ کاری ندارن خدا آخر و عاقبت این ملت رو ختم به خیر کنه مردمی که درگیر تأمین یه زندگی عادی هستند تو معیشت یومیه خودشون عاجز موندن،خدا خودش کمک کنه،خیلی مسایل رو نمیشه اینجا گفت چون هم برای مدیر محترم کانال تبعات ایجاد میکنه و هم خود شخص بنده چونکه نهادهای امنیتی رصد میکنن.

سلام مجدد بر سید بزرگوار شبتون بخیر،والا دستگاههای امنیتی به شدت برخورد میکنند با افرادی که انتقاد و اعتراض نسبت به وضعیت موجود میکنند اما در مورد اختلاسها فرمودید خداییش کدومیک از مختلسین به سزای عملشون رسیدند؟!!!به مردم نشون بدن که مردم ببینند واقعا کسی که قالپاق دزده با کسی که بیت المال رو غارت میکنه فرقی نداره متاسفانه خرده پاها رو به اشد مجازات میرسونند اما تو قضیه اختلاسگرها نظام با تسامح و تساهل برخورد میکنه دیگه کار از مثال و مصداق گذشته این۴۵سال بعد از انقلاب خیلی از پرونده ها هست که همه آگاهیم.

 

نوشته شده توسط
عمادالدین باقی
دیدن همه یادداشت ها
گذاشتن پاسخ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

In order to use the Instagram feature, please install and activate Meks Instagram Widget plugin .

نوشته شده توسط عمادالدین باقی