• بگرد
  • بازیابی گذرواژه

👁️ دفاعیه ای برای دکتر قره حسنلو و همسرش در آستانه روز پزشک

📢روزنامه شرق ش۳۱۴۶سه‌شنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ص۱و ۲

#عمادالدین_باقی

✍️ سند امنیت قضایی و سند تحول قوه قضاییه بارها از سوی رئیسان آن به عنوان راهبرد اصلی قوه مطرح شده است. در بندپ ماده۵ سند امنیت قضایی نقد آرای محاکم به صورت عمومی را لازمه ارتقاء شفافيت می‌داند اما متاسفانه نه رسانه‌ها به این ماده مهم اهتمام می‌ورزند و نه خود قوه قضاییه در جهت تحقق این سند به تشویق رسانه‌ها در این زمینه می‌پردازد.

اکنون به مناسبت روز پزشک بایسته بود که در چهارچوب همین حق بشری و بدیهی و قانونی به نقد حکم صادره درباره پزشکی که در حال حاضر به اتهام سیاسی (و به قول نهادهای حاکمیتی: امنیتی) بپردازم. نقد تفصیلی حکم صادره نیازمند مجالی وسیع است و در اینجا فقط به دو نکته اشاره می‌کنم:

از نخستین روزی که با نام دکتر قره حسنلو در اخبار محاکمات پس از وقایع تلخ بهشت سکینه کرج آشنا شدم ابتدا اخبار وی را بیشتر از طریق رسانه‌های حکومتی و خود قوه قضاییه دنبال کردم و چون عمده اطلاعات من برگرفته از گزارشات دادگاه و اطلاعات منتشر شده و ویدئویی بود که از تلویزیون جمهوری اسلامی پخش شد، بر پایه همین اطلاعاتی که خود دستگاه‌های رسمی منتشر می‌کردند و در چارچوب همین قوانین موجود ایران، اتهامی را متوجه ایشان کرده بودند فاقد وجاهت حقوقی بود و این را حاضرم در مناظره با هر مقام قضایی ثابت کنم اما با کمال تعجب آنچه مشاهده شد این بود که با وی مانند سرکرده گروهی که درگیری ایجاد کرده رفتار کردند در حالی که طبق توضیحات اقناع کننده متهم، او هم مانند عده دیگری از عابران بطور اتفاقی با این واقعه مواجه شده بود و این اتفاق برای هر شخص دیگری ممکن بود رخ بدهد.

پخش مکرر ویدئوی کوتاهی از تلویزیون که حضور دکتر قره حسنلو و همسرش را در صحنه درگیری منجر به درگذشت مرحوم عجمیان نشان می‌داد همین تصور را القا می‌کرد که او در درگیری نقش داشته در حالی که وقتی فیلم را چندین بار با وکلا به صورت کُند درآورده و بررسی کردیم متوجه شدیم همان چند ثانیه‌ای که ایشان در فیلم دیده می‌شود، در دور کند ویدئو با دو دست خود در حال نگه داشتن دست دو نفر دیگر و بازداشتن انها از درگیری است که اسکرین شات آن توسط وکلا تحویل دادگاه شد اما به آن توجهی نشد.

همچنین در این مدت با مشاهده ده‌ها سند و گواهی‌های نهادهای مختلف از نهادهای مدرسه ساز تا کمیته امداد امام متوجه شخصیت خیر و نیکوکار ایشان شدم. او به جز پذیرش رایگان بسیاری از بیماران در مطب خود (که اسناد آن را مشاهده کرده ام) یکی از حامیان مالی نهادهای خیریه بوده است. قطعاً چنین شخصیتی نمی‌تواند متصف به اتهاماتی شود که به او نسبت داده‌اند.

وقتی یکی از شخصیت‌های برجسته حقوقی کشور با یک مقام قضایی در دیوان در مورد پرونده دکتر قره حسنلو گفتگو کرد او در نفی چنین شخصیتی گفته بود دکتر قره حسنلو یک برانداز سیاسی است و در درگیری‌های دراویش و حوادث گلستان هفتم نقش داشته و به اتکای همین اطلاعات، حکم او را تایید کردند در حالی که نه در پرونده ابداً چنین اتهامی مطرح بوده و نه اساساً چنین چیزی واقعیت دارد. اصل مسئله این بوده که دو تن از پزشکان در ارتباط با وقایع گلستان بازداشت شده بودند. تعداد زیادی از پزشکان کشور در اقدامی صنفی و حرفه‌ای و بدون ورود به جنبه‌های سیاسی موضوع، طی توماری خواستار آزادی همکار خود شدند. دکتر حمید قره حسنلو هم یکی از پزشکان امضا کننده بود اما همین موضوع ساده را چنان واژگونه و القا کردند که بتواند انگیزه‌ای برای تایید حکم باشد.

با توجه به اینکه مصادیق فراوانی را سراغ داریم که در همین قوه قضاییه افراد زیادی به مجازات ‌های سنگین و حتی اعدام محکوم شده‌ ولی در فرجام خواهی یا اعاده دادرسی بی‌گناه شناخته و آزاد شده‌اند می‌توان بر مبنای اطلاعات و مستندات پرونده، درخواست اعاده دادرسی برای اثبات بی‌گناهی وی و‌همسرش را داشت ولی از دکتر قره حسنلو مظلوم تر، همسر اوست که بر مبنای همین پرونده‌ای که خودشان تشکیل داده‌اند حتی مستحق یک روز مجازات حبس هم نیست.

ناراحت کننده تر از وضعیت این دو، وضعیت دو فرزند دختر و پسر انها به ویژه دختر۱۲ساله ای است که یکسال است پدر و مادرش در زندانند و خاطره صحنه های تلخ روز بازداشت پدر در خانه تا ابد در ذهن و روح او خواهد ماند مگر اینکه با توانمندسازی خود از این خاطره دردناک عبور کند.

با توجه به تایید محکومیت دکتر قره حسنلو و همسرش در دیوان و ایرادات شرعی و‌ حقوقی جدی حکم صادره که می تواند مصداق بارز ماده ۴۷۷ باشد امید است ریاست محترم قوه با اختیارات ماده۴۷۷ مانع ادامه این وضعیت شوند.

لینک روزنامه شرق

https://www.sharghdaily.com/fa/tiny/news-893653

روزنامه جوان مقاله ای در نقد این یادداشت نوشته است که در لینک زیر می توانید ببینید

روزنامه جوان: دفاعیه شرق برای شکنجه‌گران شهید عجمیان

و یادداشت احمد زیدآبادی در لینک زیر

دل غریب!( یادداشت احمد زیدآبادی درباره دفاعیه از قره حسنلو)

📡کانال گفتارهای باقی

https://t.me/emadbaghi

خبر مرتبط

روزنامه شرق۳۰مرداد ۱۴۰۲ خبر داد شعبه۳۹دیوانعالی کشور به ریاست علی رازینی، نظر نهایی درباره متهمان «پرونده عجمیان» را صادر کرد: ۸ تایید حکم، یک نقض و ۲عفو.
چارانی و جعفری(زیر۱۸سال) عفو، حسین محمدی، مهدی محمدی و رضا آریا۱۰ سال تبعید، دکتر قره حسنلو۱۵سال تبعید به زندان یزد و همسرش فرزانه قره حسنلو ۵سال تبعید به زندان مشهد

به گزارش شبکه شرق، دیوانعالی کشور در آخرین رای خود در این پرونده، چارانی را به همراه امیرمحمد جعفری متهم زیر ۱۸ سال و ردیف یازدهم این پرونده، مشمول عفو دانست.

امروز (دوشنبه) این دو متهم از زندان آزاد شدند. این اولین تصویر شایان چارانی پس از آزادی است.

 

نوشته شده توسط
عمادالدین باقی
دیدن همه یادداشت ها
گذاشتن پاسخ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

In order to use the Instagram feature, please install and activate Meks Instagram Widget plugin .

نوشته شده توسط عمادالدین باقی