• بگرد
  • بازیابی گذرواژه

⭕️ لز‌وم اقناع افکار عمومی در صدور احکام اعدام (نگاهی به حکم اعدام همسر ابوبکر بغدادی در عراق)

عمادالدین باقی
📜 روزنامه سازندگی، ش۱۷۴۲ یکشنبه۲۴تیر۱۴۰۳ص۲
✍️در فاصله سه روز دوخبر از محکومیت دو زن به اعدام منتشر شد، یکی شریفه محمدی به اتهام عضویت در گروه تروریستی کومله در دادگاه انقلاب رشت و دیگری همسر ابوبکر بغدادی از رهبران داعش در عراق.
درباره اولی یادداشت کوتاهی را روز ‌جمعه منتشر کردم و همزمان یادداشت زیر را نیز برای روزنامه سازندگی نوشتم.
از چهارشنبه۲۰تیر که خبر صدور حکم اعدام زن ابوبکر بغدادی به اعدام را دیدم و البته مقامات قضایی عراق حتی نام و هویت او را ذکر نکردند، درباره خبر جستجو کردم و جز اتهامات کلی، هیچ اطلاعاتی درباره جزئیات پرونده و اتهام او نیافتم. نهادهای حقوق بشری هم سکوت کردند. در منابع و نشریات عراقی نیز اطلاعاتی از جزئیات اتهام نبود. اگر او بخاطر همسر ابوبکر بغدادی بودن، محکوم به اعدام شده باشد فاجعه ای برای دستگاه قضایی عراق است. غیر از اینکه با مجازات اعدام مخالفم برای هر مجازات سنگین دیگری هم لازم است دلایل محکومیت برای افکار عمومی روشن شود. وجدان عمومی یک هیات منصفه واقعی است و بی اعتنایی به داوری افکار عمومی، اعتبار نهاد قضایی و عدالت آن را مخدوش می کند. ما در انتخابات ۸و۱۵ تیر نتیجه بی اعتنایی به افکار عمومی را در میان شهروندان مشاهده کرده ایم.
ام حذیفه که نامش به صورت غیر رسمی به عنوان محکوم به اعدام توسط دستگاه قضایی عراق اعلام شده، زمانی که نیروهای آمریکایی به مخفیگاه ابوبکر بغدادی در ادلب سوریه حمله کردند و تعدادی از اعضای خانواده او از جمله دو زن از چهار زن او و دو کودک کشته شدند، در ترکیه زندگی می کرده است. آیا در زمان اسارت زنان ایزدی او نیز مشارکتی در جنایت داشته؟ اینکه زنان ربوده شده ایزدی در خانه او زندانی بوده اند با توجه به سلطه ابوبکر بغدادی بر خانه و سنت نیرومند مردسالاری در داعش، دلیل کافی بر توجه اتهام نیست. اما اگر اتهام او همکاری با داعش بوده آیا تاکنون به هرکسی با داعش همکاری داشته حکم اعدام داده اند؟
در این گفتار، مسئله، صرفا زن ابوبکر بغدادی نیست. وقتی که 《گروه‌های حقوق بشری نگرانی خود را در مورد نبود روند عادلانه در محاکمه اعضای  داعش در عراق ابراز کرده و به ویژه از اعدام‌های دسته جمعی افرادی که به تروریسم محکوم شده‌اند، انتقاد کرده‌ و می گویند این احکام اغلب تحت شکنجه صادر می‌شوند》(دویچه وله ۲۰/۴/۱۴۰۳) این ابهام به وجود می اید که مبادا در جو سنگین موجود بخاطر جنایات گروه داعش، نسبت به روند محاکمه متهمان، بی قانونی و قسا‌وت رخ دهد و افراد بیگناهی در میانه خشم و بی تفاوتی همگانی قربانی شوند و یا اصل تناسب جرم و مجازات رعایت نشود. چنین بی عدالتی هایی، افزون بر به محاق بردن عدالت و حقوق بشر، نتیجه معکوس داشته، تیغ بنیادگرایی و تروریسم را تیز تر و در میان باورمندانش مشروع تر می کند.
می گویند ام حذیفه شاکیان خصوصی داشت که او را به همدستی در آدم‌ربایی و به بردگی گرفتن دختران ایزدی متهم کرده‌اند و خواستار اعدامش شدند.
او در گفتگویی با بی بی سی این اتهامات را رد کرده و در عین حال گفته انکار نمی کند که شوهرش جنایتکار بوده است(بی بی سی۲۰/۴/۱۴۰۴). با توجه به اینکه او در مصاحبه دیگری اعلام کرده بود: داعشی‌ها از انسانیت بویی نبرده بودند و داعش مرحله سیاهی از تاریخ بود که به پایان رسید و افزوده است: زندگی اش با البغدادی از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۷ پایدار نبوده و اساساً زن هیچ ارزشی برای داعش نداشت(ایرنا ۲۷ بهمن ۱۴۰۲) و قصد فرار از دست همسرش را داشته و مشارکت خود را در تمام جنایات وحشیانه‌ داعش تکذیب کرده بود(کیهان،۲۱تیرص۱۲)، لز‌وم ارائه اطلاعات دقیق و معتبر درباره اتهامات او بیشتر می شود.
در اینکه اعضای گروه های تروریستی و خشونت طلب، به صرف عضویت نیز مرتکب جرم شده اند تردیدی نیست. در اینکه مجرم باید مجازات شود نیز تردیدی نیست اما اگر عدالت و حقوق بشر در محاکمه رعایت نشود و اگر به اقناع افکار عمومی توجهی نشود، داعش و تفکر داعشی با زور از میان نمی رود و دوباره باز می گردد.

 

ایرنا، ۲۷ بهمن ۱۴۰۲
همسر سرکرده مقتول گروه تروریستی داعش: داعشی‌ها از انسانیت بویی نبرده بودند
https://irna.ir/xjPNBD

بی بی سی، ۲۰ تیر ۱۴۰۳
دادگاه عراق همسر اول ابوبکر بغدادی را به اعدام محکوم کرد
https://www.bbc.com/persian/articles/c6p26p1859zo.amp

کیهان، شماره 23623 پنجشنبه ۲۱ تير ۱۴۰۳ ص۱۲
همسر ابوبکر بغدادی در عراق اعدام می‌شود
https://kayhan.ir/001DsC

دویچه وله، ۲۰ تیر۱۴۰۳
دادگاهی در عراق همسر ابوبکر بغدادی را به اعدام محکوم کرد
https://amp.dw.com/fa-ir/%D8%AF%D8%A7%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D9%87%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%B9%D8%B1%D8%A7%D9%82-%D9%87%D9%85%D8%B3%D8%B1-%D8%A7%D8%A8%D9%88%D8%A8%DA%A9%D8%B1-%D8%A8%D8%BA%D8%AF%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D8%B1%D8%A7-%D8%A8%D9%87-%D8%A7%D8%B9%D8%AF%D8%A7%D9%85-%D9%85%D8%AD%DA%A9%D9%88%D9%85-%DA%A9%D8%B1%D8%AF/a-69620005

 

یادداشت مرتضی صادقی درباره مقاله پیرامون حکم اعدام همسر ابوبکر بغدادی

https://emadbaghi.com/%db%8c%d8%a7%d8%af%d8%af%d8%a7%d8%b4%d8%aa-%d9%85%d8%b1%d8%aa%d8%b6%db%8c-%d8%b5%d8%a7%d8%af%d9%82%db%8c-%d8%af%d8%b1%d8%a8%d8%a7%d8%b1%d9%87-%d9%85%d9%82%d8%a7%d9%84%d9%87-%d9%be%db%8c%d8%b1%d8%a7/

  • 📡 کانال گفتارهای باقی https://t.me/emadbaghi
    وبسایت
  • www.emadbaghi.com
  • اینستاگرام
  • https://instagram.com/emadeddinbaghi
    فیس بوک
  • https://facebook.com/Emadbaqi
نوشته شده توسط
عمادالدین باقی
دیدن همه یادداشت ها
گذاشتن پاسخ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

In order to use the Instagram feature, please install and activate Meks Instagram Widget plugin .

نوشته شده توسط عمادالدین باقی