• بگرد
  • بازیابی گذرواژه

نوشته ای انتقادی که حذف کردم

#عمادالدین _باقی
✍️ دیروز در خبرها دیدم دکتر پزشکیان در مجلس گفته که مردم در انتخابات با «مشت محکم» به دهان تحریمی‌ها زدند. افراد بعضا موجهی هم آن را نقل و نقد و اعتراض کردند. صدای امریکا، اینتل و حتی بی بی سی نیز همین تیتر را برگزیدند.
از این سخنان متاسف شده و دیروز دوشنبه، در توییتر نوشتم: “جناب دکتر پزشکیان بزرگوار ما به انچه درباره شنیدن صدای خیل معترضان و نیامدگان در انتخابات گفتید رای دادیم تا آنها که به جای گفتگو و تفاهم و درک مردم، حرفه‌شان تو دهنی زدن است از بخشی از قدرت دورتر بمانند و راهی تازه گشوده شود. شما دیگر رئیس جمهور هستید و باید مراقب هیجانات آنی باشید و چنانکه وعده داده اید امیدها را زنده کنید”.
اما بعد تردید کردم زیرا آنچه در مناظره‌ها از وی شنیده بودیم و سابقه و اندیشه و شخصیت او، با ادبیات “مشت در دهان مخالف کوبیدن” همخوانی نداشت لذا به سراغ فایل صوتی اظهارات او رفتم و دیدم سخنان او ابدا درباره تحریم کنندگان انتخابات و مردم ناراضی نبود بلکه کنایه به بوق های رسانه ای وابسته به سعودی و اسراییل بود نه مردمی که رای ندادند زیرا آن رسانه ها تبلیغات سرسام آوری علیه مشارکت در انتخابات و شخص پزشکیان و ترور شخصیت موافقان شرکت راه انداختند در حالی که بخش قابل توجهی از مدافعان شرکت در انتخابات، از افراد سکولار، معترض و مخالف و حتی زندان رفته و اسیب دیده بودند. این رسانه ها، غیر مستقیم به رقیب پزشکیان نیز کمک می کردند تا به زعم خودشان کشور را به سوی بحرانی تر شدن ببرد که کار آنها را سکه می کند.
در فایل صوتی، عین عبارت پزشکیان چنین بود:
«این مردم عزیزی که آمدند علیرغم تبلیغاتی که می‌کردند که نیایند پای صندوق‌های رأی، ..آمدند و مشت محکمی به دهان آدم‌هایی که از خارج و داخل نشسته بودند و تبلیغ می‌کردند، زدند».
بنابراین سریع پست خود را که بلافاصله با لایک و استقبال روبرو شده بود حذف کردم. گویی برخی از طریق لایک‌ها مسیر فعالان مجازی را کانالیزه می‌کنند. باید مراقب بود آنچه را که بر سر حسن روحانی آوردند، بر سر پزشکیان نیاورند. در آن زمان نیز در چند مورد دقیقاً با همین کیفیت، چنان سخنان روحانی را واژگونه کردند که همچنان به عنوان قطعیات مورد استناد قرار می‌گیرد و نوعا به متن کامل و داده‌های مکمل مراجعه نکردند و پاسخ های روحانی هم شنیده نشد. جالب این بود که این کار به طور همزمان توسط ارتش سایبری‌ به اصطلاح ارزشی ها و افسران‌جنگ‌نرم در داخل و دوسه رسانه خاص برون مرزی و آنها که به برانداز معروف شده اند انجام می شد و هنوز با گذشت چندسال از ان زمان ادامه دارد و در بحبوحه انتخابات اخیر نیز از رسانه های اصولگرایان تا نامزدهای شان در مناظره ها همان حرف ها را تکرار می کردند.
بدون شک نقدهای اصولی به روحانی و دوره او و حتی به آقای پزشکیان هم تا همین جا وارد است. از نظر من مهمترین انتقادها این است که بحث حقوق بشر و شهروند در برنامه آنها جایگاهی نداشت. در دولت اول روحانی فقط منشور حقوق شهروندی مطرح و دیگر پیگیری نشد. در فعالیت‌های انتخاباتی آقای پزشکیان هم برخلاف آنچه در مبارزات انتخاباتی کروبی و موسوی در سال ۸۸ مشاهده کردیم، خبری از استناد به حقوق بشر و حقوق شهروند دیده نشد. اما وجود این انتقادات دلیل بر این نمی‌شود که در مورد این خبرسازی‌ها بی مبالاتی کنیم و بازیچه فتنه‌گری‌های کسانی بشویم که راهی جز نزاع و درگیری را دنبال نمی کنند.

📡 کانال گفتارهای باقی
https://t.me/emadbaghi
وبسایت
www.emadbaghi.com

این مطلب در فیس بوک، اینستاگرام و ایکس هم منتشر شده و در زیر فقط برخی از کامنت های کانال تلگرام نقل می شود:

S.j Saeidi:
اول حرف خودت را زدی بنظر میرسد گوشت را پیچوندند الان داری ماله میکشی چرا پزشکیان خودش سکوت کرده ونمیاد توضیح بده ؟

زهره محققی:
جناب باقی موضوع اینه که مردم ایران به کلمه‌ی دشمن و مشت محکم حساس هستند ما سالهاست داریم مشت به بیگانگان و صورت همدیگر می‌زنیم
من به دکتر پزشکیان رای دادم ولی قصدم زدن مشت محکم نبود
بلکه دوست دارم این مشتها باز شوند
جمله‌ای که در گیومه نوشتین همان موضوعی است که مردم برداشت کردند

Zohre Bahadori:
بهتره ازشون بخوابیم عذر خواهی کنند تا ما تفسیر کنیم .جمله مشخصه. هیچ اشاره ای به سعودی و اسراییل نمیکنه .

masoume Yousefi:
باسلام
ما البته از این صحبتها ناراحت نمیشیم…ناراحت شدن برای وقتیه که از کسی انتظاری داری و اون انتظار براورده نمیشه، ما از اقای پزشکیان چنین انتظاری نداریم. برای منی که اقای پزشکیان انتخاب کردم تنها انتخاب ایشون« روزنه» است برای نفس کشیدن ، دمی است که تا دم دیگر نفسی بگیرم ..
چه اینکه از این ستون به اون ستون فرجه!

Asad K:
اصلا مشت زدن کار خوبی نیست خیلی از کسانی که گفتند رای ندهید استاد دانشگاه و افراد موجهی بودند تفاوت رییس جمهوری که با سلاح نهج البلاغه وقرآن به کارزار انتخابات اومده باید در گفتار و رفتارش نمود پیدا کنه یادمون باشه رسول اسلام به عیادت فردی که هر روز خاکروبه بر سرش می ریخت رفت

Ali Rad:
نکته مهم اینه که پزشکیان گفت مثل صدرتاذیل ج.ا. بکسور است
ایشون دقیقا از مشت زدن در دهان گفت

ایرانی ها دو دسته شدند

یکی که میگفت بذارید دوباره اعتماد کنیم و تبلیغ شرکت در انتخابات میکرد ۴۰ درصد طبق شمارش ج.ا. رای آورد

و افراد دیگر که میگفتند این دیگی نیست که برای ما بجوشد و تبلیغ تحریم میکرد ۶۰ درصد رای داد

شما چطور تبلیغ رسانه ها را دیدید
اما تبلیغ و تصمیم جدی ۶۰ درصد مردم را ندیدید

من به عنوان فردی که رایم را به تحریم انتصابات رژیم دادم اعلام میکنم:
اگر بنابر مشت زنی باشد
مشت شصت درصدی ما ضربه محکمتری به رژیم زد

و اگر باز هم میخواهید در رینگ بکس بمانید
پس مشت بزنید تا مشتهای محکمتری بخورید تا ناک اوت شوید

ناهید:
درودبرجناب باقی بزرگوار…
ویدئوصحبت های جناب پزشکیان روگوش دادم ..صحبت های شمارادقیقاتاییدمی کنم ..کاش  معترضان به سخنان جناب پزشکیان یک بارهم که شده ویدئوروخودشون.گوش کنن …
متاسفانه مامردم، دنباله روحرف دیگران هستیم بدون اینکه خودمان تحقیق کنیم .ویدئوروکامل ببینیم وبعدقضاوت کنیم .. ..فقط منتظریم حرفی بشنویم ودرموردآن سریع اظهارنظرکنیم ..

mohsen محسن وزیری:
یک مورد که کمتر توجه به ان شده
واکنش موافق ومخالف به این جمله مشت بردهان کوبیدن پزشکیان نشان از امیدی هست که مردم به اوبسته اند

ازاین زاویه به جمله اونگاه کنیم خیلی ازطرفدارانش توقع شنیدن چنین جمله کلیشه ای که ازپیرزن ۹۰ساله تا جوان بی تجربه هنگام انتخابات مقابل دوربین تلویزیون می زنند
ازکسی مثل پزشکیان انتظار نداشتند

ازطرفی میشه ازاین زاویه هم نگاه کرد پزشکیان درحدافراط داره خودرا همسو ومطیع رهبری نشان میده شاید این هم یک تاکتیک جدید است
برای جلب اعتماد رهبری تا اختیارات حد اقلی را کسب کند
رزومه پزشکیان نشان می دهد شخصیت جاه طلب ومکاری ندارد وطالب قدرت وثروت نیست باند باز هم نیست ودغدغه هایش دردمردم است

خدا بدادش برسد واقعا وارد میدان مین شده اینگونه که شروع کرده بعید سر سلامت ازمیدان بدر برد
مگر خدا یارش باشد

m.t.p:
با تشکر از شما که قلم خود را منصفانه در صفحات مجازی ، می فشارید و حقیقت را آشکار می نمایید🌷🌹

سنباد:
.
جناب باقی !

اندر قضییه مهندسی شدن انتخابات همین را به اطلاع شما می‌رسانم که همان موقع ستاد انتخاباتی آقای قالیباف ازستاد جلیلی که گویا طرفدارانش در اطاق تجمیع ِآرا حضور پررنگ دارند شکایت کردند و عقیده دارند که یکهو آقای قالیباف که تا آخرین ساعات در رتبه دوم بود ، ناگهان به رتبه سوم سقوط کرد و آقای جلیلی با اختلافی بالا در رتبه دوم قرار گرفت .
شبیه داستان انتخابات با حضور احمدی نژاد که آقای کروبی ادعا کرد رفت یک چرت بخوابد ، یکهو احمدی نژاد از رتبه سوم به رتبه دوم صعود کرد که با هاشمی رفسنجانی به دور دوم برود !
این ادعای آقای قالیباف به این معنی است که یک دفعه حدود ده میلیون کشیدند روی آرای جلیلی که در درجه اول نشان دهند درصد شرکت کنندگان نزدیک ۵۰ درصد بوده است .
به نظر شما اختلاف بالای آرای جلیلی با قالیباف عجیب نبوده است ؟
🌺

سید حسین حسینی:
جناب باقی بزرگوار یاد اون ضرب المثل افتادم که می گفت انشاالله گربه است فکر می کنم بهتره از ابتدای کار ایرادات رییس جمهور منتخب مطرح کنیم شما فرمایشات ایشون در جمع اعضای ستاد ها ببینید جمله بندی ها مشکل داره و مفاهیم به درستی منتقل نمی شه انتقادات نسبت به پوشش ایشان برعکس اون چیزی که دوستان کم اهمیت جلوه می دن خیلی مهمه با یک ذهن آشفته و نداشتن آرامش خاطر نمی شه به جنگ مشکلات رفت و معضلات را حل کرد

masoume Yousefi:
شخص خود من از روز قبل از انتخابات با خودم پیمان بستم که فردای انتخاب شدن اقای پزشکیان ازش انتظارات واقعی داشته باشم
و بر خلاف دوره ی دوم اقای روحانی که از فردای انتخاب کابینه اش ناامید شدم که چرا فلان وزارت رو داد به فلان شخص ، چرا وزیر زن انتخاب نکرد …الان چون هیچ امیدی از هیچ کس ندارم بسیار راحت ترم و میدونم جایگاه واقعی اشخاص چیه …برای من اقای پزشکیان اندکی ، فقط اندکی با رقیب فرق داره و ای کااااش این فاصله ی یک درجه ای با رقیب به یک زاویه ی ۱۸۰ درجه در آینده تبدیل بشه !

Azadeh:
به نظرم اقای پزشکیان وسط دو تا اژدها ایستاده و‌کار رو می خواد پیش ببره هر دو فقط منتظرن سرش رو به طرف مقابل خودشون بگردونه تا دمار از روزگارش در بیارن در این شرایط ما نسبت به وقایع کمتر واکنش سریع نشون بدیم نتیجه ی بهتری خواهیم گرفت

ما که از رای دادن خودمون اگاهیم برای چی رای دادیم. دقیقا من به ایشون رای دادم تا بزنم توی دهن کسانیکه می خواستن رای دادن رخ نده و ایشون هم که همین توضیح رو دادن

mohsen محسن وزیری:
شاید اگر شکر گذار همین اقای پزشکیان باشیم
خداوند نعمت مان را افزون کند
یه وقت دیدید اگر شکر گذار خوبی بوده باشیم خداوند توسط حضرت عزراییل یه روزنه بهتر وبزرگتر از دوماه قبل برامون گشود
😂

A N:
بقول آقای عمادالدین باقی: به تجربه دیده ایم که هروقت در عمل اعم از فرهنگی و…‌ دچار فقر نظری باشیم آن عمل ناکام و آسیب
پذیر است و مشکلات خود را دارد از این رو ما نیاز به روشنفکر عملگرا داریم در واقع صرف کار روشنفکری در تجربه صد ساله ما نشان داده است که راه به جایی نمی برد ….
فردیت منفی که خود را قطب عالم بدانی در واقع قرین خود خواهیست. در جامعه ما این اپیدمیست، و این یکی از موانع جامعه مدنی است. …

سیدرضا:
سلام …
جسارتا از کدام ۶۰ درصد سخن میکنید ؟!

میانگین مشارکت از اول انقلاب تا دوره چهادهم مگر چند درصد بوده که الان بخواهید این ده یا پانزده درصد را ۶۰ درصد بخوانید؟!

اینکه بخشی از مردم مشارکت نکردند این نیست که مخالف نظام و قانون اساسی هستند ؟!
چرا که اینان اکثرشان محصول بی کفایتی هشت سال مدیریت دوران اعتدال است که هزینه معیشت مردم را به چندصد در صد رسانید ؟

حالا شما چرا بحساب براندازهای اینترنشنالی میزارید جای سوال است

ای کاش به اندازه ای که از مردم و حق وحقوق شهرونی دم میزنید هم بفکر مردم بودید ؟!

جای اعجاب است از تفکری که هیچ نسبتی بامردم و مشکلات ایشان ندارد اما مدام از حقوق مردم سخن میراند و بیشتر از خود انها بفکر شان هستند . بفکر معیشت و مشکلات گرانی وازدواج ووو نه بلکه صرفا بفکر ازادی انها ؟!

تعجب نکنید نه ازادی از بند نفس سرکش و شهوات دنیایی ؟!

ازادی از جنس ولنگرای دلم میخواهد ؟!خوشم می اید ؟! به کسی ربطی ندارد ؟!

یقین این جماعت نه دوست که بدترین دشمن مردم و ملت و جمهور و دموکراسی و حقوق همه انواع شهروندی و حقوق بقول خودشان بشر هستند

اما چه باید کرد که باگفتن دروغ بزرک تا برای عوام قابل هضم است کارخود پیش میبرند و بهیچ وجهی زیر بار همه دروغهاییکه گفتند هم نرفته ونمیروند ؟!

چه باید کرد که همیشه در بزنگاههای حساس با شبهه و خدعه توده را همراه خودساختند و عحیب انکه عوام پای کار ایشان هستند ؟!

گاو را اندر خدایی میپرستند عامیان

نوح را باور ندارند از پی پیغمبری

ادمیکه خود معترف به نابلدی و نداشتن ابتدایی ترین برنامه اجرایی است را با عنوان صادق ووو رییس جمهور میکنند و به دیکران انگ بااینکه برنامه دارد اما مدیر خوبی نیست متهم میکنند ؟!

چه باید کرد همانها که کوچکترین توجهی به مردم در دوران مدیریت خود نداشته اند اینک مردم دوست شده و از فلان قشر وحقوق انها …

خدایا خودت این چهار سال را نظری خاص به ایران داشته باش

عجب 😊

از اول انقلاب استادی باقی خودشان در هسته مرکزی حلقه کیان بودند و بهتر و دقیق تر از بنده واقف هستند برای فروپاشی از درون و دگروگونی انقلاب اراده جدی شکل دادند اما حاصل چه شد ؟!

حالا خیلی بعید است ابرقدرت خاورمیانه و تنبیه کننده امریکا و همه متحدانش از یک شبکه ماهواره ای اجاره ای مزدور نتانیاهو بخواد باکی داشته باشد خنده دارنیست چرا هست ؟!

علی اقا اگرقرابت با انها ندارید چرا حرفهایتان یک دست و یکرنگ و یک معنا دارد ؟!

قربون قدرت تحلیل شما بشم میشه همین سوال فوق حقیر را با تحلیل مطلوب خودتان پاسخ بدهید ممنونم

Ali Rad:
برای ما مردم ایران، ماجرای
اصلاح طلب و اصولگرا دیگه تموم شده
با تغییر اسم این گروه ها و جریانها و خلق گروههای تندروی ایام انتخاباتی مثل پایداری و انقلابی و اینوری و اونوری هیچ چیزی برایمان عوض نمیشود.

ما تصمیمان را گرفته ایم
تحریم انتخابات اخیر، عدم شرکت در انتخابات نبود. رای هوشمندانه 《نه》 به این ساختار حاکمیتی بود
کاش این موضوع را درک کنی و نخوای مردم را به این حزب و اون حزب بچسبونی

برای شخص من اصولگراها هیچوقت وجاهتی نداشتند
اصلاح طلبی هم در حمله به کوی دانشگاه در ۷۸ کشته شد.

در تمام این ۴۵ سال رئیس جمهور نداشتیم و همگی رئیس دولت بودند که سیاستهای بالادستی را اجرا میکردند
سرچشمه همه سیاستها هم به خامنه ای میرسد

بهروز:
شما کسانی را که سالهاست جمهوری اسلامی را مشروع نمی دانند و در هیچکدام از انتخابات ها شرکت نکرده اند کلا از محاسبات حذف کرده اید. در حالی که آنها هم حداقل ۱۵ تا ۲۰ درصد رای دهندگان را تشکیل می دهند. پس هنگام متوسط گیری از ادوار قبل، نتیجه را با ۲۰ جمع کنید تا به درک دقیق تری از تحریم کنندگان برسید. شاید تحریم کنندگان ۶۰ درصد نبودند ولی تردید نکنید از ۵۰ درصد هم کمتر نبودند.

ABOLHASANI:
جناب آقای باقی گرامی
درود
این اخبار زرد هیچ ارتباطی به اصل موضوع ندارد…
شما اهل تحقیق و منطق هستید.
ساختار و بافتار حاکمیت موجود را نیز میشناسید.
لطفا دقیق و واضح بفرمایید.
آقای پزشکیان یا هر شخص دیگری..
کدامیک از مشکلات کشور را میتواند حل کند و یا حتی با اغماض ، مانع بد تر شدن کدامیک از مشکلات کشور میتواند بشود؟؟؟؟
اقتصاد
سیاست خارجی
محیط زیست و آلودگی هوا
منابع آب و ادامه بقا
رانت و رانت خواری
بانکها و چپاول ثروت ملی
گروه های مافیایی چنبره زده بر همه شئونات کشور
و غیره و غیره…
آیا قبول دارید که ایشان در حد و اندازه بسیاری از افراد بزرگ که در طول ۵ دهه گذشته ، خواستند و نتوانستند ، نیست؟؟؟؟؟؟؟
برای تغییر و یا حداقل توقف وضع ویرانگر فعلی ، یک اراده قوی از بالا و مسلط بر همه شئون قدرت نیاز است…
ایران عزیز ، بواقع در حال احتضار است و برای درمان بیمار در حال احتضار ، حرفهای قشنگ و اخبار زرد ،، هیچ فایده ای ندارد.
وضعیت ایران عزیز از حالت نگرانی به حالت اورژانسی تغییر کرده.
لطفا در مورد مشکلات عمیق و لاینحل کشور بنویسید ، این حرفها برای دوره های قبل خوب بود و اکنون کارد به استخوان رسیده.
شاد باشید و ماندگار

M3:
عزیز مگر اتقلاب کردند که مملکت را آباد کنند ..؟..ایران قبل از انقلاب حرف اول و آخر در هر زمینه ای در خاورمیانه میزد و تو اسیا هم جزو سه کشور اول بود ..دنبال چی میگردی ..پول و پاسپورتش جزو پنج کشور دنیا بود الان همه درآمد مملکت خرج توسعه تشیع میشود خلاص ..

نوشته شده توسط
عمادالدین باقی
دیدن همه یادداشت ها
گذاشتن پاسخ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

In order to use the Instagram feature, please install and activate Meks Instagram Widget plugin .

نوشته شده توسط عمادالدین باقی