• بگرد
  • بازیابی گذرواژه

دود شدن صلح با خاورمیانه

درباره جنگ، صلح، رسانه و تروریسم دولتی

عمادالدین باقی

سرمقاله روزنامه سازندگی، ش ۱۷۹۴ شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

✍️ هیچ دشمن واقعی جز جنگ وجود ندارد و هیچ خیری بالاتر از صلح نیست. اعتراض به جنایت جنگی و دفاع از مظلوم نیز جزء ضروری دفاع از صلح است.

برخی برای توجیه سکوت یا لوث کردن دفاع از مردم لبنان و محکومیت جنایات اسراییل، آن را به جمهوری اسلامی ربط می دهند در حالی که این دفاع از انسانیت است و ربطی به سیاست های جمهوری اسلامی یا دیدگاه ما درباره آن ندارد.

در چندماه گذشته ۴۱۵۰۰ انسان در غزه و بیش از ۲۰۰۰ انسان در لبنان کشته شده اند. این تعداد کشته در مدتی کوتاه که اغلب غیر نظامی بودند 《انسان》بودند. خود اسراییل پیوسته ادعا می کند در حمله طرف مقابل کسی از اسراییلی ها کشته نشده یا گاهی یک نفر کشته و یکی-دو نفر مجروح می شوند ولی اگر این تعداد از کشته های مردم فلسطین و لبنان از اسراییلی ها بود حامیانش، جنگ جهانی راه می انداختند.

به قول دبیر کل سازمان ملل در سخنرانی چند روز پیش در مجمع عمومی سالانه 《نه چیزی گروگان‌گیری‌ حماس را توجیه می‌کند و نه چیزی مجازات دسته‌جمعی فلسطینی‌ها را》 و با ۷ اکتبر هم نمی شود این حد جنایت را توجیه کرد ولو اینکه حمله ۷ اکتبر توسط هیچ نهاد حقوق بشری قابل دفاع نیست اما

جنایات اسراییل در تضاد با اصل تناسب در اسناد حقوق بشر دوستانه و هزاران برابر ۷ اکتبر است. اکنون دامنه نسل کشی غزه به سوی لبنان چرخیده است.

خبرهای زیر از تلویزیون ایران نیست. خبرهای بی بی سی است.‌ البته گروه خاص و اندکی هستند که هروقت خبری از همین بی بی سی به مذاق شان خوش آید آن را حجت می کنند و هرگاه خوش نیاید می گویند آیت الله بی بی سی… ولی در این موضوع خاص، بی‌بی‌سی در یکی از تیترهایش 《قمار اسراییل در لبنان برای از پا در اوردن دشمنی مسلح و خشمگین》را به کار می برد و حزب‌الله را که از سرزمین خود دفاع می کند «دشمنی مسلح» و «خشمگین» می‌نامد و در مورد اسراییل اصل خنثی بودن را رعایت می کند، در حالی می توانست تیتر بیطرفانه و حرفه ای بزند: قمار اسراییل در لبنان برای از پا در اوردن حزب الله. بنابراین با توجه به این رویکرد، فقط بیان برخی خبرهای بی بی سی برای فهم حقیقت کفایت می کند و نیاز به تحلیل و اکتشاف نیست.

《مشاهدات خبرنگار بی‌بی‌سی از حمله مجدد اسرائیل به بیروت : ما در مقابل يكى از مدارسى هستيم كه صدها نفر از آوارگان جنوب لبنان به آن پناه آورده‌اند. اما اينجا هم ديگر خيلى امن نيست. محل اصابت موشک‌ها فاصله چندانى با اينجا ندارند. ما تصميم داشتيم كه عصر امروز از اين مدرسه به همان منطقه برويم، براى پوشش تشييع جنازه هشت نفر از جمله پنج زن كه جمعه پيش در بمباران اسراييل در ضاحيه كشته شدند. همه اعضاى يک خانواده كه ظاهرا زير آوار مانده بودند و شناسايى جسدهايشان نياز به تست دى‌ان‌اى داشته است(BBCPersian)

《آژانس پناهندگان سازمان ملل می‌گوید یک کارمند و یک پیمانکار این سازمان در حملات اسرائیل به لبنان کشته شده‌اند. در بیانیه این آژانس آمده که دیما درویش برای ۱۲ سال کارمند این آژانس در شرق لبنان بود و ساختمانی که محل سکونت او و خانواده‌اش بود روز دوشنبه مورد اصابت موشک اسرائيل قرار گرفت.

در بیانیه همچنین آمده: «همسر و یکی از فرزندان او نجات یافتند و با جراحات جدی در بیمارستان تحت مداوا هستند. متاسفانه جسد دینا و پسر کوچکش امروز پیدا شد. آژانس پناهندگان سازمان ملل در بیانیه‌اش نوشته از قتل همکاران خود «شوکه و خشمگین» شده (BBCPersian)

این در حالی است که کشتار غیر نظامیان در قواعد کهن حقوقی تا اسناد حقوق بشر دوستانه ممنوع است هم به دلیل اصل محدودسازی جنگ هم اینکه کشتارغیر نظامیان، صلح را هرچه از دسترس دورتر و کینه و انتقام را عمیق تر می کند. اما رژیم اسراییل رسما اعلام‌ می کند که خانه های مردم را بمباران می کند و برای توجیه آن می گوید: حزب الله در خانه‌های مردم سلاح پنهان کرده است. سخنگوی ارتش اسرائیل، دانیل هاگاری گفته است:”از هر کسی که در نزدیکی یا داخل خانه‌هایی است که حزب‌الله تسلیحات در آنجا مخفی کرده است، درخواست می‌شود فورا این محل را ترک و از آنجا دور شود”

همچنین وزیر خارجه دولت اسرائیل، یسرائیل کاتس مدعی شد: “نصرالله مردم لبنان را به گروگان گرفته و در خانه‌ها و روستاهای آن‌ها موشک و سلاح قرار داده تا غیرنظامیان اسرائیل را تهدید کند”.

پروپاگاندای اسراییلی که با سانسور شدید اخبار داخلی و روش کودکانه صفر نمایی اقدامات حزب الله و بزرگنمایی عملیات خود همراه است و از طریق برخی رسانه ها هم پیگیری می شود.، گاه به حد توهین به خرد عامه به عنوان یکی از شگردهای جنگی شان می رسد. نمونه اش حرف های احمقانه و تصاویر احمقانه تر موشک زیر شیروانی است. خبری که منتشر شد این بود: 《تصاویر منتشر شده توسط ارتش اسرائیل نشان می دهد که چگونه حزب الله موشکهای خود را در خانه های غیرنظامیان انبار می کند. موشک دوربردی که در تصاویر زیر دیده می شود بر روی یک سیستم هیدرولیک در اتاق زیر شیروانی خانه ای در جنوب لبنان کار گذاشته شده است و آماده پرتاب از دهانه پشت بام است! در اتاق زیر شیروانی، در طبقه اول هم یک خانواده لبنانی زندگی می کنند》.

اینها نشان می دهد که در توجیه جنایت علیه مردم عادی که با هدف شوراندن لبنان علیه حزب الله انجام می گیرد، به فکر آبروی خودشان هم نیستند و فکر نمی کنند بالاخره اگر همه مردم نمی دانند لانچر و سیستم هیدرولیک پرتاب و…چیست اما آنها که می دانند ابعاد لانچر  و طول و عرض سیستم پرتاب و شرایط فیزیکی مورد نیاز آن چیست دچار اشمئزاز می شوند. چطور حزب‌الله که می‌داند حتی خانه مردم عادی هم امن نیست و بمباران می‌شود و رژیمی که در طول ۱۱ ماه در غزه نشان داده به هیچ قاعده ای از مقررات حقوق بشر دوستانه بین المللی پایبند نیست و تمام خانه ها، کلیساها، مدارس بیمارستان‌ها و اردوگاه‌های پناهندگان را بمباران کرده، در خانه مردم موشک جاسازی می‌کند؟ رژیم اسرائیل برای تکرار جنایات غزه در لبنان، متوسل به همین حرف‌های مضحک می‌شود که متاسفانه برخی از مخاطبان غربی و ایرانی را هم فریب می دهد.

یکی از حیرت آورترین رخدادهای جنگ اسرائیل با غزه و لبنان رسمیت بخشیدن به ترور دولتی است. اسرائیل جلوی چشم جهانیان، ده‌ها نفر از عناصر نظامی حماس و حزب الله را ترور کرده و آن را به صورت رسمی اعلام می‌کند ولی هیچ انتقادی نه از سوی دولت‌ها و گروه‌های سیاسی و نه حتی نهادهای حقوق بشری دیده نمی شود در حالی که طبق قواعد جنگی، کشتن کسی که خارج از میدان جنگ است حتی اگر نظامی باشد جنایت است و ترور در هر صورتی محکوم است ولو اینکه علیه عناصر نظامی در خارج از میدان جنگ باشد. شگفت آور این که ترور با اسلحه سبک فردی و مسموم سازی در گذشته به صورت ترور با هواپیما در می‌آید که افراد غیرنظامی را هم در معرض خطر قرار می‌دهد. ارتش اسرائیل اعلام می کند: ️هواپیماهای جنگی ما به بیروت حمله کردند و محمد حسین سرور فرمانده یگان هوایی حزب الله را ترور کردند.

نتیجه این روش‌ها آن است که صلح با خاورمیانه دود شده و هرچه بیشتر دور از دسترس خواهد شد زیرا از یک سو دشمنی و کینه با رژیم اسرائیل در منطقه خاورمیانه عمیق‌تر از پیش شده (که البته این وضعیت اکنون ابعاد جهانی هم یافته است) و از سوی دیگر وزیر خارجه آمریکا می گوید: اگر اسرائیل هم وجود نداشت ما آن را به وجود می‌آوردیم و کندی نامزد انصرافی انتخاب اخیر در سخنان انتخاباتی قبل از انصراف، گفت اسرائیل ناو جنگی غرب در خاورمیانه است.

تنها راه صلح این است که بدون تبعیض، هر نوع جنایتی محکوم و عاملان ان مجازات شوند و اگر حمله ۷ اکتبر محکوم می شود، کشتارهای قبل از آن که منجر به طغیان ۷ اکتبر شده و کشتارهای بعد از آن هم محکوم شود که دبیر کل سازمان ملل می گوید:«سرعت و مقیاس کشتار و تخریب در غزه را من هرگز به عنوان دبیرکل سازمان ملل ندیده بودم. ۲۰۰ پرسنل سازمان ملل، برخی از آنها با خانواده‌هایشان در غزه کشته شدند».

کانال گفتارهای باقی https://t.me/emadbaghi
وبسایت www.emadbaghi.com

اینستاگرام https://instagram.com/emadeddinbaghi
فیس بوک https://facebook.com/Emadbaqi

نوشته شده توسط
عمادالدین باقی
دیدن همه یادداشت ها
گذاشتن پاسخ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

In order to use the Instagram feature, please install and activate Meks Instagram Widget plugin .

نوشته شده توسط عمادالدین باقی