• بگرد
  • بازیابی گذرواژه

تسلیت رحلت دکتر تابنده


پس عدم گردم عدم چون ارغنون، گویدم انّا الیه راجعون
دکتر #نورعلی_تابنده مردی از تبار حق پویان و از شخصیت های صلح طلب و باورمند به حقوق بشر در گذشت. از او نوشته هایی در زمینه صلح و حقوق بشر برجای مانده است و در سال 1356 به همراه جمعی از شخصیت های فرهنگی و سیاسی از جمله بازرگان و سحابی، «جمعیت دفاع از آزادی و حاکمیت ملت ایران» را تاسیس کردند. درگذشت ایشان را به همه دروایش و به ویژه بندیان انها تسلیت و تعزیت می گویم.
تاریخ صوفی گری و درویشی در ایران داستان پرحادثه و پرفراز و فرودی است. جنگها و ستیزه های متشرعه و متصوفه و اینکه هر کدام چه نقشی در تاریخ اندیشه و فرهنگ در ایران داشته‌اند حکایتی اندیشیدنی دارد. بدون شک همانسان که متشرعه در نهادینه کردن قانون کوشیده‌ و سهم داشته اند متصوفه نیز در ساختن تمدن ایرانی و اسلامی و آموزه های بلند عرفانی و اخلاقی آن نقش بسزایی داشته اند اما مهم این است که در دو سده اخیر همزیستی میان این نحله ها به گونه‌ای بود که دیگر برآیند نیروها را صفر نمی‌کرد و این دو در عرصه اجتماعی کار خویش را می‌کردند و هر دو می توانستند سودمندی هایی را برای جامعه داشته باشند اما این سودمندی ها مادامی است که هر دو دور از قدرت سیاسی و سودای تصرف قدرت باشند. از اوایل دهه هشتاد اما جریان مشکوکی ستیز عملی با دراویش را آغاز کرد با وجود اینکه دراویش همواره کوشیدند در چارچوب قانون و البته بیشتر با تمایل به اصلاح طلبی حضور داشته باشند اما جریانی که هر نیروی اجتماعی غیر همسو با خود را مزاحم می‌دید برای براندازی اش تلاش و روند حذف و سرکوب را پیوسته دنبال کرد و سرانجام دوسال پیش به حوادث خونین خیابان گلستان در حوالی منزل قطب دراویش، مرحوم دکتر علی تابنده انجامید و دو مأمور جان باخته و تعداد زیادی از #دراویش مصدوم، مجروح و بازداشت شدند و به حبس های سنگین محکوم گردیدند. از آن پس دکتر تابنده در محدودیت رفت و آمد و ملاقات بود. در فروردین1398 که اندک گشایشی حاصل شد به اتفاق جناب آقای خلیلی از وکلای گرانقدر برای تجدید دیدار با دکتر تابنده رفتیم. محبت ها و مهرورزی ایشان خاطره ای ماندگار شد. در این دیدار خاطره های گوناگونی از دورانی که ایشان قاضی بود و دوران وکالت زندانیان سیاسی سال های پیش از انقلاب، خاطراتی از آیت الله #منتظری و #امیرانتظام و نیز نقشی که دراویش در جریان انقلاب و اصلاحات داشتند را بیان می کردند که حاکی از هوش و حافظه ای شگرف در دوران کهولت سن بود.
گرچه برخی از آداب دراویش چون دستبوسیِ قطب، ممکن است مقبول و مطبوع دیگران نباشد ومطلوب نگارنده نیز نیست، اما نکته مهم این است که این آداب جزو مرام درویشی است و مادامی که به دور از قدرت و سیاست باشد در محدوده باورمندانش درخور ملامت نیست اما وقتی که این منش با قدرت پیوند بخورد خطرناک می شود و دراویش نیز جز زمانی که برای بقای خویش ناگزیر از کنش سیاسی بوده اند هیچگاه مدعی تصرف قدرت و سیاست نبوده و سیر و سلوک معنوی را پیشه خویش می دانند.
روح این راحلِ تابنده شاد.
عمادالدین باقی – سه شنبه 3 دی 1398

نوشته شده توسط
عمادالدین باقی
دیدن همه یادداشت ها
گذاشتن پاسخ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

In order to use the Instagram feature, please install and activate Meks Instagram Widget plugin .

نوشته شده توسط عمادالدین باقی