مقالات اجتماعي
شنبه 13 دی 1399
هولناکتر از جنگ
( کرونا کشتاری هولناکتر از جنگ)
چهارشنبه 10 دی 1399
جمعه 21 آذر 1399
سه شنبه 18 آذر 1399
پنجشنبه 13 آذر 1399
سه شنبه 4 آذر 1399
متهم اصلی آلونک های ویران شده
جمعه 30 آبان 1399
دوشنبه 12 آبان 1399
دوشنبه 21 مهر 1399
اوباشگردانی و تأثیر آن بر جرم و خشونت
پنجشنبه 17 مهر 1399
پنجشنبه 17 مهر 1399
يكي بي آزار و بي دروغ وديگري مظلوم ودلشکسته
دوشنبه 7 مهر 1399
سپاه از چشم «ایستاده در غبار»
فیلم ایستاده در غبار روایت زندگی و اسارت شهید حاج احمد متوسلیان است
سخنرانی عمادالدین باقی پس از اکران فیلم در تالار شهید چمران دانشکده فنی دانشگاه تهران شنبه25 اردیبهشت1395
این نشست با سخنرانی عمادالدین باقی و غلامرضا ظریفیان برگزار شد
منتشر شده در روزنامه سازندگی، ش764 دوشنبه7مهر1399ص1و2 مطلب اصلی صفحه یک با تیتر مکتب سپاه: تحلیل عمادالدین باقی از تحولات سپاه در دهه60 با تمرکز بر زندگی شهید حاج حمد متوسلیان
گرچه متن زیر یک سخنرانی متعلق به نزدیک به 4سال و نیم پیش است اما مربوط است به بحث هایی که این روزها در پی پخش مستندی از بی بی سی درباره برخی مشاجرات اوایل دهه 60 در سپاه مطرح شده است. فایل صوتی ان مشاجرات که از بی بی سی پخش شد ابتدا گمان کردم اقای گنجی نوار آن را در اختیار بی بی سی گذاشته اما وقتی مطلع شدم یک روز پیشتر این فایل صوتی در پایگاه خبری تسنیم منتشر شده تردید کردم. به هرحال هرکدام که در انتشار ان تقدم داشته باشند مسئله ای را عوض نمی کند زیرا سال ها بود که در خاطره کنشگران ذیربط مانده بود و سرانجام زمانی گشوده می شد. نزدیک به5سال پیش که این سخنرانی ایراد شد مباحث آن نشر عمومی پیدا نکرد و مسایلی که در فیلم ایستاده در غبار مطرح گردیده بود دیده نشد تا امروز. متن زیر البته در روزنامه سازندگی با اصلاح چند کلمه منتشر شده و عبارت داخل هلال هم در نسخه ارائه شده به روزنامه نبود.
یکشنبه 6 مهر 1399
نوستالژی ۴:(نقداجتماعی) امر به معروف و نهی از منکر محیط زیستی
شنبه 5 مهر 1399
زندگی به شیوه النصر بالرعب و رانندگی به شیوه جنگی
سه شنبه 18 شهریور 1399
اگر شهدا بودند ...
در یادبود شهید سید محمد صنیع خانی
پنجشنبه 23 مرداد 1399
بهترین کار در #محرم چیست؟
شنبه 11 مرداد 1399
بُگْشا دَرِ طَرَب، مَگُذارم دِگَر حَزین ***
سه شنبه 3 تیر 1399
جمعه 23 خرداد 1399
شنبه 10 خرداد 1399
نوستالژی3: نوستالژی نامه ها
پنجشنبه 18 اردیبهشت 1399
کوتاه از کرونا و نگاه به انسان و جهان:
جمعه 5 اردیبهشت 1399
اتاق فکری برای آینده پژوهی کرونا (اندیشیدن به پساکرونا نیاز مبـرم امروز ما است)
سه شنبه 2 اردیبهشت 1399
نوستالژی ۲: چگونه زبان نشناسی، مرزهای مدح و ذم را جابجا می کند؟
یکشنبه 31 فروردین 1399
هرج و مرج مدیریتی در بحران جهانی کرونا
از متن: تجربه چرنوبیل به خوبی نشان میدهد که بخشی از این هرج و مرج ریشه در ساخت سیاسی و نارساییهای آن و بخشی دیگر ریشه در تشتت اطلاعات دارد. یعنی بجز نقش ساخت سیاسی بسته و خودکامه در تشدید بحران، اطلاعات متفاوت و نظرات مختلف متخصصان موجب تشتت در تصمیم گیری می شد....
...اکنون که سخن ما با جان و زندگی شهروندان مرتبط است باید سخن گفت، سخن کارشناسی، مفید، مؤثر، گرهگشا و راهنما نه اینکه بکوشیم در این شرایط با مخالف خوانی، وجهه اپوزیسیون برای خود درست کنیم. این نوعی سوءاستفاده از شرایط برای موقعیت های شخصی است.
متن کامل در ادامه
چهارشنبه 27 فروردین 1399
پشتیبانی عملی جامعه مدنی از آسیبدیدگان کرونا
یکشنبه 24 فروردین 1399
شنبه 23 فروردین 1399
یکشنبه 17 فروردین 1399
شنبه 9 فروردین 1399
چهارشنبه 6 فروردین 1399
دوشنبه 4 فروردین 1399
قرنطینه را چگونه سپری کنیم؟
جمعه 1 فروردین 1399
سه شنبه 27 اسفند 1398
یادی از یک مناظره به یاد شادروان دکتر فریبرز رئیس دانا
پنجشنبه 22 اسفند 1398
دوشنبه 19 اسفند 1398
کرونا و جایزه بین المللی بهداشت و سلامت
جمعه 16 اسفند 1398
سه شنبه 13 اسفند 1398
تقدیر از پیش قراولان نبرد با کرونا
دوشنبه 12 اسفند 1398
کرونا، انقلاب، پیشگویی، توهم توطئه
جمعه 9 اسفند 1398
جنگ روانی و قربانیانش
* ....اکنون این پرسش به وجود میآید که چرا این دست خبرهای اینگونه وسیع دست به دست می گردید؟ صرفنظر از اینکه ریشه اصلی آن در بی اعتمادی به سیستم و به ویژه رسانه های رسمی مانند صدا و سیماست و آنها به گونه ای عمل کرده اند که مرجعیت رسانه ای جامعه را به بیرون از مرزها انتقال داده اند، از نظر روانی در این شرایط که مردم، متاثر و نگران و منتظر حادثه جدیدی بودند، همه از بیم آنکه آسیب های گسترده تری در راه باشد میکوشیدند اطلاع رسانی کنند تا پیشگیری نمایند ولی آیا همه واقعیت این بود؟ آیا کسانی که این پست های خبری را تولید می کردند تا در جامعه این گونه التهاب آفرینی شود و قطعا خودشان می دانستند که این خبر جعلی و دروغ است آیا این کار را اتفاقی و یا به قصد مطایبه انجام دادند؟ بدون شک آنها هم با آگاهی از حساسیت افکار عمومی و شرایط خاص و ملتهبی که وجود داشت می دانستند که این خبرها التهابات را دامن می زند و اصولا جنگ روانی یعنی آستانه تحریکی جامعه را پایین بردن، جامعه را عصبی کردن و مستعد شعلهور شدن ساختن.
* قربانی اصلی جنگ روانی، مردم هستند درست مانند بقیه جنگ ها که در واقع رهبران با هم نمی جنگند و فقط توده مردم هستند که قربانی می شوند و این خیلی بی رحمانه است و قساوت قلب می خواهد....
*جامعه ما اکنون از استرس اشباع شده اما به نظر می آید عده ای به آن قانع نبوده و با اهداف سیاسی در پی انفجار استرس ها هستند به ویژه برخی از آنها که در آنسوی مرزها در جای امن و آرام نشسته و پیوسته بر تنور التهاب می دمند و روح و روان مردم را دچار گسیختگی می کنند. فقط هر لحظه منتظر یک بی لیاقتی تازه تر از مسئولان یا منتظر یک حادثه هستند برای کار خود. عده ای برایشان مهم نیست که این استرس ها چه پیامدهای ویرانگری برای مردم دارد....
*جنگ روانی چه به بهانه حوادث واقعی و دردناک و چه بهانه حواث غیر واقعی علیه حکومت، بیش از آنکه اقدامی علیه حکومت باشد توهین به شعور مردم و به افکار عمومی است زیرا پیش فرض اساسی اش این است که با ایجاد شبهه و التهاب می توان با مردم بازی کرد و آن ها را در خدمت مقاصد سیاسی خود برانگیخت...
* یکی از رازهای رواج دروغ در جامعه این است که دروغ فی نفسه بد نیست، بسته به مواضع و منافع سیاسی یا اقتصادی و حتی خویشاوندی ما خوب یا بد می شود.
یادداشت زیر اوایل بهمن98 نوشته و در 10 اسفند به روز شد و در روزنامه سازندگی شماره 615 شنبه 10 اسفند1398 ص2 منتشر گردید.
چهارشنبه 23 بهمن 1398
نه انقلاب نه رفرم، اصلاحات راديكال
برگرفته از کتاب«جنبش اصلاحات دموکراتیک در ایران صفحات 403 تا 414
این گفتار سال 1380 در زندان تحریر شده و نخست بار در هفته نامه جامعه نو شماره دوم 30 بهمن 1380 منتشر شد سپس در کتاب جنبش اصلاحات دموکراتیک(تهران، نشرسرایی، 1383) جای گرفت.
محتوای ان هم با سالگرد انقلاب مناسبت دارد هم با انتخابات پیش رو و هم با اعتراضانت آبان ماه1398 و نیز با نارضایتی های عمومی
در این نوشتار برای نخستین بار محاسبات ریاضی نشان داده شده است که تمام طول فاصله ميدان انقلاب تا ميدان آزادى، كه پوشيده از جمعيت باشد، معادل 216 هزار نفر جمعيت خواهد بود.
این نوشتار به این پرسش می پردازد که انتخاب میان اصلاح و انقلاب چقدر تابع انتخاب و اراده ما يا تحميل شده به ماست؟
https://t.me/emadbaghi
در جامعه مدنى مطالبات مردم از طريق آراى عمومى كه به صندوقها ريخته مىشود، مشخص گرديده و بدان تمكين مىكنند و صاحبان قدرت نيز به سادگى تفويض قدرت كرده و جابه جا مىشوند، ولى در جامعه سنتى از طريق راهاندازى انبوههها و جمعيتها و پيشوازها و بدرقه انبوه خلقها به قدرت نمايى مىپردازند. اين نمايشها بيشتر حركت روانى و چشم پر كن هستند و موجب خودفريبى سياستمداران و خود انبوههها مىشوند.... در سوريه و عراق و كشورهاى ديكتاتورى تكيه به انبوهها را مىتوان بهوفور مشاهده كرد.
پنجشنبه 17 بهمن 1398
جایزه کتاب سال در اسارت چارچوب های حکومتی
چهارشنبه 16 بهمن 1398
سه شنبه 1 بهمن 1398
شاید عشق جهنمی
(این یک ناداستان است. تخیلی نیست. باورکردنی هم نیست اما واقعیت دارد)
چهارشنبه 25 دی 1398
یاری به هموطنان سیل زده شرق کشور
شنبه 21 دی 1398
سقوط هواپیمای اوکراینی و کتمان حقیقت
چهارشنبه 4 دی 1398
شنبه 18 آبان 1398
کوتاه نوشته های دنباله دار/ نوستالژی 1:
جمعه 10 آبان 1398
پنجشنبه 18 مهر 1398
بازخوردهای تتلو صدای دگردیسی
در پی انتشار مقاله" تتلو، صدای دگردیسی" و بازتاب های وسیع آن، آقای رضا آشفته از روزنامه نگاران ارجمند شرق تماس گرفته و پیشنهاد کردند یادداشت را درشرق بازنشر کنند یا اینکه درباره آن یادداشت دیگری بنویسم که نتیجه اش شد نوشته کوتاه زیر:
پنجشنبه 18 مهر 1398
واکنش روزنامه جوان به مقاله تتلو: این بدترکیبی شوم از کجا آمد
یکشنبه 14 مهر 1398
جمعه 5 مهر 1398
تاریخ و تبار روشنفکری دینی، نقد روشنفکری دینی و مزیت پژوهشگری بر روشنفکری در گفتگو با مجله خاطرات سیاسی
*جریان روشنفکری دینی هرچند بیش از یکصد سال سابقه دارد اما از وقتیکه در این دهههای اخیر مثلاً از دهه 70 به بعد در ایران مساوی شد با یک جمع و جریان خاص، سرنوشتی شبیه سرنوشت اصلاحطلبی پیدا کرد
* چرا امروز بهراحتی شعار «اصلاحطلب، اصولگرا دیگه تمومه ماجرا» سر داده می شود؟
* چرا جامعه به همان اندازهای که از اصلاحطلبی عدول می کند، از روشنفکری دینی عدول می کند؟
*در مورد حقوق بهاییان آیت الله منتظری به این نظر رسید که بهایی هم بهعنوان یک شهروند همان حقی را دارد که غیر بهایی دارد... آقای منتظری این فتوا را داد نه به خاطر این که یک پوزیشن روشنفکرانه است بلکه به دلیل اینکه با ادله اصولی و فقهی به این نظر رسیده بود.
*این شکاف عمیق پر ناشدنی که بین سنّت و مدرنیته قائلاند شکافی کاملاً جعلی و کاذب است؛
* روشنفکران ما روش شان به استحسان بیشتر شباهت دارد.
* روشنفکر دینی دغدغه رأی دارد، رأی مردم، نگاه مردم، قضاوت مردم، چون خودش هم نقش خطیب را دارد برایش مهم است که چگونه قضاوت شود. روشنفکر دینی برایش رأی مردم مهم است؛ ولی یک پژوهشگر دینی دغدغهاش رأی مردم نیست، او استانداردهایی علمی دارد و دغدغهاش «حقیقت» است؛ چه جامعه قبول داشته باشد چه قبول نداشته باشد. اینجا که بحث انتخابات نیست بحث علم است. اگر شما بتوانید همراه با پژوهشگریِ دینی، استانداردهای علمی را رعایت کنید یعنی مسأله¬تان «حقیقت» است ولواینکه خشنودی و رضایت عامه مردم در آن نباشد. بله اگر جامعه هم به آن اقبال نشان بدهد، نورٌعلی نور می شود؛ اما اگر رأی جامعه با این نباشد دلیلی بر بطلانش نیست.
*برخی همهچیز را در دوگانه طباطبایی، سروش تحلیل می کنند و فکر می کنند که این احتمالا یا باید سروشیست باشد یا طباطباییست باشد، چون دوگانههای بستهای برای خودشان اعتبار می کنند و می خواهند همهچیز را در این دوگانهها بفهمند؛ پس دچار بدفهمی می شوند
دوشنبه 1 مهر 1398
شنبه 30 شهریور 1398
آمار تفکیکی ۲۱۳۲۵۵ شهید جنگ تحمیلی و یک سرقت ادبی
جمعه 8 شهریور 1398
گفتگو با عمادالدین باقی درباره پرونده شفافیت و فساد: تن ندادن به اصلاحات اساسی برای حکومت فاجعه بار خواهد بود
برگزیده هایی از متن:
*امروز پس از 4دهه من ارزیابی مثبتی از روند طی شده و نتایج انقلاب ندارم....
* نخبگان حاکم، همیشه اقلیتی هستند که به شیوه های گوناگون، خود را در مسند قدرت نگه می دارند...
* انتصاب های دور از انتظار در پست های کلیدی هم چون پیام های ناخوشایند به جامعه می دهد آن رادیکالیسم را تشدید می کند
* ریشه ای(مشکل تقابل تخصص و تهعد)هم در یک فهم سنتی و کلیشه ای بود. در درس های حوزه اولین چیزی که می خواندیم این بود که «العلم علمان، علم الادیان و علم الابدان». پس از این دو بخشی کردن علم، برای علم الادیان، شرافت قائل می شدند.
*مسئولان فکر می کردند وقتی جامعه شناس هشدار می دهد یعنی باید همین فردا صبح اتفاقی رخ دهد و اگر صبح که برخاستند دیدند اوضاع امن و امان است نتیجه می گیرند که جامعه شناسان حرف مفت می زنند و اصلا این حرف ها را می زنند تا ترس ایجاد کنند...
* برای سال 98 از لاعلاج شدن شکاف ها می گویم....
* ... فساد تا ژرفای استخوان و مغز سیستم رخنه کرده ...بدتر از خود فساد، آثار آن است. باید دو نسل بگذرد تا «نَزح بِئر» صورت گیرد و جامعه، پاکیزه شود.
* مهم تر از مسئله زندانی، خانواده زندانی است. آیت الله منتظری خیلی نسبت به خانواده های زندانیان، حساسیت و نگرانی داشتند، اینکه در غیاب سرپرست خانوار، آنها دچار تنگناهای معیشتی و عاطفی نشوند.
*...در سیستم قضایی اصل شخصی بودن جرم و مجازات رعایت نمی شود و گاهی خانواده های بی گناه، بیشتر مجازات می شوند. ما نمونه های فراوانی سراغ داریم که زندانی صدها کیلومتر دورتر زندانی شده در حالی که زندان، یک مجازات است و تبعید یک مجازات دیگر، ولی این دو را ترکیب کرده و زندانی را به نقاط دور می فرستند و خانواده ها را دچار رنجی عظیم می کنند...
* جامعه ای که نسبت به وضع زندانیان بی تفاوت باشد خودش قربانی این بی تفاوتی خواهد شد...
* رسانه ها باید با هرگونه فساد سیاسی و اقتصادی در قدرت مقابله کنند و قدرت بیرحم را زیر تازیانه نگاه تیز و انتقادی بگیرند. اما اینهمه فقط در گرو تلقی آن به عنوان رکن چهارم و نیازمند آزادی بیان و امنیت پس از بیان است..... روزنامه نگار باید هزینه ریسک را بخشی از حرفه خود بداند...
* اساسا «خبرنگاریِ نشسته» و «کپی-پیست» کردن خبر و حتی مقاله، مطبوعات ما را از حیز انتفاع انداخته و جامعه را بی اعتماد کرده است. روزنامه و روزنامه نگاران، به ندرت مولد هستند.
*جمهوری اسلامی ایران با توجه به اینکه اصلاحات را تاکنون تحمل نکرده، خود را در برابر سه راه قرار داده است.
* نباید فراموش کرد که صبر مردم هم نقطه پایانی دارد و رفتار حکومت می تواند در جلو انداختن و عقب انداختن آن تعیین کننده باشد.
دوشنبه 4 شهریور 1398
لایزال شدن فساد
(شیوه های براندازی مبارزه با فساد)
مقاله زیر درباره این است که چگونه می توان به نام مبارزه با فساد، فساد را فربه تر کرد یا فسادهای دیگر را امنیت بخشید.
جمعه 18 مرداد 1398
مباحثاتی درباره مسائل قومی
سه شنبه 15 مرداد 1398
سه شنبه 15 مرداد 1398
یکشنبه 23 تیر 1398
هتاکی، زنای محصنه، شرابخوری و فسق و فجور بدتر است یا از دست دادن قدرت؟
شنبه 22 تیر 1398
متن سخنرانی عمادالدین باقی در کنگره کشوری سازمان معلمان ایران
متن سخنرانی عمادالدین باقی در کنگره کشوری سازمان معلمان ایران، پنج شنبه20 تیر1398 درباره کنشگری مدنی و تشکل یابی معلمان و نقش آن در استیفای حقوق شان
ایرنا و رسانه های دیگر گزارش سخنرانی را منتشر کردند. روزنامه سازندگی، ش418 شنبه22تیر1398 ص2 عمده بحث را تحت عنوان«حق تحصیل با اعمال شاقه» و سوتیتر «آموزش و پرورش ایران قربانی تجارت آموزشی شده است» منتشر کرده و به دلیل کمبود جا، مقدمه را که یاد و گرامی داشت معلمان زندانی بود حذف کرده است اما کانال و سایت صدای معلم و برخی رسانه های دیگرتجلیل از معلمان زندانی را منعکس کردند.
شنبه 25 خرداد 1398
عوامل گسترش خشونت و راههای مهار آن- بخش چهارم
دوشنبه 13 خرداد 1398
اپیدمی شدن نیهیلیسم و نیهیلیسم نقابدار
شنبه 21 اردیبهشت 1398
ایرناپلاس عوامل گسترش خشونت و راههای مهار آن را بررسی میکند- بخش دوم
ناکارآمدی و سرخوردگی، منبع پنهان خشونت در جامعه ایرانی
باقی در این بخش، از بین رفتن خودکنترلی جامعه و تاثیر حکومت دینی، پخش تخم نفرت توسط اپوزیسیون و پوزیسیون، عادی کردن کشتن انسان به دست انسان، روحیه انتقام، احساس ناتوانی جامعه از تغییر وضعیت سیاسی و اقتصادی و سلطه بر سرنوشت خویش بخاطر تحمیل سیاست های خلاف خواست مردم و مسئله جابجایی خشم را مورد بحث قرار داده است.
چهارشنبه 18 اردیبهشت 1398
گفتوگوی ایبنا با عمادالدین باقی درباره کتاب «جان»
چهارشنبه 18 اردیبهشت 1398
میزگرد ایرناپلاس: عوامل گسترش خشونت و راههای مهار آن- بخش اول
سه شنبه 10 اردیبهشت 1398
ادبیات؛ زیان سخن گفتن با مردم است (گفتگوی روزنامه سازندگی با عمادالدین باقی درباره کتاب تازه اش که داستانی ست به نام جان)
یکشنبه 8 اردیبهشت 1398
شنبه 17 فروردین 1398
چالش های سیل و جامعه مدنی
روزنامه سازندگی،ش333 شنبه17 فروردین1398ص2
پنجشنبه 1 فروردین 1398
تبریک نوروز 1398
هر نفس نو میشود دنیا و ما
بیخبر از نو شدن اندر بقا
(مولوی)
بوی بهار صدای زندگی و تجدید حیات است و نو شدن طبیعت بستر نو شدن اندیشه ها و روان مان. همآغوشی نوروز با جشن طلوع امام عدالت(علی ع) و یاد او، نیز نیک رویدادی برای جان های خسته از زمستان بی عدالتی است.
لب های تان همیشه خندان، فقر از خانه ها و غم از سینه تان دور باد، امید که شب زدگان بیدار، بندیان بی گنه آزاد و جانی بر دار نشود.
سبدهای مهر و شکوفه نثارتان
جشن هستی تان خجسته باد
بامهر- عمادالدین باقی
29 اسفند1397
چهارشنبه 22 اسفند 1397
پنجشنبه 16 اسفند 1397
چند اشتباه درباره جامعه مدنی (متن سخنرانی در همایش گفتگوهای راهبردی حامیان جامعه مدنی)
متن پیش نوشته سخنرانی ام در همایش
#گفتگوی_راهبردی_حجم @Haajm به تاریخ سه شنبه سی ام بهمن نود و هفت در روزنامه سازندگی آدینه به صورت نسبتا کامل منتشرشده است. موضوع اصلی سخنرانی" چند اشتباه درباره مدنی" بود. دوازده تصور اشتباه را به اختصار توضیح داده و گفته ام بدون تصحیح این اشتباهات، دستیابی به جامعه مدنی دشوار است.
متن کامل به همراه فایل صوتی سخنرانی و همچنین tایل صوتی پرسش و پاسخ در کانال گفتارهای باقی
https://t.me/emadbaghi
در دسترس است.
*دیگر در سپهر داخلی نمی توان امنیت عمومی را بدون جامعه مدنی تعریف کرد
*سیاستمداران و مدیران باید درک شان را از قدرت و امنیت بازنگری کنند. اسارت در همان تفکر قدیمی قدرت و امنیت است که باعث می شود امروز اقتدار را در موشک بیینند ولو به قیمت انزوا و فقر. بدون شک ما هم مانند هر کشور دیگری باید توان دفاعی مان را ارتقاء بدهیم اما نگران امنیت نباشید. اگر مردم را داشته باشیم بدون موشک هم با چنگ و دندان از سرزمین شان دفاع می کنند و هیچ قدرتی یارای اینکه نگاه چپ به ایران کند نخواهد داشت.
* نظریه گسست سنت و مدرنیته یکی از عوامل سست ساختن جامعه مدنی بوده است.
*ما در پی جامعه قدرتمند و دولت قدرتمند هستیم اما قدرت مدنی نه قدرت خودسرانه
*در جامعه مدنی فضیلت های اخلاقی رشد می کنند زیرا «من» ها تبدیل به «ما» می شوند و منیت و انانیت تقلیل می یابند.
*جامعه مدنی هم در معرض فساد است. نباید تصور کنیم که جامعه مدنی و سمن ها رویین تن و مصون از فسادند.
یکشنبه 28 بهمن 1397
تشییع پیکر بانو شریعت رضوی همسر دکتر علی شریعتی و دو پرسش
سه شنبه 23 بهمن 1397
دنیای مجازی بر شانه مطبوعات ایستاده است
چهارشنبه 3 بهمن 1397
شنبه 22 دی 1397
درماندگی آموخته شده
عمادالدین باقی
https://t.me/emadbaghi
* در شرایط درماندگی آموخته شده ممکن است یک گروه کوچک هم بتواند کشوری بزرگ را به انقیاد خود در آورد
*یک دلیل بروز این وضعیت، وجود بن بست ها است. بن بست ها دو واکنش در پی دارند. یکی پرخاشگرانه و دوم منفعلانه...
چهارشنبه 21 آذر 1397
16 آذر، میعادگاه اضداد
متن کامل سخنرانی در تاریخ 19 آذر1397 در همایش 16 آذر تالار جابربن حیان دانشگاه تربیت مدرس به دعوت انجمن اسلامی دانشجویان پیشرو
در مراسم 16 آذر در دانشگده تربیت مدرس پس از سخنرانی ها، جلسه پرسش و پاسخ برگزارشد. افزون بر اکثریت اصلاح طلب، دو گروه از هواداران حکومت و براندازی نیز حضور داشتند. حضور همه در یک مکان و گفتگو به جای نزاع، رویدادی خجسته بود. پرسش و پاسخ های پس از سخنرانی، داغ بود و شاید برخی از انتقادات احتمالی خوانندگان در همان پرسش و پاسخ ها طرح شده باشند ولی متاسفانه متنی از آنها در دست نداریم.
رسانه های داخلی و روزنامه ها، اخبار این نشست را به خوبی پوشش دادند. روزنامه سازندگی ش242 چهارشنبه21 آذر1397 ص1و2 و3 متن سخنرانی ها را کامل تر از همه بازتاب داده است. صفحه یک، حاوی گزارشی از فضای نشست است که می توانید درتصویر پیوست ببنید. آنچه در زیر می آید متن سخنان عمادالدین باقی است که در روزنامه سازندگی، تعدادی از کلمات آن بنا به احتیاط حذف شده است.
پنجشنبه 15 آذر 1397
علي حاتمي خلاق و مؤسس بود
سه شنبه 6 آذر 1397
یکشنبه 27 آبان 1397
هزینه کتاب خریدن: بی مقدار، هزینه کتاب نخواندن: بی شمار
چهارشنبه 11 مهر 1397
نگاه حقوق بشری به افزایش غیر عادی قیمت دلار
جمعه 2 شهریور 1397
نامه دکتر مصطفی رحیمی به ماشالله آجودانی
پنجشنبه 1 شهریور 1397
دین گریزی هیستریک، دین گزینی هیستریک(بررسی جامعه شناختی رشد گرایش ها وجنبش های دینی و شبه دینی اخیر)
این مقاله در سه فاز شناخت مسئله، توصیف، تعلیل و تبیین به رشد گرایش ها وجنبش های دینی و شبه دینی اخیر می پردازد. روش مطالعه، میدانی و کتابخانه ای است. مقاله به توصیف و طبقه بندی گرایش ها و نحوه مواجهه با آنها می پردازد و بیان می دارد که نظام رسمی با 9گرایش عمده مواجه است:
1-فرق اسلامی
2- گرایش های عرفانی و همچنین عرفان های نوظهور
3-مسیحیان آزاد
4- وهابیت
5- بهاییت
6- بودیسم
7- کمونیسم
8- قشریگری مذهبی یا اسلامی
9- سکولاریسم
درباره وضعیت هر یک از آنها بر اساس داده های رسمی، گزارشی کوتاه ارائه شده و برخورد قضایی که شیوه غالب رویارویی با گرایش به این دین ها و شبه دین ها بوده بیان شده است. همچنین توضیح داده می شود اگر همه این گرایش ها در بیرون از حاکمیت قرار دارند اما گرایش هشتم(قشریگری مذهبی یا اسلامی) در درون حکومت و در بیرون از آن و حتی در مقابل حکومت، در درون گفتمان رسمی و بیرون از آن حضور داشته و از زمینه های مذهبی و سنتی جامعه ارتزاق کرده و رشد سهل تری داشته است.
موضع نویسنده در این بحث، داوری و ارزیابی ماهوی درباره ادیان و فرقه ها نیست، و صرفا تمرکزی بر جنبه جامعه شناختی مسئله و علل و دلایل گرایش به انواع فرقه ها و مذاهب دارد.
تئوری نویسنده «خلاء هنجاری و ارزشی» است از اینرو به بیان شباهت ها و تفاوت های نظریه آنومی دورکیم و نظریه خلاء هنجاری خویش می پردازد. تئوری دوم نویسنده عبارتست از وابستگی اعتبار و منزلت اضلاع سه گانه مذهب، روحانیت و اخلاق به یکدیگر در جامعه سنتی و جامعه در حال گذار.
تئوری سوم نیز متعلق به پارسونزدرباره تعادل خرده نظام ها است که ضمن نقد آن، مورد بهره برداری قرار می گیرد.
دین گریزی هیستریک، تئوری پایه در تبیین مسئله است و پدیده جنبش ها و گرایش های مذهبی جدید در ایران را ذیل مفهوم «دین گریزی هیستریک» تحلیل می نماید و نقطه مقابل دین گریزی هیستریک نیز مفهوم دیگری است تحت عنوان «دین گزینی هیستریک».
در پایان به پیش بینی وضعیت آینده می پردازد و جنبش های فکری و مذهبی پیش گفته را مهم ترین چالش های پیش روی ایران آینده می داند.
این نوشته برای کسانی که می خواهند فراتر از شعارزدگی و سیاست زدگی در این قبیل موضوعات بیندیشند خالی از فایده نیست و چون امید است نگارنده بتواند آن را بسط دهد و ابهامات ناشی از اجمال را رفع نماید در انتظار راهنمایی ها و ارشادات خوانندگان و اهل پژوهش می ماند.
مفاهیم کلیدی: دین گریزی هیستریک- دین گزینی هیستریک- جنبش های دینی- جنبش های شبه دینی- خلاء هنجاری- آنومی
این پژوهش نخست بار به صورت یک سخنرانی آموزشی در مؤسسه رخداد سه شنبه12شهریور1392 ارائه گردید. روزنامه بهار، شنبه 16 شهریور 1392، صفحه 8خلاصه ای از آن با عنوان« شبهدینها و دینگریزی» منتشر کرد. متن کامل و ویراسته شده این بحث در سومین همایش ملی آسیب های اجتماعی (خرداد1397) ارائه گردید. مقارن با آن مجله حوزوی صفیر شماره 19و20 فروردین تا تیر1397 ص55-38 نیز متن کامل آن منتشر کرده است.
جمعه 8 تیر 1397
منِ کالِ زمانه، یک جامعه گناه آلود و طلب حلالیت از آیت الله خویی
چهارشنبه 6 تیر 1397
اگر محمد می ماند.... (محمد منتظری در ترازوی انصاف)
شنبه 2 تیر 1397
مرگ ملی
روزنامه سازندگی، شماره92 شنبه 2تیر1397ص3 با عنوان: «مرگ ملی، برونداد طرد آسیب شناسی ملی»
چهارشنبه 30 خرداد 1397
سه شنبه 29 خرداد 1397
جامعه شناس مولد (درباره روش و منش محمد امین قانعی راد)
دوشنبه 20 فروردین 1397
نبرد با تکنولوژی و بحران اعتماد
جمعه 10 فروردین 1397
شنبه 19 اسفند 1396
جهان بینی خود را تغییر دهیم یا جهان را؟
دوشنبه 16 بهمن 1396
نارضایتی ها چگونه به انفجار می انجامند؟
جمعه 15 دی 1396
پایان مونولوگ (عصر تک روایتی به پایان رسیده است)
سه شنبه 30 آبان 1396
شنبه 6 آبان 1396
فقر، فقر، و ما ادریک ماالفقر
یکشنبه 23 مهر 1396
فرهنگ، سیاست و زندگی در گورستان
جمعه 10 شهریور 1396
بی شعوری
عمادالدین باقی
مجله صدا شماره 127 شنبه4شهریور1396 ص20-21
درباره بی شعوری آنقدر سخن گفته و کتاب و مقاله نوشته اند که از شماره بیرون است اما همچنان و همیشه به عنوان یک واقعیت بسیار نیرومند وجود دارد. این اواخر هم کتابی دیدم به همین نام که از بی شعوری به عنوان خطرناک ترین بیماری تاریخ بشریت نام برده بود در حالی که اشاره کرده است برخی آن را نه بیماری بلکه از نوع کمبود شخصیت می دانند یا از نوع حماقت یا اعتیاد. در این کتاب از رابطه تعصب و مدارا، اعتماد، خشم، و رابطه جنسی با بی شعوری سخن گفته یا انواع آن مانند بی شعور اجتماعی، بی شعور تجاری، بی شعور مقدس مآب، بی شعور عرفان باز، بی شعور دیوانسالار، بی شعور بیچاره، بی شعور شاکی، دولت به مثابه بی شعور، خواندن و نوشتن و بی شعوری، بی شعوری در رسانه ها، ازدواج با آدم بی شعور، فرزندان والدین بی شعور و در نهایت راه های درمان بی شعوری گفته است. با وجود همه نکات ارزشمندی که بیان داشته است اما برجسته ترین دلیل بی شعوری، محرومیت یک جامعه از منابع گوناگون شعور است، منابعی که فرزانگی و فرهیختگی را ارتقاء می دهند و بی شعوری را می کاهند. یکی از مهم ترین آنها کتاب و رسانه است. اگر مردم در جامعه ای کتابخوان نباشند حتی همین کتاب ها درباره بی شعوری را نمی خوانند تا از راهکارهای درمانی اش آگاه شوند و نویسنده و ناشر گویی در خلاء دست و پا زده اند.
زنگ خطر را از سال ها پیش پژوهش های مختلفی به صدا در آورده اند. برای مثال یک پژوهش در سال 1385در مناطق بیست و دوگانه تهران، نشان می دهد میانگین مطالعه روزنامه به عنوان یک فعالیت فراغتی در طول شبانه روز 12 دقیقه و میانگین زمان صرف شده برای مطالعه کتاب های غیر درسی در اوقات فراغت برابر با 19 و 77 دقیقه در شبانه روز(کمتر از20 دقیقه) است(ساروخانی، ملکیان، بحران هویت و آنومی: 80). هم اکنون کاهش شمارگان کتاب و روزنامه و مجله نسبت به زمان اجرای پژوهش یاد شده می تواند شاهدی باشد بر کاهش سرانه مطالعه و نمی توان شبکه های مجازی را جایگزین آن دانست به ویژه که داده های این شبکه ها همزمان به تولید نوع جدیدی از آگاهی و بی شعوری می پردازند.
درست در زمانی که در رسانه ها خبر داده می شد دانشمندان موفق به ساخت آسفالتی شدند که تا ۴ هزار لیتر آب در متر مربع جذب میکند و تقریباً هرگز خیس نمی شود و این یعنی حل سیلاب های شهری! و درست در اواخر سال 95 و در روزهایی که اخبار آتش سوزی پلاسکو و سیل سیستان و برآمدن ترامپ بر مسند ریاست جمهوری آمریکا، فضای خبرها را اشغال کرده بود خبر تعطیلی یک کتابفروشی هم منتشر شد اما بازتابی نیافت و شاید پرداختن به آن در چنان شرایطی نشانه عدم تشخیص وزن خبر و پرت افتادگی به نظر می آمد اما اگر دریابیم که همه اکتشافاتی که زندگی را برای بشر گوارا می کنند و نیز همه آن وقایع تلخ به نوعی ریشه در همین مسئله یعنی برآمدگی یا تعطیلی شعور دارند، موضوع فرق خواهد کرد. اگر بدانیم دانایی چه اکسیر حیات بخشی است و کتاب از منابع بزرگ دانایی است و مهجوریت کتاب مساوی با مهجوریت دانایی و در نتیجه انحطاط است.
این خبر دردآور بود و هست که : «فروشگاه «کتاب ویستا» (در سعادتآبادِ تهران) متعلق به «نصرالله کسرائیان» به علت ورشکستگی مالی، تعطیل شد. آن هم در شهری که در یکی از خیابانهایش (جُردن) یک ساعت مُچی مردانه، «یک میلیارد و دویست میلیون تومان» به فروش میرسد. کسراییان اعلام کرد: بدین وسیله به اطلاع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزرات دارایی، سازمان تأمین اجتماعی، شهرداری، ادارات برق، گاز، تلفن، اتحادیه ناشران و کتابفروشان، هممحلهایها، و رسانههای مجازی میرساند که «کتاب ویستا» واقع در سعادتآباد، از پانزدهم آذرماه ۱۳۹۵ تعطیل شده است. نه از آنها که نیامدند گله داریم، نه از آنها که کتاب نمیخوانند، از آنها هم که آمدند یا به اشکال مختلف کمکمان کردند، سپاسگزاریم. چند سال سوبسید دادیم و تلاش کردیم سرپا نگاهش داریم، نشد. تصمیم برای تعطیل کردنش، تصمیمی دشوار بود، به ویژه برای همسرم که تا آخرین لحظه برای بازنگاهداشتناش اصرار داشت. دیری نخواهد گذشت که همه کتابفروشی ها بجز آنهایی که کتاب، کاغذ و محصولات فرهنگی از ارگان ها، ادارات و دولت دریافت می کنند به همین روز خواهند افتاد و مجبور به ترک کار و کسب شان خواهند شد .من نمی گویم به خاطر کتاب فروش بلکه به خاطر آینده فرزندان تان کتاب بخرید تا در آینده فرزندان بی سواد و دولتمردان نادان نداشته باشیم».
از اینکه خود نصرالله کسراییان از مفاخر فرهنگی این مرز و بوم است و سرنوشت او نمونه ای از سرنوشت فکر و فرهنگ است بگذریم، در کشوری که همه از رنج محرومان و بیداد فقر می گویند اما کسی توجه ندارد که یکی از محروم ترین و مظلوم ترین اقشار، همین جماعت اهل قلم و فرهنگ و تولید کنندگان عرصه اندیشه اند. آنها هم با قهر بازار و هم محدودیت های حکومتی و ممیزی و هم با خواب طولانی کتاب و بحران های گوناگون صنعت نشر و پرداخت قطره چکانی همان حق التالیف ناچیز روبرو هستند. مردم نیز با احساس بی نیازی از آگاهی و دیگران هم با عواقب و عقوبت های عبور از خط قرمزهای ساختگی و ... از همه سو این جماعت را در تنگنا گذاشته اند.
در زمانی که کشور 30 میلیون جمعیت داشت برای ما نوجوان های آن زمان راسته خیابانش شاه و ناصر خسرو و جلوی دانشگاه، راسته کتابفروشی ها بود. سه منطقه پر رونق کتاب فروشی، اما وقتی به تازگی که جمعیت کشورمان 80 میلیون شده از میدان بهارستان تا چهارراه مخبرالدوله قدم زدم و دیدم از آن کتابفروشی ها خبری نیست و بجز دو کتابفروشی که با جان سختی، هنوز بقایای خاطرات راسته کتابفروشی ها را حفظ کرده اند و بقیه تغیر شغل داده اند و وقتی در این سال ها دهها کتابفروشی را دیده ام که تعطیل شده اند یا اینکه با عرضه کالاهایی دیگر در کنار کتاب جلوی نابودی خود ر ا گرفته اند زنگ خطر بی شعوری معنای دیگری می یابد.
می گویند مردم قدرت خرید ندارند اما خبر تعطیلی کتابفروشی از این جهت اهمیت دارد که نه در مناطق محروم بلکه در شهرک غرب بود یعنی جایی که قدرت خرید بالا است و ارقام فروش کافی شاپ ها، رستوران ها، و تنقلات و چیپس و پفک آن با هزینه اوقات فراغت برخی شهرها برابر می کند.
35 سال پیش که میانگین شمارگان کتاب 4و 5هزار و جمعیت کشور 30 میلیون نفر بود، چندان خبری از رسم های جشن تولد و انواع سالگردها نبود. امروز اما در هر خانه ای به تعداد اعضای خانواده جشن تولد می گیرند و روز زن و روز مرد، روز ولنتاین و سالگرد ازدواج و چندین مناسبت دیگر هم افزوده شده است و در این مناسبت ها همه چیز به عنوان کادو داده می شود الا کتاب . به ندرت دیده ام کسی در این روز دانایی را هدیه کند. در نتیجه شمارگان کتاب به 100و200 نسخه رسیده است.
اقتصاد نشر نشانه سقوط اقتصاد تحقیق و نویسندگی و در نتیجه سقوط تفکر و فرهنگ است. امروز باقالی فروشی و تکدیگری بیش از نویسندگی درآمد دارد. از چنین جامعه ای دیگر چه توقعی می توان داشت. همه با پاسخ های های ساده و کلیشه ای و خودفریب، به فوریت پاسخی برای هر مسئله ای دست و پا می کنیم و مثلا اینکه فضای مجازی نرخ مطالعه را پایین آورده است و یا مردم قدرت خرید ندارند و... اما در همین زمان در کشورهایی که این تکنولوژی از همانجا آمده است کتاب ها تیراژ میلیونی دارند و انتشارات انگلیسی پیرسون یکی از دهها بنگاه انتشاراتی سودآور است که با کسب درآمدی معادل 9.33 میلیارد دلار در سال 2013 بزرگترین ناشر جهان شناخته شده و یا مدیر کتابفروشی اینترنتی آمازون به ثروتمندترین مرد جهان تبدیل شده است. حتی در ترکیه شمارگان 100 هزار نسخه برای کتاب عادی است. آری تعطیلی کتابفروشی ها نشانه روند تعطیلی شعور در یک جامعه است. جهل، مادر استبدادو خشونت و فقر و خرافه خواهد شد و دانایی چون آب روانی به زندگی جان می بخشد.
کانال گفتارهای باقی
https://t.me/emadbaghi
یکشنبه 7 خرداد 1396
اخلاق پدرسازی یا پاتریمونیالیسم فراگیر
ادامه ضرورت نقد اجتماعی رفتار مردم: قسمت چهارم
متن کامل مقاله در کانال گفتارهای باقی نیز در دسترس است
@emadbaghi
سه شنبه 26 اردیبهشت 1396
در ادامه ضرورت نقد اجتماعی رفتار مردم (بخش دوم و سوم)
یکشنبه 17 اردیبهشت 1396
گفتگو با فاطمه کمالی احمد سرایی درباره وضعیت نشر در ایران و انتشارات سرایی: حوزه فعالیت ما نواندیشی دینی است
شنبه 9 اردیبهشت 1396
چهارشنبه 30 فروردین 1396
سهیمه بندی جنسیتی خلاف اصل شایسته سالاری است
فاطمه کمالی مدیر مسئول نشریه توقیف شده «جامعه نو» در گفتگو با ستاره صبح
شنبه 26 فروردین 1396
چهارشنبه 2 فروردین 1396
جامعه و حقوق بشر نود و شش، بحران ها و درمان ها
مجله صدا با عنوان 9بحران و 5درمان منتشر کرده است.
یکشنبه 29 اسفند 1395
«شِلتِر» یا «مانوس» ایرانی
شنبه 7 اسفند 1395
شورای شهر؛ لزوم عبور از سیاست به مدنیت
(در حاشیه اعلام موجودیت «انجمن متخصصین مدیریت شهری» در انتخابات شورای شهر)
یکشنبه 17 بهمن 1395
پاسخ به دوسوال صدا درباره معیار ملی بودن و پیشگیری از تکرار فاجعه پلاسکو
به نظر من یکی از مهم ترین معیارهای سنجش ملی و ضد ملی بودن سیاستمداران این است که ببینیم با هر موضع و سخن یا عمل آنها آیا درآمد به کشور افزوده می شود یا ارزش افزوده ایجاد می شود و یا کم می شود. آیا منزلت و اعتبار کشور ارتقا می یابد یا تنزل می کند.
یکشنبه 17 بهمن 1395
#گناه_ما_یا_طبیعت؟
حقیقت این است که چیزی به نام بلای طبیعی وجود ندارد
یکشنبه 10 بهمن 1395
فاجعه شایعه !
یادداشتی است درباره آتش سوزی ساختمان پلاسکو
شنبه 17 مهر 1395
گفتگو درباره مشکلات تحقیق در حوزه مردم شناسی عزاداری های محرم
شنبه 17 مهر 1395
گفتگو درباره مشکلات تحقیق در حوزه مردم شناسی عزاداری های محرم
شنبه 27 شهریور 1395
فسادی هولناک تر از قتل های زنجیرهای1
چهارشنبه 9 تیر 1395
مردم ابزاری و شهروند سالاری
(درآمدی بر پوپولیسم شناسی)
پنجشنبه 27 خرداد 1395
عمادالدین باقی در مصاحبه اختصاصی با یولپرس: تنها راه تأمین حقوق اقوام تقویت کانونهای مدنی است
http://yolpress.ir/?p=4739
آن کسانی که نگاه امنیتی دارند و فکر میکنند که جامعه را باید با مشت آهنین اداره کرد، آنها وقتی این رفتارشان باعث سوق پیدا کردن همین نیروهای مدنی به سمت نیروهای تندرو میشود، دوباره همین را مستند قرار میدهند برای صحت نظریه خودشان؛ دیدید ما میگفتیم این هم تاکتیکی بود و در ضمیرشان در عمق وجودشان همین بود و ما باعث شدیم که اینها ضمیرشان را آشکار کنند درحالیکه خودشان عامل این موضوع بودند؟!؟
چهارشنبه 19 خرداد 1395
هدیه فرهنگ ایرانی به فرهنگ جهان
(دانشنامه فرهنگ مردم ایران در بوته نقد)
مهرنامه: عمادالدین باقی یکی از اعضای هیات علمی دانشنامه فرهنگ مردم ایران به خواست مهرنامه به نقد و بررسی این اثر پرداخته است.
(مهرنامه شماره 47 خرداد1395 ص 229- 226 با عنوان: مصائب فرهنگ نویسی)
یکشنبه 19 اردیبهشت 1395
پرسش مجله زنان: «آیا مردان فرا-دست اند؟»
چهارشنبه 25 فروردین 1395
فقر سردبیر ، فقر ژورنالیسم در صدا و سیما- محمد قوچانی
یکشنبه 5 مهر 1394
آبشخورهای جنگ
پلورالیته ویرانگر،پلورالیته سازنده/ دوگانه خیر وشر در برابر خیر مدرج
دوشنبه 9 شهریور 1394
جلوی انتشار هر اطلاعاتی که فساد را عریان کند؛ میگیرند
موانع اجرای قانون دسترسی آزاد به اطلاعات در گفتوگو با عمادالدین باقی
سه شنبه 3 شهریور 1394
در جستجوی جامعه سالم
سلامت و سرمایه اجتماعی در پیوند با سیاست و دولت
چهارشنبه 14 مرداد 1394
فهم دیروز و امروز از مشروطه و حقوق بشر
شنبه 9 اسفند 1393
یکشنبه 5 بهمن 1393
«دنیای اقتصاد»، غنیمت روزهای زندان
یکشنبه 9 آذر 1393
بی اعتنایی به افکار عمومی موجب زوال و سقوط نیروی سیاسی است
چهارشنبه 28 آبان 1393
ادب امر به معروف و نهی از منکر
آیا حکومت می تواند برای امر به معروف و نهی از منکر قانون وضع کند؟
مریم باقی
شنبه 12 مهر 1393
تناقض های ماهواره ستیزی
(نسخ اجتماعی و قانونی ممنوعیت ماهواره)
پنجشنبه 9 مرداد 1393
وکالت، نهادی مدنی یا حکومتی؟
(مبانی عقلی و شرعی استقلال نهاد وکالت و تعلق آن به جامعه مدنی)
یکشنبه 18 خرداد 1393
بر چرخ فلک هیچ کس جیره نشد
در رثای صادق قوچانی
شنبه 30 فروردین 1393
سه شنبه 3 دی 1392
تقدم آزادگی بر آزادیخواهی
سه شنبه 3 دی 1392
یکشنبه 26 آبان 1392
سينماگران، خوش آمديد (میزگردی درباره فیلم دهلیز)
دوشنبه 15 مهر 1392
مخالفت با تحریم: تلاش برای اخلاقی کردن سیاست
Disapproval of sanctions: Attempt to moralize politics
هفته نامه آسمان شماره62 شنبه12مهر1392 ص40
این مقاله به زبان انگلیسی با عنوان جنبش فراتر از تحریم Moving Beyond Sanctions
در سایت زیر منتشر شده است
http://iranwire.com/en/projects/2936\
شنبه 30 شهریور 1392
ادامه: روحانیت و مفهوم نقش
شنبه 30 شهریور 1392
روحانیت و مفهوم نقش
مقاله زیر، متن نوشته شده سخنرانی در مراسم سالگرد آیت الله طالقانی در تالار امیرالمؤمنین مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی است که در تاریخ جمعه22شهریور1392 توسط تعدادی از انجمن های اسلامی دانشگاه تهران برگزار شده است.
یکشنبه 24 شهریور 1392
سه شنبه 5 شهریور 1392
اقتصاد سوگواری
مقاله زیر بخشی از یک پژوهش گسترده است.
جمعه 1 شهریور 1392
پنجشنبه 31 مرداد 1392
تنوع یا تلون؟
پرهیز از آشفتگی و ضرورت تفکیک ساحتها
مهرنامه، شماره30مرداد1392 ص131-130
گفتار زیر در تاریخ 12 خرداد 1392 در نشست «الگوی تعهد سیاسی روشنفکر نزد شریعتی» در بنیاد شریعتی به مناسبت سالگرد و بزرگداشت وی ایراد شد. سایر سخنرانان عبارت بودند از دکتر محمدامین قانعیراد، دکتر هادی خانیکی، دکتر محمدجواد کاشی، دکتر احسان شریعتی، دکتر عباس منوچهري و دکتر حمیدرضا جلایی پور.
این گفتار و سخنان سایر سخنرانان نخست به صورت خلاصه سپس به صورت کامل در سایت بنیاد شریعتی منتشر شد. همچنین روزنامه های شرق يکشنبه ۲۶ خرداد 1392 شماره ۱۷۵۸ ص8و9 (اندیشه) و اعتماد پنج شنبه، 30 خرداد 1392 – شماره 2707 ص اندیشه نیز به بازنشر آن پرداختند.
http://www.sharghdaily.ir/Default.aspx?NPN_Id=134&pageno=8
http://www.sharghdaily.ir/Default.aspx?NPN_Id=134&pageno=9
http://www.etemaad.ir/Released/92-03-30/226.htm
برای مهرنامه چند سطر نخست که به احضار شدن توسط وزارت اطلاعات داشت حذف شده است.
ادامه بحث را در زیر بخوانید:
شنبه 5 مرداد 1392
بر بال آتشفشان
چرا اینهمه شورش؟
دوشنبه 31 تیر 1392
شماره های به جای آدم ها
تأملی در بشر عصر دیجیتال
یکشنبه 23 تیر 1392
دیگر نمی توان!
مجله آسمان تیتر: "توازن واقعیت و ارزو" را برگزیده است.
جمعه 2 فروردین 1392
یکشنبه 7 آبان 1391
جمعه 21 مهر 1391
رنج اعتدال (تحلیلی از فیلم بانو، درباره زندگی آنگ سان سوچی)
سوچی به مثابه روش
این مقاله با تغییراتی جزیی در مجله ماهانه مهرنامه منتشر شده است.
شنبه 18 شهریور 1391
"بزرگتر_از_زلزله(جامعه_شناسی_بلاهای_طبیعی)
تقدیم به مردم زخم دیده آذربایجان عزیز
یکشنبه 22 مرداد 1391
اولویت شبکه اجتماعی بر اتاق فکر
هفته نامه آسمان شماره 23 شنبه 21مرداد1391 ص5تا7و13
باور کنیم شبکه اجتماعی ساختن نوع دیگری از حزب یا حزب سازی زیر زمینی نیست و شامل کار بسیار گسترده ای در سپهر مدنی است که امور خیریه و مدرسه سازی و تکدی زدایی و حمایت از ایتام و بیماران گرفته تا فعالیت های صنفی و امور حزبی و دانشجویی و غیره را شامل می شود.
یکشنبه 25 تیر 1391
یکشنبه 18 تیر 1391
جنگ هنوز تمام نشده است(برای احمد قابل که این روزها در بستر بیماری است)
عکس در مشهد- پس از اولین عمل تومور مغزی اندیشمند گرامی جناب آقای احمد قابل
سه شنبه 30 خرداد 1391
فلسفه صدرایی وآزادی
(به مناسبت اول خرداد روز بزرگداشت ملاصدرا)
جمعه 19 اسفند 1390
چراغ امید را در خانه مان فروزانتر و بهارمان را سبزتر کنیم
یکشنبه 16 بهمن 1390
والاتر از فقه
(به بهانه یادبود بانو بتول شفیعی همسر آیت الله صانعی)
منتشر شده در هفته نامه آسمان شماره پیاپی102 مورخ شنبه15یهمن1390ص19
با عنوان "از اخلاق شروع کنیم"
چهارشنبه 13 مهر 1390
تأثیرات جنگ در موقعیت طبقات اجتماعی، منازعات سیاسی و ایدئولوژی
ماهنامه مهرنامه(ویژه علوم انسانی) شماره 15 مورخ نیمه شهریور1390 ص 174 این نوشتار را در قالب پاسخ به سه پرسش با عنوان: "جنگ موجب ترک برداشتن ایدئولوژی شد" منتشر کرده است.
پنجشنبه 17 شهریور 1390
جامعه شناسی دینی؛ امکان یا امتناع؟
مجله ماهانه مهرنامه از مجلات وزین ویژه علوم انسانی و پر خواننده در میان نخبگان ایران به سردبیری محمد قوچانی در شماره 14 سال دوم مرداد1390 صفحات27-30 این مقاله را با تلخیص بخش نخست منتشر کرده است. اين بحث پیش از آن در تاريخ 13 مهر 1384 در كنفرانس تخصصي جامعهشناسي ديني انجمن جامعهشناسي ايران با حضور تعدادي از اساتيد و دانشجويان ارائه گرديده است.
با توجه به مباحثاتی که در ماههای اخیر پیرامون اسلامی کردن علوم انسانی در جریان است این گفتار درخور ملاحظه خواهد بود.برای مشاهده متن کامل آن با کلیک روی عبارت زیر آن را دانلود کنید
Download file
سایت انجمن جامعه شناسی ایران نیز گزارشی از نشستی که این بحث در آن ارائه شد داده است:
جامعهشناسی دینی، امکان یا امتناع؟
http://www.isa.org.ir/node/1053
سه شنبه 24 آذر 1388
آموزش دختران از پشت ديوار
شنبه 31 مرداد 1388
سه شنبه 29 اردیبهشت 1388
قومیت ها ؛معضل امنیتی یا حقوق بشری؟
یکشنبه 30 فروردین 1388
حقوق شهروندی یا بشری؟(گشت ارشاد و تعهد متقابل)
یکشنبه 16 فروردین 1388
تلویزیون خصوصی :دسترسی به هوای تازه
یکشنبه 29 دی 1387
اصلاح طلبی صادقانه ، اصلاح طلبی ریاکارانه
سه شنبه 23 بهمن 1386
شنبه 13 بهمن 1386
چگونه نسل انقلابي، اصلاح طلب شد؟
یکشنبه 8 مهر 1386
سه شنبه 6 شهریور 1386
بازيابي قهرماني(تئوري تكثير چهره ها)
پنجشنبه 17 خرداد 1386
پنجشنبه 10 خرداد 1386
سمينار «سنت فراموشي» در دانشگاه شيراز
سه شنبه 8 خرداد 1386
دوشنبه 24 اردیبهشت 1386
جمعه 29 دی 1385
گلوله بر پيشاني فداكاري
اگر نبود پافشاري برخي دوستان به ويژه آقاي محمدجواد مظفر، حكايت زير را نمينوشتم. هنگامي كه گفتند ابوذر نبايد به گناه اينكه برادر توست و بيمداري ديگران گمان برند اگر برادر تو نبود از حقوق وي دفاع نمي كردي در سكوت ستم بيند. كمتر كسي است كه نداند براي دفاع از حقوق بسياري كه ناآشنايند سالهاست گريبان چاك ميكني. در انجمن دفاع از حقوق زندانيان يا پاسداران حق حيات از حقوق آنانكه حتي مجرماند حمايتميشود اما سكوت در برابر ماجراي كسي كه نه تنها مجرم نيست بلكه مظلوم واقع شده روا نيست و به عنوان كسي كه در دقايق ماجراي او قرار دارد مطلوب است دربارهاش اطلاعرساني شود. من همچنين براي نشان دادن جلوهاي از يك بيهنجاري عميق و تراژيك كه گويي بطور روزمره در اشكال ديگري براي هزاران شهروند ديگر رخ ميدهد و با بياعتنايي تمام روبروست بر آن شدم گزارش زير را بنويسم:
یکشنبه 19 آذر 1385
روزنه هاي دموكراسي را نبنديم
چهارشنبه 24 آبان 1385
گفتگوبا بي بي سي درباره نامه سرگشاده پيرامون توقيف كتاب
چهارشنبه 3 آبان 1385
بي بي سي درباره ممنوعيت چاپ كتاب هاي باقي
سه شنبه 2 آبان 1385
حق نويسندگي در محاق(اعتراض و شكايت عمادالدين باقي نسبت به منع انتشار كتابهايش)
ايلنا5/8/1385- گويا و..دوشنبه1/8/1385
گفتار زير به عنوان نامه سرگشاده و شكايت خطاب به وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و ديوان عدالت اداري كشورارسال گرديده است.ياد آوري مي شود طي 25سال گذشته 21كتاب پزوهشي و مجموعه مقلات از باقي چاپ شده كه تاكنون 6كتاب او توقيف يا ممنوع از چاپ شده است.علاوه بر آنها چند كتاب جديد او نيز مجوز چاپ دريافت نكردند و موجب اعتراضي شد كه در زير مي خوانيد.
شنبه 15 مهر 1385
سه شنبه 7 شهریور 1385
ميراث سنتي قابليت به روز شدن دارد
چهارشنبه 25 مرداد 1385
گفتگو در باره حذف عنوان مجرمانه از اعتياد
دوشنبه 28 فروردین 1385
پيوستگي ها و گسستگي هاي خميني و بروجردي
شنبه 13 اسفند 1384
نجوايي با يك دوست داغديده
چهارشنبه 3 اسفند 1384
جامعهشناسي ديني، امكان يا امتناع؟
چهارشنبه 7 دی 1384
پيرامون تاريخچه جنبش دانشجويي
دوشنبه 14 آذر 1384
پنجشنبه 10 آذر 1384
گزارشی از دیدار اعضای واحد ارتباط با نخبگان کانون پژوهش های اجتماعی با عمادالدین باقی
دوشنبه 4 مهر 1384
گزارش راديو فردا درباره مقاله جامعه شناسي جنگ
جمعه 1 مهر 1384
ادامه:جامعه شناسي جنگ (امار شهداي جنگ)
جمعه 1 مهر 1384
جامعهشناسي جنگ
اين مقاله براي نخستين بار پس از 18 سال از جنگ عراق و ايران در ضمن تحليلي جامعه شناختي از جنگ امار شهداي اين نبرد بزرگ را انتشار مي دهد.مقاله زير در روزنامه وزين شرق 4/6/1384 (ويژه نامه جنگ ) با تفاوت اندكي به چاپ رسيده است. در اينجا متن كامل مقاله همزمان با شرق به خوانندگان گرامي عرضه مي گردد.
دوشنبه 21 شهریور 1384
پنجشنبه 3 شهریور 1384
زن در عرصه تاريخ و سياست
یکشنبه 23 مرداد 1384
تقدم مشروطه خواهى بر جمهورى خواهى و مشروعه خواهى
روزنامه شرق شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۸۴ - - ۱۳ اوت ۲۰۰۵ ويژه نامه مشروطه
رساله مشروطه خواهى
محمد قوچانى
خلاصه مقاله
دولت مشروطه در برابر دولت مطلقه
۱- مشروطه خواهى در برابر جمهورى خواهى قرار ندارد حكومت مشروطه در برابر حكومت مطلقه قرار دارد.
۲- هر مشروطه اى جمهورى هست اما هر جمهورى مشروطه نيست.
۳- جمهورى ها نيز مانند پادشاهى به مطلقه و مشروطه تقسيم مى شوند.
۴- جمهورى هاى مطلقه عبارتند از جمهورى اكثريتى، جمهورى دودمانى، جمهورى نظامى و جمهورى كمونيستى.
۵- مشروطه خواهى بيشتر آزاديخواهى را تامين مى كند اما جمهورى خواهى ناب تنها درپى مردم سالارى است.
۶- آزاديخواهى بر مردم سالارى اولويت دارد چرا كه حقوق اقليت مهم تر از حكومت اكثريت است.
۷- مشروطه خواهى حتى بر مشروعه خواهى مقدم است چرا كه در يك كشور مشروعه هر دولت مشروطه لاجرم مشروعه خواهد بود.
۸- مشروطه خواهى صورت بندى اشكال به ظاهر متفاوت حكمرانى است كه عبارتند از مشروعه خواهى، دموكراسى خواهى، نخبه گرايى، آزاديخواهى، نهادگرايى، قانون گرايى.
۹- مشروطه خواهى در كشورهايى كه فاقد سنت هاى ليبرالى هستند بيش از جمهورى خواهى آزادى هاى فردى را تامين مى كند.
۱۰- تاريخ آزمايشگاه علوم انسانى است چنانكه تجربه جمهورى خواهى و مشروطه خواهى در كشورهاى بريتانيا، اسپانيا، فرانسه، تركيه، آمريكا و برزيل نشان مى دهد دولت هاى مشروطه بيش از جمهورى هاى ناب دموكراسى و آزادى را تامين مى كنند.
یکشنبه 23 مرداد 1384
تقدم مشروطه خواهى بر جمهورى خواهى و مشروعه خواهى(بخش دوم)
یکشنبه 23 مرداد 1384
پاسخ باقي به دو سوال سايت انگليسي زبان اپن دموكراسي
شنبه 8 اسفند 1383
سه شنبه 20 بهمن 1383
يادداشت كتاب:تولد دوباره يك انقلاب
سه شنبه 20 بهمن 1383
درآمدى بر تاريخ نگارى ايدئولوژيك
چهارشنبه 23 دی 1383
دوئل با گوساله سامري (قسمت دوم)
دوشنبه 21 دی 1383
دوشنبه 14 دی 1383
زنان ايراني پيشرو در تحولات اجتماعي تاريخ معاصر
اشاره: زنان ايراني در ميان كشورهاي خاورميانه پيشتاز تحولات اجتماعي بودهاند، حتي بعضي از مورخان، انقلاب هندوستان يا انقلاب اكتبر روسيه را متاثر از تحولات ايران و انقلاب مشروطه ميدانند. همانطور كه ايران درخاورميانه پيشگام مدرنيزاسيون بوده، زنان ايراني نيز نسبت به زنان خاورميانه در جنبشهاي اجتماعي پيشتاز بودهاند. نقش زنان در تاريخ معاصر ايران موضوع سخنراني عمادالدين باقي بود. اين سخنراني در روز چهارشنبه 3 تير 1383 به دعوت انجمن زنان پژوهشگر تاريخ در دفتر اين انجمن برگزار گرديد.
نقش زنان در جنبش تنباكو، نقش زنان تحصيلكرده قاجار در جنبشهاي اجتماعي، نقش مطبوعات زنان در پيشبرد مطالبات آنها و غيره... از محورهاي اين سخنراني بود.
یکشنبه 6 دی 1383
دو پرسش واره تاريخي
اخيرا در جريان مجادلات قلمي درباره مساله رفراندوم مقالهاي از نيما راشدان در پاسخ به عيسي سخرخيز بر روي سايت گويا منتشر شده است كه در آن با استناد به يك كتاب اتهاماتي را متوجه عبدالله نوري و شريعتي اردستاني كرده است.
نوشته او حاوي دو نكته اصلي است: 1 ـ آمار قربانيان انقلاب به نقل از كتاب بررسي انقلاب ايران به قلم عمادالدين باقي و مقايسه آن با پس از انقلاب. 2 ـ بيان اين پاراگراف كه: «همه ما به عبدالله نوري افتخار ميكنيم. اما اگر قرار به مرزبندي تاريخي شد گذشته ... سياسي همه و همه و نه فقط داريوش همايون و شاهين فاطمي را بايستي كه هوا كرد سند پايين متن صورت جلسه اي است با امضاي حجت الاسلام عبدالله نوري و شريعتي اردستاني كه توسط آيت الله منتظري منتشر شده است (به نقل از كتاب واقعيتها و قضاوتها) اگر خاطرتان نيست يادآوري مي كنم كه آقايان قرار بود نيروي مخفي حافظ ولايت فقيه تشكيل دهند و بند پنج اساسنامه آن لغت به لغت اينگونه بود:
واحد اطلاعات و تحقيقات وظيفه دارد كليه عوامل ضد انقلاب و جاسوسهاي بين المللي را شناسايي و براي هركدام تشكيل پرونده دهد و درصورت نداشتن مدرك و محرز بودن خطرناكي آنان – آنها را ربوده و اعدام نمايد.
آقايان و خانمها توجه كنيد در صورت نداشتن مدرك آنها را ربوده و اعدام نمايد حالا بفرماييد اگر قرار به مرز بندي تاريخي باشد بايد با عبدالله نوري مرز جنايت بست يا با رضا پهلوي؟»
در پي انتشار اين مقاله ابهاماتي پديد آمد و پرسشهايي مطرح شد. عمادالدين باقي نويسنده و پژوهنده تاريخ درباره اين سند و نيز برخي اشارات درباره تحقيقات تاريخي به اين شبهه جواب داده است، كه درپي ميآيد.
سايت رويداد
شنبه 14 آذر 1383
دشمني با مصدق به بهاي دفاع از كودتا (پاسخ دوباره به مقاله سيد محمود كاشاني)
چهارشنبه 11 آذر 1383
مهره هاى سياه و سفيد در كتاب تاريخ مدارس
سه شنبه 19 آبان 1383
نسل گذار
اين مقاله در مجله ماهانه «بچههاي شرق» ويژهنامه نوجوانان روزنامه شرق. شماره 32. آبان 1383، صفحه 35 با عنوان «اين كجا و آن كجا» چاپ شده است.
شأن نگارش مقاله به ده سال پيش از آن باز ميگردد. سال 1373 دختر كوچكم مينا به كلاس اول دبستان رفت. نخستين روز سال تحصيلي كه او را به مدرسه بردم شاهد مراسم چشمگيري بودم. جشني كه در آن دختران مدرسه با پوشيدن لباسهايي به سياق فرشتگان بر پا كرده و با گل و شيريني و دود كردن اسپند از كلاس اوليها استقبال ميكردند و با كاغذهاي رنگي حياط مدرسه را تزيين كرده بودند. پدرها و مادرها لبخند زنان تجمع كرده و كودكان مشعوف و منتظر ورود به مدرسه بودند. در اين لحظه ناگهان اولين روز دبستان خودم در خاطره تداعي شد. همانجا در كاغذي تلفيق احساس آن روز را با خاطرهام نوشتم. اين برگ در لابلاي كاغذ نوشتههاي ديگر از چشم پنهان مانده بود تا اينكه در شهريور 1383 به صورت تصادفي آنرا يافتم. آقاي احمد غلامي سردبير فرهيخته بچههاي شرق و آقاي محمد قوچاني سردبير ارجمند روزنامه شرق آنرا براي مجله مناسب ديدند و سرنوشتش درج در اين مجله بود.
سه شنبه 5 آبان 1383
انقلاب نرم ( اميد به دموكراسي در ايران )
شنبه 11 مهر 1383
جامعه شناسي كنكور، افسردگي و راهكارها
چهارشنبه 1 مهر 1383
دو بال جنبش ضد استعماری
كاشاني و چهار قضيه
یکشنبه 25 مرداد 1383
توليت خصوصي و مدني زندان راهي براي تضمين حقوق زندانيان
پنجشنبه 8 مرداد 1383
افزايش قتلهاي خانوادگي در ايران
یکشنبه 28 تیر 1383
افزايش قتلهاي خانوادگي در ايران
گزارش و مصاحبه بي.بي.سي درباره افزايش قتلهاي خانوادگي در ايران_يكشنبه 28/4/1383-18july2004
پنجشنبه 18 تیر 1383
پنجشنبه 21 خرداد 1383
رهبران ما كتاب نميخوانند
پنجشنبه 14 خرداد 1383
آيت الله خمينی، محور مشترک در بطن اختلاف ها
آيت الله خمينی، محور مشترک در بطن اختلاف ها
دوشنبه 11 خرداد 1383
چشم انداز تاريخي پارلمان و دموكراسي در ايران
متن كامل
چهارشنبه 16 اردیبهشت 1383
درباره يك نويسنده: روايت فرزند انقلاب از انقلاب
چهارشنبه 16 اردیبهشت 1383
تاريخ وارونه:پاسخي به نقد هاي اخيربر كتاب بررسي انقلاب ايران
یکشنبه 13 اردیبهشت 1383
كاريزما، تبلور قدرت جامعه
شنبه 12 اردیبهشت 1383
ماهيت دموكراتيك نهاد مرجعيت
پنجشنبه 27 فروردین 1383
دموکراسي و راههاي دستيابي به آن
متن كامل
سه شنبه 16 دی 1382
احياي شير و خورشيد(دستاورد مدني يك تجربه تلخ)
پيشرفت جامعه انساني در گرو عبور از سنگلاخهاي زندگي است. در اين عبور، رويدادهاي هر چند تلخ را از سر ميگذراند و آنرا به منبعي براي تجربه مبدل ميسازد. در واقعه غمبار بم هزاران ماجراي ريز و درشت وجود دارد كه از آن ميان دو قضيه مختار اين گفتار است.
1 ـ هرج و مرج و سوء مديريت وسيع در امدادرساني:
2 ـ دومين قضيه كه در زلزله بم خودنمايي ميكرد آن بود كه عليرغم موج گسترده كمك رسانيهاي مالي و جنسي توسط ايرانيان داخل و خارج كشور و دولتها و ملتهاي ديگر نوعي حس بياعتمادي وجود داشت.
اين مقاله سه روز پس از تحويل به روزنامه شرق در شماره108مورخ16/10/1382با تغيير عنوان به :هلال احمريا شير و خورشيد سرخ (ضرورت برپايي نهادي مستقل) در ستون سرمقاله به چاپ رسيد.
پنجشنبه 11 دی 1382
غمِ بم
سرمقاله روزنامه شرق
دوشنبه8/10/1382-29دسامبر2003
ساعت 5:28 دقيقه بامداد جمعه 5 دي 1382 زلزلهاي به مقياس 3/6 درجه در مقياس ريشتر، بم و حوالي آن را تكان داد. از آن پس زلزله بم، اين قطعه زمين را به آتشفشان غم بدل ساخت. درست در همين دي ماه 30 سال پيش (دي ماه 1352) آقاي صالح نيكبخت كه امروز يكي از وكلاي شناخته شده در پروندههاي مطبوعاتي و سياسي است در پي سفري به بم مقالهاي در كيهان آن روز نوشته و بم را «شهر بيخزان» ناميده بود. در ديماه 1382 اين شهر بزرگترين خزان تاريخش را تجربه كرد و نيمي از جمعيت آن چون برگريزان پائيزي از درخت زندگي بر زمين افتادند و بم بيخزان ماتمكده شد. 2250 سال ايستادگي ارگ بم نماد ايستادگي يك ملت بود و شايد اين كنايهاي ابلغ از تصريح است كه با پائيز زندگي در بم، ارگ نيز فرو ريزد.
پنجشنبه 11 دی 1382
سبقت از حادثه
روزنامه شرق -11/10/1382ص4 (متن اصلي)
تجربه تاريخ پيوسته در گوشمان زمزمه ميكند كه علاج واقعه قبل از وقوع بايد كرد، بايد پيشاپيش حوادث حركت كرد نه اينكه دنبالهرو حوادث باشيم. غم بم در كمين تهران نيز نشسته است. زمين و طبيعت كار خويش را ميكند و ما نيز بايد وظيفه خويش را عمل كنيم. نبايد طبيعت را به خاطر آنچه طبيعي عمل اوست سرزنش كرد. او همواره نهيب ميزند كه حادثه در راه است و با آمدنش زانوي غم بغل گرفتن و هيجان ورزيدن و همدلي كردن، گناه كوتاهي ما را نميپوشاند و نميبخشايد. حادثه ناگهان چون آوار ميآيد اما نميتوان گفت چنان ميآيد كه فرصت را سلب مينمايد، زيرا از مدتها پيشتر فرصت داده بود. اگر همين تدبير و بسيج نيرو و امكانات را كه حكومت و رهبرانش پس از واقعه به كار ميبندند پيش از آن به كار گيرند ديگر نميتوان آنها را مسئول اين فاجعه دانست
شنبه 15 آذر 1382
یکشنبه 13 مهر 1382
یکشنبه 19 مرداد 1382
مرجعيت علم راهشگاي مسائل ما
متن كامل
یکشنبه 19 مرداد 1382
مرجعيت علم راهشگاي مسائل ما
متن كامل
سه شنبه 24 تیر 1382
یکشنبه 4 خرداد 1382
مردم از اصلاحات عبور کرده اند
متن كامل
پنجشنبه 29 اسفند 1381